handdator

Visa fullständig version : Tullavgifter....



harmon
2008-03-09, 15:18
Hej..

Ja jag undrar om detta med tullavgifter å skador osv...

jag köpte en modell från Kina värdet var skrivit till $150 ja tänkte det att
finemang blir ett par hundra kanske då man löser ut det ...

855:- fick ja betala hur i fanken går det ihop..??

Sedan var det en liten skada på fenan på modellen halmåne format som en halvcola burksbotten ca.. trasig klädsel å trasigt trä bakom..

Jag fotade å mailade dom jag hadde köpt det av.. å dom hadde ju i sin tur mailat innan dom skickade pkt. till mig så fick ja bilder.. å där ser allt ok ut..

Kartongen e idiotsäker så den håller för allt å inga synliga skador på den heller...

Dom sa det att Tullen e nog mest trolig boven i det hela.. å eftersom ja fick betala 855.- i tull på ett paket som e värdet är skrivit 150$ så kan man ju verkligen tro att dom har öppnat å kollat å värderat det själva, gör dom så..??

Men iaf så fixade jag skadan e ju inte hela världen å så fick ja en 4" spinner av företaget som plåster på såren... men detta med tulen .. ja skall ringa dom bovarna i morgon ...


Nån som vart med om liknande.?

sundqvistjohan
2008-03-09, 16:08
Hej..

Ja jag undrar om detta med tullavgifter å skador osv...

jag köpte en modell från Kina värdet var skrivit till $150 ja tänkte det att
finemang blir ett par hundra kanske då man löser ut det ...

855:- fick ja betala hur i fanken går det ihop..??


Är paketet stort och värdet lågt är det väl inte så konstigt om tullen tar sig en titt på innehållet.



Sedan var det en liten skada på fenan på modellen halmåne format som en halvcola burksbotten ca.. trasig klädsel å trasigt trä bakom..

Jag fotade å mailade dom jag hadde köpt det av.. å dom hadde ju i sin tur mailat innan dom skickade pkt. till mig så fick ja bilder.. å där ser allt ok ut..

Kartongen e idiotsäker så den håller för allt å inga synliga skador på den heller...

Dom sa det att Tullen e nog mest trolig boven i det hela.. å eftersom ja fick betala 855.- i tull på ett paket som e värdet är skrivit 150$ så kan man ju verkligen tro att dom har öppnat å kollat å värderat det själva, gör dom så..??

Men iaf så fixade jag skadan e ju inte hela världen å så fick ja en 4" spinner av företaget som plåster på såren... men detta med tulen .. ja skall ringa dom bovarna i morgon ...


Om paketet är värt 150 $, är det väl inga problem med att ringa tullen och be om en förklaring till skadan och den felräknade momsen. Är värdet nerskrivet och man inte har betalt riktig moms är det knappast att rekommendera att ringa "dom bovarna".

harmon
2008-03-09, 16:33
Men säg så här då..

Att det är en vinst tex å jag har betalat en del av värdet så att säga eller köpt den på ebay eller vad som helst köpt den av en kompis i utlandet å fått betala 150$...

Lixom man kan ju köpa saker billigt ....

Tobbe O
2008-03-09, 16:40
Du kan ju ringa och säga att det blivit fel på deklarationen och uppge rätt värde på paketet PDT_Armataz_02_32

Och kräva lite pengar för skadan.

Michael
2008-03-09, 16:48
Som tidigare sagts:
Är varorna värda $150 så har du väl ett kvitto på betalningen som bevisar detta? Isåfall är det inga problem, kontakta tullen och begär en korrigering. Det brukar inte vara några problem. Har du totalt betalt mer än $150 för varorna och tullen upptäckt det, ja då har dom helt enkelt gjort sitt jobb.

Jag har aldrig råkat ut för att tullen haft sönder saker, men kan du göra det troligt genom att exv. kartongen är helt oskadad tycker jag du ska ta kontakt med dem om detta.

Antagligen har du inte betalt tull utan moms. Momsen är 25% av priset på varorna plus fraktkostnaden. Dessutom är det säkert så att företaget som genomfört tullbehandlingen (Posten, Schenker, DHL...) tar ut en avgift för detta. Varning för att vissa speditionsfirmor tar bra betalt för detta.

Gränsen för en gåva från utlandet går såvitt jag minns vid 500 SEK. Är varan värd mer än så får man betala moms och eventuellt tull.

/Michael

pilotkalle
2008-03-09, 16:56
Välkommen i klubben :cry: !

sundqvistjohan
2008-03-09, 18:25
Men säg så här då..

Att det är en vinst tex å jag har betalat en del av värdet så att säga eller köpt den på ebay eller vad som helst köpt den av en kompis i utlandet å fått betala 150$...

Lixom man kan ju köpa saker billigt ....

Inga problem, med ett PayPal-kvitto eller hänvisning till sitt kontoutdrag går det att rätta till den felaktiga momsen och diskutera skadan på modellen.

