handdator

Visa fullständig version : Spektrum DX6i med AR6200 DSM2



js_
2008-03-17, 08:00
Vad tror proffsen om Spektrum DX6i med AR6200 DSM2 :?:
http://www.mamut.net/hab_ab/subdet367.htm

wesse
2008-03-17, 08:47
hmm vill du inte ha en hitec igen nu när du är vad vid dom? :D

js_
2008-03-17, 08:56
hmm vill du inte ha en hitec igen nu när du är vad vid dom? :D
Jag kan ta fram min Hitec när jag har ledsnat på nåt plan :D

T5
2008-03-17, 09:02
Vad tror proffsen om Spektrum DX6i med AR6200 DSM2


Förmodligen kör proffsen' inte 6 kanaler, de ska ju ha 10 eller 12 kanaler och bling och långantenn :)

...Men som DX7 ägare kan jag säga att Spectrum's radio är två tummar upp!
Om du klarar dig på 6kanaler så köp, helt klart prisvärd och vad jag förstår så har Spectrum en drive nu så du får en extra mottagare gratis om du köper från USA och skickar in kvittot till Spectrum.


DX6i som du tittar på är full range och ska inte förväxlas med DX6 som är en parkflyer radio.
Den ser bra ut och har "rolling selector" vilket säkert är fint att cruisa menyerna med.
Tror säkert det är ett bra val!

I övrigt är Spectrum's dsm2 teknik härlig. Jag har flugit min DX7/AR7000 i helisar och plan av olika storlek och sort och aldrig haft en störning eller problem. Skönt att bara knäppa på radion utan att behöve tänka på kanalkrock anywhere, anytime!

wesse
2008-03-17, 09:07
[quote]anywhere, anytime!

den texten gillar jag..öskade pizzatjejen i Åsele sa så till mig en enda gång :D

T5
2008-03-17, 09:09
Vi med Spectrumradio får ha hjälm för brudarna haglar över oss. Så coolt är det med dsm2.

McRegor
2008-03-17, 12:13
Hej,
Denna nya Spectrum-radio är säkert OK i sitt segment.
Men en sak som den saknar om jag sett rätt är möjligheten att starta/stoppa timern via trottelspaken. Den funktionen är tyvärr ovanlig på alldeles för många sändare i låg/mellanklassen. För mig i egenskap av elflygare är den närmast ovärderlig - jag kan alltså alldeles automatiskt bli uppmärksammad när jag haft t ex 8 minuters motortid. Av de vanligare apparaterna tror jag bara det är Futaba FF-7 och FF-9 som har funktionen. Med all säkerhet också Multiplex Evo-serien men på JR-apparaterna är jag hyfsat säker på att den inte finns - inte ens på den av många omhuldade PCM9-modellen. Och inte heller på Spektrum DX-7 - men rätta mig gärna om jag har fel.
Nåväl - det räcker ju inte med en bra timerfunktion utan man behöver ju även lite annat. Bl a behöver man många modellminnen och går inte modellminnet att expandera så skulle jag personligen vara tveksam till en sändare med plats för mindre än 15-20 maskiner - men gärna flera.
För vanliga "plank-flygare" - motordrivet - har ju de flesta moderna computer-sändare f ö hyfsat täckande funktioner. De som flyger storsegel resp heli har dock oftast högre krav efter vad jag förstått.
Sen skall man numera också vara uppmärksam på att att man mycket väl kan behöva flera kanaler än 6 beroende på att man ofta har 2 servon på samma funktion - något som förr löstes med Y-kablar men numera elektroniskt via mixers och flera kanaler.
Men åter till grundfrågan...
Kan man leva med de begränsningar som en lite billigare anläggning nästan undantagslöst har så är säkert den nya DX6i en utmärkt sändare. Gissar att den kan bli vad Graupner MX-12 varit i 35 MHz-klassen - alltså en populär förstaradio med vettiga funktioner till bra pris. Sen kan den tydligen handlas hyfsat billigt i England vilket man nog klart skall föredra framför att handla en sändare från USA/Hongkong - det är högst tveksamt om en USA/Hongkong-levererad sändare har nödvändiga EU-godkännanden (nödvändiga om man vill uppfylla de bestämmelser som finns alltså). Men man kan ju faktiskt också göra nåt så ovanligt som handla den hemma i Sverige..:) Det är inte jämt som det är billigare utomlands.
Hälsningar
Roger

Sigun
2008-03-17, 13:02
DX-7:an har timer funktion som man startar på en knapp, när man drar igång modellen, man väljer själv om man vill ha nerräkning eller vanligt stopurs funktion. Gissar att denna funktion även ser likadan ut i DX6i. Dock är det inte som på Futaban att den startar automatiskt utan man måste själv trycka igång funktionen.

Tycker man att man klarar sig med 6 kanaler så är detta en utmärkt radio

/Martin

LAN
2008-03-17, 13:03
Angående godkännanden så har du säkert helt rätt, Roger. Men det intressanta med DX6i är att man kan ställa om uteffekten via menyerna, och detta gäller oavsett i vilket land den är inköpt. Men troligen är den inte CE-märkt om man köper den i USA, och då får den lik förbaskat inte användas. Fast nu tjänar man faktiskt inget på att köpa denna i USA, eftersom den faktiskt är billigare (om man räknar med momsen) i England - runt 1200 kr.

Och då kan man ju fråga sig varför den ska kosta 2.000 kr i Sverige (och faktisk även Tyskland)? 1500 kr hade väl varit ett rimligare pris?

Om man ska döma av kommentarerna i flera utländska forum så verkar det vara en mycket trevlig radio, med allt man behöver för mindre flygplan. Håller dock helt och hållet med om att aktivera timer-funktionen med en strömbrytare är värdelöst, har man en gång vant sig vid Futabas eleganta lösning så vill man aldrig ha något annat.

/Leif

andWho
2008-03-17, 14:00
Hej,
Motor-timer kopplad till trottelspaken var det första jag saknade när DX7-an kom hem. Var van denna eminenta funktion fråm min JR/Graupner MX16s.
Finns väldigt lite frihet att välja funktion på knappar o spakar på DX7 jmfrt med MX16s. En "lustighet" är att det finns en AUX2 switch, men ingen AUX1.
På mottagaren står det AUX1.....
Vet inte hur det ser ut på DX6i. Kolla o rapportera !
/A

McRegor
2008-03-17, 14:27
Hej andWho,
Jaså - MX-16 har timer kopplad till trottel - bra...och ovanligt i den prisklassen. Märkligt att inte JR-modellerna och DX7:an har den användbara funktionen.
Då får väl ni som älskar Graupner och JR satsa på MX-16 IFS om ni vill köra 2,4 GHz - https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=23000
Hälsningar
Roger

andWho
2008-03-17, 16:41
Manual till Dx6i: http://spektrumrc.com/ProdInfo/Files/SPM6600_DX6i_Manual-LoRes.pdf

/A

js_
2008-03-17, 16:52
Det som känns viktigast just nu med sändar köpet är att jag kan lita på att den funkar och att den klarar av min KatanaS 36%, spv 2690mm
Med min Hitec så har jag nu fått 2 flyg i backen pågrund av att den har gett fullt roderutslag neråt helt av sig självt.

wesse
2008-03-17, 17:05
Det som känns viktigast just nu med sändar köpet är att jag kan lita på att den funkar och att den klarar av min KatanaS 36%, spv 2690mm
Med min Hitec så har jag nu fått 2 flyg i backen pågrund av att den har gett fullt roderutslag neråt helt av sig självt.

du glöm ej o byt ut alla hitecservon oxå dom har ju en härlig förmåga att låsa sig i endläge yehh :lol: :lol: :lol:

Sigun
2008-03-17, 17:23
Tror mer på skit bakom spakarna i ditt fall Wesse hihihi.. :D :D köp nu en spektrum och sälj din futaba så ska du se vilken glad man du kommer bli.

