handdator

Visa fullständig version : 35mhz vs 2.4ghz seminarium



DrHanke
2008-08-10, 21:28
För er som missat seminariet Kenneth hade efter årsmötet kan se hela seminariet här:
http://alpha.bambuser.com/node/34742

Diskussioner om seminariet kan vi låta förtsätta i denna tråd så kan vi svara på fler frågor som uppstår eller för dig som inte hade möjlighet att deltaga live.

Gyld
2008-08-10, 22:27
Vill passa på att tacka för visat intresse.

Skulle du vilja kolla på bilderna i presentationen i lite bättre upplösning så kan du göra det genom att ladda ner följande fil:
http://gyld.se/tv/35MHz_vs_2,4GHz_RCFF_web.pdf

/Gyld

Fot
2008-08-10, 22:38
Hej,

En fråga om sida 56 i presentationen.

Du skriver att FAAST hoppar enligt ett förutbestämt mönster och i nästa mening skriver du att sändaren säger vilken kanal den ska byta till.

Det känns lite motstridigt.

Om mönstret är förutbestämt behöver väl inte sändaren tala om för mottagaren vilken nästa frekvens är? Dessutom skulle väl det bli problem om ett (eller en serie) paket försvinner på vägen?

Jag har inte lyssnat på presentationen (ännu) så det kanske framgår mer tydligt vad du menar där.

/M

Gyld
2008-08-11, 06:33
Hej,

En fråga om sida 56 i presentationen.

Du skriver att FAAST hoppar enligt ett förutbestämt mönster och i nästa mening skriver du att sändaren säger vilken kanal den ska byta till.

Det känns lite motstridigt.

Om mönstret är förutbestämt behöver väl inte sändaren tala om för mottagaren vilken nästa frekvens är? Dessutom skulle väl det bli problem om ett (eller en serie) paket försvinner på vägen?

Jag har inte lyssnat på presentationen (ännu) så det kanske framgår mer tydligt vad du menar där.

/M


Jag kan inte till 100% säkerhet säga att så här är det, då jag inte fått ett helt 100% svar från Futaba. Men det jag fått förklarat för mig är att sändaren när du startar den lyssnar av frekvensbandet och sedan väljer den ut 8 kanaler som den anser vara lediga och börjar sin sändning på dessa kanaler genom att hoppa över dessa.
I detta skede så måste ju även mottagaren få reda på vilka 8 kanaler som sändaren tänker använda, och det är då den talar om sitt förutbestämda hoppningsmönster för mottagaren.
Det är alltså sändaren som bestämmer mönstret, och mottagaren måste ju få reda på vart den skall lyssna och i vilken ordning den skall använda de 8 kanalerna.

Hoppas detta rett ut frågetecknet?

/Gyld

mds
2008-08-12, 02:26
Hej
Ni pratade om att man kunde sätta en liten tråd stump genom tex en kopositkropp och den skulle hjälpa till med att föra in signalen till motagaren.
hur lång skall man göra den? jag tyckte ni pratade om en halv våglängd om jag hörde rätt??

Gyld
2008-08-12, 09:54
Hej
Ni pratade om att man kunde sätta en liten tråd stump genom tex en kopositkropp och den skulle hjälpa till med att föra in signalen till motagaren.
hur lång skall man göra den? jag tyckte ni pratade om en halv våglängd om jag hörde rätt??

Ja en halv våglängd är det man brukar använda.
Kan fungera med andra längder också, bara den är anpassad till våglängden.

Jag har dock själv aldrig provat denna lösning inom modellflyg, och kan inte svara på hur mycket det kommer att hjälpa då sändaren faktiskt sänder med väldigt låg effekt.

För att detta skall fungera optimalt så skall man ha en hög signalnivå utanför flygkroppen, byggnaden eller vad det nu är för konstruktion. Desto högre signal man har på utsidan, desto mer kan denna passiva antenn, som kabelstumpen utgör, föra igenom väggen och in på insidan.

Men! Det absolut viktigaste är att du inte bara borrar ett hål och för igenom en kabelstump. Tänk på att den måste vara helt isolerad från kroppen om den är av ett skärmande materiel. Så om du skall prova så rekommenderar jag att du sätter en gummibussning eller liknande som du sedan trär den passiva antennen igenom.
Normalt när jag testat dessa lösningar så har jag använt två "riktiga" antenner, och kopplat ihop dessa med en antennkabel. Då har jag automatiskt isoleringen i antennkabeln. Denna lösning gör även att man kan sätta utomhusdelen på taket av tex en byggnad, och sedan inomhusdelen tex nere i källaren.

Längden på antennen/kabelstumpen, skall för att hålla halvvåg vara 6mm på 2,4GHz. Det betyder alltså att den skall sticka ut 6mm på utsidan, samt 6mm på insidan.


