handdator

Visa fullständig version : Helikopter i behov av kärlek



QatHome
2008-08-22, 13:13
Gjorde ett försök med helikopter, Kyosho Caliber 30, sommaren 2006 men då lossnade mottagaracken och kärran gick i backen efter bara en tank med mig bakom spakarna. Gjorde ett antal attacker på den för att repa men jag hittade bara mer trasiga delar allt eftersom och till slut så blev den stående.

Nu i sommar så förbarmade sig en heliförare i klubben över den och i onsdags flög den igen och jag kunde återigen börja lära mig hur man ska spaka heli.

Igår så var jag och flög igen och efter nån tanks hovring så började jag flyga runt med den på vårt fält och det gick rätt hyfsat, började få lite mer flyt i svängarna och inte lika ryckigt som det var från början.
Hade väl flygit ca 5 tankar och tänkte att en tank till hinner jag nog med innan ljuset försvinner, så här i efterhand inser jag ju att man helst ska försöka hoppa över första och sista flygningen.

Tankade kärran, begav mig upp i luften och började flyga runt över fältet vilket gick rätt hyfsat men efter halva tanken kom jag nog lite väl långt bort från mig själv och tappade bort hur helin låg i luften så den gick i backen med ett lagomt dovt THUD.

Efter lite vandring bland myggen hittade jag kärran igen och det var inte lika farligt som jag först trott, än så länge i varje fall, men den behöver helt klart lite kärlek innan den kan flyga igen och nästa gång ska jag nog försöka hålla mig till att flyga i bra ljus.

Smajly
2008-08-23, 23:46
Ja som du säger ska man alltid strunta i den dära "Sista flygningen", "Bara en runda till" mm.mm.
Skadorna ser inte farliga ut så den är snart uppe igen..

T5
2008-08-25, 09:05
Ser inte alls så farligt ut, ny tailboom, ev. ny länk till bladgreppet och kolla, ev.byta main shaft/spindle shaft & flybar.
Go get 'em tiger!

QatHome
2008-08-26, 08:46
Jo, ska ta och gå igenom den och se vad som kan behöva beställas men just nu gruvar jag mig mer över att börja om att jobba imorron efter en semester med väldigt omväxlande men inte speciellt bra väder.