McRegor
2008-03-17, 17:58
Hej igen, js_ !
Förr - när börsen var en aning tunnare och grejorna mycket dyrare - så monterade jag alltid nya mottagare och servon i en testmaskin och flög dom nån timme innan grejorna hamnade i "pärlan". Det besväret kanske man skulle ta även nu innan man sätter nya prylar i en stor, dyr kärra. Ja, med helt ny radio så måste ju även sändaren få bekänna färg -och kanske även ack och strömbrytare.
Med så fin kärra så är mitt tips att se över radiobudgeten lite och kanske satsa lite mera än på en "instegsradio". För mig är sändaren synnerligen viktig - man måste trivas med den och den måste ha de funktioner man behöver. Och inte minst bra kvalitet ! Och som vanligt så gäller ofta devisen "man får vad man betalar för".
Hälsningar
Roger

js_
2008-03-17, 19:22
Hej igen, js_ !
Förr - när börsen var en aning tunnare och grejorna mycket dyrare - så monterade jag alltid nya mottagare och servon i en testmaskin och flög dom nån timme innan grejorna hamnade i "pärlan". Det besväret kanske man skulle ta även nu innan man sätter nya prylar i en stor, dyr kärra. Ja, med helt ny radio så måste ju även sändaren få bekänna färg -och kanske även ack och strömbrytare.
Med så fin kärra så är mitt tips att se över radiobudgeten lite och kanske satsa lite mera än på en "instegsradio". För mig är sändaren synnerligen viktig - man måste trivas med den och den måste ha de funktioner man behöver. Och inte minst bra kvalitet ! Och som vanligt så gäller ofta devisen "man får vad man betalar för".
Hälsningar
Roger
Hur långt menar du att jag måste sträcka mig?
Längre än 7C 2.4G FASST eller DX7 E-version? för så långt är jag nog kommen i planerna.
Katanan kommer troligtvis inte o komma upp i luften denna sommar efter som det kostar en hel del o få den klar o så vill jag ha lite mera flyg timmar först,men för den skull så vill man ju inte byta sändare en gång i året.
Ge gärna tips/länkar
Mvh
Jocke

js_
2008-03-17, 19:29
Det som känns viktigast just nu med sändar köpet är att jag kan lita på att den funkar och att den klarar av min KatanaS 36%, spv 2690mm
Med min Hitec så har jag nu fått 2 flyg i backen pågrund av att den har gett fullt roderutslag neråt helt av sig självt.

du glöm ej o byt ut alla hitecservon oxå dom har ju en härlig förmåga att låsa sig i endläge yehh :lol: :lol: :lol:
Hitec servon har jag inte haft på länge :D
Jag har kört med dom här ett tag nu o är skit nöjd med dom.

SCANNER RC SSV-9724
42g Kullagrat High Torque Servo
Torque 4.8V: 8.2kg/cm - 6.0V: 9.7kg/cm
Speed 4.8V: 0.14sek - 6.0V: 0.12sek. 60 grader

T5
2008-03-17, 20:28
Äschh Hitecservon är ju guld! Kör Spectrum DX7/AR7000rx tillsammans med hitecservon i flera plan.
Köpte senast idag tre hitec HS-85mg som ska in i en 3.2m seglare... Litar fullt på dem.

McRegor
2008-03-17, 20:54
Hej js_,
Min högst personliga åsikt är att de du nämner ligger i nedre bandet av OK sändare.
Helt klart är både 7C och DX-7 bra sändare med helt OK kvalitet och i de flesta fall fullt tillräckliga konfigureringsmöjligheter. Men för mig är sändaren viktig - den skall ligga väl i handen, vara välbalanserad, jag vill själv kunna bestämma var "knapparna" skall sitta för t ex dual rate, jag har som du sett mina preferenser avseende timerfunktionen och modellminnena - ja, det finns många personliga preferenser. Men du och jag varken tycker eller tänker lika så mitt tips får bli att du försöker skapa dig en kravspec över vad du tycker är viktigt och sen se vilken som kommer närmast - inom din budget givetvis. Samt - försök få en chans att hålla i sändaren och avgöra hur den ligger i handen - är den "tjock" eller "tunn", hur är greppet - bra eller kanske "halt", når du hela spakrörelsen runt utan att sträcka alltför mycket på fingrarna, är switcharna vettigt placerade,vill du t ex kunna se timern i displayen när du flyger måste den vara lättavläst = stora siffror (här är nya Futaba FF-10 överlägsen) m m m m...
Jag tycker som du att man inte skall behöva byta radio vart och vartannat år. Om inte annat så måste man lära sig en ny programvara och ny placering av t ex switcharna - och som "gamling" tar ju det en stund..:)
Lycka till med valet även om mina ord kanske gjort dig än mera förvirrad..:)
Hälsningar
Roger

js_
2008-03-17, 21:32
Hej js_,
Min högst personliga åsikt är att de du nämner ligger i nedre bandet av OK sändare.
Helt klart är både 7C och DX-7 bra sändare med helt OK kvalitet och i de flesta fall fullt tillräckliga konfigureringsmöjligheter. Men för mig är sändaren viktig - den skall ligga väl i handen, vara välbalanserad, jag vill själv kunna bestämma var "knapparna" skall sitta för t ex dual rate, jag har som du sett mina preferenser avseende timerfunktionen och modellminnena - ja, det finns många personliga preferenser. Men du och jag varken tycker eller tänker lika så mitt tips får bli att du försöker skapa dig en kravspec över vad du tycker är viktigt och sen se vilken som kommer närmast - inom din budget givetvis. Samt - försök få en chans att hålla i sändaren och avgöra hur den ligger i handen - är den "tjock" eller "tunn", hur är greppet - bra eller kanske "halt", når du hela spakrörelsen runt utan att sträcka alltför mycket på fingrarna, är switcharna vettigt placerade,vill du t ex kunna se timern i displayen när du flyger måste den vara lättavläst = stora siffror (här är nya Futaba FF-10 överlägsen) m m m m...
Jag tycker som du att man inte skall behöva byta radio vart och vartannat år. Om inte annat så måste man lära sig en ny programvara och ny placering av t ex switcharna - och som "gamling" tar ju det en stund..:)
Lycka till med valet även om mina ord kanske gjort dig än mera förvirrad..:)
Hälsningar
Roger
Jag får tacka för dom svaren o mera förvirrad blev jag inte :D
Jag skulle gärna vänta med att köpa en radio så att man skulle ha råd med en dyrare men jag vågar inte flyga flera gånger med min så det måste bli en i 3-4000kr klassen om jag inte lyckas trolla fram lite mera pengar :)

js_
2008-03-18, 13:43
Tror jag har bestämmt mig för en Futaba 10C 10-Channel 2.4GHz Air Tx/Rx Mode 2
Men vet ju inte om den här är anpassad för EU eller är det bara mode 1 och mode 2 som skiljer dom åt?
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUEW6&P=0

McRegor
2008-03-18, 13:56
Hej,
Jag har fingrat på den radion och den känns helt OK..:)
Troligen så fungerar den i Europa med mottagare köpta här men i vart fall Futabas 12--14-kanalare är regionmärkta så en liten varning kan nog hissas - du bör kolla först i vart fall.
F ö är jag övertygad om att du blir nöjd med den radion - det är nog en avgrundsdjup skillnad jämfört med din gamla (?) Hitec.
Hälsningar
Roger

Sigun
2008-03-18, 14:58
599.00 USD United States Dollars = 3,584.47 SEKSweden Kronor

3 584.47kr x 1,25 = 4 480,60kr inkl moms sedan tillkommer frakt och tullavgiften med. snart uppe i samma pris som i sverige.

Tycker dock själv att den verkar vara en kanonradio, dock dubbla priset mot en Spektrum DX-7 eller FF7C. Som alltid så får man vad man betalar för :) . had man haft råd så skulle man köpt sig de värsta som finns men frågan är om man har nytta av alla finesser och kanaler.

