handdator

Visa fullständig version : Segelflygsbogsering med wilga...



Zekee
2008-03-19, 21:40
YouTube - RC Glider Flying in Norway

T5
2008-03-19, 21:59
Kanonfilm, jag är ju själv sugen på både bogserare och skalaseglare... Skitkul att se hur det ska gå till!

Zekee
2008-03-19, 22:34
hehe, jag oxå! Jag byggde en liten släpp anordning till min epp fox från windrider. Har ju inte så mkt till hang häromkring! :D Så i helgen blir det bogsering! :D

Sigun
2008-03-19, 23:06
oj.. blev nästa lite skraj när han rollade med segelplanet bara några meter över backen. Jäklar vad fort de går utan motor :)

/Martin

T5
2008-03-19, 23:47
Zekee: Vi har bogserat en gång med en 3.2meters 99.-euro condor från staufenbiel. Knäckte vingen. Både han som flög Cuben och Condoren var helt gröna på bogsering och vi lärde oss mycket på det försöket.

Har två condorer till som ska byggas och själv är jag sugen på att antingen bygga en stor bensinkärra för framtida segelbogsering eller kanske en skalaseglare att bogsera bakom Cuben (Saito 1.25)

Lyssna på ljudet när den slår ned i en klipphäll !!!
YouTube - First...and last flight of the Condor

palla
2008-09-11, 22:42
Hej !

Aj aj, jag får en tår i ögat när jag ser detta, har en Condor själv och kan väl säga att kärran ska kanske inte användas som en pylon racer... :O) kärran flaxar fint med vingarna i starten.

\Patrik L

T5
2008-09-11, 22:59
Bogseringen var klart amatörmässig :) Första gången de testade och det gick för fort och osynkat.
Däremot vidhåller jag att 99€.-'s Condorerna är ordentliga fuskbyggen.


Vi har hållit på en del att träna bogsering nu i sommar med en MPX Cularis. Det är mest för att jag och han som kör motorkärran ska synka ihop oss tills jag har min DG1000 skalaseglare klar för start.
Segel är så kul och segelbogsering är dubbel glädje! Alla som gillar segel borde testa att bogsera lite!

700m+ släpp med cularisen är en utmaning :)

palla
2008-09-11, 23:09
:thumbup: