Visa fullständig version : Nybörjarfunderingar...
Hejsan!
Vill börja med RC flygning och har lite funderingar och frågor jag hoppas ni kan hjälpa med. :)
Allra först vill jag försöka att prova på i någon klubb om jag får möjlighet för det.
Sen hade jag tänkt köpa en Phoenix RC simulator och en radio.
Vilken radio skulle ni rekommandera? Får helst inte kosta mycket mera än 2000 och max 3000 kr.
I simulatorn har jag ju möjlighet att lära mig grunderna och prova dom olika flyg - och helikoptertyperna och se vilken typ jag vill börja med.
Och sen ska jag förstås köpa en modell.:) Tycker ni det är en bra strategi?
Har lite frågor rörande elhelis och jetkärror av ducted fan typen...
Vilken helikopter skulle ni rekommandera? Tycker inte co-axial modellerna ser så spännande ut så jag vill helst ha en "vanlig".
Hur mycket pengar får man räkna med att lägga ut i reparationer i början? Har förstått att krascher är helt oundvikliga... Om man inte låter bli att flyga förstås. :D
Går det att flyga en sån här som total nybörjare och hur stort område ehöver man för att kunna flyga den? http://www.kyosho.se/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.10282&familj=FamFaltAEP&BildLopNr=01
Tack på förhand!
Ps. Det skulle vara kul om ni kunde skriva vilka fördelar och nackdelar dom olika flyg (el, ducted fan, segel..)- och helikoptertyperna (vanlig och co-axial, collectiva pitch, fixed pitch osv.) så blir det kanske lättare att välja för mig.
sundqvistjohan
2008-05-10, 14:38
Pröva i klubb, köpa simulator och radio för att öva tycker jag låter som en mycket bra strategi.
Däremot är jag litet tveksam till Intrudern. Min rekommendation är att börja med ett "icke skala" plan som flyger riktigt bra istället (låg vingbelastning, propeller istället för fläkt och gärna med V-form på vingen).
Det blir inte mycket dyrare med ett "mellanplan". Du kan ju flytta över mottagare och servon till en fläktkärra senare.
Jag måste erkänna att jag inte har erfarenhet av fläktkärror, men jag kan tänka mig att det inte är lika lätt att reda ut besvärliga situationer som när man har propeller.
Hejsan!
Vill börja med RC flygning och har lite funderingar och frågor jag hoppas ni kan hjälpa med. :)
Allra först vill jag försöka att prova på i någon klubb om jag får möjlighet för det.
Det är en bra idé. Hos de flesta klubbar kan du få skolflyga och få hjälp.
Sen hade jag tänkt köpa en Phoenix RC simulator och en radio.
Vilken radio skulle ni rekommandera? Får helst inte kosta mycket mera än 2000 och max 3000 kr.
Phoenix tillhör de bästa simulatorerna på marknaden och har ett bra pris.
Exempel på sändare kan vara: Futaba 6EXP 2.4GHz (1800:-), Futaba 7C 2.4G FAAST (3000:-) eller Futaba 7C 35MHz Computer Flyg/Heli (2700:-). Jag har dålig koll på övriga märkes modeller. Futaba, Jr och Graupner är välkända märken.
I simulatorn har jag ju möjlighet att lära mig grunderna och prova dom olika flyg - och helikoptertyperna och se vilken typ jag vill börja med.
Och sen ska jag förstås köpa en modell.:) Tycker ni det är en bra strategi?
Det låter klokt. Tänk dock på att en simulator är "nästan" som i verkligheten. Det är alltid annorlunda i verkligheten även om simulatorerna har bra fysik idag.
Har lite frågor rörande elhelis och jetkärror av ducted fan typen...
Vilken helikopter skulle ni rekommandera? Tycker inte co-axial modellerna ser så spännande ut så jag vill helst ha en "vanlig".
