handdator

Visa fullständig version : Störningsproblem elkärra.



DaEk
2008-05-03, 16:52
Hej!

På min lilla yak på 120 cm så får jag ibland små störningar lite då och då, ibland så hamnar den bara upp och ner, stjärten svänger till etc. Idag så blev det riktigt obehagligt, tappa kontakten flera sekunder och inte långt ifrån backen så fick jag kontakt igen. fick bli dagens sista flygning med den.

Vad kan det vara för fel, mottagaren är en bra bit från fartreglaget, vad är miniumlängden? Antennen är väl utdragen från kroppen.

Sändaren jag har är en Hitec Flash 5. Vad jag förstått är elkärror med 35mhz mer utsatta för störningar än metanolflyg med 35mhz. Har inte haft problem med min sändare på metanolflyg men kan det bara vara så att den inte fixar elflyget riktigt? Hitecs sändare skall ju tydligen inte vara de bästa. Skulle en annan sändare kunna lösa problemet?

(jag har en Futaba 7c i en låda, men får inte börja använda den förrän den 18 maj, då det är en konfirmationspresent :lol: )

freddan_6
2008-05-03, 19:33
Jag har också en hitec sändare, och mina problem har gått över när jag har bytt mina skräpmottagare mot dyra mottagare, trots att jag kör PPM som är mer störningskänsligt. Bra mottagare som hittills är problemfria är JR/Graupner/Futaba och Multiplex. Mottagare med enstaka störningar är Hitec. Mottagare med störning mer eller midre alltid är Airmedia, Corona och Scanner RC.

m.v.h. //Fredrik

DaEk
2008-05-03, 21:04
Den jag kör med nu är jeti rex 5. Tillhör den de "sämre" mottagarna?

HeatFire
2008-05-03, 21:14
http://www.webx.dk/rc/RX-measurements/komplet-listen.htm

ganska rolig lista att kolla igenom.. kolla speciellt på toleransen mot noise..
viktigt när man flyger el (och bensin)


edit: och kollar man på den listan är din mottagare troligen problemet..

DaEk
2008-05-03, 21:59
Hm, det var ju inte så kul :? Jag har en futabamottagare. Provar den nästa gång då.

RG
2008-05-03, 23:04
Ja den mottagaren har jag också haft problem med.
Samt även haft switchad bec som stört så att det blev halverad räckvidd, böt ut den mot en äkta Ubec så fungerade det.

Bec är lätt att kolla, bara kolla räckvidd med och sedan koppla ur fartreglaget och koppla in ett mottagar ack och kolla och då bör räckvidden vara den samma.

samt sätta på en ferrirkärna på fartreglage kabeln nära mottagaringången.

McRegor
2008-05-04, 09:49
Hej,
Bara för att "balansera" detta lite så har jag ett flertal Jeti-mottagare som fungerat OK. Vid inomhusflyget så får men givetvis nån störning emellanåt men skall man klara sig helt där så är det nog 2,4 GHz som gäller. Alternativt att man "slipper" andra flygare med stora Graupner-korvlådor..:)
Nu flyger jag i o f s inte med likadan sändare som David men det måste inte vara din Jeti-mottagare som är orsaken - som någon annan också sa så kan t ex en switchad BEC också ställa till det. Eller en allmänt "olycklig" el-installation.
Hälsningar
Roger

DaEk
2008-05-04, 10:00
Jo den hade nog varit helt okej för en liten inomhuskärra, men kanske inte så lämplig för ett nästan fullstort fältflyg.

Men jag har en ny mottagare a la futaba som jag skall testa med. Hm, vet ni om hiteckristall funkar till en futabamottagare?

McRegor
2008-05-04, 11:42
Hej David,
Det kan jag hålla med om - i fullstora kärror brukar jag inte heller köra mini-mottagare så sätt i en vanlig standardmottagare av bra märke så fungerar det säkert. Men allra bäst i större elkärror är ju utan tvekan 2,4 MHz-systemen.
Hälsningar
Roger

MasterMag
2008-05-04, 21:26
Lite OT men ändå inte, jag har problem med min Futabamottagare bär jag flyger el. Hittade denna mod man kan göra på den http://www.webx.dk/rc/RX-measurements/Futaba-R156F/156f.htm#MODIFIKATION men jag fattar inte riktigt. Någon som kan hjälpa? Svårt att se exakt hur det är lött osv på bilderna tycker jag. Sen är det ett vanligt motstånd han använder?

hakank
2008-05-05, 18:09
Det är en spole (drossel) på 100nH som han har lagt i serie på plusen till själva mottagaren och kopplat förbi servoplusen därav kapningen av ledningsfolien. Har ev. en sån spole hemma. Din för nån krona plus frakt (frimärke) om du känner att du klarar av modden.

