handdator

Visa fullständig version : Ladda LiPo 0.5C 1C 2C?



Ålänning
2008-03-08, 19:41
Ladda med 1C eller vad?

Har äntligen satt mig ner och försökt få liv i min laddare och balanserare
för att ladda lite LiPo's. Jösses va krångligt. Men laddar gör det nu till slut.

Laddare: Hyperion EOS 5idp Speed 5S14N
Balanserare: Hyperion LBA10NET 6S+
Ack 1: 11.1V 3S 2200mAh (för en ArtTech SU-27 Russian Knights)
Ack 2: 11.1V 3S 540mAh (för en depron Ultimate med borstlös motor)

Själva anslutning och att få igång det hela att börja ladda var en hel
vetenskap. Allt skulle göras i rätt ordning. LEDar flashar, blinkar, lyser,
är släckta osv.
- Anslut balanserare till laddare (strömkablar och dataportkabel)
- Pet igång laddaren och ställ in LiPo, 11.1V, nån jäkla ström)
- Sätt balanseraren i Master mode samt i Disconnected Mode
- Anslut ackens balanserarkabel till balanseraren (skall vara i LiPo och inte A123 Mode)
- Tövla över till Connected Mode
- Balanseraren flashar och har sig (läsa brux vad allt innebär)
- När Balanseraren hittat rätt antal celler och det blinkar med en sekunds intervall... anslut ackens huvud-tåtar
- Stänger den av sig, dubbelklicka på Mode-knappen börja ladda
- Annars, ENTER på laddarn!
Nåt sånt där... snacka om röra till allt, haha! :D

Hur som... undran jag har: vilken ström skall man ange för att ladda
en LiPo-ack? 1C = 2200 mAh eller vad (på ack 1 som nämndes ovan)?

Står i en anvisning som kom med ack och original-laddare samt flyg
att den ej skall laddas med mer än 1A. Skall jag då ställa 1000mAh
på laddaren och sedan låta det ta drygt dubbelt längre, tills den stänger
av sig? Laddar nu med 300mAh (är tredje gången jag laddar, laddade
med original-laddare först, en Kina-variant).

Nu när jag skrev detta så hade den laddat dryga timmen och började
pipa. 330mAh. E den klarladdad? Neee?

Skulle vara kul få lite kontroll på detta, skall ju flyga på onsdag inomhus.

Bild på det hela:
http://www.motorportalen.net/crap/pics/HyperionLaddning.jpg

Sigun
2008-03-09, 00:43
Du ska ladda den med 1C ,dvs 2,2Amp precis som du skrev. brukar ta runt 1 timme att ladda batteriet om du kör den på 1C, i balanseraren kan du kanske se volt/cell, om allt är rätt när den är fulladdad så bör du har 4.2 volt i varje cell.

/Martin

Ålänning
2008-03-09, 10:04
Ok, tack! Japp, jag kan läsa av varje cell med laddaren. Är lite av en
härva att ladda LiPo så här, har alla samma oreda för att få lite ström
i en ack? :)

Sigun
2008-03-09, 11:35
Ja de många siffror att hålla reda på. Men de är som med allt annat när man väl lärt sig det så är det lätt :D :D

danielwidman79
2010-12-21, 21:28
Ska man ladda med 1 C eller är det mindre skadligt att ladda med 0.5 ?

Kennerdahl
2010-12-21, 21:47
Ska man ladda med 1 C eller är det mindre skadligt att ladda med 0.5 ?

Enl. vad jag läst om Lipo klarar alla att laddas med 1C utan förkortad livslängd..
Lipo-accar är det batteri som klarar högst upplandingstakt..
Jag laddar mina mellan 1.5C - 2C utan minskad kapacitet eller strömstyrka..
Det kritiska är urladdningstakten!

McRegor
2010-12-22, 06:39
Hej,
De flesta balanseringsladdare idag är enkla att starta upp. Givetvis måste du ha valt rätt batterityp (LiPo), rätt ström (t ex 2,2 A) samt rätt spänning (t ex 3S eller 11,1 V) och inte minst rätt program (balanseringsladdning). Men dessa inställningar ligger ju kvar efter laddning så skall du ladda samma ack igen är det normalt bara att ansluta balanseringskontakten och ackens "plus och minus-sladdar" till laddaren och trycka på någon av knapparna - sen är du igång. Detta låter avsevärt besvärligare när man beskriver det än vad det är i verkligheten.
Men min första balanserare var en Hyperion (separat balanserare) och den krävde att antal handgrepp i rätt ordning innan man kom igång så den var ju inte så kul. Lyckligtvis är det enklare idag med de flesta laddare.
Sen är det väl inte riktigt sant att LiPo är den ack-typ som klarar högst "laddningstakt". Normalt gäller 1C-laddning men en del nyare ackar är specade upp till 5C-laddning - och då börjar det ju gå snabbt. Men jag skulle nog ändå avstå den "takten" för att spara acken - i alla fall om det är lite dyrare ackar. Snabbladdning använde vi redan på NiCd och NiMh-ackar - det var när LiPo-ackarna kom som vi fick "skruva ner" laddtakten. Det är möjligt att LiPo-ackarna klarar dessa höga laddströmmar (5C) men jag vill nog gärna ha lite mera belägg för det innan jag kör så höga laddströmmar generellt. Men jag är väl lite feg...:)
Hälsningar
Roger

Kennerdahl
2010-12-22, 10:44
Sen är det väl inte riktigt sant att LiPo är den ack-typ som klarar högst "laddningstakt".
Snabbladdning använde vi redan på NiCd och NiMh-ackar - det var när LiPo-ackarna kom som vi fick "skruva ner" laddtakten.

Roger, vilken "ack-typ" kan man ladda i högre C-tal än Lipo?
Laddar du dina NiMh/NiCd med 5C, eller? ;)

I så fall bör du kika på det här:
http://www.batteriforeningen.a.se/Laddning_NiCd-NiMH.html

McRegor
2010-12-22, 21:35
Hej,
Alla LiPo kan och skall inte laddas med 5C och inte alla NiMh heller. Det jag ville påvisa var att LiPo generellt inte är den ack som man kan/skall ladda med "högst C". Laddar man LiPo med hög ström så vill det till att man har en bra och välkalibrerad balanseringsladdare annars kan katastrofen vara ett faktum. Sen har vi ju också t ex LiFePo4-cellerna -populärt kallade A123 efter en tillverkare - vars styrka bl a är att tåla laddning med höga strömmar.
På den tiden vi främst använde NiCd-ackar och lite senare NiMh-ackar som drivackar så kunde man med de bästa varianterna ladda fullt på i vart fall 15 minuter - och det är länge sen.
Visst finns det många LiPo idag som är specade för 5C-laddning men frågan är om dom verkligen är lämpliga att snabbladda...och om dom håller i längden. De allra bästa gör det säkert för där får man förmoda att tillverkarna varit seriösa och verkligen testat detta men alla "noname" som det står 5C Charge på skall man nog vara lite skeptiska till.
Och inte minst - man måste ha en bra och välkalibrerad laddare så att man inte riskerar överladdning på någon av cellerna.
Försiktighetsprincipen har aldrig varit fel - och i all synnerhet när man har dagens små men "fullproppade" energikällor.
Detta kan säkert diskuteras i all oändlighet men detta var i alla fall mina personliga åsikter och erfarenheter.
Hälsningar
Roger
PS: Ja, det fanns drivackar (NiMh) som kunde laddas så brutalt som runt 4-5C. Troligen finns det motsvarande idag men jag är inte uppdaterad på detta längre.

Kennerdahl
2010-12-22, 22:06
Hej,
Alla LiPo kan och skall inte laddas med 5C och inte alla NiMh heller. bla bla bla...

bortttagen text/Bättre tonläge tack! //Bokis
Ålänning: Du kan med säkerhet ladda med 1C utan problem..

danielwidman79: Det gör ingen skillnad i att ladda 0.5C eller 1C..

Flyg väl bröder! ;)