Låt oss andra få reda på resultatet ifall du eller någon annan som läser detta testar.
Alltid roligt att veta ifall teorin stämmer!

/Gyld

Sigun
2008-08-12, 11:52
Längden på antennen/kabelstumpen, skall för att hålla halvvåg vara 6mm på 2,4GHz. Det betyder alltså att den skall sticka ut 6mm på utsidan, samt 6mm på insidan.
/Gyld

6mm ??. En halv våglängd på 2,4Ghz är väl 6,5cm ? en vågländ är 13cm har jag för mig ? eller tänker jag helt fel ?

/Martin

DrHanke
2008-08-12, 12:01
6,25mm om man inte tar hänsyn till förkortning beroende på antenn element man anänder sig av...?

Michael
2008-08-12, 14:54
Våglängden för radiofrekvensen 2.4 GHz är lambda = ljusfarten / frekvensen =
3E8 m/s / 2,4E9 Hz = 0,125 m = 12,5 cm, inget annat.

Sigun
2008-08-12, 16:51
Precis vart jag ville komma :) hade för mig att 2,4ghz bandet kallade för 13cm:s bandet, dvs att en halv vågläng på detta band är 6,25cm och inte mm som Gyld och Hanke vill påstå :aetsch: :vroam:

/Martin

Gyld
2008-08-12, 16:58
Våglängden för radiofrekvensen 2.4 GHz är lambda = ljusfarten / frekvensen =
3E8 m/s / 2,4E9 Hz = 0,125 m = 12,5 cm, inget annat.

Michael har så rätt i det han skriver.

Formeln för våglängd kan enkelt skrivas på detta sätt:

300 / Frekvensen i MHz = våglängden i meter.


Alltså:
300/2400=0,125m

Dela detta med 2 och du har längden på en halvvåg (6,25cm)


MEN!!!!!
Vi är inte riktigt klar där om man ska vara riktigt noga.....
Det är nämligen som så att en radiovåg färdas något saktare i metall än vad den gör i luften, så detta gör att man måste ta med även detta i beräkningen om man ska vara helt riktig.
Detta gör att man skall multiplicera med en koficient på 0,96.

Då skulle det se ut så här:
((300/2400)*0,96)/2=0,06 meter (6mm)


MEN!!!!!
Vi är ju inte riktigt klara där tyvärr.... ;)
2,4GHz bandet innehåller ju flera kanaler, och vi måste ju ha en antenns om är anpassad för alla. Ska man hårddra det så går ju inte detta då vi bara kan göra en viss längd på antennen, och då är den ju direkt anpassad för en viss frekvens också.
2,4GHz bandet sträcker sig från 2.400GHz - 2.4835GHz

Det vi har räknat på ovan är allatså den lägsta frekvensen som radion kan använda, och då blev antennen 6mm lång.

Om man räknar på exakt samma sätt, men med den högsta frekvensen så ser det ut på följande sätt:
((300/2483,5)*0,96)/2=0,057982 meter (5,7982mm)


Så det optimala blir väl att göra en antenn som är mitt emellan dessa värden, låt säga ca 5,8991 mm.

Men i praktiken... om du gör antennen 6mm eller 5,8991 spelar absolut ingen roll så länge den bara används för lyssning. Det är vid sändning som det blir mer kritiskt med längden.

/Gyld

Gyld
2008-08-12, 16:58
Precis vart jag ville komma :) hade för mig att 2,4ghz bandet kallade för 13cm:s bandet, dvs att en halv vågläng på detta band är 6,25cm och inte mm som Gyld och Hanke vill påstå :aetsch: :vroam:

/Martin

Se ovan... Man får alltså skilja på våglängd och längd på antennen... ;) (skrattar bäst som....) hi hi


/Gyld

Gyld
2008-08-12, 17:04
he he.... Jag känner mig nästan som en besser... eller var det meschersmitt nu! He he ;)

Sigun
2008-08-12, 17:30
:banghead::banghead: att man inte kan lyckas knäcka den där gyld hur man än försöker :willy_nilly::willy_nilly: messersmith är inte de ett flygplan :)

Tack för en mycket bra förklaring gyld.. får väl praktisera de någon gång i framtiden när man får råd med en kolfiberkärra :)

/Martin

Michael
2008-08-12, 17:34
Då skulle det se ut så här:
((300/2400)*0,96)/2=0,06 meter (6mm)
/Gyld

Nej, 0,06 m = 6 cm INTE 6 mm.

Sigun
2008-08-12, 17:39
HA.. där fick han på nöten igen. man kanske inte är så dum som man ser ut ändå :toetap05::toetap05: Hejja Mikael..nu har vi honom i ett hörn :bandit:

QatHome
2008-08-12, 18:01
Jo,tyckte också det såg konstigt ut i hans exempel.