/Håkan

FDog
2008-05-06, 07:56
Håller med Hanank om modifieringen.
Man skulle också kunna lägga en spole på utsidan av mottagaren på plus kablen
men då måste spolen kunna klara strömmen till servona också.
HF kondingar på båda sidor om spolen till minus kabeln skulle ytterligare förbättra.
Jag har också lite komponenter om du vill löda lite.

Du skulle också kunna testa med ett separat mottagar ack.
/ Allan

Hasse H
2008-05-29, 20:15
Jag har också en hitec sändare, och mina problem har gått över när jag har bytt mina skräpmottagare mot dyra mottagare, trots att jag kör PPM som är mer störningskänsligt. Bra mottagare som hittills är problemfria är JR/Graupner/Futaba och Multiplex. Mottagare med enstaka störningar är Hitec. Mottagare med störning mer eller midre alltid är Airmedia, Corona och Scanner RC.

m.v.h. //Fredrik
Jag använder Hitec Optic 6 och Optic 6 Sport. Sen jag började använda Coronas mottagare försvann alla störningar... Även fast vi står bredvid varandra med kanal 63 och 64.

Använder dom främst i el-plan. Har även en Corona 6ch singel i en två meters seglare, och räckvidden är det inga problem med.

DaEk
2008-05-29, 21:37
Skall prova att sätta ferritringar (tror jag det hette) runt alla längre kablar. Provade med en annan mottagare (som jag aldrig haft störningar på metanolflyg) och det var samma sak där med störningarna... Tror ni såna här ferritringar kan vara lösningen?

hakank
2008-06-19, 17:59
Har provat ferritringar men det har inte gjort ngn skillnad...

/Håkan

DaEk
2008-06-19, 19:20
Hej!

Har nu provat med ferritringar, och det var lite skillnad men inte tillräckligt mycket. Skall köpa en 2.4...

jocke1963
2008-06-20, 00:19
Hej!

Har nu provat med ferritringar, och det var lite skillnad men inte tillräckligt mycket. Skall köpa en 2.4...

Bra tänkt ! :)

Trots att jag ibland slarvar med antennerna på min FASST 2.4, dvs inte sätter fast dem i 90° vinkel från varann, råkar ha dem nära/över fartreglage/servo/motor-sladdar, har jag aldrig haft en störning....:thumbup:

hakank
2008-06-20, 10:09
Jo. Jag har också gått över..Inte en enda störning sedan dess.

/Håkan

DaEk
2008-07-05, 18:54
Imponerad!! :O

Köpte till slut en futaba 7c 2.4 ghz-radio. Provade på min stora el-Sukhoi. Gick inte att flyga med den säkert med 35 mhz. Men nu med 2.4, inte en störning. Perfekt!! :D

sundqvistjohan
2008-07-06, 08:40
Angående 35MHz och störningar:

Jag har också Hitec-radio och en Jeti Rex 5 mottagare. Min Slowstick kvaddade jag när jag prövade med GWS borstlös motor och fartreglage. Efter 30m blev planet helt okontrollerbart och körde på full gas ner i marken.

Nu kör jag mitt kameraplan med samma mottagare, men Hyperion motor och reglage. Inte en störning och jag har varit ganska högt uppe med det planet och kameran.

Min tolkning är alltså att det även kan bero på fartreglagets kvalitet om man får störningar eller inte, upplever nu jeti rex 5 som en pålitlig mottagare till min Hitec Optic 6 radio.

DaEk
2008-07-06, 12:24
Hej!

Till Sukhoien kör jag med jeti spin 66. Vart dock ändå störningar av nån anledning.

Örjan
2008-07-10, 23:19
Hej,
Funderar förstås som alla andra på 2.4, men helnöjd med mina 35-prylar "so far"

När jag återupptog flygandet för 2 år sedan bestämde jag mig för en standard (och som dom som förstod sig på då, sa var bra grejer...jag var noll-ställd då). Denna standard finns i alla mina el-kärror (5 st i storleksordning 2,8-3,0 m spv) och jag har aldrig någonsin haft en störning. Inga lågprisprylar precis, men heller inga problem

De ev. störningar jag kunnat notera är från mobilen, vilket enligt all expertis här och på alla andra forum INTE kan inträffa...men inträffar ändå (Jfr Harrisburg). Har testat och är mobilen påslagen och strax intill sändaren (typ i innerfickan) har jag då och då fått lustigheter). Därför har jag den alltid avstängd för säkerhets skull oavsett vad världens samlade expertis säger... å andra sidan snackar jag inte i mobilen när jag flyger, så behovet är ringa.