Jag skulle faktiskt rekommendera en coax just eftersom de är så lättflugna. Börjar du med en mini-titan eller Trex (eller dess kopior Blade mfl) så är risken stor att helikoptern inte överlever en timme i luften utan ett par hundra kr i reservdelar.
Hur mycket pengar får man räkna med att lägga ut i reparationer i början? Har förstått att krascher är helt oundvikliga... Om man inte låter bli att flyga förstås. :D
Det är helt upp till dig! Är man noggrann och lägger mycket tid på skolflyg kan man ha sin trainer helt oskadad i flera år. Jag tycker inte att man ska förutsätta att man ska krascha, men man ska vara ekonomiskt beredd på det. Ett tips för att slippa problem är att öva in otrevliga scenarion i huvudet. Vad ska jag tänka på om jag får motorbortfall? Hur gör jag om gasen hänger sig? Vart ska jag ta vägen om en kompis behöver nödlanda? Erfarenhet och reflexer är A och O, och man kan fuska sig till det genom att stå på fältet och "torrflyga" sådana situationer.
För helikopterflyg brukar en krasch innebära byte av (minst) axlar och blad. Redan där blir det hundralappar. Är man noggrann med setup och flyger försiktigt kan även en heli klara sig utan skador. :p
Tack så mycket för bra svar!
Enda frågan jag saknar svar på är hur mycket plats lite snabbare plan som tex Intrudern kräver.
Hur är det med intrimning av helikoptrar? Är det nåt man kan göra själv som nybörjare?
Jag bor väldigt långt från flygklubb och modellaffär (15 mil till Östersund) så det vore mest praktiskt att kunna ordna sakerna själv... ;)
En erfaren pilot skulle nog kunna flyga intrudern ganska tajt, men det är andra saker som gör att den inte är snäll mot en nybörjare.
En fläktkärra ger ingen slipström, dvs propellervind, över rodren. Det gör att flygplanet svarar sämre på rodren vid start och landning och kravet på planering ökar. Dessutom är en fläkt inte lika effektiv som en propeller vilket ger kortare flygtider och i regel högre vikt.
Intrimning av helikopter kan man göra själv och det går att få hjälp via manualer och framförallt www.rcheli.se. Det som behöver göras i regel är inställning av tracking (att rotorbladen spårar) och justering av gyrot (gain). Inget överdrivet svårt eller krångligt. Dock är det inte lika kul att felsöka en helikopter. Det är mycket som kan ställa till lustigheter just eftersom det är så mycket mekanik.
Återigen, en coaxhelikopter är mycket enklare uppbyggd och ställer inte alls samma krav på underhåll och injustering. :p
Okej, då börjar jag inte med någon fläktkärra och jag får väl fundera lite vidare ang. coax eller inte coax.
Där jag bor har jag ett område på ca 2.5 hektar där jag kan flyga. Är det stort nog för att flyga fläktkärror och bränsleplan när jag blir lite mer erfaren?
Du bör nog hålla dig en modellklubb ett bra tag om du inte flyger segelkärror. Ytan är ju viktig i sig men det är även viktigt att det är långt till närmaste tätort och långt till hus. Dels för skaderisken om du skulle strörta på något olämpligt + att motorerna kan störa en heldel. Men efter ett tag när du känner dig mogen så är det ju självklart du kan flyga på andra ställen än på en klubb. Men som sagt. Flyg på en klubb först så kommer du nog snabbt få upp känslan för andra lämpliga ställen att flyga på :)
Ang heli. Personligen tycker jag du skall satsa på en "riktig" heli. Svårare för visso, men spendera många timmar i simulatorn först och flyg på en klubb där det finns andra som kan hjälpa dig så kommer det nog gå bra! :)
Ang. Flyg. Vill du flyga metanol så bör du börja med en högvingad trainer. Motor och elektronik kan du alltid flytta över till nästa plan när du är redo :)
Fläktdrivna kärror bör du nog hålla dig från ett tag då dom tenderar till vara ganska snabba :)
Lycka till!
Hej,
Visserligen är 4-5 mil också långt men i Sveg finns det flygare såvitt jag förstått.
Gissningvis så är det bästa för dig att börja med något enkelt eldrivet flygplan. Att börja med metanolflyg om du är själv och inte har tillgång till ett slätt och fint flygfält skulle jag inte råda till. Det finns många bra nybörjarmodeller som också tål en del nybörjarmisshandel - t ex Multiplex Easystar - http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=22_41&products_id=771
Givetvis finns det också enkla, biliigare kärror byggd på ungefär samma princip - exempelvis Wingdragon - http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320063 eller denna version - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324837. Mycket billigare eftersom du får en komplett kärra med en enkel radio men inte heller samma kvalitet som Easystar - men då måste du köpa radio, laddare, reglage, servon - ja alla tillbehör separat.
Hursomhelt - lycka till med flygandet - börjar du med "rätt" grejor så är du fast för lång tid framöver..:)
Hälsningar
Roger
Det här med att störa och krascha i hus är nog ingen fara. Rätt långt till närmsta granna och någon tätort finns inte här.:D
Får se om det går att få tag på någon i Sveg som vill hjälpa...
Annars blir det att åka till Östersund och prova att flyga lite + köpa grejor och därefter får jag lära mig själv.
Om jag är själv är det väl det ett enkelt elflyg eller en co-axial helikopter som är det bästa valet att börja med...?
Ang. sändare tycker jag det verkar smartast att köpa en bra från början.
Futaba 6EXP 2.4G som Brauer föreslog hade ju ett överkomligt pris, men tror ni det är något som jag kommer att vara nöjd med länge?
Palleman
2008-05-10, 22:51
Jag har en Graupner MX-16 som jag är toppennöjd med.. robust radio med lättbegriplig menyer och allt. Finns även sändarbord till som du kan lägga radion i och vila handlederna mot samt längre spakar om du trivs bättre med det.
Men visst är Futabas Radios bra, köpte själv en 6EXP 2.4 Ghz och den är jag nöjd med men den känns mkt plastigare och leksakskänslan är mkt större... Men framförallt så upplevs inga glitchat och störningar som man offta råkar ut för på 35Mhz-bandet...
Futabas EXP6 oavsett om det är 35Mhz eller 2.4Ghz är ju lågbudgetradios för söndagsflygare och det duger som alldeles ypperligt till. Dom har dock en onödigt liten display där alla medyalternativ har minst sagt kryptiska förkortningar så det tar sin lilla stund att programmera en modell..
Lillebrossan till den Graupner-radion jag har heter MX-12 och den kan jag starkt rekommendera även om displayen inte är lika väl tilltagen som på MX-16 så är den ändå hästlängder bättre än Futabas.
Men då står ju alla menyer i klartext på MX-16 så du behöver inte hålla ordning på massa knepiga förkortningar..
6EXP i båda varianterna samt MX12 kostar under 2000 spänn och MX16 kostar strax under 3000 spänn.
Mikael_jo
2008-05-10, 22:52
Kan du så skulle du ju kunna åka till Hedlanda flygplats nästa helg, är meeting där då, och då kan du ju få kolla på lite modeller och prata med lite folk där :)
finns mer info i meeting-kategorin
Hej,
Futaba 6Ex tycker jag personligen är lite väl enkel. Skulle jag ge dig ett råd gällande Futaba så är det att satsa på 7C-modellen.
Alternativt köper du en "enkel" Spektrum DX-6i från England där dom säljs för ca: 100 £ (Ca: 1200 kr) - http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=34783&Desc=DX6i
Dock får du komplettera med sändarack och radio-laddare - och servon gissar jag men det brukar man ofta får göra när man skall flyga mindre kärror där standardservona är för stora.
DX-6i har lite mera avancerad programvara än Futaba 6ex samt att den är billigare - i vart fall om du handlar från England (ingen moms/tull tillkommer).