Gyld
2008-08-12, 19:33
Ja ja ja.... hacka på ni bara! ;)

/Gyld

bokis
2008-08-12, 19:51
GE FASEN I VÅR BLIVANDE ADOPTIVSON!!! CAPISCH??? :argh:
Kennet bubben,jag o frun ska ta hand om dom elaka åt dig... :love:

Gyld
2008-08-12, 19:54
GE FASEN I VÅR BLIVANDE ADOPTIVSON!!! CAPISCH??? :argh:
Kennet bubben,jag o frun ska ta hand om dom elaka åt dig... :love:

Ja jag får nog komma ner och trösta mig med en cub eller två snart!
-"Pappa, dom är dumma på mig" ;)

/Gyld

DrHanke
2008-08-12, 23:37
hmm damn ja räkan potenserna fel ja med :(

hursom betyder detta då att spektrum kör 1/2 antenn å futaba 1/4?
Futaba antennen är skalad ca 3cm å spektrum har "hela bitar" ca 6cm... ?

Rent teoretiskt betyder det att spektrum har bättre antenner än futaba...

FDog
2008-08-13, 08:29
Hej,
1/4 (31 mm) våglängd eller 1/2 (62 mm) våglängd gör att antennens strålningsdiagram ändrar sig men man har ju 2 st antenner vridna i 90 grader allt för att antenndiagrammen ska bli så heltäckande som möjligt.
Diagrammet för en 1/4 vågs antenn blir en roterande liggande 8 om antennen är vertikal.
Diagrammet för en 1/2 vågs antenn blir ett roterande fyrklöver om antennen är vertikal.
Så ska man ta dessa mönster och vrid dem 90 grader och lägga dem över varandra för att få resulterande diagram.

Innan man börjar borra och sätta in antenner så gör räckviddsprov först.
Om räckvidden minskar från 2 km till 1 km så flyger du ändå inte så långt bort så det spelar ju inte så stor roll!
Bokis påpekade efter mötet att räckvidds prov ska göras vid fri sikt.
Om man tar bilen och drar iväg för räckviddstest och lägger skogspartier (ev. regnblöta sådana) mellan sändare och mottagare så kan signaldämpningen öka dramatiskt.

Det är för övrigt MYCKET SVÅRT att skärma av signaler vid 2.4 GHz, minsta springa fungerar som slitsantenn och släpper igenom signalen.
Rent teoretiskt får springan inte vara längre än 1/4 våglängd.

Ska man nu sätta dit antenner för att få in signalen så ska det vara 2 st i 90 grader, lika mycket innanför kroppen som utanför.
Gör dem som en kopia av den antenn som ditt system har, vilket som kommer att fungera.
Man kan ju alltid sätta dit dem för att öka imponatorfaktorn!!! Och flyga omkring som en upphetsad igelkott.

Jag har tidigare skrivit ett snabbsvar till den här tråden men det verkar ha försvunnit i den binära rymden.

Vad är skillnaden mellan snabbsvar och vanligt svar?

/// Allan

kribe
2008-08-13, 08:59
Jag kan inte till 100% säkerhet säga att så här är det, då jag inte fått ett helt 100% svar från Futaba. Men det jag fått förklarat för mig är att sändaren när du startar den lyssnar av frekvensbandet och sedan väljer den ut 8 kanaler som den anser vara lediga och börjar sin sändning på dessa kanaler genom att hoppa över dessa.
I detta skede så måste ju även mottagaren få reda på vilka 8 kanaler som sändaren tänker använda, och det är då den talar om sitt förutbestämda hoppningsmönster för mottagaren.
Det är alltså sändaren som bestämmer mönstret, och mottagaren måste ju få reda på vart den skall lyssna och i vilken ordning den skall använda de 8 kanalerna.

Hoppas detta rett ut frågetecknet?

/Gyld

Det kan inte vara så att sändaren meddelar mottagaren hur denna skall hoppa. Då skulle mottagaren totalt spåra ur om man startar om sändaren.
Jag har provat att starta mottagaren först och sedan sändaren, det funkar utmärkt. (Futaba 10C 2.4)
Var har du fått reda på att endast 8 kanaler används? Vad jag förstått så betyder Spread Spectrum att alla frekvenser inom det tillåtna bandet används av Futaba FASST.