Har man t.ex. betalt 849$ för en modell och den är nerskriven till 150$ kan man visa verifikat på den riktiga transaktionen i tullen och betala ca 1300 SEK moms när man löser ut modellen. I detta fall går det antagligen också att reklamera ev. skador som tullen har åstadkommit.

harmon
2008-03-09, 18:57
Lixom.. i detta fall har ju bara Tullen höftat till.. ja vi tycker att Olofsson skall betala 855:- ?? hur kom dom fram till just den summan ... man kan ju inte påstå den e jämn o fin iaf...

sundqvistjohan
2008-03-09, 19:26
Lixom.. i detta fall har ju bara Tullen höftat till.. ja vi tycker att Olofsson skall betala 855:- ?? hur kom dom fram till just den summan ... man kan ju inte påstå den e jämn o fin iaf...

Roligt att leka detektiv och se hur tullen tänker :lol: Det tar inte mer än 30 sek att få reda på värdet när de ser lådan och vet firmans namn.

Antagligen har de skrivit in vad modellen heter i hemsidans sökruta.
Svaret de har fått är 539$ vilket motsvarar ca 3300 SEK. Momsen på detta är ungefär 825 SEK och så kanske det tillkommer en administrationsavgift på 30 SEK. Och se - där har vi summan 855 SEK. Helt korrekt, inget överpris. Vid sökningen missade de kanske att det var ett dyrare alternativ ;)

harmon
2008-03-09, 19:35
Tullare har för lite å göra...


Finns Våltäcksmän mördare å en massa annat löst skit springande... sätt åt dom å låt vi usla hobby flygare vara...

Medan dom hadde skoj med att bryta sin in i mitt pkt. paja Fenan osv.. så slank det nog igenom nått annat betydligt värre..

_Nik_
2008-03-09, 19:49
jag har en gång fått ett paket från usa öppnat och det syntes direkt då det var igentejpat igen med en tejp som det stod något typ "tullverket" på så det borde nog synas om det varit öppnat, syntes det inget om någon öppnat på paketet?
Dessutom så om jag vore handlare så skulle jag öppna en kartong fota den och sen skicka samma bilder åt alla som vill se för då kan man ju skylla på någon annan sen.

du sitter och kastar skit på någon du försökt lura..

/Nik

Nyroth
2008-03-09, 20:02
http://www.autoimages.se/site/autoimages/images/mod_news/large/20070104003534.jpg

Tull, Tull!!

harmon
2008-03-09, 20:03
skit o skit...


herregud...

oj ojdå..

harmon
2008-03-09, 20:03
hahaha...

Nicke..

Tobbe O
2008-03-09, 20:05
Och passa dig för skrytbling.... det kostar tull ska du bara veta!

wesse
2008-03-09, 20:09
jäkla tull dom beslagtog hela mig en gång när jag skulle hem från danmark dom tyckte jag såg skum ut sa dom o ändå va ja nykter just den gången... hmm undrar vad dom säger i tullen i amerikat när jag ska ha med mig både en kvinna o ett tjogotal motorer hem 8)


denna tråd börjar bli kanon helt min smak yehhh

harmon
2008-03-09, 20:10
Yaapp.. skulle jag oxå ha gjort om jag var handlare.. fast i detta fall var det skrivit men svart penna.. ett nummer som jag oxå hadde på *fraktrsedeln samt på motorkartongen* så det var mitt plan dom fotade..

som sedan tullen i hadde sönder för att dom där småfjollerna till tallefjantarna skulle kunna få in några usla kronor för att få upp nån liten klen statestik..

jag tycker inte att dessa extra kronor som dom nu vill eha e hela grejen e ju nästan värre att dom var tvungen å ligga i kartongen på sin JAKT efter Modellbetekning på planet så dom kunnde fastställa priset..

Så att modellen blev skada å sedan tejpa ihop å hoppas på att den där norrläningen inte skulle märka det ...

harmon
2008-03-09, 20:14
hahaha... ja jäklar Tobbe...

nästan så ja Ångrar mitt skryt bling utal där... nu när jag har en så snygg yak på bordet ..

fast bara nästan.. ;) ;)

Tobbe O
2008-03-09, 20:19
Allvarligt, ta och kontakta tullen imorrn och förklara ditt missnöje.

harmon
2008-03-09, 20:19
Lustit detta.. har en tråd angående nå servon lite längre ner här vart uta 2 dar ca.. omkring 300 träffar..

denna tråd har omkring 300 träffar på ca 2 timmar...


Sitter i rubriken Grabbar.. :lol: :lol:

harmon
2008-03-09, 20:23
..

harmon
2008-03-09, 20:24
jo skall ringa dom minsan...

jag kan vara riktigt tjuring å vinner d mesta..

off-topic..

Körde 89km på 70 sträcka med lastbil... blev fotat av kamera..
kom ett himmla fint kort i lådan inom en vecka dom ville man skulle erkänns å skriva under jag skrev inte under erkännde inte alls..

osv... sa att jag inte såg skylten.. mera brev hit å dit..efter 3 veckor var ja inte längre misstänkt för fortkörning.. Å ändå hadde dom ett foto på mig då jag körde 89 på 70..

allt går..

wesse
2008-03-09, 20:24
känner en tullgubbe som oxå är nykter alkoholist o han har många roliga historier hur det kan gå till..... en sak vet jag säkert av denna man att tjabba med dom kan bli osällsamt så att säga men valet är ditt...är det en kvinna du pratar med så kan du ju alltid charma henne :D

UncleCurtis
2008-03-09, 20:25
Om tullen öppnat paketet skulle du se det så jag tror att det rör sig om en fraktskada.
Du borde ha fått ett kvitto av tullen där det står vilket värde du betalat tull/moms på.

MVH

harmon
2008-03-09, 20:28
Dom måste ha öppnat pkt..

för vart fick dom annars för sig att ja skulle betala 855:- på nått som enligt följesedeln kostar $150..

allt var fasttejpat i lådan inget rörde sig.. var fanken svårt att få upp det ur kartongen.

Men om dom nu har öppnat.. dom borde ha lagt i ett *kvitto att här har vi vart* tycker ja...

sundqvistjohan
2008-03-09, 20:32
Lustit detta.. har en tråd angående nå servon lite längre ner här vart uta 2 dar ca.. omkring 300 träffar..

denna tråd har omkring 300 träffar på ca 2 timmar...


Sitter i rubriken Grabbar.. :lol: :lol:

Visst sitter det i rubriken, jag prövade med en häftig rubrik på ett inte alls så märkvärdigt filmklipp en gång - det lyckades. 80.000 tittare och de flesta känner sig lurade på konfekten :lol:
F-14 Tomcat crash

Tobbe O
2008-03-09, 20:32
När du pratar med dem så kommer dom att kräva att du skickar in ett kvitto typ kontoutdrag el liknande på vad du egentligen har betalat :(

UncleCurtis
2008-03-09, 20:33
om det inte är tejpat med tullens tejp så är det nog nästan helt säkert inte öppnat. värdet borde stå på kvittot du fick av posten när du hämtade ut och betalade avgifterna, eller fedex fakturen du fick hem i efterhand. vet inte vilket fraktsätt du använde?

harmon
2008-03-09, 20:45
posten..

men där står det bara va ja skall betala då ja plockar ut paketet...


ja får kolla upp saken i morgon ...

Tobbe O
2008-03-09, 20:47
Var paketet tejpat med Tullens tejp?

harmon
2008-03-09, 20:48
nej inte det

Tobbe O
2008-03-09, 20:53
Då har nog inte tullen öppnat paketet.

Mats J
2008-03-09, 20:56
Det händer faktiskt att paket blir öppnade av andra än tullen, Det vill säga obehöriga.

Mvh Mats J

wesse
2008-03-09, 20:59
Det händer faktiskt att paket blir öppnade av andra än tullen, Det vill säga obehöriga.

Mvh Mats J

ÅNGE

Tobbe O
2008-03-09, 21:00
Den är olla i Mönsterås :p

wesse
2008-03-09, 21:00
Monsterås

YEEHHHH

harmon
2008-03-09, 21:02
DÅ har dom gissat värdet då.. e ju bara at tskaffa fram et kvitto på $150.. då

Nyroth
2008-03-09, 21:02
Ja och det är ju helt otroligt att Peak skulle skickat dig en annan maskin än den dom fotade, jag menar, dom luras ju aldrig med bilder och videos :lol:

Att skicka dig en 4 tums spinner är ju ett underbart lindrigt sätt för dom att bli av med en skadad kärra som annars skulle behövt säljas för betydligt lägre pris.

Ledsen Harmon, men jag tror du har blivit lurad av din leverantör, det händer då och då. Man kan inte vara både billigast och bäst, ibland blir det en kompromiss.

// Nyroth

Tobbe O
2008-03-09, 21:07
Måste nog tyvärr tro att det är som Niklas skriver, det går ju inte heller att se genom plastförpackningen om det finns en skada.

Det kan ju faktiskt vara så att Peak inte heller sett skadan när dom fotade.

wesse
2008-03-09, 21:10
Ånge Ånge Ånge

Krille
2008-03-09, 21:11
Jag kan förstå att du är arg för skadan men vad gäller momsen förstår jag interiktigt.

Är du arg för du fått betalat den moms/tull du igentligen skulle betala eller vad handlar det om? det framkommer inte riktigt

Det kan ju vara så att tullen kontaktat stället du köpt det ifrån och kräft att få se en "riktig" faktura eller liknande. På samma sätt de kan kräva att se ett konto utdrag eller liknande från dig.

harmon
2008-03-09, 21:14
Nää det e ju sant fast ... e ju lustigt dome ju skit trevliga / mail osv.. fast den där skadan e ju fixad nu så bara att smeta på en liten dekal så syns ju inget alls...

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2162
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2164
http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2165

Tobbe O
2008-03-09, 21:17
Det där såg inget vidare ut :(

harmon
2008-03-09, 21:19
hahaha.. Wesse..

ja tobbe kan ju vara så illa Oxå...

Ja Krille e lite sura på dom för att dom har värderat det själva...

å sedan om man nu skall tro på posten´s reggningar av pkt. så tog det nog max 4 minuter eller så att få det genom tullen..

så det var typ snabba ryck..

men skit i det nu...

Men alltså man kan inte skicka saker o ting runt om i världen fast det e rena ärliga Gåver... hur gör folk i jultider då.. skall man verkligen behöva momsa å skatta på julklappar anndra å anndra presenter..???

om det e så sjukt måste vi ha fram en lag.. :)

harmon
2008-03-09, 21:25
Nja dom pillade på paketet över en timme iaf..

3 mar kl 22:20 Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.

3 mar kl 21:03 Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB

3 mar kl 21:03 Stockholm EMS, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.


Nä gott folk..

skänk mig en fin dekal nu istället kan skickas till..

Åke Olofsson
Ringvägen 11
916 31 Bjurholm.

Märk Brevet *Rädda Yaken*

Nyroth
2008-03-09, 21:30
Men alltså man kan inte skicka saker o ting runt om i världen fast det e rena ärliga Gåver... hur gör folk i jultider då.. skall man verkligen behöva momsa å skatta på julklappar anndra å anndra presenter..???

om det e så sjukt måste vi ha fram en lag.. :)

Jo det är tyvär som så att om ''julklappen'' kommer ifrån ett företag och med en synbart påhittad jämn o fin summa så finnes det stor risk att du får beskatta din ''julklapp''. Det enda alternativet är att skicka det ifrån en privat adressat. och gärna inslaget i julepapper etc......men det är mer än jag tror att ens Peak models förträffliga kundservice förmår.

// Nyroth

harmon
2008-03-09, 21:32
A hmm skall ta upp detta med julklapps papper på min nästa beställning... :lol: :lol:

wesse
2008-03-09, 21:36
SKYLDIG
http://www.bungi.com/sigi/images/tull1.gif

harmon
2008-03-09, 21:38
Kunnde ge mig f*n på att det var han.. han ser lite mysko ut iaf...

Tack Wesse...

wesse
2008-03-09, 21:59
kunde inte låta bli sorry :D
Viddler.com - gift - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/c194a5c7/@@AMEPARAM@@c194a5c7/

sundqvistjohan
2008-03-09, 22:08
Var det filmat på posten i Ånge :lol: :lol: :lol:

harmon
2008-03-10, 07:17
haha..

Wesse sök hjälp.. :D :D :D

wesse
2008-03-10, 07:38
haha..

Wesse sök hjälp.. :D :D :D

har varit inlagd o det gick inte göra mer.. :cry:

genland
2008-03-10, 09:43
haha..

Wesse sök hjälp.. :D :D :D

har varit inlagd o det gick inte göra mer.. :cry:

När du kommer till Åsele i sommar ska vi
kanske försöka åtgärda dig på nåt sätt...... 8) :lol: :lol:

//Kent

wesse
2008-03-10, 09:51
haha..

Wesse sök hjälp.. :D :D :D

har varit inlagd o det gick inte göra mer.. :cry:

När du kommer till Åsele i sommar ska vi
kanske försöka åtgärda dig på nåt sätt...... 8) :lol: :lol:

//Kent

yehhh ska skönt o få se det underbara Åsele i sommar tänk o få flyga dygnet runt med ångemaälven rinnandes breve sig det är sinnesro det....

Mats J
2008-03-10, 13:00
Nä men snälla mäniskor inte ska ni väl förstöra den enda normala människan i Sverige :D :D :D

Mvh Mats J

genland
2008-03-10, 14:24
Nä men snälla mäniskor inte ska ni väl förstöra den enda normala människan i Sverige :D :D :D

Mvh Mats J

Njaää...
Det kan bli till det värre också,
vi kanske skruvar till kompnålen
ett par varv till..... 8) 8) 8)
//Kent

Tobbe O
2008-03-10, 16:21
Jag tror att kiosktanten kommer att hålla honom lugn :D

Michael
2008-03-10, 17:21
... Men alltså man kan inte skicka saker o ting runt om i världen fast det e rena ärliga Gåver... hur gör folk i jultider då.. skall man verkligen behöva momsa å skatta på julklappar anndra å anndra presenter..???

om det e så sjukt måste vi ha fram en lag.. :)

Som sagt: Om gåvans värde överstiger 500 kr så ska du betala moms på värdet av varan och frakten, sådan är lagen.

Gillar du inte läget får du väl flytta till något land som har generösare skattelagstiftning!

Jag har svårt att tro att tullen haft sönder ditt flygplan. Om de har öppnat paketet så framgår det endera genom att paketet återförseglats med tullens egen tejp eller genom att det anges i tullhandlingarna.

jaka
2008-03-10, 19:35
Hej!
Tyvärr stämmer inte det! Visserligen är gränsen 500:- men ser tullen att du får flera/många paket från utlandet så lägger de på 25% tullavgift i alla fall.
Har råkat ut för det när jag köpt från eBay!

jaka
2008-03-10, 19:35
Hej!
Tyvärr stämmer inte det! Visserligen är gränsen 500:- men ser tullen att du får flera/många paket från utlandet så lägger de på 25% tullavgift i alla fall.
Har råkat ut för det när jag köpt från eBay!

genland
2008-03-10, 20:26
Hej!
Tyvärr stämmer inte det! Visserligen är gränsen 500:- men ser tullen att du får flera/många paket från utlandet så lägger de på 25% tullavgift i alla fall.
Har råkat ut för det när jag köpt från eBay!

Tullavgift??? :roll: :roll: :badgrin:
Har själv handlat mycket från ebay,
både ebay tyskland o ebay USA, även ebay england.
Nån speciell tullavgift har jag då inte utsatts för.
Från USA där har jag fått betala moms på priset inkl frakt
plus en mindre expedititionsavgift.
De inköp inom EU, England o Tysklan som jag gjort
där har tullen intet att skaffa.
//Kent

Tobbe O
2008-03-10, 20:31
Tullen sitter säkert och kollar och säger "nu har den där Jaka fått flera paket från e-bay den här veckan så nu tar vi och straffar honom med lite tull o moms" tror inte det :lol: :lol: :lol:

Michael
2008-03-10, 20:33
Hej!
Tyvärr stämmer inte det! Visserligen är gränsen 500:- men ser tullen att du får flera/många paket från utlandet så lägger de på 25% tullavgift i alla fall.
Har råkat ut för det när jag köpt från eBay!
Har du köpt grejorna på eBay är det ju knappast fråga om en gåva.
Det är för gåvor som gränsen 500 kr gäller för varor som köps utanför EU. För köpta varor finns om jag förstått saken rätt inte längre någon formell undre gräns där man slipper moms. I praktiken kanske tullen låter mindre värdefulla försändelser slippa igenom ändå.

Här kan du läsa mer: Tullverket (http://www.tullverket.se/tullguiden/tullguiden/varorinisverige/varankommerfranettlandutanforeu/varanskaanvandasforprivatbruk.4.4ab1598c11632f3ba9 280008745.html)

Dessutom du blandar samman begreppen tull och moms. Det är 25% moms du fått betala, inte tull. Tull kan förekomma vid import av vissa tullpliktiga varor och läggs ovanpå momsen.

/Michael

Nyroth
2008-03-10, 20:49
Det är lite kul detta att Moms det betalar vi som bor i Sverige varje dag på precis allt som vi köper (ja ja i stora drag). Men så fort det skall köpas ett flygplan eller motor eller gudförbjude ett par rediga servon, nepp då är det tvärstopp. vill inte vara med längre. Nix pix till Moms.......ha ha blir bara så full i skratt. :lol: :lol: :lol:

// Nyroth som även han hatar skatter, men lever med det då man inget annat kan göra.

McRegor
2008-03-10, 22:49
Hej,
Tullverket - Att handla på Internet - http://www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280005513/internet%2C+att+handla+p%C3%A5.pdf
Tullverket - Gåvor från land utanför EU - http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba928000 5731.html
Det finns som sagt mycket mera att hämta om ni letar på Tullverkets hemsida.
Men generellt är det som flera redan sagt - det finns ingen formell nedre gräns när man måste betala moms - vilket är den vanligaste "avgiften" vi betalar vi import. Tull är nog rätt ovanligt inom vårt intresseområde.
Likaså - för gåvor till en person gäller normalt max 500 kr - men detaljerna kan ni läsa i dokumentet ovan.
Och handlar vi från EU-land så betalar vi vanligtvis moms i avsändarlandet.
F ö håller jag med Nyroth - vi är ju vana att betala moms på det mesta vi köper inom landet så vi bör ju inte bli förvånade om vår "egen-import" också beläggs med moms. Dessutom vill Posten eller Speditionsföretaget ha en liten hacka för glädjen av att ta emot momsbetalningen av oss - för Posten brukar det vara runt 60 kr för mindre paket.
Hälsningar
Roger

wesse
2008-03-10, 22:51
Tillhör Gotland EU?

Nexus
2008-03-11, 00:28
Tillhör Gotland EU?

Självklart Gotland är i sverige med EU

vad annars ? hehe

MVH steve


:D :D

Tobbe O
2008-03-11, 05:41
Gotland! Sverige?
Jag som var så säker på att den lilla ön tillhörde Skåne :(

harmon
2008-03-11, 06:14
Ja vem trodde inte det eller iaf Småland.... fast detta med skåne det finns ju dialekter runt om i vårat långa fina land.. fast skånska det e ingen dialek det är ett läte.. :supz:

Nyroth
2008-03-11, 08:03
Tillhör Gotland EU?

Gotland ÄR EU = Enväldig Union.

// Nyroth Unionit.

Nyroth
2008-03-11, 08:08
Gotland! Sverige?
Jag som var så säker på att den lilla ön tillhörde Skåne :(

Redan 1555 kände Magnus Olaus till att Gotland så som namnet gör klart är ett riktigt Gott-land. Ett par hundra år senare känner snart Magnus Westrin samma sak.

http://www.gotland.se/imcms/images/MerGK/kartaGotland1555.jpg

"det är också i många hänseenden ett godt land; godt är folket, goda och trygga äro dess hamnar rundt om kusterna, god och utsökt är åkerjorden, godt är där om hästar och nötkreatur, fiske, jakt, vatten, skogar, betesmarker, den härligaste kalkstenen och allt sådant som är nödvändigt för människans behof. I dess norra del ligger den berömda staden Visby, i hvilken finnes en väl befäst borg. Denna stad var fordom götarnas och många andra folks handelsplats, och den var så uppfylld med rikedomar och handelsvaror, att en näppeligen ansågs äga sitt like i Europa."

Välkommna!

// Nyroth

oestling
2008-03-11, 08:45
Gotland! Sverige?
Jag som var så säker på att den lilla ön tillhörde Skåne :(

Redan 1555 kände Magnus Olaus till att Gotland så som namnet gör klart är ett riktigt Gott-land. Ett par hundra år senare känner snart Magnus Westrin samma sak.

http://www.gotland.se/imcms/images/MerGK/kartaGotland1555.jpg

"det är också i många hänseenden ett godt land; godt är folket, goda och trygga äro dess hamnar rundt om kusterna, god och utsökt är åkerjorden, godt är där om hästar och nötkreatur, fiske, jakt, vatten, skogar, betesmarker, den härligaste kalkstenen och allt sådant som är nödvändigt för människans behof. I dess norra del ligger den berömda staden Visby, i hvilken finnes en väl befäst borg. Denna stad var fordom götarnas och många andra folks handelsplats, och den var så uppfylld med rikedomar och handelsvaror, att en näppeligen ansågs äga sitt like i Europa."

Välkommna!

// Nyroth

Det var en vacker karta!
Har du ritat den alldeles själv? 8)
/M
Och även jag stämmer in i kören om det "något i överkant tilltagna skattetrycket" i Svea Rike med omnejd... :evil:

harmon
2008-03-11, 08:52
Gotland e JÄDRANS vakert... har vart där några ggr..

fint där fast kanske inte på vintern..

kenneth67
2008-03-11, 09:26
hmmm det är ju detta med dessa raukar eller hur de stavas !! med tanke på en del av wesses alster så kan man undra om han hämtat inspiration till dom från gotland å deras raukar ....... :oops:

jaka
2008-03-11, 20:16
Hej!
Avgift eller moms kvittar lika!
När jag kontaktade postverket varför jag skulle betala avgift/moms på de grejer jag köpt via eBay från USA och Canada (Coxflygplan i plast från -60 talet) så sa de, citat: Eftersom vi lagt märke till att du tagit emot flera paket från utlandet så registrar våra tulltjänstemän det och lägger på 25% avgift på köpebeloppet oavsett om beloppt är under 500:-.

Hälsningar!
Jan K

Lasse
2008-03-11, 20:31
Hej!
Avgift eller moms kvittar lika!
När jag kontaktade postverket varför jag skulle betala avgift/moms på de grejer jag köpt via eBay från USA och Canada (Coxflygplan i plast från -60 talet) så sa de, citat: Eftersom vi lagt märke till att du tagit emot flera paket från utlandet så registrar våra tulltjänstemän det och lägger på 25% avgift på köpebeloppet oavsett om beloppt är under 500:-.

Hälsningar!
Jan K

Men det är väl trots allt saker du Köpt från E-bay.

Om Wesse köper och skickar ett paket stearinljus till Bokis i ett paket från USA så är det väl en gåva, men om Bokis köper ett paket stearinljus så ska momsen betalas, det är väl rätt enkelt? Eller jag kanske fått det hela om stabben. Förutsatt att värdet på gåvan understiger 500:-

(Wesse och Bokis heter egentligen något annat) :D

jaka
2008-03-12, 13:52
Hej!
Allt handlar om värdet på varan. Kan man få leveratören att uppge ett lågt värde (eller inget värde alls) så klarar man sig från tull eller behöver bara betala en låg summa.

damaen
2008-03-12, 14:16
Skämmes på ge'! :shock:

Tänk på att nästa gång ni smiter från tull och moms så kan det innebära att de måste stänga en skola eller ett äldreboende pga det inte finns några pengar i statskassan...
ja kanske tillochmed stänga en pylonbana :oops:








;)

sundqvistjohan
2008-03-12, 14:43
Tack för det inlägget damaen, nu vågar jag också moralisera litet :lol:

Jag kom att tänka på att de flesta stora RC-forum modererar bort inlägg om hur man kringgår kopieringsskydd på simulatorer, men tips om utländska firmor som skriver ner värdet, eller skickar varorna som "gåva" funkar hur bra som helst. Men det är kanske fult att lura software-företag och fint att lura staten – vad vet jag? ;)

harmon
2008-03-12, 14:45
Tjenare Jaka...
Jag skapade denna tråd just därför...

Jag köpte en modell.. värdet var skrivit till $150
jag fick betala 885:- då jag löste ut Paketet å jag trodde först att tullen hadde kollat i paketet å värderat om det men då borde dom ju ha medelat eller iaf tejpat igen med nån form av tull tejp...

Så va ja kan förstå så har dom värdet om paketet efter hur stor/lite kartongen var..??? å det e förbannat om det e så.



Jag skall ta å ringa dom om just det men jag har jaft att stå i under veckan så ja skall försöka ta det i morgon ...

harmon
2008-03-12, 14:48
Robinhood metoden..

Ta från dom rika ge till dom fattiga... så gör alla i denna värld..

Se hur Politikterna Fuskar å klipper hit o dit med kvitton o kreditkort..

det e fan i mig förjävligt det därimot.

Nyroth
2008-03-12, 15:49
Robinhood metoden..

Ta från dom rika ge till dom fattiga... så gör alla i denna värld..

Se hur Politikterna Fuskar å klipper hit o dit med kvitton o kreditkort..

det e fan i mig förjävligt det därimot.

Åke, ge dig nu....
Ser ärligt talat ingen moralisk skillnad på en Marjasin klippt representation eller en Åke Olofsson/Peak models fejkad fraktsedel......gör du verkligen det själv?

Fiffla hur mycket du vill, det gör halva Sverige, men spill sedan inte galla på forumen om hur synd det är om dig för att du fick betala moms på ditt inköp, Tillika ej tillräckligt med moms.

Läs gärna vad du skrev ovan en gång till om Robinhood metoden, får inte till hur du menar........är det bra eller dåligt med Robinhood?

Jaka,
Att se dig som är en företagare vara så totalt oförstående till skillnaden på avgifter, tull och Moms gör mig minst sagt riktigt orolig. Hur kan du klara en normal affärs verksamhet när du inte förstår det mest basiska gällande handel :?

Skärpning gnäll spikar, Sverige är ett fantastiskt beskattat land, men tro inte att det är så mycket bättre någon annanstans. Och tar ni inte mitt ord för det så flytta gärna någon annanstans för att själva se.

Ne hepp, både Åke o Jaka, vi vill se mer bilder på era Peak Yakar.

// Nyroth

harmon
2008-03-12, 16:20
Tjena...


ja visst ja kan betala e ju inte himmla farligt 800 hit el. dit bara man få ha skoj...


Men just detta av min av 150 dollar vart det 855 kronor i moms.. hur kommer det sig då dom inte har sett vad som e i paketet...

om jag fick betala tull/moms på 150dollar sa ja inget men nu då dom har *hittat* på vad det kan vara där i..

jaka
2008-03-12, 16:31
Hej!
Nyroth!!
Det jag köpt via eBay har varit till mig personligen (Cox motorer och COX flygplan ,samalr på sådana), från privatpersoner i USA och Canada. Inte varor som jag köpt till min frima.
Man blir då lite överraskad när tullen /postverket debiterar en "avgifter" för en vara som är skickad som "gåva" eller "varoprov" och dessutom betingar ett pris på under 500:-

Nyroth
2008-03-12, 16:45
Hej!
Nyroth!!
Det jag köpt via eBay har varit till mig personligen (Cox motorer och COX flygplan ,samalr på sådana), från privatpersoner i USA och Canada. Inte varor som jag köpt till min frima.
Man blir då lite överraskad när tullen /postverket debiterar en "avgifter" för en vara som är skickad som "gåva" eller "varoprov" och dessutom betingar ett pris på under 500:-

Jaka,
Jag har inte kommenterat huruvida dina inköp vart för personligt bruk eller vidare försäljning, det är självklart inte min ensak.
Men att hävda att avgifter, tull och moms är sak samma eller att kalla skillnaden oviktig var det som fick mig att reagera.

Men om du nu tycker att du blivit felbehandlad av tullen så kanske det hjälper att ta en diskussion med dem?

// Nyroth

Tobbe O
2008-03-12, 16:56
Det måste ju finnas roligare saker att diskutera på ett RC Forum och om ni nu tycker att det är så hemskt att ni inte lyckats lura tullen,
så handla i Sverige så slipper ni sådana "överraskningar" PDT_Armataz_02_43

Snickarjävel´n
2008-03-12, 17:05
Ja fick min nya kamera idag :D

harmon
2008-03-12, 17:13
Jag beställde min Servon igår... får se om det blir nån Skattesmäll vid överfarten... PDT_Armataz_02_23

pilotkalle
2008-03-12, 17:35
Ja vem trodde inte det eller iaf Småland.... fast detta med skåne det finns ju dialekter runt om i vårat långa fina land.. fast skånska det e ingen dialek det är ett läte.. :supz:

Jaja, gnäll ni på Skåne, vi har iaf ett ordentligt modellflygfält ;) http://www.ahusmfk.net/galleri/index.php.

wesse
2008-03-12, 17:58
vore kul med film där någon tokskrattar det skulle då ja bli glad av..yehh


att våga skratta offentligt är en gåva få klarar av....


fram med kameran filma när ni ser glada ut o visa modellflygarsverige att vi är ju inga surputtar :lol: :lol:

genland
2008-03-12, 19:26
Iofs riktigt kul att läsa denna tråd.

Men.. kan inte begripa varför man blir så upprörd
över att man fått betala moms på grejer som
man köpt utanför EU.

Har man köpt på ebay från exvis USA får man man väl
för tusan inse att man får betala moms,
att tullen skulle tro att det är en gåva när man
köpt en vara på auktion är väl att vara lite väl naiv?

//Kent

harmon
2008-03-13, 08:45
Så här var det då det gällde mitt paket...

Har pratat med Posten Arlanda nu..

Jag har betalat Moms på .. Värdet på Modellen $150 sedan har jag betalat Moms på frakten som var 2680 Kina stålar och som omräknat är 2439 svenska kronor

Så jag har Momsat för frakten o Modellvärdet å det e ju inget att diskutera en gång.. skall man ju gör.

Men det var lite luddigt med frakten men nu då människan förklarade i telefon så gick det upp ett :idea:

ja sa det att det var fraktfritt jag har då inte betalt frakt.. men det var som inget att göra åt det.. står det frakt på sedeln så e det bara att betala..

Fast man kan se detta momsande som en frakt..

För 2439:- i frakt e rätt mkt. fast vägde ju 17kilo med...
så tack Peakmodel.com för ni betalade det.. :wave:

Mikael_jo
2008-03-13, 23:28
bra att du fick en förklaring men är välldigt tveksam te att frakten skulle kosta så mycke... isåfall varför betalar peakmodel frakten?

vare combon med DL50 du köpte? de kostar 849$ ca 5200kr kostar då frakten 2400kr så säljer dom ju planet för 2800kr inkusive motor???

motorn lös säljer dom för 370$ ca 2250kr
planet löst för 539$ ca 3300kr

antar att frakten kostar lika mycke ifall du hade köpt planet löst.

alltså 3300kr-2400kr = 900kr säljer dom planet för... kan det verkligen stämma??? dom måste ju betalat något för det?
finns ju en del andra som säljer liknande plan i kina men absout inte för 900kr!!!

låter lite konstigt i mina öron...

äre jag som är välldigt trött eller?

kunde inte hålla mig ;)

harmon
2008-03-14, 18:40
jo det låter otroligt men det står att frakten kostade så mkt. på följesedeln 2684 KNY å det betalar man moms på samt värdet i lådan..


Dom måste ju ha nått form av Trp. stöd eller liknande finns många företag i sverige som har det..

sundqvistjohan
2008-03-14, 19:35
Planet kostar 849$ och det är "free shipping" på hemsidan.
Plötsligt kostar planet 150$ och frakten är 405$.

Peakmodel verkar ju vara en seriös firma :?


Harmon, du skriver tidigare i tråden att det verkar vara en trevlig firma (mejl m.m.) Får jag fråga vilken e-postadress de har använt? Jag har skickat en fråga till Peakmodel från webbformulär på hemsidan och inte fått svar. Sedan har jag skickat samma fråga till de tre e-postadresser de anger på sin hemsida utan att få svar. (En adress antar jag var helt fel då de skrivit "mial" istället för "mail"). Frågan jag ställde var om de kan sälja en undervinge till TWM Ultimate 40S. Tycker att den frågan skulle gå att svara på med ett enkelt "yes or no".

Du kan ju skicka PM åt mig med den e-postadress de har använt så slipper de en massa spam.

KG
2008-03-16, 19:55
Bra att veta

Frakt på större modeller räknas i volymvikt m3

Ett exempel på hur PNL (Pan Nordic Logistic) räknar.
LxBxHx0,000280= Vikt i volym
Ex. en modell med vikten 10kg Längd 160cm x bredd 55cm x höjd 45cm
blir volymvikten 110,88kg oavsett "verkliga" vikten på paktet.
Detta är vad man tar betalt för + moms
//KG