Sen skall du inte räkna bort de "gamla" 35 MHz-apparaterna. Dom fungerar för det mesta utmärkt och det finns hyfsade men ändå billiga mottagare att köpa - något som inte jämt är fallet med 2,4 GHz-systemen - billiga alltså !
Skall du mest flyga i närheten av ditt hem så torde du inte ha problem med att andra kan störa ner dig på 35 MHz-bandet. Dock är ju 2,4 GHz okänsligare för elektriska störningar vilket är ett plus men jag själv har alltid flugit 35 MHz och flyger bara eldrivet och utomhus har störningsproblematiken varit mycket liten för att inte säga obefintlig. Men den kan uppstå - inte tu tal om det.
Lycka till hälsar
Roger
Palleman: Vet du vart man kan köpa Graupner radior på nätet? Låter ju bra med en lite större display.:)
Mikael_jo: Det kommer jag helt klart att komma på om jag kan! Är det bara flygplan eller är det också helis? Och är det gratis inträde?
McRegor: Blir nog en 7C eller en Graupner som Palleman föreslog då.
Lika bra att lägge ut en extra tuselapp och få något man är nöjd med länge...
Ser att det till och med finns en RC klubb i Sveg.:) Var ju riktigt kul, det hade jag inte inte räknat med att det var!
Hej igen,
MX-12 är en "instegsradio" som är mycket radio för pengarna - om man köper den på rätt ställe.
7C är i mina ögon en mera avancerad radio med vissa finesser som är användbara inte minst för elflygare.
MX-12 finns väl bara som 35 MHz-apparat såvitt jag vet. Graupners modell MX-16 kommer dock som 2,4 GHz-apparat - MX-16 IFS.
Du får nog först fundera över om du vill ha 2,4 GHz-system eller 35 MHz-system eftersom alla apparater inte finns i båda versionerna.
Men som jag nämnde i ett tidigare inlägg som kan du ju köpa en Spektrum DX-6i - sändare + mottagare - för ca: 1170 kr i England. Den apparaten är nog rätt jämförbar med MX-12 fast i 2,4 GHz utförande. Jag har klämt på den och sett den användas och som instegsradio är den helt OK. Personligen skulle jag nog föredra den före 6Ex trots att jag är Futaba-flygare. Dock är det min åsikt att Futabas Fasst-system är lite vassare rent tekniskt men rent praktiskt fungerar dom nog lika bra.
Hälsningar
Roger
Är det bara andra flygare som kan orsaka störninger när man använder 35 MHs eller kan andra elektriska grejor också störa? Finns det andra fördelar med 2,4 GHz systemet förutom att det är enklare när man är flera som flyger?
Mikael_jo
2008-05-11, 18:23
vet inte om det kommer finnas nån heli där men det tror jag! brukar alltid finnas nån lite här o var :)
jag åker upp på fredag så får se ifall vi syns...
och visst är det gratis :)
vet inte om det kommer finnas nån heli där men det tror jag! brukar alltid finnas nån lite här o var :)
jag åker upp på fredag så får se ifall vi syns...
och visst är det gratis :)
Hoppas det... Skulle vara kul om det gick att få testa både flyg och heli.:)
Palleman
2008-05-11, 20:14
Palleman: Vet du vart man kan köpa Graupner radior på nätet? Låter ju bra med en lite större display.:)
Mikael_jo: Det kommer jag helt klart att komma på om jag kan! Är det bara flygplan eller är det också helis? Och är det gratis inträde?
McRegor: Blir nog en 7C eller en Graupner som Palleman föreslog då.
Lika bra att lägge ut en extra tuselapp och få något man är nöjd med länge...
Ser att det till och med finns en RC klubb i Sveg.:) Var ju riktigt kul, det hade jag inte inte räknat med att det var!
Väst RC och Elektronik köpte jag min Graupner hos. Men verkar som om deras sida ligger nere för tillfället. www.vastrc.com
Har inte Hobbyborgen någon återförsäljarlista som du kan titta i? Dom är ju generalagent för graupner.
Nej, sidan du länkar till funkar inte för mig heller. Det fanns inte så mycket info på hobbyborgens hemsida.:D
Men jag hittar väl nånstans att få tag på den om det ska vara en Graupner...
Är det bara andra flygare som kan orsaka störninger när man använder 35 MHs eller kan andra elektriska grejor också störa? Finns det andra fördelar med 2,4 GHz systemet förutom att det är enklare när man är flera som flyger?
Hej,
Jodå - det är klart mera okänsligt för elektriska störningar än vad 35 MHz-systemet är. Speciellt verkar det vara bra med 2,4 GHz när man flyger el-heli liksom för stora el-setuper.
Jag flyger bara el och använder 35 MHz och störningar är ovanliga - men det beror säkert mycket på utrustningen och installationen. Samt att jag inte flyger heli..:)
Hälsningar
Roger
Okej, då vill jag nog ha 2.4 GHz.
Mikael_jo: Kan man komma och prova att flyga redan på fredagen eller är det bara lördag och söndag? För troligen skulle det passa bäst för mig att komma på fredagen...
Och än en gång tack för hjälpen allihop. Härligt med så snabba, trevliga och utförliga svar!
Mikael_jo
2008-05-11, 23:09
vet inte om det är någon där på fredag, bäst är att fråga nån i svegsklubben. jag kommer upp på fredagkväll så kommer vara på fältet på lördagmorron nån gång...
jocke1963
2008-05-12, 02:00
Okej, då vill jag nog ha 2.4 GHz.
Jag är oxå en glad nybörjare inom rc-flyget. Köpte mitt första plan i dec -07, en "Formosa-kopia", typ ett sånt här kit: http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=700&pid=EP-503
där en billig "kina-radio" ingick.
Efter ett antal flygningar insåg jag att radion sög kraftigt, mycket störningar hela tiden.
Hittade då en beg Futaba 6EXP 2.4Ghz på Tradera, fick den för ~1300:-, sen dess har jag inte haft en enda störning.... :)
Så, jo, 2.4 Ghz kan varmt rekommenderas.
Måste dock varna dig JK, det är en kraftigt beroendeframkallande hobby du ger dig in i, jag har redan skaffat/byggt 12 plan...mest depron- och epp-varianter, mha ritningar från nätet.
Tyvärr har den billiga 6EXP:n bara 6 modellminnen, skulle vilja ha fler..
Hej Jocke,
Visst är 2,4 GHz okänsligare för elstörningar än 35 MHz men att jämföra en kinaradio i ett RTF-paket med en "riktig" 35 MHz-anläggning är inte riktigt juste. Som jag nämnt tidigare så kör jag själv uteslutande eldrivet sen många år tillbaka och med 35 MHz-radio - och det utan problem.
Men som jag också nämnt - jag kör varken elheli eller stora elkärror (> 1 kW). Nackdelen med de flesta av dagens 2,4-system är kostnaden för mottagare men frånsett detta så håller jag med om att den nya tekniken tycks fungera bättre i störiga miljöer. Men allt är inte svart eller vitt - det är en kort sammanfattning.
Hälsningar
Roger
Läste det här på Östersunds modellhobby: "Tänkt på att 2.4Ghz tekniken använder sig av mikrovågor vilket kan ge upphov till allvarliga hälsorisker. Läs nog manulaen för den produkt du köpt innan du använder denna! Vi tar inget ansvar för ev uppkommna hälsoproblem i samband med brukande av 2.4Ghz radio.
2.4Ghz radio kan ha avsevärt kortare räckvidd än 35Mhz radio, kontrollera alltid därför räckvidden på din installation noga innan du brukar denna."
Blir lite tveksam nu. Vill ju inte ha nåt som är farligt...
