handdator

Visa fullständig version : Radio 2.4



harmon
2008-03-20, 19:53
Vilken modell bör man kolla in lite närmare om man vill byta från 35 bandet...

DrHanke
2008-03-20, 20:21
vad har du idag?

harmon
2008-03-20, 21:07
en vanlig JR mx-12


tycker ja får roderfladder för minsta lilla... max 20-25 m bort med inskjuten antenn..

så ja vill byta elle rmöjligen byta till en annna motagare...

Nyroth
2008-03-20, 21:45
en vanlig JR mx-12


tycker ja får roderfladder för minsta lilla... max 20-25 m bort med inskjuten antenn..

så ja vill byta elle rmöjligen byta till en annna motagare...


Inget fel med en MX 12 om du kör med en Graupner mottagare.
Du bör ha minst 50-60 meter med den.

Det måste vara något annat som spökar, är det i din Yak eller något annat flygtyg?

// Nyroth

jaka
2008-03-20, 22:21
Hej!
Finns väl bara två alternativ idag : JR (Spektrum) eller Futaba.

Har du bara 20-30m räckvidd med din JR radio så är något fel, det är min erfarenhet. 100m är vad mina och andras JR, Futaba och Hitec klarar med inskjuten antenn (oavsett ålder på anläggningen eller prisklass).-Du kör väl med JR mottagare?

harmon
2008-03-20, 22:53
hej hej..

ja det e min Nye Yak som jag har sakerna i jo det e en ja va heter dom R700 JR motagare... som jag använder har 2 styckna samma på båda typ-- skalll kolla mera nogrant men jag har testat både ute å inne....

jag hadde så på min Flip40 med.. 15-20 m kankse innan
allt drog igång... men jag brydde mig inte flög iaf det funkade men saken e ju det att man flyger bara inom 100 meter med ett 3D plan modell litet som just 40 modell är.. iaf jag... men jag vill inte ha Yaken i marken första dagen... så jag e lite fundersam angående räckvidden.... har j aksnke fel på nått...??

jag tvättade antennenen i Rödsprit häromdagen.. gjorde väl inga underverk direkt...

Mr X
2008-03-20, 23:28
På mitt flyg drog jag ut antennen bredvid servot och räckvidden blev då 15-20 meter med inskjuten antenn..
Antennen nära servot är ingen bra lösning har jag märkt.

T5
2008-03-20, 23:46
Vilken modell bör man kolla in lite närmare om man vill byta från 35 bandet...

Spectrum DX7, JRx9303 eller valrii Futaba FASST. Välj någon av dessa beoende på hur många kanaler du behöver och/eller vad du gillar.

harmon
2008-03-21, 08:54
hur lång räckvidd har dom..??

o sedan hur gör man en *räckvidds test* men kortantennen..?

Dx7:an har ju en bra pris iaf.. JR radion e slut på många ställen ser ja med... nog populär.

Sigun
2008-03-21, 10:03
på DX-7 finns en liten knapp på baksidan som man håller in vid räckviddstest den sänker effekten till 10mW och du ska kunna gå 100feet bort utan problem dvs ca 33 meter med knappen intryckt.

pawel
2008-03-21, 12:43
20m med indragen antenn på MX-12an är kanske lite dåligt....men dock inte så farligt.

På modeller som t.ex GR mx-12, mx-16, Futaba FF7 har man sällan mer än 50m med indragen antenn utan att servorna "dansar" lite (DETTA I PPM)

Helt annan sak i PCM dock. Då inga störningar märks av är det ofta 100m+ som kan åstadkommas innan mottagaren går över till Failsafe.

Har du problem med glitchar så gå över till en PCM-mottagare om du har det liggandes. (MÅSTE VARA SAMMA MÄRKE eller KOMPATIBEL när man kör PCM)

jaka
2008-03-21, 20:32
Hej!
Vill inte göra dig ledsen på något sätt men 20m med helt inskjuten sändarantenn låter inte bra.
Min erfarenhet är att du ska kunna gå 100m med helt inskjuten sändarantenn.Och det baserar jag på åtskilliga års flygande(man vågar väl här knappt tala om antalet år med risk att bli häcklad)
100m har alla mina radioanläggningar klarat och så har också klubbens skolradio gjort genom åren, samt alla de klubbkompisars radio som jag sett flyga på vårt fällt.

Som jag sagt tidigare så har jag en gång haft en JR sändare som visade sig ha endast 30-40meters räckvidd .Då blev jag misstänksam och flög inte den dagen utan åkte hem och testade med en annan mottagare och det visade sig att den första mottagaren hade något fel. När jag fick tillbaka den från Rune Sveningsson (som då var svensk JR agent) så hade den åter 100m räckvidd .

Testa med en annan mottagare och se om du har längre räckvidd.
Är du säker på att du har full spänning på accpaketen i sändare och mottagare???
Hade en cell död i sändaren för 10-15 år sedan (JR "Core" 7ch)och när jag flög lågt , 200-300m bort med en Q-500 kärra kunde jag stundtals känna hur planet snabbt "ruskade" till. Det här hände väldigt snabbt och bara ibland så jag brydde mig inte om det utan lät det vara. Men slutligen tröttnade jag och mätte upp accpaketet och då fick jag se att en cell visade 1volt (ska visa 1,25V) så det var bara att byta hela paketet. Efter det funkade allt bra.

Lasse
2008-03-21, 20:59
I instruktionsboken till min Futaba 9C står det att räckviddstest ska göras med inskjuten antenn 25-30 meter. Den har iofs väldigt lite utstickande antenn när den är inskjuten, har ju betydligt längre än 30 meter när jag provar men reagerade när Futaba "nöjer sig" med 30 meter.

Vet inte vad JR skriver i sina rekomendationer.

Hade jag bytt radio idag skulle jag valt Futaba 10C, eller rättare sagt när jag ska byta radio blir det en 10C. Den verkar vara prisvärd och är man van futaba så känns det mest rätt att köpa samma igen.

Men har du använt JR tidigare så är det nog inget dumt val att titta på Spektrums 7 eller 9-kanalare.

Zekee
2008-03-22, 00:38
Har inge vidare erfarenheter av R700:an. Har billigare mottagare som funkar bättre än den, men nu har den begått nå religöst självmord eller nått så nu slipper man den! :D Nu har den kilat vidare till återvinningen. Jag har då aldrig haft nå hundra meter med inskjuten...

jaka
2008-03-22, 17:37
Hej!

Har en JR 700 mottagare i min DC-3:a klädd med kromfärgad Oracover. Var orolig att radiovågorna inte skulle gå igenom kroppen före första flygningen, men det gör de...100m räckvidd med helt inskjuten sändarantenn (14 år gammal JR 388).

Mikael_jo
2008-03-22, 19:16
hur lång räckvidd har du om du bara drar ut antenn lite? en snäpp?

vi är ett antal i klubben och ingen av oss har speciellt lång räckvidd med antennen inne helt. så de kanske är så på alla MX-12? om man inte nu har en super mottagare...

jaka: har du nån gång haft en MX-12a?

jaka
2008-03-23, 16:59
Hej!
Nej! Men väl flera andra JR , Futaba, och Hitech och även en multiplex Cockpit radio ...alla med 100m räckvidd med sändarantenn helt intryckt. Alla med sitt märkes mottagare i planet.
Skulle vara konstigt om just JR Mk 12:an hade sämre räckvidd.

Har ni vägarna för bi Väsby MF så kom gärna och flyg.