handdator

Visa fullständig version : Uträkning av tyngdpunkten !!



lodde
2008-07-17, 15:10
Hejsan på er alla :)

Har någon av er medlemmar någon susning om vart jag får tag i ett program för att räkna ut tyngdpunkten på ett modellplan :confused::confused:

Mvh Lodde i Hudiksvall :blush:

Gyld
2008-07-17, 19:00
Jag hittade faktiskt en rätt så användbar Excel-fil som kan sköta detta åt dig.
Den är visserligen inte på svenska, men det mesta ska nog gå att lista ut ändå.

Men den filen så bör du kunna räkna ut tyngdpunkten på en mängd olika typer av vingar.

Lagt upp filen på adressen nedan. Gick inte att bifoga XLS filer här på forumet!
http://gyld.se/filer/berakna_tyngdpunkt.xls

Håll till godo, och lycka till!

/Gyld

Krille
2008-07-17, 19:03
Menar du hur man räknar ut vart tyngdpunkten skall vara på vingen
Eller menar du hur man räknar ur vart på modellen TP befinner sig just nu.

DrHanke
2008-07-18, 12:12
Enkel å snabb...

http://www.scaleaero.com/CG_Calculator.htm

AM
2008-07-18, 14:16
Man kan väga av en modell precis som man gör med riktiga flygplan.

Varje detalj anges i vikt och "datum" och man multiplicerar de två med varandra för att få fram ett "moment" (hävarm). Man bestämmer sig för att mäta allt från ett "Referensdatum" - exempelvis vingens framkant. Allt BAKOM vingens framkant är plus och allt FRAMFÖR vingens framkant är minus.

507

Summera alla "momenten" och dela med den sammanlagda vikten. Vips - du har tyngdpunkten i förhållanden till Referensdatum.

Lycka till!
Mvh
Ove

lodde
2008-07-18, 16:02
:) Tackar för alla svar så nu skall det fixa sig med CG på min kärra.

Tack :thumbup::thumbup:

Gyld
2008-07-18, 16:24
Varje detalj anges i vikt och "datum" och man multiplicerar de två med varandra för att få fram ett "moment" (hävarm). Man bestämmer sig för att mäta allt från ett "Referensdatum" - exempelvis vingens framkant. Allt BAKOM vingens framkant är plus och allt FRAMFÖR vingens framkant är minus.

Ja så långt är jag med utan att behöva fundera...
Öppnade sedan din bifogade PDF och blev fudnersam redan på första raden...
Flygkroppen...

Om man nu som i exemplet sätter referensdatumet i vingens framkant. Ska man då mäta ut kroppens mittpunkt, och sedan mäta avståndet från detta till referensdatumet? Har jag förstått det rätt då?

Antar att man gör lika med rester ande detaljer också då eller? Att man altså mäter från deras mittpunkt.

Jag tar ett exempel få se om jag förstått det hela rätt.
Jag har en tank som är 20mm lång, och väger 60gram. Denna sitter med den främre kanten precis i vingens framkant, och resterande del av tanken hamnar alltså bakåt i modellen.
Ska jag då räkna med att tanken har ett datum på 10mm (halva tankens längd). Detta skulle då ge ett moment på 600.
Har jag förstått detta rätt då?


Det är roligt att räkna bara man vet exakt hur man ska göra!
Detta sätt som du beskrivit vore ju ypperligt att använda för att veta hur många mm jag skall flytta tex tanken för att få tyngdpunkten exakt där den skall vara enligt ritningen.

/Gyld

Fyhren
2008-07-18, 21:33
Hej

Ursäkta jag lägger mig i. Tanken är rätt men det är inte en detaljs mittpunkt utan dess tyngdpunkt som är det rätta. I fallet med en symmetrisk detalj som en tank blir det dock så att dess tyngdpunkt hamnar i mitten . Gäller det en osymetrisk detalj så är det detaljens tyngdpunkt som avses.

Till exempel en stabbe med vingprofil. Den är ju tjockare fram än bak. Då måste man finna dess tyngdpunkt. Det kan man göra om man har den lös. Balansera den på en ribba. Där ribban ligger när den är i jämvikt, där är dess tp.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i mfk Viking

Gyld
2008-07-18, 22:59
Ursäkta jag lägger mig i. Tanken är rätt men det är inte en detaljs mittpunkt utan dess tyngdpunkt som är det rätta.

Ja naturligtvis... Så måste det ju vara, annars blir ju momentet fel.
Nästan så det säger sig självt när man bara tänker till lite! ;)

Bra att det finns folk som "lägger sig i"... ;)


/Gyld

AM
2008-07-19, 10:34
Javisst, självklart ska man ange avståndet från refrenespunkten till objektets tyngdpunkt (där det balanserar).

TP på en tom 737-300 ligger exempelvis på ca 625 tum räknat från en punkt någon meter framför noskonen....

Mvh
Ove