handdator

Visa fullständig version : Var rädd om händerna!



Impulze
2008-07-26, 22:31
Det kan vara bra att påminna sig om att vara försiktig då vi hanterar våra modeller.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=865744


//Matte

sundqvistjohan
2008-07-26, 23:30
Jag är vad man kan kalla "överförsiktig". Jag startar inte min 20cc fyrtaktare eller min 23cc tvåtaktare utan att någon håller i planet (då behöver jag själv inte hålla i planet, bara trycka startern mot spinnern).
De mindre planen startar jag utan hjälp, men väldigt koncentrerat - går alltid bakom propellern innan jag tar bort glöden.

Jag jobbar vid pianot varje dag och är beroende av alla mina fingrar i yrkeslivet, men som en musikerkollega sa när jag påpekade vilka risker jag tar: "man måste leva också".

Zkeeter
2008-07-26, 23:39
Kan bara hålla med!
Och gör INTE som jag!! Jag stängde av sändaren på väg fram till min elkärra..
Sekunden innan jag skulle ta upp den så gick den i sken mot åskådarbänkarna! Tur att den inte lyfte, stoppade i en bänk runt eldstaden...
Fick även en arg blick en gång när det var trångt på bordet och råkade komma åt gasen när jag ställde undan radion.... (fel handhavande av mig)
Jag har en mx12 som numera har en gummisnodd fäst i bärhandtaget som precis räcker runt till framsidan och låser gasreglaget.. känns lugnare när man ska kolla roder, ändra inställningar eller hämta plan......:thumbup:

Daniel L
2008-07-27, 00:02
har själv fått tre ärr efter en mindre begåvad start av en liten vinge. vem kunde tro att en liten 7a nippy el motor kunde göra så djupa jack.

Patric_med_C
2008-07-27, 12:31
kan inte annat än att hålla med, jag själv blir så exalterad när jag ska starta så man jäktar lite och det har redan belönats med att jag fick propellern rakt igenom tummen (långsidan) så de blev 6 stygn på sjukan :S

speedo_4
2008-07-30, 00:50
Kan bara hålla med!
Och gör INTE som jag!! Jag stängde av sändaren på väg fram till min elkärra..
Sekunden innan jag skulle ta upp den så gick den i sken mot åskådarbänkarna! Tur att den inte lyfte, stoppade i en bänk runt eldstaden...
Fick även en arg blick en gång när det var trångt på bordet och råkade komma åt gasen när jag ställde undan radion.... (fel handhavande av mig)
Jag har en mx12 som numera har en gummisnodd fäst i bärhandtaget som precis räcker runt till framsidan och låser gasreglaget.. känns lugnare när man ska kolla roder, ändra inställningar eller hämta plan......:thumbup:

Flygande i skvadern?

Själv fick hjärnan totalfnatt en dag. Skulle plocka ur glöden och istället för att gå med fingrarna över propellern drog jag dom rätt igenom snurran. Blev rikligt med lindning och har ett fint ärr på platsen idag.

EPG
2008-08-05, 17:06
Och många tror att elmotorer är ofarliga...

Casimir_rc
2008-08-05, 20:27
Och många tror att elmotorer är ofarliga...
Till och med små elmotorer hugger bra. Har två gånger blivit träffad av en liten motor (100W) och APC och har ännu ärr kvar på båda ställen.
Men något djupt slog det inte och det blödd knappt heller. Man skall ha respekt för allt som roterar :)

reidar_hhammarfjäll
2008-08-13, 14:14
Boven är en Gemini från Multiplex, motor en Dynomax 1435kv APC 10x7 ,FlightPower EVO 25 3s 2170mAh 11.1V 25C

6tim på akuten 17 stygn 3v skjukskrivning


681

682

683

Per P
2008-08-13, 14:28
Det är rentav fan när det händer! Du skadade inga nerver eller så?

Jag startar inte någon av mina modeller utan att de sitter fast på något sätt, så jag svetsade ihop en sån här som man trycker ner i backen o sen ställer stabben i...

[/URL][URL="http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/945/medium/1_DSC01231.JPG"]http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/945/medium/1_DSC01231.JPG (http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/945/medium/1_DSC01231.JPG)

och har sen fått svetsa ihop 5st till, till folk som velat ha... Den här håller emot 50cc-bensinare på full gas, men är ju bara till för att ha just när man slår igång motorn.... Sen går jag alltid runt bakom modellen o ställer mig framför stabben innan jag varvar något.... är j**ligt rädd om fingrarna!

wesse
2008-08-13, 16:05
Owe hade ett bra tips till hållare..det ska vara gångjärn på armarna likt pers konstruktion sen ska man bara backa modellen rakt bakåt o denna hållare faller då ner till marken sen är de bar o blås på...momentet där man lyfter eller på annat sätt tar loss modellen är för besvärligt tycker dom hårda(osmarta) som väljer att köra utan skydd sen går ju en del propellrar mot marken när det ska över skyddet..hoppas Owe har en bild på sin konstruktion... själv binder jag fast grejerna i dragkroken på bilen o det är besvärligt för bilen tenderar o flytta sig...hmm man kanske skulle köpt sig en dl ändå då hade bilen stått kvar:banghead:

Snickarjävel´n
2008-08-13, 17:19
Owe hade ett bra tips till hållare..det ska vara gångjärn på armarna likt pers konstruktion sen ska man bara backa modellen rakt bakåt o denna hållare faller då ner till marken sen är de bar o blås på...momentet där man lyfter eller på annat sätt tar loss modellen är för besvärligt tycker dom hårda(osmarta) som väljer att köra utan skydd sen går ju en del propellrar mot marken när det ska över skyddet..hoppas Owe har en bild på sin konstruktion... själv binder jag fast grejerna i dragkroken på bilen o det är besvärligt för bilen tenderar o flytta sig...hmm man kanske skulle köpt sig en dl ändå då hade bilen stått kvar:banghead:


Så DA´n orkade flytta lådbilen??? Så najs... :thumbup:

reidar_hhammarfjäll
2008-08-13, 23:12
Inga senor med närver i lillfingret

Per P
2008-08-14, 05:12
Hoppas det inte blir några problem för dig nu, utan det läker som det ska bara!

LAB
2008-08-16, 17:30
Jaha då trillade man dit,fick sy 13 stygn o missade Ödeshögs meetinget,det hände när jag startade för första flygningen.Radion gled i sändarväskan o kom åt trottelspaken jag hann inte få tag i kroppen utan proppen högg i vänsterhanden.Tur i oturen så är jag högerhänt,nu blir det att kedja maskinerna när man startar ensam.Jag ska göra en klyka som jag kan låsa med,
Lasse