/Martin

LAN
2008-03-18, 15:52
Frakten från Tower lär nog hamna på runt 50$, så totalsumma inkl frakt, moms och expeditionsavgift till Posten blir drygt 5000 kr (kurs 6,10 på dollarn). De svenska priserna på Futaba ligger numera ganska nära verkligheten, om man får säga så...

js_
2008-03-18, 16:53
Den blir ca 530€ inkl frakt o moms till Åland och det är ca 5000kr

Jean
2008-03-27, 16:44
Vad tror proffsen om Spektrum DX6i med AR6200 DSM2 :?:
http://www.mamut.net/hab_ab/subdet367.htm

Tack, satt och nosade på den vid UnitedHobbies och tänkte just fråga samma sak.
$180 med mottagare och servo. Låter som en bra deal med tanke på dollarvärdet.

McRegor
2008-03-27, 19:48
Tack, satt och nosade på den vid UnitedHobbies och tänkte just fråga samma sak.
$180 med mottagare och servo. Låter som en bra deal med tanke på dollarvärdet.

Hej,
Tveksam till om det är nåt fynd.
Såvitt jag kan se så ingår sändare, mottagare samt 4 st torrbatterier.
Du torde få ge ca: 1750--1800 kr innan du har den i din hand eftersom ett såpass stort paket med all sannolikhet kommer att "momsas" i Tullen.
Jag skulle inte chansa - desutom är det tveksamt om den är EU-godkänd samt att ev garantianspråk kan bli avsevärt jobbigare/dyrbarare än om du köper den inom Europa. Och om jag inte minns fel så har vi tidigare i denna tråd konstaterat att den är billigare i England.
Allt är faktiskt inte billigare att handla i Hongkong.
Hälsningar
Roger

Jean
2008-03-27, 20:02
Bor i Finland, vi betalar inte tull på hobbyartiklar.

United hobbies tar 115€ +30€ frakt
I Finland kostar den 180€ + 10€ frakt

Skulle gärna se en link till den brittiska hemsidan.

sundqvistjohan
2008-03-27, 20:24
Bor i Finland, vi betalar inte tull på hobbyartiklar.

United hobbies tar 115€ +30€ frakt
I Finland kostar den 180€ + 10€ frakt

Skulle gärna se en link till den brittiska hemsidan.

Du har rätt att vi inte betalar tull på modellflygprylar Jean, men liksom i Sverige är vi momspliktiga när det gäller köp från länder utanför EU. Vi har något lägre moms än svenskarna dvs. 22% på modellflygprylar.

Eventuellt får du avi till Tullen i Vasa istället för till posten och då blir det moms på sakerna och frakten dvs (115€+30€) x 1,22 = 176,90€

Så:
1. Om paketet slinker genom tullen (UH brukar väl använda privat avsändare, deklarerat som gåva) och du inte självmant går till tullen och betalar momsen - kan det kanske bli knepigt med garanti om sändaren eller mottagaren är sönder.

2. Betalar du momsen frivilligt, eller får avi till tullen och ska visa upp ett kvitto vad du betalt (en utskrift på PayPal eller kontoutdrag). Så blir slutsumman 13,10€ billigare än om du beställer i Finland.

Själv skulle jag nog satsa på att handla "lagligt" i detta fall för att kunna dra nytta av garantin.

De prylar jag beställer från Towerhobbies i USA (främst glödstiftsmotorer och servon) åker alltid till tullen i Vasa eftersom den firman uppger rätt värde och innehåll på paketet. Det tycker jag är helt OK eftersom jag då kan returnera felaktiga varor om det skulle vara några fabrikationsfel utan att vara orolig för att uppge det rätta värdet vid returen.

Jean
2008-03-27, 20:54
Måste säga att jag har svårt att se varför man skulle vara momspliktig på en vara som inte är avsedd för återförsäljning.
Om man som företag köper in en produkt för återförsäljning så genereras ju moms-skuld efter att den varan sålts, men som privatperson betalar man ju momsen redan på inköpspriset.

Vad gäller garanti så är det ju något som gjorts upp mellan mig och försäljaren, och ska kunna utnyttjas utan tullens inblandning. Vare sig jag då betalat moms eller bara skickat 15 ekorr-skinn i utbyte.

sundqvistjohan
2008-03-27, 21:24
Även om du har svårt att förstå det, så läggs det till 22% moms på vara och frakt när vi beställer från länder utanför EU :lol:

Skämt åsido, tullens svenskspråkiga broschyr är tyvärr under uppdatering så den finns inte alls på nätet för tillfället. Men jag har hämtat ut paket hos tullen i Vasa åtskilliga gånger (och då betalat 22% moms på vara och frakt).
http://www.tulli.fi/se/03_Privatpersoner/03_Att_bestalla/index.jsp

Jag är inte ute efter att moralisera, det kan mycket väl hända att paketet kommer till ditt postkontor eller rentav hem till dörren - men om paketet fångar tullarnas intresse i H:fors så åker det vidare till tullen i Vasa, då kommer sammanlagda kostnaden att bli 176,90€

Angående garantiärenden så tänkte jag bl.a. också på transportskador. Har en vara inget värde enligt forsedeln kan ju inte transportbolaget heller bli ersättningsskyldigt. Sedan har jag inte läst UH:s garantivillkor, så jag har ingen aning om vem som betalar portokostnader vid ev. retur och vad som ska anges som innehåll när man returnerar paketet etc.

Jean
2008-03-27, 21:38
Klart jag tror dig om du säger det, jag minns bara annorlunda från företagsekonomi-kurserna. Jag är dock inte känd för att vara världens uppmärksammaste, så chansen finns att jag missat hela grejen med inköp utanför EU.. Vilket i sin tur är olyckligt, eftersom det hör till att jag ska kunna dethär :D

Jag gillar fortfarande inte dethär med dubbel moms på inköp. Måste nog ta upp dethär med Vanhanen nästa gång vi pratas vid.

sundqvistjohan
2008-03-27, 21:41
Här borde annars de engelska återförsäljarna av HorizonHobby United Kingdom finnas

http://www.horizonhobby.co.uk/aeroonline/bretailers/bretailersfs.html

Har inte kollat någon av firmornas fraktpriser men sändaren borde ligga kring 99£ (126€) och det kommer ingen "extramoms" på beställningar från England.

Jean
2008-03-27, 21:45
mjo, men det är ju nog en jävla stil att göra affärer med Britter. Senast jag kollade låg vi fortfarande i krig med varandra.

Veigus
2008-03-27, 22:25
satt och kollade vart man kunde köpa en DX6i till min nyinförskaffade Multiplex easystar. Såg att det finns flera modeller att beställa (mode1 och mode2) vilken ska jag välja?
http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?tab=0&pc=34783&Desc=

T5
2008-03-27, 22:32
Mode2

Det är absolut vanligast i Europa. Betyder att gasen sitter på vänster sticka.

wesse
2008-03-28, 07:33
Mode2

Det är absolut vanligast i Europa. Betyder att gasen sitter på vänster sticka.

bara undrar vem som betämmt att gasen ska sitta på vänster sticka..

oestling
2008-03-28, 09:41
Tja... bestämt och bestämt...
När man sätter sig i en riktig fullskalakärra (riktiga flygplan har spak - inte ratt!) så har man ju skev- och höjdroderkontroll med höger hand och vänster hand på gasreglaget så det är väl en förklaring?
Men man gör som man vill!

wesse
2008-03-28, 11:45
Tja... bestämt och bestämt...
När man sätter sig i en riktig fullskalakärra (riktiga flygplan har spak - inte ratt!) så har man ju skev- och höjdroderkontroll med höger hand och vänster hand på gasreglaget så det är väl en förklaring?
Men man gör som man vill!

så du menar då att en del amerikanare har noll koll :D

LAN
2008-03-28, 12:43
Jag beställde en DX6i från Al's Hobbies för några dagar sedan, tillsammans med två extra mottagare (en AR6200 och en AR6100). Jag betalade cirka 2.200 kr inkl frakt. Jag kommer att utnyttja Horizons erbjudande och kommer därför att få två ytterligare mottagare av samma modeller. 2.200 kr för sändare + fem mottagare är inte så illa...

Ursprungligen hade jag tänkt mig att använda Futabas 2,4 Ghz, eftersom jag redan har en 9C, men jag har tröttnat på att vänta, dels ständiga leveransförseningar, dels har de fortfarande inga mottagare i en vettig prisklass för enklare plan. Troligen blir det en Futaba-modul så småningom, men Spektrum-sändaren blir perfekt till alla mindre plan.