Oj, 12 plan var inte lite det. :)
Laddade hem FMS från www.svensktmodellflyg.se och testade lite (med tangentbordet). Verkar inte så jätterealistiskt.:) Efter att jag laddade hem det har det blivit nåt skumt med datorn! Det tar jättelänge innan alla ikoner och aktvivitetsfältet kommer fram. Kan det vara FMS som är orsaken eller är det fel 40? ;)
Börjar bli lite tveksam om det ska vara 2.4 GHz ändå... Både på grund av hälsorisken och sen är det väl också lite prat om att de ska föbjudas i Sverige..?
Om det ska vara en 35 MHz radio är Futaba FF7 ett bra val då?
Ska bli kul att åka på fjällmeeting på söndag.:)
Om det ska vara en 35 MHz radio är Futaba FF7 ett bra val då?
Hej !
Absolut - den kan du utan tvekan köpa.
Hälsningar
Roger
Mikael_jo
2008-05-15, 11:37
tyvärr så är fjällmeetingen flyttad pga dåligt väder...
nytt datum är 30maj-1juni!
Det var tråkigt. Får väl ha lite tålamod då.:)
Daniel L
2008-05-15, 13:00
jag har både en calmato sport 40 och en belt cp(helikopter) till salu om du är intresserad.
Calmaton har redan två nybörjare fått testa på dock med dubbel komando så den är aldrig kraschad, de klarade av att flyga den med ganska stor lätthet. en av dem klarar redan av att flyga avancerat med den eller ja det som går att göra iaf.
Pm:a mig om du är interesserad.
Om du inte har tillgång till ett fält är det ju vettigt att köra heli. Då behöver du ingen landningsbana... :)
MVH Peter Z
Jag vill ha både heli och flyg. hehe :) Men jag tror faktiskt jag börjar med heli. Jag kanske ska börja med en co-axial ändå... En sån kostar ju bara 1000 kr med radio och allt, medan det säkert blir 6000 om jag ska köpa en bra radio, simulator och en bra "riktig" helikopter. Och det kommer att ta ett bra tag innan jag får råd med det... Så jag kanske ska köpa en sån här http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=5796 och lära mig att flyga med den först?
Hdej,
För dryga 1000-lappen (ja, 1200--1500 kr) får du en flygmaskin - inkl borstlös och LiPo - som du kan flyga utomhus och som dessutom fungerar riktigt bra - t ex den Cessna som Söders säljer.
En koax-heli blir du snabbt less på eftersom du bara kan flyga inomhus och du behöver helst ett större utrymme - ett vanligt vardagsrum är tyvärr alltför begränsat för att det skall vara roligt i längden.
Jag tror personligen att du får roligare med en vanlig kärra.
Hälsningar
Roger
Jaha, då ska det inte vara nån koax-helikopter.
Cessna paketet från Söders ser spännande ut, men jag kanske ändå ska hålla fast vid min ursprungliga plan och köpa bra kvalitet från början.
Får se hur det blir.:)
När jag började så köpte jag en sådan här http://www.goldfeeling.se/Product/Product2.aspx?id=1314&menuid=203&Index=&SearchString=
En enkel FP heli. Vindstilla dagar funkar den riktigt bra. Den är även lätt att laga, för du kommer att krascha :) . Man får bra känsla för om man tycker heli är kul. Det tar ett tag att lära sig men sedan när man får kläm på det blir det riktigt skoj. Jag slängde runt den som bara den på slutet.
Nu har jag köpt en Honeybee King 2. Mycket mer helikopter men också lite mer besvär med inställningar och sådant. En T-rex eller Minititan hade jag nog hellre önskat mig, men tyvärr kostar ju allt mer då. Dock så funkar kingen bra för mig då jag inte flyger speciellt avancerat.
En sak som är väldigt viktigt är sändaren. Jag köpte tidigt en Graupner MX-12. Alla inställningsmöjligheter gör att Kingen flyger bättre och snällare. Gäller även de flyg jag har (har haft :( ). En bra radio är den första och bästa investeringen.
