handdator

Visa fullständig version : Elsegelflygplan för en nybörjare.



JK
2008-04-29, 22:40
Hej!
Vilket plan skulle ni rekommandera för en total nybörjare?

Kriterier:
RTF.
Ska gå att beställa via nätet - har väldigt långt till butik.
Maxpris ca 1500-1700 inklusive allt som behövs för att flyga och frakt.
Bra kvalitet.
Och som sagt är jag nybörjare så det ska vara lättflyget.

Och en dum fråga: Hur långa flygtider är vanliga med segelplan? Det beror väl på hur duktig piloten är och hur termiken är, men rör det sig om få minuter eller timmar?


Tack på förhand!

Glawe
2008-04-30, 07:38
Hallå där.

1500-1700 för helt nya grejjer kan bli svårt om du vill ha grejjer som du inte vill byta vid ett senare tillfälle (Jag tänker främst på radion då).

Egentligen hade jag gärna rekomenderat en Ocelot fast det kankse inte är en nybörjarmodell och prist på elvarianten säkert hade sprungit upp på 5000kr utan radio.

Men vill du inte lägga så mycket så duger en sådan här utmärkt för att lära sig: http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=575

Jag har aldrig själv haft en elseglare, men jag har flugit en Blue Phoenix i säkert 10 år som jag startade med gummirep. Med den brukade normalt en flygning vara i kanske 5-10 minuter beroende på väder och årstid. Jag tror mitt rekord ligger närmare 30 minuter på termikflyg när jag flög en fin kväll i augisti månad för några år sedan.

Hangflyg har jag obefintlig erfarenhet så hur lång flygtid man har där får någon annan svara på, men jag antar att det är så länge vinden håller i eller accarna varar :)

JK
2008-04-30, 07:56
Tack för svaret.

Den du länkar till ser ju rätt fin ut... Hur är kvaliteten på den? 1050,- var ju så billigt att jag blir misstänksam:D Men den får ju gärna kosta några hundringar mer.:) Hur menar du med radion? Är dom som medföljer dåliga eller..? :?

damaen
2008-04-30, 08:36
Beställ en TT eHawk 1500 från www.infinity-hobby.com t.ex. Billig, bra och inga problem för en nybörjare att flyga. Motor ingår i priset.

JK
2008-04-30, 08:55
Beställ en TT eHawk 1500 från www.infinity-hobby.com t.ex. Billig, bra och inga problem för en nybörjare att flyga. Motor ingår i priset. Men det fattas ju radio, motor och ackumulator så det kommer väl att kosta mer än 1700?

JK
2008-04-30, 09:01
Är den här nåt att ha? http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=700&pid=581010

pilotkalle
2008-04-30, 09:09
Hyfsatt billigt!! Bestallde en eHawk 1500, coolt med RG15 profil.

McRegor
2008-04-30, 10:52
Hej,
"Bra kvalitet" är väl tyvärr inget som förknippas med lågt pris...
Hursomhelst - skall du ha ett komplett elsegel-paket så kan du ju kolla detta - http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=22_307&products_id=5601
Ca: 2000 kr komplett med "allt" nödvändigt för att starta - "allt" inom citationstecken men så mycket du får i ett RTF-paket hursomhelst.
Min personliga åsikt är att du inte bör understiga denna storleksklass - alltså ca: 200 cm i spännvidd.
Hur just denna kärra fungerar har jag ingen aning om men specen ser ju hyfsad ut för pengarna. Vill du själv plocka ihop olika grejor så finns det hur mycket som helst att välja på men då passerar du nog snabbt dubbla beloppet av vad denna kostar.
Sen tror jag inte riktigt att en Ocelot är vad man främst förknippar med en elseglare för nybörjare, Glawe..:)
Hälsningar
Roger

pawel
2008-04-30, 11:10
Som nämndes innan så blir "bra kvalite" omöjlig för de pengarna. Anledningen är att du inte äger någon radioutrustning själv, utan vill att denna ska ingå.