Ska berätta vad jag tycker om radion när den dyker upp.

/Leif

hakank
2008-03-28, 18:04
Vadi består Horizons erbjudande?

/Håkan

shark
2008-03-28, 20:49
Jag kommer att utnyttja Horizons erbjudande och kommer därför att få två ytterligare mottagare av samma modeller. 2.200 kr för sändare + fem mottagare är inte så illa...
/Leif

Gäller inte det erbjudandet bara i USA, Canada och några öar?

//Shark

T5
2008-03-28, 21:27
Köp ett radiopaket och en extra rx så får man 1 rx gratis.
Köp ett radiopaket och två extra RX's så får man 2 RX gratis... Man skickar in kvitto och produktkod till Spectrum så ska de skicka Rx'arna till dig.
Radiopaketet ska köpas i USA eller Canada av Horizon återförsäljare


---------------
-------------



http://www.spektrumrc.com/giveaway/

With the Great 2.4GHz DSM Giveaway, upgrading your RC collection to DSM technology has never been simpler or more affordable. Purchase a DSM radio system and additional receiver, get another receiver free. Purchase 2 additional receivers, get 2 free. It's that easy. But make sure you act soon, as this offer is only good until April 30th. There's never been a better time to take your RC experience to the next level with 2.4GHz DSM Technology.

Purchase of a qualified Spektrum or JR 2.4GHz DSM radio or module system and up to two (2) qualified Spektrum or JR 2.4GHz DSM receivers from February 15, 2008, to April 30, 2008, and qualify to receive up to two (2) free identical JR or Spektrum 2.4GHz DSM receivers. Purchases of receivers without purchase of a radio or module system during the promotion are not eligible for free merchandise. Purchases must be made from an authorized Horizon Hobby dealer in the 50 United States, Canada, Puerto Rico or the Virgin Islands. Offer is not transferable, only valid for original purchases. Reseller and institutional purchases do not qualify for this offer.
PRODUCT ELIGIBILITY Offer is limited to the following Spektrum and JR 2.4 GHz DSM radio and module systems: DX2.0-SPM20200; DX3.0-SPM20300; DX3R-SPM3100; SM1001-SPM1011, SPM1012, SPM1013, SPM1014, SPM1015; DX6i-SPM6600; DX7-SPM2710, SPM2712, SPM2720, SPM2722; DM9-SPMMSJR7, SPMMSJR9; DM8-SPMMSFUT7, SPMMSFUT9, SPMMSMZ7, SPMMSMZ9; X9303 2.4- JRP2910, JRP29101, JRP2920, JRP29201, JRP2915, JRP2925, JRP29251, JRP29151; 12X 2.4-JRP1200, JRP1210. All other versions or not-for-resale products are ineligible for this offer. This offer is only available while supplies last.
Offer is limited to the following Spektrum and JR receivers: SR3000-SPM1200; SR3000HRS-SPM1202; SR3001-SPM1205; SR3100-SPMSR3100; SR3500-SPM1210; AR6000-SPM6000; AR6100-SPM6100; AR6100e-SPMAR6100E; AR6200-SPMAR6200; AR6300-SPMAR6300; AR7000-SPM6070; AR9000-SPMAR9000; AR9100-SPMAR9100; R921-JRPR921; R1221-JRPR1221. All other versions or not-for-resale products are ineligible for this offer. This offer is only available while supplies last.
PROMOTION RESTRICTIONS Only one redemption voucher will be honored per customer, household and/or shipping address. Redemption voucher is only valid for one claim (for up to 2 receivers). Duplicate vouchers or vouchers attempting multiple claims will be disqualified.
* The JR 12X 2.4 is expected to ship in spring 2008 and may not fall into the program time frame. Based on this delivery information, the 12X 2.4 radio OFFER will extend until June 30th with postmarked redemption vouchers no later than July 31st.
PROOF OF PURCHASE Proof of purchase receipt(s) must consist of both an itemized, dated sales receipt showing all products purchased, qualified product item numbers, prices paid for qualifying products, and the authorized retailer's name, city and state. Handwritten receipts will not be accepted. Order acknowledgements, packing slips and purchase order copies are not valid. Proof of purchase/UPC bar code labels must be the original code from qualifying product packaging. The UPC bar code labels must be cut from the product packaging so the cardboard or plastic backing is completely removed from the packaging, and include part numbers with bar codes intact. Copies of UPC bar codes or bar codes which are unreadable will be disqualified.
REDEMPTION PROCEDURES Redemptions may only be submitted by mail. Redemption vouchers may not be altered. Duplicate or incomplete coupons will not be honored. Free receiver offer is limited to one voucher per household. Redemption claims must include a completed original voucher (available at qualifying stores or at www.spektrumrc.com), proof of purchase receipt(s) and all UPC barcode labels. Claims must be postmarked by May 31, 2008. Late submissions are not valid.
Redemption Claims must be mailed to:
The Great 2.4GHz DSM Giveaway
310 S Racine Ave.
Suite 6 S
Chicago, IL 60607

LAN
2008-03-28, 23:52
Även Horizon UK har samma erbjudande. Det står ingenting om att erbjudandet inte skulle gälla om man inte bor i England. Men man måste handla grejorna av en auktoriserad butik i England, eftersom man måste ha ett "validation number" från dem som ska fyllas i på kupongen som man skickar in. För säkerhets skull kommer jag att använda en kompis adress i England, så jag tror inte det blir några problem med att utnyttja erbjudandet.

hakank
2008-03-29, 08:59
Hmmm

"Purchases must be made from an authorized Horizon Hobby dealer in the 50 United States, Canada, Puerto Rico or the Virgin Islands"

Hittar man erbjudandet för UK på Horizons UK's websida?

/Håkan

LAN
2008-03-29, 09:12
Här är länken till den engelska kampanjen:
http://www.horizonhobby.co.uk/aeroonline/knews/karticles/k10switchover/k10switchover.html

hakank
2008-03-30, 11:02
Nu blev jag väldigt sugen på att beställa. Kunde dock inte se att Al's Hobby var autoriserad i sammanhanget? Borde framgå nånstans på deras site. Har du sett ngt i den vägen där?

/Håkan

LAN
2008-03-30, 13:08
Samma fråga ställdes i Al's Hobbies supportforum på www.rcmf.co.uk, och svaret var att de är auktoriserade men att Horizon missat att inkludera dem på websidan. Så det borde vara OK!

/Leif

hakank
2008-03-30, 15:30
Ok! Hittade inlägget. Spädde på med frågan om dealen inkluderade beställningar från utlandet.

/Håkan

LAN
2008-03-31, 19:27
Jag såg att Ali svarade, det verkar alltså inte vara några problem att nyttja erbjudandet från Sverige - bra nyheter för alla som är sugna på att testa 2,4 GHz! Min sändare har inte dykt upp ännu... men borde vara här vilken dag som helst nu.

T5
2008-03-31, 19:53
Jag beställde en JRx9303+ JR 9ch mottagare för $529.- hos Donald-hobby i USA.
Köpte ingen extra mottagare med sändarpaketet så jag kan inte nyttja erbjudandet om gratismottagare.


(Jo, USA effekt, men det tar vi i en annan tråd...Pliiis :) )

Zekee
2008-03-31, 22:21
Nån vänlig själ som kan länka till combon? :D

LAN
2008-04-01, 18:55
Fick min DX6i idag, tog alltså en vecka från beställning. Blev dock lite besviken på Al's Hobbies, en av mottagarna var slut i lager och jag fick aldrig reda på detta (då hade jag bytt till annan mottagare). Så det blev inte riktigt så billigt som jag trodde, för frakten blev ganska betydande, 35 pund. Dessutom hade de glömt att bifoga ett "validation number", fast det kan jag ju få i efterhand.

Ni som funderar på att beställa, ring in beställningen så att ni vet vad ni får. Det är alltså inte bara svenska handlare som har svårt att visa lagersaldo på webben :(

Men till det väsentliga - radion. Den känns helt OK i det stora hela, men vissa detaljer är lite väl plastiga och rullhjulet är lite för känsligt. Men med tanke på priset tycker jag den känns bra. Menyerna känns enkla och logiska. Mottagaren (AR6200) är väldigt liten, blir inga problem att få plats med den i de allra flesta plan. Hoppas kunna testa ordentligt i helgen!