Jag har med min stora el-seglare på 3 m spv, varit uppe och filmat på ca 500-600 m utan problem.

Jag kör följande standard.
Multiplex Royal EVO 9 sändare
Multiplex IPD- Synth Mottagare (6,7 eller 9 kanaler)
Jeti-Spin reglage
Futaba eller Hyperion servo. Har använt Hitec, men bara problem!
AXI-motorer och nu även Above All-motorer


Örjan Björnsson

freddan_6
2008-07-11, 08:29
Har testat och är mobilen påslagen och strax intill sändaren (typ i innerfickan) har jag då och då fått lustigheter). Därför har jag den alltid avstängd för säkerhets skull oavsett vad världens samlade expertis säger... å andra sidan snackar jag inte i mobilen när jag flyger, så behovet är ringa.

Detta har väl ändå inte experterna sagt var omöjligt? Din mobil (speciellt GSM-mobil) får du ju inte ha påslagen inne i ett sjukhus då den kan störa annan utrustning. Om mobilen ligger nära en FM-radio så kan du höra surrandet i radion med jämna mellanrum när den gör PAGING. Din 35MHz sändare blir väl störd på liknande sätt i sitt blandarsteg. 2,4GHz sändaren borde vara immun då den saknar blandarsteg. Det vore möjligt att göra 35MHz-sändaren immun genom att kapsla in blandarsteget.
m.v.h. //Fredrik

Örjan
2008-07-18, 13:10
Fredrik,
Så bra att det finns en till som upptäckt samma sak med mobilen...Jo, experterna (dvs dom som påstår sig förstå sig på, både här på RCFF och annorstädes) "hoppar" högt vid blotta påståendet att mobilen kan störa sändare/mottagare för det är ju (enl. dom) både tekniskt och teoretiskt OMÖJLIGT, ändå är det förbjudet på sjukhus och på annan plats där känslig utrustning finns...för att inte tala om hur det låter i radion eller i PC-högtalarna ibland...så visst 17 finns störningsrisk oavsett expertisen/Örjan

Taylorcraft
2008-07-21, 15:49
DaEk,

Det du upplever av störningar påminner mycket om vad min kompis BJ här på forumet upplevte med sin Flash-5:a; där flera plan gick i backen på grund av störningar pluss ingen kontakt med planen - innan upptäckte att problemet satt i själva radion! Förmodligen nån glappkontakt i sändardelen, för han använder nu radion till simulatortjänst utan problemer.

Ska jag komma med en teori på problemet, KAN det vara så enkelt att lödningen har släppt på kristallhållarens kontakter (varje gång man byter kristaller ruggar man lite på kontakterna och till slut släpper lödningen). Sen finns det nog en eller flera flatkablar mellan reglage-kortet och sändar-kretskortet, med tillhörande kontakter, som också kan ställa till med strul - om radion då är uppbyggt som mina Focus 5 och 6.

Skulle jag med det säga att Flash 5:an är en dålig sändare? NEJ! Det finns hur många som helst som är jättenöjda med dessa sändarna och använder dom utan problem.

Oavsett hoppas jag du letar rätt på problemet och får löst det så du kan ha full kontroll på dina plan i luften.

- Och bara för att ha det sagt; jag kör själv E-starter med Jeti REX 5 på min Hitec Focus 6; fungerar mycket bättre än med den originala mottagaren! :)


Mvh

DaEk
2008-07-21, 18:11
Hej!

Just nu så kör jag med futaba 7c och inte flash-5 längre :) Jag hade samma störningar med både flash 5 och 7c. Jag provade med olika mottagare men fick inte bukt med det. Dock så kör jag ju 2.4 nu så jag har inga störningar längre. Slutet gott allting gott.

Dock så kan det vara det med kristallen. Flyttade över kristaller ganska ofta för jag hade färre kristaller än plan med mottagare. Fick nämligen lite störningar senast jag flög med sportsen som har metanol så det kan ligga mycket i det du säger Taylorcraft.