En billig "riktig" radioutrustning kostar någonstans runt 1200kr t.ex 4-kanals Futaba-radio (http://www.skanedrakar.se/product_info.php?cPath=101_121&products_id=4853&osCsid=gt04nr4gapeguuvlqarqnuvq90)

Ett vettigt plan runt 1000-lappen inkl motor
Graupner seglare med borstlös motor (http://www.skanedrakar.se/product_info.php?cPath=95_199&products_id=4673&osCsid=gt04nr4gapeguuvlqarqnuvq90)

Sen behövs accar och laddare samt fartreglage. Som du ser så kommer detta sluta på något högre summa om du ska ha vettiga grejor. Det paketet du länkar till skulle man placerat mer under "leksaker" än riktigt radiostyrt så att säga.

jocke1963
2008-04-30, 11:22
Anledningen är att du inte äger någon radioutrustning själv, utan vill att denna ska ingå..........

Kan instämma i detta med radio...
Jag är nybliven rc-flygare, fick med typ en sån radio du länkar till på Söders RC, en billig kinaradio, till ett av mina första plan.
Den funkar inte bra, "hickar" och har sig, "radio-glitchar", (dvs att servona hoppar till och ger utslag, planet kan i värsta fall gå rakt i backen) är mer regel än undantag. Jag köpte en beggad Futaba 6-kanals 2.4 Ghz radio på tradera för 1300:-, sen dess inte en enda störning.

Så, radion känns som att du ska investera i först, sen kan man köpa modeller....och det lär bli en del, jag har redan köpt/byggt 6-7 elplan...det är som en drog... :D

Nyligen, efter att ha sett Wesses segelflygfilmer, vill jag oxå investera i ett el-segelplan.. ;)

JK
2008-04-30, 11:47
Om jag ska hosta upp med 3000-4000 för att få nåt bra får det nog vänta lite...:)

Glawe
2008-04-30, 13:02
Sen tror jag inte riktigt att en Ocelot är vad man främst förknippar med en elseglare för nybörjare, Glawe..:)
r

Mm, det va ju det jag skrev, men jag vill ha en själv! hehe

JK
2008-04-30, 17:05
Tycker ni att det är en dålig idé att börja med nåt billigt bara för att prova om det är en hobby jag gillar och vill satsa på?
Har ju inte lust att lägga ut 4000 om jag inte är helt säker på att det verkligen är nåt jag vill hålla på med...

DaEk
2008-04-30, 17:32
Hej!

Vill du testa så kanske en x-twin för 2-300 kronor kan vara lämplig. Kanske inte så mycket "riktig" radioflygning men jag använde den för att testa. :)

1984:an
2008-04-30, 17:35
http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=120583&group=87&subgroup=439

HeatFire
2008-04-30, 17:47
Kan inte uttala mig personligen om Freedom Flyer.. men en vän hade en sådan han var nöjd.. verkar vara mer åt leksakshållet.. men det får man räkna med för det priset..
men tycker det är värt det för att pröva på=)

jag tycker du helt klart inte ska sattsa för mycket innan du vet.. men tänk dock på att det oftast blir roligare när man betalar för bättre grejer:)

McRegor
2008-04-30, 18:05
Tycker ni att det är en dålig idé att börja med nåt billigt bara för att prova om det är en hobby jag gillar och vill satsa på?
Har ju inte lust att lägga ut 4000 om jag inte är helt säker på att det verkligen är nåt jag vill hålla på med...
Hej,
Jag personligen tycker att det är en bra idé.
Vill du ha en seglare så har jag redan gett ett exempel.
Vill du ha en lite mindre elkärra så har jag sett denna "in action" på vårt fält - http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=700&pid=EH-18A
Såvitt jag såg så fungerade den alldeles utmärkt - mycket för pengarna alltså. Helst skall du köpa ett LiPo-batteri till annars blir det lite tråkigt - visserligen flyger du en bra stund på en laddning men ändå...
Någon nämnde X-Twin - med all respekt för den lilla "myggan" så har den tyvärr inte mycket likheter med en "riktig" kärra. Visst kan man köpa en sån och lattja med när det är helt vindstilla men den ger ingen känsla för hur det är att flyga en "riktig" RC-kärra.
Hälsningar
Roger

JK
2008-04-30, 18:06
Tack för svaren.:)
Har faktiskt testat x-twin planen lite hos en bekant. Kul, men det är väl ganska stor skillnad på dom och ett "riktigt" radiostyrt plan...