/Leif

hakank
2008-04-02, 23:10
Fick du inte reda på fraqktpriset vid utcheckning? Hmm..Vilken mottagare var det de inte hade i lager? Funderar på om jag skall satsa på endast fullräckvids eller ta en (två) micro..

/Håkan

LAN
2008-04-03, 08:18
Nej, frakten beräknas i efterhand. De skickar med ParcelForce, 48 timmar i hela Europa, därav den höga kostnaden. Det var AR6100 som var slut i lager, och när jag ringde dem sa de att det är ett otroligt sug efter Spektrum-produkter just nu och väldigt svårt att få tag på vissa mottagare.

Jag beställde istället några mikromottagare från Todd's Models, de tar $40 för en AR6100 och är rekordsnabba att levereras (mina mottagare var skickade 3 timmar efter lagd order).

hakank
2008-04-03, 08:31
Ok.

$40 = 240:- X 1.25 = 300 + frakt..Hmm.. :) Tål att tänka på.

Jag tror jag beställer fullräckvidsmottagare efter lite övervägande. 5st räcker ju en bit. Dessutom misstänker jag att det är ganska enkelt att flytta mellan planen då man inte behöver trassla med en kabelantenn..

/Håkan

Kenna
2008-04-03, 10:37
Inte för jag vill vara någon messersmither men momsen tillkommer på hela summan, alltså inkl frakt så det blir.

$40 = 240:- + frakt x 1.25 ;)

hakank
2008-04-03, 10:41
Jo :badgrin:

/Håkan

hakank
2008-04-03, 11:02
Har iaf beställt. De kunde inte kolla via telefon om det fanns i lager...jaja..

/Håkan

Jakob H
2008-04-11, 15:28
Har du fått tag i validations numret. Jag fick inte heller något.
Dessutom fick jag ingen originalkartong till en av sändarna och den måste man ha för "The give away"

Jobbigt när det krånglar.....

hakank
2008-04-11, 19:50
Attans också. Får se vad jag får för ngt då. När beställde du din Jakob? En vecka var i onsdags men ingen sändare ännu. Kom den med vanliga posten?

/Håkan

LAN
2008-04-11, 20:22
Jag ringde och fick sedan valideringen via epost efter någon timme. Tydligen så måste butiken ringa till Horizon UK varje gång för att få numret till varje kund...
Jag skickade in formuläret och streckkoderna ganska direkt och efter 3 dagar fick jag ett mail från Horizon att de mottagit min "ansökan".

Håkan, om du beställde från Al's så är det Schenker som levererar i Sverige, du får en avi per brev och kan hämta det på ett av deras serviceställen.

Jakob, bedrövligt att du inte fick med kartongen, ring dem och klaga!

LAN
2008-04-11, 20:28
Häromkvällen var det förresten premiärflygning med nya radion, fungerade klockrent i min lilla Smooth-E (Mountain Models). AR6200 är lite overkill i denna lilla modell, men man måste ju börja med något man inte är så rädd om!

På tal om det så provade jag en helt ny fläktmodell samma kväll (en Eze-Fan från ritning i RCM&E), utrustad med en Corona dual-conversion-mottagare (ej syntes). Mottagaren fick fnatt när planet kom lite för långt bort och planet gick i backen... Det blir en Spektrum-mottagare där också när jag reparerat planet igen...

hakank
2008-04-11, 20:37
Ok. Tack för infon!

Ang. den stackars EDF kärran. Jag har en EDF som är omöjligt att inte få glitchar i. EDF:er verkar vara svåra att få störningsfria: Blir väl en hel del störningar med varvtalet.. Har en dual-conv mottagare i men hjälper inte.
2.4 skall vär råda bot på det hela.

/Håkan

Jakob H
2008-04-12, 03:44
Streckoden på sändarkartongen.....är det den lilla som sitter på undersidan?
Räckte det att klippa ut den ?

LAN
2008-04-12, 08:08
Ja, klipp bara ut själva etiketten (samma sak med mottagarna).

hakank
2008-04-13, 20:26
Satt och läste manualen till DX6i:n i brist på att hålla den riktiga i handen. I min JR MX12 så har jag en funktion som heter flaperon. Hittar ingen sådan i manualen. Innebär det att man måste använda mixarna på nått sätt för att få till samma sak?

/Håkan

Jakob H
2008-04-13, 20:48
Den funktionen finns.

hakank
2008-04-15, 13:02
Jaha. Grejjorna dök upp igår med posten faktiskt, hemkört. Fattas annat med den fraktkostnaden. Nu har jag mailat Al's för att få mitt validaion number. Har ngn fått sina claimade mottagare ännu?

/Håkan

hakank
2008-04-15, 13:03
Förresten.

Ang. flaperon så fick jag svaret:

"Just set up 'dual ailerons', then program with the 'FLAP' function"

Skall prova,

/Håkan

LAN
2008-04-15, 18:42
Vilka mottagare köpte du?

Jag har inte fått några extra mottagare från Horizon ännu, men det tar säkert ett antal veckor.

Dessutom så verkar mina extra mottagare som jag beställde från Todd's i USA ha kommit bort på vägen tyvärr, så det lär dröja ett tag innan jag kan testa Spektrum i EDF-planet. Ska bli intressant att se om 2,4 Ghz löser glitch-problemet!

Flaperons funkar utmärkt i DX6i, kör med det i det andra planet som fick en Spektrum-mottagare, men som jag inte hunnit testa ännu. Det tog mig ett litet tag också innan jag hittade "Dual ailerons". Manualen är faktiskt ganska dålig, trots sitt tjocka format.

/Leif

Jakob H
2008-04-15, 19:07
Tog kontakt med Al´s och dom har nu skickat en orginalkartong till mig. Hoppas att den hittar fram.

Annars har jag testat radion och den fungerar mycket bra. Jag tycker den är så lätt att programmera att man inte behöver någon manual.
Tyvärr känns den lika plastig som dx7:an men den balanserar bra i halsrem till skillnad från dx7:an.

hakank
2008-04-15, 20:47
Jag köpte 2st 6200. Mailade förrsten Al's ang. valideringsnummret idag. Det tog 51 minuter sedan hade jag det i ett returmail. Där var det minsann fart :o Bara att skriva ut, klippa strckkoder och skicka brev då. Och vänta in mottgararna. Jakob det verkar ju som om att du skulle kunna få orginalkartongen ganska snabbt när de är så på alerten.


Medans jag väntar på mottagare skalll jag försöka hinna göra mig hemmastadd med sändare. Håller med om att den är plastig förresten :?
Sedan får man starta konverteringen då. Småkärrorna får väl ligga kvar på 35mHz.

Synd att mottgarana har kommit bort. Vore kul och höra hur det går med EDF:en då jag har samma problem själv.

/Håkan

LAN
2008-04-16, 18:36
Mina mottagare dök upp idag, det var tullen som tog lite extra tid på sig och av någon outgrundlig anledning hade Posten gett försändelsen ett annat tracking-nummer än det som jag fick från avsändaren...

Köpte en AR6100e och en AR6000. Tänker sätta AR6000 i min EDF-kärra. Man har ju läst en del om problem med AR6100, så den tänker jag sätta i en enklare foam-plan och testa lite först. AR6000 är äldre teknologi, men har ändå dubbla mottagare och ett litet format (får tyvärr inte plats med AR6200 i planet).

Återkommer med rapport, förhoppningsvis till helgen.

Skönt att höra att det löste sig med både kartong och validering, eftersom det ju är jag som rekommenderade Al's!

/Leif

hakank
2008-04-16, 21:10
Det slår mig att jag kankse inte får plats med en 6200 i min EDF..Hmm. Kanslke går att karva ur lite i friggon i och för sig. Väntar med det tills du har provat. Ser ut att bli fint väder runt Stockholm i helgen i allfall. Förhoppningsvis där du befinner dig också.