//Christer

McRegor
2008-08-13, 12:13
Hej Gyld,
Eftersom du tycks insatt i detta måste jag får höra vad du säger om nedanstående...
Efter vad jag förstått så skall radion vara frekvenshoppande för att få nyttja max sändareffekt - 100 mW om jag inte missminner mig.
Futaba torde uppfylla detta men hur kan det komma sig att Spektrum uppenbarligen också kvalar in i den ligan eftersom man maximalt hoppar mellan endast 2 kanaler ? Jag har läst nånstans att dom "räddades" i den klassningen via nån telemetrifunktion som finns inbyggd men du får gärna förklara detta.
T ex Assan är ju ett rent parkflyersystem som inte hoppar utan låser på en vid uppstarten ledig frekvens - så dom får därmed endast sända med 10 mW. XPS/IPS lär enligt många uppgifter inte heller hoppa värst mycket men dom är också klassade i "högsta" klassen - hur kan sånt komma sig ?
Sen vore det intressant att höra dina åsikter om praktiska skillnader mellan ett system som låser på EN frekvens kontra det som kan hoppa mellan två. Är det nån avgörande säkerhetsmässig skillnad frånsett att ena uppenbarligen får sända med 100 mW och den andra endast med 10 mW. Trots allt så är det sällan så många flygare på ett ställe att detta i sig kan ställa till problem...
Och räckviddsmässigt så har i vart fall jag vid mina föga vetenskapliga tester funnit fullt tillfredställande räckvidd för "småel-flyga" även med ett så enkelt system som Assans.
Tackar på förhand gör
Roger

FDog
2008-08-13, 12:13
Hej,
I min värld hoppar man på färre frekvenser trots att vi har fler kanaler att till gå.
Vi vet ju inte så mycket om hur de olika firmorna gör men så här skulle det kunna vara:

Vi förutsätter att mottagare har låst mot sändaren.
När man slår på sändaren lyssnar den efter vilka kanaler som används och vilken signalstyrka de har.
Sändaren har ett antal fördefinierade hoppsekvenser i en tabell att välja mellan.
Sändaren väljer en lämplig hoppsekvens som är minst ”störd”.
Mottagaren lyssnar ju efter sändarens unika ID kod
och får förmodligen nya order om att byta hoppsekvens om man startar om sändaren.
Det skulle förvåna mig om man använder alla frekvenser som är tillgängliga att hoppa runt på.
Det är liksom inte tekniskt nödvändigt.

Det som är ovan är antaganden. Är det någon som vill låna ut ett system till mig
så ska jag titta på det med en spektrumanalysator och rapportera vad jag kan se.
Jag bor norr om Stockholm. Kontakt via mail.

// Allan

kribe
2008-08-13, 15:22
Hej.
Här en länk till hur Futaba FASST använder 2.4 bandet:

http://www.metageek.net/docs/signatures/rc/futabafasst

Där kan man även kolla Assan och Spectrum.

//Christer

FDog
2008-08-14, 08:26
AAAH ,Tack för den länken Christer/kribe, det finns på nätet det gäller bara att hitta det.

Jag rotatade runt lite och fann detta:
http://2.4gigahertz.com/modules/tx-modules.html
http://2.4gigahertz.com/techsupport/service-advisory-tm7-7c-6ex.html
klippt ur sista länken:
Each FASST transmitter contains a unique eight digit identification code,
programmed at the factory to identify the respective transmitter
and to allow a receiver to be paired only to that radio's signal.

Hm, om det nu är 8 digitala bitar i ID koden så blir väl det "bara" 256 olika koder eller ska det vara 8 bytes för då blir det 65 536 olika.
Ös på bara med mera länkar som kan skingra dimmorna.

/// Allan

Macs
2008-08-14, 09:46
"Eight digit" innebär ju att koden är åttasiffrig så det räcker nog en stund.

mvh/Macs

kribe
2008-08-14, 11:32
AAAH ,Tack för den länken Christer/kribe, det finns på nätet det gäller bara att hitta det.

Jag rotatade runt lite och fann detta:
http://2.4gigahertz.com/modules/tx-modules.html
http://2.4gigahertz.com/techsupport/service-advisory-tm7-7c-6ex.html
klippt ur sista länken:
Each FASST transmitter contains a unique eight digit identification code,
programmed at the factory to identify the respective transmitter
and to allow a receiver to be paired only to that radio's signal.

Hm, om det nu är 8 digitala bitar i ID koden så blir väl det "bara" 256 olika koder eller ska det vara 8 bytes för då blir det 65 536 olika.
Ös på bara med mera länkar som kan skingra dimmorna.

/// Allan

Eight digits = åtta siffror

Graupners IFS som dom kallar det är en "branding" av XPS. Så det är bara att jämföra hur dom olika systemen utnyttjar 2,4-bandet.
Vad jag kan utläsa så är det _endast_ Futaba som använder äkta Spread Spectrum som dessutom är spritt över hela bandet. Jag skulle gissa på att ID-koden används som "sead" eller frö för en "pseudo random" slumpgenerator som styr frekvenshoppen. Då blir frekvenshoppen olika för Futabas FASST anläggningar, dvs att det inte finns två anläggningar som hoppar i samma ordning. Men det är en gissning av mig.