Det här var ju väldigt billigt fast inget segelplan: http://www.fullkontroll.se/above-cessna-paket-p-3659.html

Då kunde jag ju prova på och lära mig grunderna och sen köpa bra utrustning och ett lite svårare plan senare.
Blir även lättare att övertala min mor när det är så billigt. Hon är inte så välvilligt inställd till ytterligare en hobby/fritidsintresse (håller redan på med akvarier och sportfiske). :D

HeatFire
2008-04-30, 18:15
Billigast är att köpa en billig simulatorradio.. för 200-300kr
och öva flyga lite på FMS.. sedan flyga med modell.. det kan vara svårt med kontrollerna i början..

JK
2008-04-30, 18:37
Nja, då kan jag ju lika gärna spela datorspel.:p
Tror jag måste prova på hur det känns att flyga i verkligheten för att veta om jag gillar hobbyn...

McRegor
2008-04-30, 19:58
Nja, då kan jag ju lika gärna spela datorspel.:p
Tror jag måste prova på hur det känns att flyga i verkligheten för att veta om jag gillar hobbyn...
Ja, då är det allra billigaste att leta upp någon Klubb i närheten och få skolflyga lite - brukar inte kosta många kronor.
Hälsningar
Roger

Thomas
2008-04-30, 20:35
En förbisedd modell till rimligt pris är Multiplex "EasyGlider".
http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=121053&group=18&subgroup=480
Enkel att få ihop och snäll att flyga. Funkar bra för att jaga termik (nåja...) och med barlast går den suveränt på hanget!

kenneth67
2008-04-30, 20:55
En förbisedd modell till rimligt pris är Multiplex "EasyGlider".
http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=121053&group=18&subgroup=480
Enkel att få ihop och snäll att flyga. Funkar bra för att jaga termik (nåja...) och med barlast går den suveränt på hanget!
nja den hadde en tendens att vilja bada i skåne ..... flöt bättre än den flög;) skämt å sido en nybörjare hadde med sig en sådan å den flög faktiskt riktigt fint .... lite dyr dock tycker jag ... men en tålig kärra .....

Thomas
2008-04-30, 21:11
nja den hadde en tendens att vilja bada i skåne .....
"Splash-Proof"?
PDT_Armataz_02_07

Glawe
2008-04-30, 21:11
Nja, då kan jag ju lika gärna spela datorspel.:p
Tror jag måste prova på hur det känns att flyga i verkligheten för att veta om jag gillar hobbyn...
Ja, då är det allra billigaste att leta upp någon Klubb i närheten och få skolflyga lite - brukar inte kosta många kronor.
Hälsningar
Roger

Håller med till 100%.

Leta upp en klubb i din närhet och åk dit och prata. Dom kan säkert hjälpa till med ett provflyg men både segel och motorplan. Ofta är det roligare ute på klubben med än hemma på åkern ! :)

JK
2008-04-30, 21:51
Hade faktiskt bestämt mig för att det bästa är att besöka en klubb och prova innan jag läste era svar.:)
Så får det bli!
Tack för hjälpen.

pilotkalle
2008-05-05, 13:56
Så här ska det se ut när man beställer:

5 maj kl 07:10 Brevbärarkontor Kirseberg, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.

2 maj kl 17:05 Arlanda Inrikes, Försändelsen är vidaresänd inom Posten från utrikesterminal.

2 maj kl 16:37 Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.

2 maj kl 16:35 Stockholm EMS, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.

30 apr kl 23:37 TAIPEI INT AMF,Taiwan, Försändelsen har lämnat sorteringsterminal i utlandet för vidare transport till Sverige.

30 apr kl 17:00 Stockholm EMS, Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet

Ikväll blir det bygga av!!

Glawe
2008-05-05, 14:03
Hmm, Kirseberg. Där e ju jag uppväxt. Bor du där med eller ?

kenneth67
2008-05-05, 20:07
nja den hadde en tendens att vilja bada i skåne .....
"Splash-Proof"?
PDT_Armataz_02_07
här finns beviset !! http://www.rcflyg.com/Photoalbum_contents.aspx?Albumid=184

pilotkalle
2008-05-05, 20:12
Hmm, Kirseberg. Där e ju jag uppväxt. Bor du där med eller ?

Värnhem!! Proletärkvarter!!!

Glawe
2008-05-05, 21:07
Där sålde jag kvällsposten när jag va runt 11 :)
(sorry för att jag kapade tråden, tebax till ämnet igen!)