Satt och pulade lite med radion i går för att få in menyvanan. Skall öva lite till sedan är det dags att ta med den till fältet.

/Håkan

hakank
2008-04-18, 21:36
Förresten. Nån som räknat ut vilken sida på mottagaren som - (common) huserar?

/Håkan

LAN
2008-04-19, 08:06
Minus är den pinne som är närmast mot höljet. Jag kikade genom det halv-transparenta höljet och gjorde en kvalificerad gissning... som visade sig vara rätt.
Mycket märkligt att de inte markerat detta, hur ska ex.vis en nybörjare kunna veta? På mottagarna 6000/6100 är detta tydligt markerat.

/Leif

hakank
2008-04-19, 08:49
Tack!

Att de inte märkt ut detta verkar vara en generalmiss i mina ögon. Försökte kolla igenom höljet men hade nog inte tillräckligt god lampa (och syn) :o

Då har jag ingen anledning att inte testa med mottagare idag då. Skall bli kul att se om jag lyckas binda till att börja med :o

/Håkan

LAN
2008-04-19, 12:10
Lycka till med premiärflygningen!

Själv är jag förkyld idag och stannar inne, men imorgon måste jag bara ut och flyga. EDF-kärran är redo för nytt test och ackarna är under laddning!

hakank
2008-04-19, 17:05
Krya på dig!

Satt nyss och band mottagaren. Det beter sig dock inte som i instruktionen. Där står det att LED skall blinka när mottagaren är redo för att bindas. Sedan skall man slå på radion i bind-läget varvid mottagaren när den är bunden skall ha konstant LED. min blinkar fortfarande fast med lägre frekvens. Funkafr gör det iaf. Provade nyss "range test" utan problem. Well, så långt man kund gå inomhus iaf :)

Skall stoppa i mottagren i min Kyosho Sensation nu.

/Håkan

hakank
2008-04-20, 21:48
Mottagare instoppad i Sensation. Trimmade roder under kvällen och förmodar att det kan bli provtur i morrn!

Nån lycka med EDF:en?

/Håkan

LAN
2008-04-21, 08:55
Nej, det blev ingen EDF-flygning igår, det blåste upp innan jag hann få upp den i luften och jag ville inte ta några risker. Hör också till saken att jag kraschade ett annat lätt plan p g a vinden igår... ingen bra dag :(

hakank
2008-04-21, 21:25
Tråkigt att höra om olyckan med planet.

Jag invigde i allfall min Spektrum idag, i min Sensation. Allt helt
:o

Fick dock inte till 27 meter i räckviddstesten. Tippar på 15-20 meter. Enl. manualen skall det vara 90 feeet (30 paces) vilket blir 27 meter vad jag förstår. Skall mäta upp nästa gång. Hade inte manualen med mig och kom inte ihåg hur långt det skulle vara. Så jag flög trots detta :shock: Och lite undrande blir jag om detta är när man kör US mode eller EU mode. Jag menar, om man har US mode så blir förmodligen testsignalen starkare, iaf tror jag det. Misstänkerr att den helt enkelt begransar signalen i testmode i procent snarare än en specifik uteffekt som är samma i båda moderna..Kan ju testa det också förresten. Har du mätt upp din räckvidd i testmode?

/Håkan

LAN
2008-04-21, 21:55
Kul att det funkade bra! Faktiskt så funderade jag också lite över den korta räckvidden i testläge, jag gissar att jag stod 25-30 meter från planet. Tog jag sedan bara ett steg bakåt så försvann kontakten, verkligen "av" eller "på", inte precis som man är van vid när man testar räckvidden. Var tvungen att kontroll-läsa i manualen, men det står ju faktiskt 90 fot, så det stämmer ju ganska bra.
Jag är nästan helt säker på att det inte är någon skillnad på signalstyrkan i testläge oavsett EU eller US-inställning, eftersom jag provade båda med ungefär samma resultat.

/Leif

hakank
2008-04-21, 22:06
Hmmm...

Måste nog undersöka detta ytterligare. Verkar ju lite kort i mitt fall. Då blir det till att verkligen mäta upp samt ev. testa en annan mottgare. Funderar på hur mycket en kablehärva i närheten av de små antennspröten kan inverka. Det blev lite trångt om saligheten med servokablarna. Jaha. Testar i morrn så får vi se.

/Håkan

Jakob H
2008-04-21, 22:44
Jag får också ca 20-30 meter när jag testar. Ingen skillnad på eu och us-mode.
Där emot märktes det viss skillnad i vilken vinkel man stod i förhållande till planet.

Har flugit ca 30 flygningar nu och inte fått en enda störning...toppen!

kvaark
2008-04-22, 05:17
Samma avstånd här25-30m, men skilde ca +5m om jag ändrade till US mode istället för EU mode. Men också samma "av" och "på" effekt när man klev 2 steg förlångt. En test flygning i en alfamodel spitfire, funkade kanon.

Jakob H
2008-04-22, 09:19
Jag har 3 mottagare. 2 st 6200 och 1 st 6100e. Alla är provfugna utan problem. En i en giles med 26 cc bensin, en i en funflykärra med en 2-takts 52 metanolmotor och den lilla mottagaren i en liten yak med en borstlös outrunner.

Inga störningar what so ever!

Glawe
2008-04-22, 09:25
Jag har flugit med min dx7a och en ar7000 i ca ett halvår utan ett enda problem med. Och bortsett från det så är spakarna löjligt sköna ;)

McRegor
2008-04-22, 09:58
Hej,
Å jag har flugit med min FF-9:a i ca: 6 år utan problem..:)
M a o - även 35 MHz-anläggningarna brukar fungera bra även om jag givetvis inser att 2,4 GHz har sina fördelar - inte minst att man slipper risken att bli nedstörd på t ex ett meeting.
Hälsningar
Roger

hakank
2008-04-22, 22:08
Ok. Nu har jag testat igen. Vände huvudmottagaren 180 grader i kärran. Tror att acken "skymde sikten" vilket det råddes bot på med den enkla manövern. 41 meter i US mode vart det :D Har inte provat EU mode ännu eftersom jag var alldeles för flygsjuk för att fortsätta experimenterandet. Nu är jag lycklig igen. Kan nämna en positiv och en negativ sak om sändaren. Menysystemet med rullhjulet är faktiskt otroligt bra. Har aldrig rattat runt och känt mig så hemma som här i mina andra sändare. Det som stör mig är slaglängden på spakarna. Jag håller tum-pekfingergrepp med högern. Jag får släppa taget och vifta runt i luften så att säga för att nå runt. Har sänkt spaken en hel del. Skall testa lite till. Helt underbart att stå och spaka utan att stå och vänta på nästa glitch dock!

/Håkan

hakank
2008-04-25, 11:29
Nån lycka med EDF testet?

Sitter och konverterar nästa kärra just nu. Har dock inte hört ngt från Horizon ang extramottagarna ännu..

/Håkan

LAN
2008-04-25, 11:41
Nej, jag har sällan tid att flyga på kvällarna, men helgen ser ju ut att bli hyfsad så jag hoppas på lugna vindar! Återkommer i ämnet...

Intressant det där med slaglängden, ska tänka på det nästa gång, har ju bara flugit ett par vändor ännu. En sak som jag retar mig på är det eviga pipandet när man snurrar runt i menyerna, man kan bli tokig för mindre.

/Leif

LAN
2008-04-25, 20:41
Ikväll blev det äntligen dags att testa EDF-kärran. Räckviddskontrollen gav cirka 30 meter i EU-läge (med AR6000 mottagare), så inga problem där. Inga problem uppe i luften heller, helt störningsfritt. Sen är det ju en annan historia at det är betydligt svårare att flyga EDF, så fort farten sjönk så blev det ganska svårmanövrerat. Detta gjorde landningen lite extra spännande och den blev lite för för hård, så jag spräckte min gamla lagning på några ställen, men det är nog ganska lätt fixat. Alltså, EDF och 2,4 Ghz är en bra kombination!