Kom på en grej till angående helin. Alla säger , större heli, lättare att flyga. Stämmer säkerligen, men när du fått snurr på en liten FP heli o kan hovra o kasta runt den, då är det en baggis att flyga "riktig" heli. Jag spenderade kanske en 500 spänn på reservdelar innan allt började fungera (läs: jag lärde mig :) )
...Jag spenderade kanske en 500 spänn på reservdelar innan allt började fungera (läs: jag lärde mig :) )
Hej,
Vanligtvis så kostar det avsevärt mycket mera än detta att lära sig flyga heli. Har man begränsad budget så avråder jag från heli-äventyr - jag har sett alltför många exempel på att det kostat rejält med pengar. Nu talar jag alltså inte om koax-helisar utan "riktiga"...
Men du avgör givetvis själv.
Hälsningar
Roger
Vanligtvis o vanligtvis. Håller man sig lugn, använder sig av träningsställ och håller inlärningskurvan flack så behöver man inte krasha så ofta. Fördelen med FP:n är att den lagas lätt, dvs man måste inte köpa nytt hela tiden, lim o lite uppfinningsrikedom funkar utmärkt. Med större helisar snackar man genast mer kraft och då är vikten av att använda prima delar större. Att krasha Kingen blir alltid mer kostsamt då behovet att byta delar som tillsynes ser OK ut är krökta eller dyl..
Sedan är den största faran för helikoptern, pilotens enorma självförtroende efter några lyckade flygningar. "En stallturn kan väl inte vara så jädra svår.... :shock: ooops"
/Jesper
Hej Jeppe,
Jo, vanligtvis är nog med sanningen överensstämmande.
Jag har under många års RC-flygande sett det mesta då det gäller heli-nybörjare och nybörjare med "vanliga" kärror. Helt klart drabbas de flesta nybörjare inom heli av tämligen stora kostnader. Och inte bara nybörjare förresten - även duktiga piloter smäller rätt ofta - i vart fall om man vill utveckla sig och börjar känna på gränserna. Och dessa smällar är inte helt gratis...
Därför avråder jag som du såg de som redan från början vet att deras budget är begränsad. Visst finns det undantag - men det är just undantag och det skall man vara medveten om.
Heli kostar alltid mera än flygplan - i vart fall om vi talar om rimliga storlekar. Men är man bara medveten om detta och vill flyga heli så skall man givetvis göra det.
Hälsningar
Roger
Hur man bäst börjar flyga helikopter har tjatats till leda både här och på rcheli.se.
Jag vill påstå att en liten elhelikopter som inte är coax tillhör de sämsta sätten man kan börja på. Självklart kan man börja med en Trex, minititan eller nån klon men det är bara att inse att man kan behöva köpa reservdelar för minst tusenlappen. Och ska man tvunget börja med en "riktig" elhelikopter så är simulator inte bara bra, utan en förutsättning!
Jag kan hålla med McGregor om att en coax snabbt kan bli tråkig, men frågan är vad som är tråkigast. Hantera en coax och flyga runt, eller stå och hovra en mer avancerad elheli timme in och timme ut rädd för att krascha? En coax sköter sig själv i många lägen medans en mer avancerad heli kräver att du spakar konstant.
Dessutom finns det fler problem med elhelikoptrar som Trex och minititan. Det stora effektuttaget i kombination med trång radioinstallation har skapat många underliga problem för många piloter. Jag själv höll på en hel vår med diverse, till synes olösliga problem.
Det är faktiskt rejält stor skillnad på instegströskeln mellan coax och en mer avancerad helikopter. Både när det gäller pilotens spakkunskaper och mekaniska kunskaper.
Som du säger Brauer, det har tjatats till leda på rc-heli.
Det funkade bra för MIG och det blev inte så dyrt heller. Och jag är inte på något vis superbegåvad för heliflygning. Det finns alltid olika vägar, det gäller bara att ta den som funkar för DIG(JK).