//Christer
Webmaster MFK Jupiter

Gyld
2008-08-17, 19:48
Ber om ursäkt att svar dröjt, men jag har helt enkelt inte haft tid att svara tidigare... Hoppas du och ev andra har överseende.




Var har du fått reda på att endast 8 kanaler används? Vad jag förstått så betyder Spread Spectrum att alla frekvenser inom det tillåtna bandet används av Futaba FASST.

//Christer

Denna information har jag fått från Minicars som är Futabas generalagent i Sverige.

Spread Spectrum behöver absolut inte betyda att den skall använda och hoppa över hela frekvensbandet. Det Spread Spectrum betyder är bara det att signalen enkelt förklarat sprids ut med hjälp av en kod. (se seminariet där jag pratar om Rubiks kub så förstår du säkert vad jag menar).
Sen hur stort frekvensområde som den hoppas över, det är en helt annan sak.
Ett Spread Spectrum system behöver över huvud taget inte byta frekvens, utan kan ligga på exakt samma frekvens hela tiden.
Däremot så måste ett Spread Spectrum system på 2,4Ghz vara frekvenshoppande för att bli tillåtet.
Men vad som klassas som frekvenshoppande råder det ju delade meningar om, vilket McRegor frågat tidigare i denna tråd, och som jag tänkt försöka besvara i mitt nästa inlägg som kommer strax hoppas jag. ;)

/Gyld

Gyld
2008-08-17, 20:27
Hej Gyld,
Eftersom du tycks insatt i detta måste jag får höra vad du säger om nedanstående...
Efter vad jag förstått så skall radion vara frekvenshoppande för att få nyttja max sändareffekt - 100 mW om jag inte missminner mig.
Futaba torde uppfylla detta men hur kan det komma sig att Spektrum uppenbarligen också kvalar in i den ligan eftersom man maximalt hoppar mellan endast 2 kanaler ? Jag har läst nånstans att dom "räddades" i den klassningen via nån telemetrifunktion som finns inbyggd men du får gärna förklara detta.
T ex Assan är ju ett rent parkflyersystem som inte hoppar utan låser på en vid uppstarten ledig frekvens - så dom får därmed endast sända med 10 mW. XPS/IPS lär enligt många uppgifter inte heller hoppa värst mycket men dom är också klassade i "högsta" klassen - hur kan sånt komma sig ?

Ja detta är en intressant frågeställning, och en bra fråga.
Det är precis som du säger. I dom flesta länder så är det tillåtet med radiosändare på 2,4GHz med en uteffekt på maximalt 10mW sålänge de inte är frekvenshoppande. Exempel på sådan utrustning kan vara trådlösa övervakningskameror, trådlösa högtalare och en uppsjö av andra saker.
Om man däremot tillämpar frekvenshoppning så får man i de flesta länder inom EU sända med den högre effekten på 100mW.

Futaba klarar ju som sagt detta utan problem då man har en "äkta" frekvenshoppning, mellan enligt utsago, åtta olika kanaler och bytet av kanal sker flertalet gånger per sekund.
Men Spektrum som låser på två kanaler och sedan sänder enbart på dessa kan ju tyckas inte alls klassas om ett frekvenshoppande system.

Exakt hur som lyckats få det klassat som frekvenshoppande törs jag inte svara på då jag inte sett klassifieringen. Men flera rykten gör gällande att dom hittat något klurit sätt att gå runt detta.
Telemetri som du pratade om kan vara en lösning, men troligen inte den väg man gått såvitt jag kan förstå. (men jag kan alltså ha fel här).
Den mest troliga förklaringen jag fått är att man tittar på systemet ur en liten annan synvinkel....
när du slår på radion så lyssnar den av frekvensbandet och letar upp två lediga kanaler där den börjar sända. Om du sedan slår av radion och på den igen så kommer den att göra exakt samma sak igen. Men då kommer den troligen inte att sända på samma två kanaler....

På något sätt så har man fått detta klassat som frekvenshoppning, dvs att den kan välja kanaler från gång till gång. Hade radion däremot alltid valt samma två kanaler, då hade dom inte fått rätt till den högre uteffekten.

Enligt mitt och många andras sätt att se det på så är Spektrums lösning absolut inte frekvenshoppande i den termenologi som man normalt använder. Men någon form av kryphål har man alltså hittat och lyckats nyttja.




Sen vore det intressant att höra dina åsikter om praktiska skillnader mellan ett system som låser på EN frekvens kontra det som kan hoppa mellan två. Är det nån avgörande säkerhetsmässig skillnad frånsett att ena uppenbarligen får sända med 100 mW och den andra endast med 10 mW. Trots allt så är det sällan så många flygare på ett ställe att detta i sig kan ställa till problem...