Testade också min AR6100, som jag monterat i en Kyosho Su-31 foamie. Räckviddstestet gav cirka 45 meter, trots "parkflyer"-mottagare. Flög utan anmärkning i 4-5 minuter, därefter hände något. Jag upplevde det som höjdrodret slutade att fungera, och planet gick rakt ner i backen (detta hände inom 2-3 sekunder). Väl på marken så fortsatte jag att röra höjdrodret, och efter 4-5 sekunder så hade jag åter kontroll. Tyvärr så tänkte jag aldrig på om övriga kontroller fungerade, det gick för fort för det. Rimligtvis hade jag ingen kontroll på någon kanal, men jag *tror* att motorn fortfarande snurrade när den gick i backen vilket skulle indikera att den inte gick i fail-safe. Mycket skumt.

Skulle ju kunna vara höjdservot som krånglade, men då är det ju konstigt att det började funka igen efter några sekunder. Hursomhelst, denna mottagare kommer jag att skicka till Horizon för uppdatering till ver 1.6 innan den flygs igen (den är ver 1.2).

P.S. En annan sak som jag märkte när jag flög är att trim-kontrollerna är väldigt "sladdriga", ingen skön känsla alls.

/Leif

hakank
2008-04-25, 21:32
Kul och höra att den klarade EDF testet. Mindre kul med kärra som gick i backen. Det har skrivits en del om 6100 bla detta: http://www.rcuniverse.com/forum/m_5156980/anchors_5156980/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#5156980

Om jag fattar det hela rätt så startar mottagren om, och det tar sin tid innan den har bootat upp sas. Skall vara fixat i nya mjukvaran till mottagaren.

Mina Spektrum flygningar gick bra idag. Tyvärr drog jag min superzoom i backen efter lite väl vilt flygande nära marken. Den ligger fortfarande kvar, och kommer ligga kvar på min 35mHz. Nosen är inte längre kvar. Går att limma dock (EPP).

Tänkte stoppa in min tredje mottgare i min Katana 120cm. Har fortfarande inte hört av Horizon vilket jag inte riktigt gillar..

/Håkan

LAN
2008-04-25, 22:07
Jodå, jag har läst massor om AR6100 och de problem som varit, och det var lite därför jag ville testa den. Även ver 1.2 (som jag har) ska ha "quick connect", och jag har testat detta innan jag flög, genom att bryta strömmen till mottagaren någon sekund och sedan sätta på den igen. Den har fått kontakt på mindre än en sekund, vilket indikerar att "quick connect" fungerar.

Därför är det mer troligt att mottagaren helt tappat signalen, och därför börjat söka efter sändarens kanaler igen, detta tar typ 5-10 sekunder. Men planet var kanske 20 meter från mig, och i en sådan vinkel att varken batteri eller motor kunde "skymma" sikten. Nja, litar inte riktigt på denna mottagare...

Ang Horizon så gissar jag att de är ganska dränkta i inskickade kuponger, så det kanske är därför det dröjer med en bekräftelse. Jag ska rapportera när min kampanjmottagare dyker upp.

Skönt med foamies som kan limmas, eller hur? Har just limmat ihop min SU-31 ;)

kvaark
2008-04-25, 22:16
Har själv köpt ett par 6100 från Hobbycity, men är på backorder så dom har inte kommit hem än. Nu till frågan hur ser jag vilken version det är på dom 1.2 el 1.6?

LAN
2008-04-25, 22:32
Det sitter en liten etikett på dem, så det är enkelt att se. Skulle det mot förmodan inte sitta en etikett så är det troligen en äldre version och då ska den absolut uppdateras, för det fanns en annan otrevlig bugg som kunde låsa höjdrodret i full deflektion.

hakank
2008-04-27, 14:20
Appropå etikett, på de löst levererade mottgarana jag fick satt det en etikett beskrivandes minus plus och signal :D

Nån som funderat på att köra med en kondensator på plus/minus för att undvika ev problem?

/Håkan

hakank
2008-05-09, 07:59
Eftersom jag blev aningen orolig att Horizon inte fått mitt brev med urklipp av streckkoder odyl så kontaktade jag dom. Jag hade missat att skicka med kvitto men nu har det ordnat sig. Verkar dock ta ett tag innan man har mottagrana i handen:

"Thank you for your order confirmation. This will be acceptable as a receipt. We can now process your claims form.

We are just starting to send out these receivers, but as this was a very popular offer it may take a little while to complete. I hope you can be patient with us."

/Håkan

LAN
2008-05-16, 18:11
Jag kan rapportera att jag fick en ny AR6100e ver 1.6 med posten idag. Skickade ju in min för uppgradering och kontroll efter att den låste sig i luften. De testade mottagaren och fann att en av antennerna hade dålig kontakt, så det var säkert orsaken till mitt missöde. Bra service tycker jag, även om det tog ett par veckor.

Har ännu inte fått min gratis AR6200 dock...

/Leif

hakank
2008-05-16, 20:43
Skönt att de hittade något så att du kan känna dig lite trygg då su stoppar den i ett plan igen. Har märkt att jag blivit så bortskämd med min 2.4ghz med icke-glitcharna att jag verkligen kan sträcka ut i min flygning. Dock så flyger jag fortfarande en del med min 35:a och får hjärtsnörp ca var femte minut av ngn glitch då jag glömt bort att dom finns där med den :-)

Inga mottagare här heller ännu..

/Håkan

McRegor
2008-05-16, 21:13
Hej Håkan,
Måste bara kommentera detta med glitchar på 35 MHz...
Jag känner inte riktigt igen mig i den beskrivningen. Jag flyger rätt mycket och bara el och utomhus är det synnerligen långt mellan glitchar. Inomhusflyg i små gympahallar med flera kärror igång så kan det absolut glitcha men sällan så det stör flygningen nämnvärt. Och jag har flugit med en massa olika mottagare inkl de hatade Jeti Rex 5 - och inte ens dessa har försorskat problem - och jag har ett antal av både Jeti 4, 5 och 7. Jag har inte haft minst anledning att ens tänka tanken på att slänga nån av dessa. Däremot är mina två första elflygmottagare - en Hitec Feather och en GWS 6:a - inget man stoppar in ens i sin värsta fiendes kärror..:) Men frånsett dessa undantag så har jag inte upplevt speciellt mycket problem under drygt 8 års intensivt elflygande. Dock flyger jag inte heli och där har jag hört att det kan finnas problem - liksom i stora elsetup:er men det är ändå inte min grej. Som sändare har jag under många år haft min trogna Futaba FF-9 - och det är nog mitt bästa köp inom RC-världen.
Hälsningar
Roger
PS: Man är dock inte sämre karl än att man vill testa lite nytt. Beställde alltså ett "enkelt" Assan 2,4 GHz system till min Futaba för några dagar sedan. Skall bli kul att testa. Visserligen enklare än både Spectrum och inte minst Futaba men jag hoppas det fungerar bra till det jag tänker använda det till. Det ligger väl mera åt "parkflyer-hållet" men tror det passar mina behov. Det är såpass billigt att det är värt ett försök - och jag tänker inte köra några stora kärror med det även om man mätt upp räckvidd som utan problem räcker. Spänningen är oliiiidlig..:)

LAN
2008-05-16, 21:50
Roger, jag har samma erfarenhet som Håkan. Med elflyg och 35 Mhz så har jag också glitchar då och då i flera av mina plan. Har provat ett stort antal mottagare, och de enda som aldrig gett mig glitchar är Futaba och ACT. Med metanolplan har jag aldrig någonsin haft en glitch på 35 Mhz.
Dessa glitchar är säkert relaterade till hur man drar kablar, vilket fartregalge man använder etc etc, men helt säkert är att 2,4 Ghz är ett stort steg i rätt riktning för de som har glitch-problem.

Hoppas du skriver några rader om Assan-systemet när du testat lite!

/Leif

McRegor
2008-05-16, 22:11
Hej,
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att 2,4 GHz "gömmer" störningarna effektivt men jag är bara så förvånad över att många tycks ha så mycket problem med 35 MHz i elflygsammanhang. Tidigare - med gnistrande borstmotorer - så är det min uppfattning att det var vanligare men med dagens borstlösa så är störningarna ytterst fåtaliga. Jag har t ex flugit ett drygt år med min "vardagskärra" och jag har många timmar med den - men helt utan störningar såvitt jag kan påminna mig. Den sitter det visserligen en Schulze 8-kanalers mottagare i men jag använder också betydligt enklare mottagare utan bekymmer. Men en liten reservation kanske skall in om jag mest flyger mindre setuper - upp till kanske 500 W inmatat. Det kan ju vara förklaringen till mina uteblivna störningar..:)
Hälsningar
Roger

hakank
2008-05-17, 12:18
Hej Roger!

För 26-27 år sedan flög jag metanol och hade bara hört talas om störningar. Och då företrädesevis i samband som P4 störningar. Fick aldrig någon. Å andra sidan körde man 27mHz på den tiden :-) (Under övergång till 35)

När jag började igen, och med el, så har det varit ett frekvent förekommande problem. Har provat från dyra till billiga mottagare. Eftersom de första jag provade var en dyr och fick glitchar fortsatte jag att prova billiga.

Ett samband finns det klart i vilken kärra, vilken effekt, vilket varvtal (EDF:er är extremt känsliga) och mottgare. Dessutom så finns det vissa punkter i luftrummet där man är mer eller mindre garanterad en glitch. Har känslan av att där man ser mycket mobilmaster så tenderar det att glitcha oftare. Men detta är dock bara en känsla.

Helt klart så verkar det som lågvarvigt och låg effekt tenderar till mindre glitchar. Dessutom har jag några riktigt sävliga flygplan. Dvs fulla utslag märks inte så mycket :-) Dessa märks det ju knappt med.

Eftersom jag började med 40 konversationer så kändes det väldigt otillförlitigt och när jag sedan fick tag på min 2.4 gHz billigt så har jag som det känns trätt in i en ny era i mitt modellflygande.

Jag kan väl erkänna att det enda jag gjort för att undvika störningar är att satsa på en viss mottagare, den jag upplevt minst glitchar med, försökt ha mottagaren och antenn så lång från övrig elektronik som möjligt, använt mig av ferritringar på BEC kabel samt fartreglage kabel samt tvinnat servokabel. Man kanske kunde gått längre med faktiska mätningar osv.

/Håkan

McRegor
2008-05-17, 12:42
Hej igen Håkan,
Jag har inte vidtagit några speciella åtgärder annat än vanligt "sunt RC-förnuft" som jag samlat på sig under snart 40 års RC-flygande.
Dock har jag både snabba och långsamma kärror med motorer som i motsvarande grad snurrar fort resp långsamt. Vet inte om jag bara haft tur eller vad orsaken är men det faktum att jag dessutom flyger förhållandevis mycket och både sommar som vinter gör ju att jag dessutom exponerar mina kärror tämligen ofta för störningsmöjligheter. Nåväl - för mig har det fungerat bra och orsaken till att jag ville nämna det var att alla inte skall bibringas den uppfattningen att det är mer eller mindre omöjligt att flyga el på 35 MHz-bandet - för det är det absolut inte. Säkert är störningsrisken större med heli och fläktkärror liksom med riktigt store el-setuper. Men min erfarenhet är att de flesta elflygare hittills håller sig till rimligt stora elkärror och där finns alla möjligheter att det skall fungera bra även med 35 MHz. Jag har givetvis också många kompisar som flyger el med sina "gamla" sändare och inte heller dessa upplever några bekymmer - därmed inte sagt att de inte existerar.
Men det skall hursomhelst bli kul att testa Assan-grejorna på mina "små-el-kärror" - och att dessutom kunna flyga "smått"på andra platser än fältet utan risk att bli nedstörd eller störa ner någon annan.
Hälsningar
Roger

Joacim
2008-05-17, 21:34
Efter att haft mycket problem med glitchar och annat krångel på 35mHz, samt direkt suport och hjälp direkt från tillverkarna på större modeller med en massa extra jobb så ser jag som elflygare Futaba FASST som en gåva från ovan! min senaste 15kw konvertering hadde jag aldrig gjort utan 2,4Ghz tekniken, hitils har det varigt klockrent! oavsett vad som hänt om några år och vilket band och teknik som gäller då, så är jag mycket tacksam att flyga 2,4Ghz idag.

McRegor
2008-05-20, 11:35
Hoppas du skriver några rader om Assan-systemet när du testat lite!
/Leif

Hej,
Fick prylarna i brevlådan igår.
Bytte modul i FF-9:an och testade att binda alla 5 mottagarna - det fungerade klockrent !
Testade sen lite olika servon och "skrivbordstesterna" ser hittills bra ut.
Nu återstår att börja testa lite försiktigt i några mindre kärror.
Återkommer med erfarenheter när jag hunnit flyga lite med grejorna.
Men av de flesta omdömena att döma så borde det inte inträffa någon obehaglig överraskning. Tydligen är räckvidden rätt OK trots att det är "parkflyer-mottagare" (7-kanalarna).
Hälsningar
Roger

hakank
2008-05-23, 21:37
Kan meddela att jag inte ännu inte fått extramottagarna..Nån annan som fått?

/Håkan

LAN
2008-05-24, 21:34
Nej, ingen mottagare för mig heller. Men jag läste nyss en tråd på ett engelskt forum, där en person fick sina mottagare igår, så tydligen har den nu äntligen börjat skicka ut dem.

hakank
2008-05-25, 10:05
Det börjar närma sig då. Känns olustigt att åka runt ned 35 i en del kärror. Har dock hittat en mottagare som jag ännu inte fått en glitch med efter ca 1t flygning. Testat på glitchsäkra ställen dessutom...Bara för att jag skrev detta så hoppar det väl till vid nästa flygning :-)

/Håkan

hakank
2008-05-29, 21:27
Jaha! Mottagarna dök upp i brevlådan idag. Rätt modell och antal. Dags att konvertera två kärror till. Nu är jag om möjligt ännu nöjdare med mitt 2.4ghz köp :-)

/Håkan

McRegor
2008-05-29, 22:28
Hej,
Och jag har kört ett antal gånger med mitt Assan-system också - i FF-9:an.
Peppar, peppar men hittills har det fungerat utmärkt.
Mätte upp räckvidden ca: 1 m över marknivå - eller snarare åkte jag bort med bilen och konstaterade att det fungerade när jag stannade ca: 700 m bort. Längre gick det inte att komma med fri sikt. Borde vara OK för parkflyers och gammal krumögd pilot... PDT_Armataz_02_07
Hälsningar
Roger

LAN
2008-06-03, 20:03
Även jag har nu fått min gratis-mottagare så allt är frid och fröjd. Fortfarande nöjd, premiärflög min nya Chipmunk 10e häromkvällen med en AR6200. Tycker dock att det är lite bökigt att få plats med båda mottagarna i mindre modeller, och i Chipmunken fick den ena mottagarens antenner ligga ganska nära både batterikabel och servokablar. Räckviddstestet visade också lite sämre räckvidd från ett håll (stegade upp cirka 25 meter). Men inga som helst problem uppe i luften.

Nu är frågan om man så småningom ska satsa på en DSX9 som ersättare till min FF9, eller ändå satsa på en Futaba-modul. Känns som angenäma problem :D

Tack Roger för dina erfarenheter av Assan-systemet, även det verkar ju fungera riktigt bra, bara man är medveten om dess begränsningar.

/Leif

McRegor
2008-06-03, 22:29
Hej igen,
Har nu flugit lite mera med FF-9 + Assan - även på vårt Meeting i lördags. Inga som helst problem så här långt och nu pågår ett byte till Assan på de modeller jag flyger mest med. Beställde ytterligare en mottagare igår (har då totalt 6 st) i samband med en annan beställning från HC - för man måste ju fylla upp till viktgränsen..:)
Frågan är om jag skall "våga" köra Assan även på seglarna - dom är ju lite längre borta men å andra sidan så klarar inte mina gamla ögon att styra en kärra som är 600 m bort skulle jag tro..:) Nåväl - tiden får utvisa. Kan hända att jag testar i min Softik 1400 (elkonverterad) först - den är ju så liten så den klarar man inte att flyga så högt med - inte jag i vart fall.
Hälsningar
Roger