handdator

Visa fullständig version : Den enes död...



Elflygarn
2008-08-29, 20:44
Jaha. Så var man trött på sin gamla EasyStar. Den funkade visserligen bra som fotoplan, men det var också det enda jag flög den för. Så vad göra?

Det vore ju synd att låta en AXI 2212/12 och ett bra 30A Jeti-reglage damma igen, eller hur?

Alltså: Dags att slita ut grejorna ur den och bygga nåt nytt. Har byggt och flugit två stycken Meijer F22:or tidigare (och kraschat dem, jag gav mig på & lära mig att flyga med dem för 1,5 år sen!)

Nu när man lärt sig hyfast att flyga så var det alltså dags att bygga en ny.

Setup:

Motor: AXI 2212/12 på 1950 kV
Prop: APC E 6x4
Ack: Loong Max 2250 mAh

Statiskt drag (uppmätt): 700 gram
Vikt med ack: 530 gram
Teoretisk (beräknad) maxhastighet: 130 km/h
Strömdrag: Cirka 18 A

Med andra ord kommer den att bli SKOJ! 1 m/s, 21 grader och fint väder imorgon, sista sommardagen... Dags för premiär på denna depronskapelse då!(Och den röda Formosan är dessutom fit for fight igen!)

Sorry för usel bild, har för tillfället ingen bättre digitalkamera än FlightCam:en...

pgrts
2008-08-29, 22:14
Jaha. Så var man trött på sin gamla EasyStar. .............
Teoretisk (beräknad) maxhastighet: 130 km/h
...
WOW - är väl enda man kan känna för en sådan skapelse ;-)
Du får filma så vi får se hur depronflaxet klarar den setupen..

Claes
2008-08-29, 22:47
Hej elflygarn! Kan bara grattulera till en fin skapelse.
Har själv haft ca 5 st meijer F-22 och dom flyger väldigt fint. Fast dom är ju så billiga att bygga så man blir lite vågad i flygningen därav antalet. Den sista var en förstorning med min formosa setup och den flög om möjlig bättre än originalet så lycka till.

pilotkalle
2008-08-29, 22:47
Med andra ord kommer den att bli SKOJ! 1 m/s, 21 grader och fint väder imorgon, sista sommardagen... Dags för premiär på denna depronskapelse då!(Och den röda Formosan är dessutom fit for fight igen!)



Då ses vi där.

Elflygarn
2008-09-02, 22:10
Update: Att tro på vad beräkningarna säger skall man inte göra för mycket :-)

Den gjorde snarare 80-90 knyck, gissningsvis pga att den inte var 100% strömlinjeformad (radion & ESC:n + servona sitter i luftströmmen. Den flög riktigt fint, var uppe med den 3 gånger, på tredje flygningen tappade jag en skruv i motorfästet & fick landa i förtid.

MEN VILKET LJUD som det blir i en sån här depronplatta med ett sånt varvtal! Den låter riktigt mycket!

Ersatte skruven med en annan och flög en fjärde gång, motorn dog i starten. Visade sig att skruven var _aningen_ för lång och hade skadat isoleringen på en lindning i motorn - så motorn pajade.

Nu var det visserligen en AXI (snyft), men den hade verkligen gjort sitt. Den har suttit i 2 st F22or innan, plus i EasyStaren, så den hade sina flygtimmar och var så att säga "avskriven".

Har nu beställt en ny motor på 2200 kV, 380W i stället. Brum brum!

jocke1963
2008-09-03, 00:17
MEN VILKET LJUD som det blir i en sån här depronplatta med ett sånt varvtal! Den låter riktigt mycket!

Ljud e viktigt i den här branschen ! :thumbup:
Har ju en tomhe-mig29, som oxå e riktigt skoj att flyga !
http://rc.tomhe.net/mig-29
Jag kör med en billig 3200kv-kina-snurra från Söders rc i den:
YouTube - The Mig29 is FUN to fly !
Det som e extra roligt med denna är att den är så enkel att flyga saaaakta i hög alfavinkel, sen bara dra på full gas rakt uppåt...se precis på slutet.

Elflygarn
2008-09-03, 21:56
Fick hem en motor på 2200 kV, på posten idag (tillsammans med en på 1430 kV som skall åka i minibobcaten, dvs Ninjan). Den är nu monterad och provkörd. Bättre drag och MYCKET mer ljud!!!!

Elflygarn
2008-09-04, 20:51
Nu har jag provflygit depronplattan med den nya motorn.... JÖSSES!

Denna lilla kinagrejen slog den nu pensionerade AXI:n, att ett skillnad på 250 kV gjorde en sån skillnad!!! Steg som en raket gjorde den med en APC E 5,5x4,5 Skall testa den med en 6x4 också vid tillfälle.

Med den vikt/vingbelastning som F22an har så är det inga problem med slöflygning på hög alfa och sen dra på rätt upp med den. Vilken leksak det blev av detta...

Motorn heter HiModel BL2212/6, är på futtiga 47 gram, kan inget annat än rekommendera den för denna typen av plan.

jocke1963
2008-09-04, 21:31
Nu har jag provflygit depronplattan med den nya motorn.... JÖSSES!


Vars e bilderna o filmerna ? :)

Elflygarn
2008-09-04, 21:56
Film kommer så småningom.... Var på fältet själv litta kvick efter jobbet med den idag. Lite svårt & filma när man flyger :-)

jocke1963
2008-09-05, 00:01
Lite svårt & filma när man flyger :-)

Nä-ädå....:thumbup:
Jag har gjort en film-keps....borrade hål i skärmen för en bult som passar i min digitalkameras stativ-uttag, sen får man experimentera lite med hur man ska ha kepan på huvudet, vilken vinkel, var man ska titta osv, men det funkar hyfsat.
Här ser man i början, i min skugga hur jag precis drar igång kameran....
www.youtube.com/watch?v=SAvPt38IOns