Jag hittade lite intressanta tester på Youtube som ganska tydligt visar skillnaderna mellan Futaba, Spektrum, XPS och Assan när det gäller en störning som ligger still på en kanal, eller som flyttar sig mellan kanalerna.
Observera att detta test inte på något sätt är helt vetenskapligt riktigt utfört, men det visar ändock på viktiga skillnader mellan de olika systemen.


Jag redovisar testen i den ordning han som utfört dom.

Vi börjar med Futaba FASST
Här kan man tydligt se att Futaba hoppar runt på frekvensbandet, vilket gör den svårare att störa ut.
YouTube - FASST testing in a controlled noise environment



Sen går vi vidare till Assan.
Assan sänder endast på samma frekvens under hela tiden som sändaren är påslagen.
Detta gör att den är enklare att störa ut.
YouTube - ASSAN 2.4Ghz controlled noise environment testing



XPS.
Presis som Assan så använder detta system endast en frekvens åt gången, och hoppar inte i frekvens.
YouTube - XPS bench test in an interference controlled environment



Spektrum använder alltså två frekvenser samtidigt, men hoppar inte i den "normala" benämningen.
YouTube - SPEKTRUM controlled interference testing




Testerna ovan visar ganska tydligt vad som kan hända framför allt dom system som som inte använder frekvenshoppning eller sänder på flera kanaler samtidigt.
Vill än en gång påpeka att detta inte på något sätt är vetenskapligt utfört, men å andra sidan är knappas våra eventuella störningar ute på fältet vetenskapligt prövade i labb-miljö heller.

Men utifrån bland annat liknande tester så skulle jag i dagsläget inte rekommendera någon att köpa ett system som endast sänder på en kanal och som inte utnyttjar frekvenshoppning. Skulle någon som står i valet och kvalet inför övergång till 2,4GHz fråga mig vad dom skall välja så skulle jag svara Futaba, Spektrum eller något annat system som endera använder flera frekvenser samtidigt eller frekvenshopp.

Har man däremot redan inhandlat tex ett Assan som bara använder en kanal och ingen hopp, ja då skulle jag ändock vilja påstå att den är betydligt säkrare mot störningar än vad 35MHz är. Så där finns det nog ingen anledning till någon större oro ändå!
Men med tanke på att det finns ur störningshänseende tillgång till bättre system (tex Futaba och Spektrum) så skulle jag hellre välja något av dessa om jag skall köpa en helt ny anläggning eller sändarmodul.


Och då är det säkert någon som kommer att fråga vilket jag skulle rekommendera mellan Futaba och Spektrum eftersom det framför allt är dessa två system som tävlar om vår uppmärksamhet.

Mitt svar är där att du skall välja det system som känns bäst för dig. Är du van med Futaba så skall du givetvis stanna kvar där om du trivs med deras menyer och sätt att programmera radion på.
Har du istället använt något annat märke, tex Graupner/JR, ja då kanske Spektrum passar bättre då deras menyer påminner om varandra.

Det viktigaste om du vill eliminera störningar så mycket som möjligt är åtminstone enligt mig att du väljer ett system som endera sänder på flera kanaler, eller som hoppar i frekvens.

Jag är övertygad om att tex Assan och XPS kommer att prestera bra mycket bättre än vad ett 35MHz system som blir utsatt för en liknande störning, men varför nöja sig med bättre när man kan få det bästa?
Därmed inte sagt att du gjort bort dig helt ifall du valt något av de mer "enkla" 2,4GHz systemen. Jämför man med 35MHz så kommer det ändock att vara betydligt Mycket bättre då du tex aldrig kommer att bli nerstörd av någon annan flygare som "råkar" slå på sin radio utan att ha tagit klämma.
Bara detta sista fenomen gör att jag skulle byta till 2,4GHz.



Och räckviddsmässigt så har i vart fall jag vid mina föga vetenskapliga tester funnit fullt tillfredställande räckvidd för "småel-flyga" även med ett så enkelt system som Assans.

Jag skulle nog vilja påstå att du med all säkerhet även kan använda det till större kärror.
Gör bara sedvanligt räckvidstest innan du tar upp en ny kärra! ;)


/Gyld

AM
2008-08-17, 21:33
...och så användes EN enda frekvens med konstant bärvåg som "störsändare" i Youtube-testerna. I verkligheten är det väl bara trådlösa telefoner och videolänkar som sänder med konstant frekvens och styrka. All annan utrustning som man hittar utomhus bör vara frekvenshoppande - Blåtand, Wifi etc.

Corona kommer i dagarna med ett 2,4 GHz FASST-system. Till bra priser dessutom...

Mvh
Ove

Gyld
2008-08-17, 22:13
...och så användes EN enda frekvens med konstant bärvåg som "störsändare" i Youtube-testerna.

Ja precis. Knappast speciellt vetenskapligt test, men ändock intressant att se tycker jag.




I verkligheten är det väl bara trådlösa telefoner och videolänkar som sänder med konstant frekvens och styrka. All annan utrustning som man hittar utomhus bör vara frekvenshoppande - Blåtand, Wifi etc.

Jag är för visso övertygad om att det finns betydligt mycket mer än bara telefoner och kameror som sänder med konstant frekvens och styrka.
Men jag håller med dig om att det mesta på 2,4 bör använda frekvenshopp. Om den inte gör det så bör den ändock använda den lägre effekten på 10mW och borde inte utgöra någon fara för våra system. Använder vi då dessutom ett frekvenshoppande system, eller ett system med två eller flera kanaler, ja då minskar ju risken för att bli utstörd radikalt.

Sen kan man ju undra över hur mycket annan 2,4Ghz utrustning det finns över huvud taget i närheten av flygfältet.
Det enda vi har på vårt fält är i alla fall blåtand från telefoner och headset, samt w-lan när någon har med sig sin bärbara dator.
Vi har även en par medlemmar som har 3G/w-lan rourtar i bilarna, och dom sitter ju och surfar trådlöst i klubbstugan ibland. (jag en av dom senast i helgen) He he


Visserligen så har jag en modell mindre efter helgens bravader, men jag törs lova att det inte berodde på radiostörning i alla fall. Det har nog mer att göra med avståndsbedömning, och att tallarna växer FRUKTANSVÄRT fort i utkanterna av vårt fält.
Det sistnämnda kan dock bero på radioaktiviteten från Chernobyl april 1986 ;)


/Gyld

McRegor
2008-08-17, 22:22
Hej,
Av det jag hittills läst om Coronas system så har inte mycket varit positivt - men det har varit tester av förseriesystem om jag förstått det rätt. Förhoppningsvis har det blivit bättre men t v skulle jag personligen hellre välja ett enkelt - men hyfsat beprövat - system som Assan om jag vill ha ett lågpris/parkflyer-system. Men tiden lär utvisa - förhoppningsvis kommer även Coronas 2,4 GHz-system att fungera tillfredställande.
Och till Gyld - tack för dina kommentarer !
Mitt inköp av Assan var en ren test med en förhoppning att det i vart fall skall fungera för inomhusflyget. Men jag har testat en hel del utomhus också under senare månader och hittills ser det lovande ut - fast nåt Futaba FASST-system ersätter det givetvis inte.
Hälsningar
Roger

QatHome
2008-08-18, 03:02
Om man tittar på bilden (http://www.metageek.net/image/futaba-faast?size=_original)för Futaba FASST från en frekvensscanner så verkar ju FASST använda betydligt mer än 8 kanaler, verkar ju ligga mer uppåt 40 enligt den bilden.

AM
2008-08-18, 10:03
Enligt Corona så har de helt bytt system. De säger att det "nya" 2,4 GHz systemet använder FHSS-teknik. Jag vill minnas att systemet hoppar mellan 15 kanaler. (Jag har mailet i min hemdator - och sitter just nu i Riga)...


Our new Corona 2.4GHz transmitter module and receiver are designed to completely eliminate radio interference and glitches which have troubled model hobbyists for years.The software designed exclusively for the transmitting module and receiver instantly locates and assigns safe and protected channels. Other flyers in the area can not create interference that normally would corrupt transmitter signals. The Corona 2.4GHz adheres strictly to Frequency-Hopping Spread Spectrum (FHSS) communication standards by constantly switching across a wide band of frequencies. Combining Corona’s software with FHSS we have designed a transmitter and receiver capable of providing modelers the highest performing radio system available.
FUTABA: 3PM,3PK, 7U, 8U, 8J, 9C , 9Z, and FN series.
HITEC: Optic 6, Eclipse 7.
WFLY: WFT09.
Compatible with JR radios include:
347,388,783,U8,PCM10,PCM10S,PCM10SX,PCM10IIs,8103, 9303,MX-22,MX-24s

Så 2,4 GHz blir tillgängligt även för alla som har äldre typer av sändare.

Mvh
Ove

Gyld
2008-09-03, 10:54
Hej på er igen. Tar mig friheten att väcka denna tråden till liv igen.

Jag var nämligen i kontakt med Per på Minicars (generalagenten för Futaba) innan jag skulle hålla detta seminarium, och bad honom kolla lite detaljer med Futaba.

Per han dock aldrig få svar från Futaba i tid, så därför kunde jag ju inte svara exakt på vissa frågor som kom under dagen.

Nu har i alla fall Per fått svar på det jag frågade om, detta är vad Futaba svarat:


Sorry for delay , the answer is :

1. How quick does the FASST jump.
Every 7 or 8 mS for air system.


2. How many channels
36 channels.

3. What makes in the jumping pattern so TX and RX is not loosing signals
Tx and Rx already have the designated pattern. The Rx already linked to the Tx then the Rx follow the Tx's pattern thus no way to loose the signals.


4. Is the TX checking after interference and then change ( or is this irrelevant
since it jumping all the time with a unique code)
Before start transmit, the tx search if any FASST transmitter is turned on near by.
If there are some of FASST txs found, then the tx select the pattern that is not used in the area.
If there is other type of 2.4GHz near by, the transmitter ignore them. Even so, the trasnmitting time on each
channel is only 2mS thus no actual interference will be given to other system.
Our transmitter does not jump even if there is a signal on the channel intended to use.
Just transmit for 2mS then go away to other channel.


Best Regards
Kenji Yoneyama Futaba


Jag tackar Per på Minicars för hjälpen att förmedla frågorna till rätta man på Futaba.


/Gyld

DrHanke
2008-09-03, 21:48
Och fritt översatt...

1. Hur snabbt hoppar FASST systemet. (hur ofta byter man frekvens)
Varje 7:e eller 8:e ms för flyg systemet.

2. Hur många kanaler?
36 kanaler.

3. Vad gör så att mottagaren inte tappar signalen vid hoppningen?
Sändaren och mottagaren har förutbestämda hopp mönster. Mottagaren får då man binder den mot radion detta förutbestämda mönster och kan på så sätt inte tappa signalen. (därför är det viktigt att man är ensam då man binder mottagaren mot sin radio, mottagaren kan annars få fel hoppmönster)

4. Kontrollerar radion efter störningar och ändrar efter förutsättningarna (eller är det irrelevant då denna hoppar i frekvens)?

Innan radion aktiverar utsignalen så kontroller den om det finns några andra FASST igång, om radion finner att så är fallet kommer den att välja det förutbestämda mönster som inte är aktivt i området.

Om det nu skulle finnas andra 2,4 system i närheten så kommer radion att ignorera dem. Då radion sänder 2ms på varje frekvens så kommer det inte bli interferens på det andra systemet.

Futaba radion kommer att sända på den kanal den har i sitt mönster i 2ms och sedan hoppa vidare oavsett om det finns någon annan där eller inte.

Egna kommentarer...
Som ovan då så kommer ett FASST system inte att störa ett annat FASST system vid det givna tillfället då radion stämmer av så att det inte finns något FASST system igång och skulle det då finns så väljer radion automatiskt ett annat mönster så ev krockar undviks.

Teoretiskt så kommer Fasst att störa andra system, likväl som andra system kommer störa Fasst...

Gyld
2008-09-03, 22:30
Egna kommentarer...
Som ovan då så kommer ett FASST system inte att störa ett annat FASST system vid det givna tillfället då radion stämmer av så att det inte finns något FASST system igång och skulle det då finns så väljer radion automatiskt ett annat mönster så ev krockar undviks.

Teoretiskt så kommer Fasst att störa andra system, likväl som andra system kommer störa Fasst...

Ja teoretiskt så kan olika system störa varandra, men sannolikheten för att det verkligen blir en störning är nog rätt låg.
Ta tex alla 3G telefoner.
Alla telefoner som befinner sig innom samma basstations täckningsområde (oftast flera basstationers täckningsområde) använder alla samma frekvens, och exakt samtidigt.
Ta tex ett köpcentrum under lönehelg. Hur många finns det inte där som pratar i telefon samtidigt? Garanterat rätt så många.
Men ändock så blir ingen störd av någon annan.

Varför???

Svaret är spread spektrum.

Tänk på mitt exempel med en rubikskub.
Det är svårt att lösa kuben om man inte vet exakt hur den är vriden från början. (såvida man inte fuskar).
Vet man inte koden (hur den är vriden) då kommer man bara att ställa till det mer, vilket gör att den blir ännu svårare att lösa.
Exakt så fungerar spread spekturm.
Försöker man koda av en signal genom att använda fel kod, ja då blir det bara ännu svårare att tyda signalen. Däremot så lyckas jag ju koda av den riktiga signalen eftersom jag har rätt kod till den.

Så jag personligen är inte ett dugg rädd för störningar på 2,4Ghz.
Visst finns det vissa system som teoretiskt klarar detta bättre än andra, men oavsett vilket du väljer så vill i alla fall jag hävda att det är betydligt säkrare än 35MHz.

/Gyld (som har blödande tumme efter att ha skrivit detta på mobilen)

Kenna
2008-09-04, 22:09
Angående hur Spektrum "kommit runt" 10mW regeln hittade jag detta:
(Fritt översatt)
"Samma dokumentation säger också att för DSSS får du ha 10mW per 1 MHz bandbredd. Spektrum kommer runt detta, eftersom de endast använder ca 8% av den tillgängliga bandbredden, så även om de strålar 100mW, är deras genomsnittliga spektrala densitet bara 10 mW!"

Hela tråden finns här:
http://www.runryder.com/helicopter/t457390p1/