handdator

Visa fullständig version : DK 35 MHz - 2,4 GHz



Macs
2008-08-07, 12:29
Som nybörjare började jag i går att köra DK i flygklubben (mycket kul och lärorikt) och har även skaffat en egen radio, en Futaba 6EX 2,4. Jag valde att satsa på 2,4 GHz eftersom jag inte har några radioprylar sedan tidigare. Däremot en hel del modeller som väntar på att få luftas. Då 2,4 GHz ännu inte är så vanligt i klubben uppstod en diskussion huruvida det var möjligt att köra DK mellan en 2,4 GHz- och en 35 MHz-radio. Jag har sökt lite på detta eminenta forum, inte funnit något direkt svar men kommit fram till följande:

Eftersom det är lärarradion som hela tiden sköter kommunikationen med kärran och elevradion egentligen bara är en andra uppsättning manöverdon så spelar frekvensen på elevradion ingen roll. Det hela borde därför bara vara en fråga om att hitta en kabel med lämpliga anslutningar. Det borde t.o.m. gå att använda en sändardummy som elevradio.

Rätta mig om jag har fel…

pgrts
2008-08-07, 12:45
Det är helt klart enklast om du har en enkel futaba som elevradio.
Då vet du att alla kanalerna motsvarar varandra.
Du bör ha samma inställningar i båda apparaterna - det är sällan så enkelt att det bara är spakrörelserna som går i sladden. Alltså kan du ha reducerade utslag på elevradion jämfört med lärarradion om du vill det och elevradion har stöd för det.

Gyld
2008-08-07, 16:31
Ja du har i prinsip helt rätt i ditt påstående. Borde fungera med vilken radio som hellst, bara du hittar eller bygger en anpassningskabel.
Och precis som föregående talare så rekommenderar jag att man kör med samma märke på både lärare och elevradion. Då är man säkrare på att det passar ihop utan att kanalerna kastas om eller att det blir nåt annat tok.

Jag har själv testat att köra en Spectrum dx7 som lärare och en Graupner 12 som elev. Detta fungerade klockrent eftersom dom pratar exakt samma språk i lärar/elevkabeln.

/Gyld

bokis
2008-08-07, 18:22
Ja och nej..De futabor som idag går på 7.4 V (T12-T14) funkar det inte med eftersom det är "lärarradion" som förser bägge med ström..Men tex FF9 o 6EXA funkar eftersom bägge är 9.6V apparater..

Gyld
2008-08-07, 18:28
Ja och nej..De futabor som idag går på 7.4 V (T12-T14) funkar det inte med eftersom det är "lärarradion" som förser bägge med ström..Men tex FF9 o 6EXA funkar eftersom bägge är 9.6V apparater..

Nu har jag lärt mig något idag också!
Trodde båda radiosarna (heter det så i plural?) var självförsörjande på el, dvs de använde ett varsitt batteri. Men så var alltså inte fallet jämt!

I mitt fall med Graupner och en Spectrum så körde dom med varit batteri. Dom kan inte strömförsörja varandra vad jag vet.

/Gyld

Daniel L
2008-08-07, 19:06
man kan ha på bägge radioapparaterna bara inte de ligger på samma frekvens.
ska man ha olika märken på radioapparaterna så måste väll man göra en egen kabel för jag har inte sett någon dk kabel som går imellan olika märken.

Macs
2008-08-07, 19:48
Jag tackar för rediga och klargörande svar som stärkte mitt självförtroende. Det skall väl inte vara så svårt att hitta likasinnade på fältet med 9,6 v Futabor.

I mitt fortsatta sökande om hopkoppling av olika märken stötte jag på den här Belgiska siten: http://users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/english/tx2txgb1.htm
Här har det tydligen forskats ordentligt, det finns mycket fakta och en hel del att hämta om man vill ta fram lödkolven.