handdator

Visa fullständig version : 2.4, endast skevproblem....?



jocke1963
2008-09-03, 00:10
Har ett delikat problem märkte jag nu ikväll,
då ett par kompisar kom över på en liten flygkväll med sina foam-Cessnor.

Min radio el mottagare har fått spunk !?
När jag drar höger skev, går servot som det ska, men bara till jag drar ca 75%, sen går det tillbaks en bit, sen ger det fullt igen. Vänster skev funkar perfekt.
YouTube - futaba 2.4 G issue ?

Detta beteende sker oavsett modell, med nya o gamla servon, vanlig- eller "elevon"-modell, ett eller två skevservon, (bara kanal 1, resp kanal 1 + 6).
Har en Futaba 6EX, med en R606FS-mottagare.

Med de kärror där jag har dubbla skevservon, eller elevon-mixning, reagerar båda servona likadant på höger skev, med dessa "kuggningar" men funkar finfint på vänster skev....

Misstänker mottagaren, då jag hela tiden flyttar över den mellan mina olika plan, (fasst-mottagarna e ju så j-la dyra), med loss-plockning av servokontakter varje gång, vilket säkert sliter på mottagaren ?
Tagit isär "skalet" på mottagaren, men ser inga skador i lödningar, antennkontakter, på kretskortet osv.....

Idee´r mottages tacksamt, då jag är markbunden just nu, pga detta....:bawling:

mds
2008-09-03, 02:45
hej jag är ingen expert men kan det inte sitta i porten på den spaken på radion??

sm3xrq
2008-09-03, 05:19
instämmer. det låter ju onekligen som att potten i spaken är dålig.

jocke1963
2008-09-03, 08:02
instämmer. det låter ju onekligen som att potten i spaken är dålig.

"potten", är det potentiometer du menar då ? :huh:
bara att skruva isär o byta ut den eller kan man serva den på nåt sätt ?

McRegor
2008-09-03, 08:59
Hej,
Har du garanti kvar på sänadaren så tala med Futaba-service i Sverige.
Skall potten bytas utanför garantin så kan du givetvis också skicka in sändaren till Futaba-service - tror inte det blir speciellt dyrt men det kan du ju kolla före.
Hälsningar
Roger

jocke1963
2008-09-07, 23:57
Ringde Kaj på Futaba-service i Västerås, en mycket trevlig man, som tyckte jag skulle testa lite saker innan jag skickade in den....

Dels blåsa rent den potten med tryckluft, då det tydligen kan bildas kol-damm inne i pottarna, som gör att det blir lite dålig kontakt, dels sitta en kväll framför teven o dra spaken fram o tillbaks..
(ja, radiospaken alltså, inte nå´n annan spak...:) )
Som sista utväg droppa några små droppar 5-56 i potten, men väldigt försiktigt.

Men det räckte med att skruva isär skalet och använda tryckluften, så nu funkar den finfint igen. :thumbup:


Edit, lägger till lite info om Futaba-service:

Om anläggningen behöver skickas in för service notera följande:
• problemets art och omständigheter
• lista vad som skickats in och vad som skall repareras
• namn, adress och telefonnummer
• vid åberopande av garantireparation, bilägg kopia på kvittot/garantibevis
FUTABA service
Hägersborgsvägen 2
S-723 55 VÄSTERÅS
Tel: 021-205 15 (kvällstid)