handdator

Visa fullständig version : Hjälp -- vad är det för fel?



Pehr
2008-04-07, 12:19
Jag har elkonverterat en liten 25:a modell. Jag har installerat
- AXI 2814/12
- Jeti Advance 30 Plus
- 3 celler LIPO 2,2 A
Problemet är följande: Jag startar och flyger 2-3 minuter -- allt funkar helt OK. Därefter varvar motorn långsamt ned och stängs av. Jag drar av gasen, väntar några sekunder drar på och sedan fungerar allt igen i 20-30 sekunder. Därefter varvar motorn ned igen och stannar. Efter några sekunder fungerar det igen i 20-30 sekunder osv. Samma drivlina har fungerat utmärkt i en annan modell tidigare. Jag har mätt ackarna efter landning och det visar c:a 11,5--11,6 volt. Inte skall väl Jeti slå av då eller?
Min första teori var att Jeti och/eller acken blev för varma. Efter landning känns de varma, men absolut inte heta, mot handen. Jag fixade diverse ventilationshål men det blev ingen förbättring.
Är det någon som har stött på det här eller som begriper ändå vad det kan vara för fel?

Tacksam för hjälp!!

/Pehr

Rune E
2008-04-07, 16:23
Hej,

Undrar om du mätt spänningen under belastning? Det kan ju tänkas att ackarnas kondition har försämrats (inre resistansen ökat) så spänningen sjunker till ett värde där reglaget stänger av.
Jag har ett stort antal gamla E-tec celler som är oanvändbara för elflyg trots att de ännu lämnar det mesta av sin kapacitet. De förmår bara inte hålla spänningen ens vid måttligt strömuttag.

/Rune

fredrikr
2008-04-07, 16:31
Notera att 11,6V direkt efter laddning är väldigt lågt om det inte är under belastning - en helt frisk ack borde hålla närmare 12.6V.

Fartreglage brukar ha en skyddsspänning, då de stänger av motorn, mellan ca 2.7-3.3V. Det kan alltså vara så att den stänger av när du går under 10V, och har du 11.6V utan belastning när acket är nyladdat så är du snart nere i 10.

Hitta programmeringsinstruktionerna för fartreglaget så kan du kanske sänka skyddsspänningen en bit, om du gärna vill flyga vidare på dessa ackar.

Mvh,

/Fredrik

Pehr
2008-04-07, 18:25
11,6 volt är närjag landat. När jag laddat om ackarna så är de uppe i 12,6 igen. Jag har svårt att tro att problemet beror på att acken är urladdad. Något annat lurigt är det gissar jag.

/Pehr

Jocke H
2008-04-07, 18:53
Som jag skrev på Svensktmodellflyg, mät spänningen under belastning,
kör den på marken 2-3min och mät sedan vid full gas.
Är allt OK så leta efter dåliga lödpunkter, kabelbrått och dåliga kontakter.
Testa ett annat reglage om möjligt.
Men som sagt mät under belastning.

Vet att vid programering av mitt Jeti-spin så kan jag välja hur cutoff ska vara, t ex, snabb av med gasen eller långsamt sänka gasen.
/jocke

Gårdö
2008-04-07, 21:07
Kan det vara så att fartreglaget är inställt på 4 celler? Bara en tanke som slog mig - AJ!

:-)

/Peter

Pehr
2008-04-08, 09:40
Hur kan jag kolla om reglaget är inställt för 4 celler?

/Pehr

pgrts
2008-04-08, 11:52
En allmänn fundering - det sår inte i första inlägget vad det är för specifikation på batteriet förutom 2,2 A.

Jag tycker att det låter lite även om fartreglaget är på 30A så känns det som att en ,25a motsvarar lite mera.

Försök att låna ett lite större batteri - 3500 eller ett nytt 2200 med specat högt C-tal.

Ett annat sätt är att sätta på en mindre propeller och prova att tu ut mindre effekt på det sättet vilket ju är bra både för fartreglaget och batteriet. Kan du ligga på 20 A när du flyger så är nog det hälsosamt för batteriet och med någorlunda kylning så ska fartreglaget inte klaga.
/Patrik

Jocke H
2008-04-08, 13:11
Om man data om reglaget så är det för 2-3 celler och det känner av det automatiskt, http://www.mft.nu/?pid=217126.
Din motor klarar 35A under 60s enl mft.
Har du mätt under belastning ännu??????
Spänningen under belastning kan vara avsevärt lägre än under "vila" efteråt.
Exempel, mina 620mAh 15-20c ackar håller ca: 10v vid en belastning av 12A och när jag sedan drar av gasen så stiger spänningen till ca: 12v.

Gör nu som flera av oss säger, mät under belastning.

Vilken storlek på prop kör du med.

/Jocke

Jocke H
2008-04-08, 13:13
Finns även ett programeringskort, läs hur du kan programera cut off förfarandet.
http://www.mft.nu/?pid=217060

Pehr
2008-04-08, 18:16
Jag kör med en 9x7,5 propeller. HUR skall jag göra rent praktiskt för att mäta under belastning? Jag har en enkel mätare med två smala stift ni vet -- jag vet inte hur jag skall komma åt att mäta och var jag skall mäta.

:roll:

Tack alla för att ni försöker hjälpa mig!!

/Pehr

Gårdö
2008-04-08, 19:15
May The Force be with you, old chap.

;)

/Peter

Jocke H
2008-04-08, 20:31
Om du tittar på motorn på MFT's hemsida så ser du att den drar 33.6A med din prop, om det är en APC, hur hårt kan du belasta dina ackar?

Vilken kontakt använder du?
Går det att dra isär den lite även fast den är ihopkopplad.

Vid mätning är det bara att koppla en märprobe till + och en till -, gasa sedan i 2-3min och sedan ge fullt, mät spänningen.
Skulle tippa på att den faller ner mot 9v då, därav att ditt reglage drar ner gasen(cut off voltage).

Jeti är bra reglage, jag har belastat mitt 18A-reglage till nästan 30A i korta intervaller.

/jocke

Pehr
2008-04-09, 09:14
Flygklart (med acken i) väger planer c:a 1,8 kg. Vingen är relativt liten så det är nog rätt hög vingbelastning. Det kanske helt enkelt inte är ett lämpligt plan för el drift?

I hope you don't mean the dark force!!

/Pehr

freddan_6
2008-04-18, 21:47
Planet är nog ok att elektrifiera, men det är nog både för klena batterier, för klen motor och för klent fartreglage . Går det att gå upp till 4S lipo?. Då borde du få högre effekt.

En jämförelse: Min acromaster har 1200 grams vikt (inkl batteri), jag kör med 3S 2200mAh 25C celler, 40A reglage, 450W motor och APCE 11x5,5 propeller.

En till: Min Filip 600 har 1200 grams vikt (inkl batteri) jag kör 3S 2200mAh/AXI 2820/12 / 40A Jeti reglage, CAM Folding 12x6.
m.v.h. //Fredrik