handdator

Visa fullständig version : FUTABA 6EXP 2,4G, problem med flaps användning



xoqrps
2008-03-08, 22:06
Hej

Jag har ett litet problem med en Futaba 6EXP 2,4G radio. Jag hittar inte / förstår inte manualen för att luska ut hur man löser mitt problem. Har flaps kopplade i en Y-kabel och jag får inte båda servon att gå åt samma håll så att säga.
Någon som har en aning om vad "mixningen" heter eller eventuellt orkar förklara hur man gör?

// Mattias

bokis
2008-03-08, 22:30
Det där är inte lätt men har du en ledig kanal så slava ex kanal 6 med flapskanalen(dvs du har två utgående flapskanaler ) o reversera sedan den ena..Nu ska jag inte säga 100 % säkert att detta går o göra på den men med lite tur så..Mitt minne om sexan är begränsat.. :oops:
Annars så är det mekaniskt man får göra det(göra om ena luckan som servot sitter i ) så att de jobbar parallelt..
Eller reversera ett servo med lödning(knepigt) eller en servoreverserare på kabeln..
Om det inte är så kinkigt och du har ett annat servo av annat fabrikat så kan man faktiskt ha sån tur så det går åt andra hållet från början.
Hoppla! :D

drjoshua
2008-03-09, 18:40
Gör som bokis säger. Använd en ledig kanal och slava den. Eller vänd på kablarna till det felande servot.

Nu har jag perfekta inställningar till min Ocelot. Jag har inga flaps iofs men bromsar med skevrodren. Jag satte kanal 6 som slav till kanal 3 (trottel) och dessutom kanal 2 (höjd) som slav. Alltså luftbromsar med lite dyk på Oceloten ville stiga vid inbromsningar.

bokis
2008-03-09, 18:50
AJJJJJ!!! Inte vända på kablar på servo!
Inge bra,luktar illa o funkar inte. :oops: .

drjoshua
2008-03-10, 21:10
OOps! Tur man inte provat det då!!! :idea: