handdator

Visa fullständig version : Lama v3 "lock collar" problem...



atompa
2008-08-15, 00:21
Tja!

Precis blivit intresserad av rc-helikoptrar o tänkte att jag skulle börja med en vad jag har hört rolig o bra nybörjarheli så jag köpte en Lama v3.

Den fungerade jättebra men jag fungerade väl mindre bra o har kraschat några gånger :)
Nu är det så att drevet för den undre rotorn har blivit väldigt slitet så jag köpte ett nytt drev + yttre axeln och tänkte byta ut det.

Skruvade isär laman tills att jag skulle ta bort den låsringen ("lock collar") som sitter precis under "swashplaten" - ingen aning vad det här heter på svenska. Den låsringen sitter som fastsvetsad så jag undrar om någon annan råkat ut för detta och som då har en bra lösning?

Tacksam för hjälp!

DanneG
2008-08-15, 08:01
Kan du kolla på denna manual sid 3 och säga numret på låsringen?
http://www.cbiz.se/manual/E_sky_Lama_v3.pdf

Krille
2008-08-15, 12:08
Jag tror jag vet ungefär vilken ring du menar, men hur ser den ut? Sitter det en insex skruv i den? I sådana fall äre skruven du har problem med eller sitter ringen fast även fast skruven är utskruvad?

atompa
2008-08-15, 19:40
Hej!

Det var låsringen med item nr 21, art nr. EK1-0324 som var mitt problem.

Dom sätter tydligen fast den skruven extra mycket med hjälp av nåt medel läste jag nånstanns så med hjälp av en lödpenna som jag värmde på skruven med så fick jag tillslut loss den! Så problemet är löst nu och drevet bytt så jag kan krascha vidare :)

Tack iaf!

Krille
2008-08-16, 12:35
Jo dom sitter med loctite. Och normal loctite förlorar sin "hårdhet" vid en 80-100 grader eller så har jag för mig.
Bra det löste sig :)