Jag håller med McRegor till fullo när det gäller ekonomin. Har man inte utrymme i plånboken för mer än 2-3000 är inte heli något alternativ. Tyvärr...
En deponkärra kan man flyga ute när det inte blåser för mycket och är billig att bygga ihop. Kräver kanske en del kunskap för att få ihop vettiga grejer men det är ju därför rcflyg.se finns. ;)
Jag har byggt ihop en enkel parkjet. Är kul att flyga och är förhållandevis lättflugen. Enkel att laga om man misslyckas lite och kostar inte mer än någon hundring att bygga nytt om det går riktigt illa.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=723890
MVH Peter Z
Glömde att nämna att en depron-parkjet inte kräver landningsbana.
MVH Peter Z
jocke1963
2008-05-16, 15:56
Glömde att nämna att en depron-parkjet inte kräver landningsbana.
MVH Peter Z
Instämmer !
Byggt ett av Tomhe´s andra projekt, Mig-29:an, såhär kort landningsbana räcker: YouTube - Mig 29 Depron
Glömde att nämna att en depron-parkjet inte kräver landningsbana.
MVH Peter Z
Instämmer !
Byggt ett av Tomhe´s andra projekt, Mig-29:an, såhär kort landningsbana räcker: YouTube - Mig 29 Depron
Hehehe... Ja, inte behövs det mycket med lite motvind... :D
Tummen upp för "tomhe" modellerna flyger ju hur fin som helst!
MVH Peter Z
Mycket att tänka på. hehe:) Bygga ett depronplan själv kunde ju vara spännande...
jocke1963
2008-05-16, 21:24
Mycket att tänka på. hehe:) Bygga ett depronplan själv kunde ju vara spännande...
Japp, o framförallt kul ! Å billigt....om du kraschar sönder det, skär ut ett nytt plan ur samma depronskiva, å flytta över prylarna... :lol:
Japp, o framförallt kul ! Å billigt....om du kraschar sönder det, skär ut ett nytt plan ur samma depronskiva, å flytta över prylarna...
Det skriver jag under på!!
Låter ju riktigt kul att bygga själv. Men nu får ni ju hjälpa mig med vilka grejor som behövs och vart jag köper det. :p
jocke1963
2008-05-17, 10:28
Låter ju riktigt kul att bygga själv. Men nu får ni ju hjälpa mig med vilka grejor som behövs och vart jag köper det. :p
Här har du ritningen,
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=757214
samt en byggbeskrivning:
http://www.6mmflyrc.com/kit-instructions/Quick%20Build%20MIG%2029.pdf
Depron, (finns i 3mm och 6mm tjocklek, och i vit eller mörkgrå), till Mig:en ska du ha 6mm, kan du hitta på Kakelaffärer och vissa hobbyaffärer.
Jag brukar köpa på http://www.kakelpalatzet.se/, som har flera butiker i Svedala.
Själv hade jag en del grejer hemma, bl.a en billig motor från Söders RC:
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=700&pid=BM-3130
denna skulle nog ge bättre fart (högre kv):
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=700&pid=BM-2830
sen behöver du ett fartreglage, beroende på vilken motor du använder, 2 servon, samt en radio och mottagare, lim som funkar utan att smälta plasten/foamen, t.ex UHU Por, vanligt trälim, eller trälim som kallas PU-lim, och eventuell färg och/eller dekaler att dekorera med..
Jag och många härinne beställer grejer både från firmorna du kan hitta i länkarna till vänster här på sidan, men även från utlandet och då ffa från
http://www.hobbycity.com/ som ligger i Hongkong.
Jag köper även en hel del från "grå-importörer" som säljer prylar på Tradera till hyfsade priser: http://www.tradera.com/Ovrigt-c3-181105
Lycka till !
Jag handlade denna motorcombo http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4853&cda=29624 hos HC och satte den i ett depronplan byggt från ritning. En Extra 330 från 3Dbatix.com. Funkade kanonbra.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.