handdator

Visa fullständig version : Provflög Corona 2.4



Heda
2008-09-18, 15:33
Tja

Köpte en sådan där modul och två mottagare mest för jag var nyfiken på OM det fungerade för det var så billigt. Egentligen har jag inte haft några problem med min Hitec Optic 6a heller FÖRUTOM när man flyger förbi exakt dit sändareantennen riktas så kan man få ett litet ryck i maskinen ibland, fast nu e re en vanesak.

Hursomhelst beställde på rcflight å hämtade dagen efter, snabbt å bra:)

Provade först i min "rattradio" till min bilen Futaba 3pk 40mhz, konstaterade att bindningen med ett knapptryck på radion å en på mottagaren var busenkel. Å efter lite körande hade jag inte kortare räckvidd iaf än med 40mhz modulen.

Bra tänkte jag,
I med den andra mottagare in min raptor 30, men fick den inte att svara..... Snabbsurf på internet å såg att man lär binda sina mottagare samtidigt...... sagt å gjort så funkade bägge kalas nu.

å slår man på bägge mott. när man sänder så svarar bägge, dvs ingen unik "kod" till var och en.... men så kanske det ska vara?

Hursomhelst, provflög i raptor å hade inga som helst problem, borta var "flyga framför antennrycket" och me happy ;)

Har inte gjort ett "lång" test på räckvidden än å gått så långt bort tills det slutar funka men, då lär man ju ha hjälp :)

Enda nackdelarna är känns som bindningen med alla mottagare om man ska "lägga till en" å andra sidan gick det så fort med en knapptryckning oxå så egentligen kan man ju binda en modell varje gång man ska flyga, en knapptryckning å 3sek efter så funkar det.

Så provade jag att slå av sändaren medans mottagaren var igång å slå på igen å då e det inge fördröjning iaf så modellen börjar svara direkt.

För de pengarna så e verkar det vettigt, iaf för mig som inte skiter pengar ;) Och inte har krav på superlånga avstånd.

Någon annan som har provat å kan tycka till? Eller e jag ute å cyklar ?

Per P
2008-09-18, 17:08
Jättebra recension tycker jag! Har förvisso bestämt mig för Futabas egna modul, men ibland kommer ju frågan upp o då kan jag ju referera till ditt inlägg ovan :thumbup:

mrblueshooter
2008-09-18, 17:56
Ahh, en till som faller dit;)
Riktigt bra recension må jag säga.. Kul att få lite olika 2,4 system i klubben att jämföra och samflyga...

lassebetong
2008-09-18, 18:28
Det är fler som testat både corona och assan.
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=177861&page=&CurrentMainTopic=1
Ja snart kan man gödsla med alla nya system som tycks dyka upp.
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=177479&page=&CurrentMainTopic=2
Det påverkar kanske framförallt priserna till det bättre.

/Lasse

sundqvistjohan
2008-09-18, 19:09
Egentligen har jag redan skrivit vad jag tycker på SMF, men jag kan ta en kortversion här.

Jag har också en Hitec Optic 6 som jag är helt nöjd med. I ett av mina små elplan (GWS Slowstick) har jag en GWS Combo (fartreglage och borstlös motor). Denna billiga setup stör ut alla mina lättviktsmottagare på 35 MHz. (Jeti Rex 5, Simprop Microscan 4 och Hitec Feather), jag kommer ungefär 30 meter - sedan börjar rodren flaxa och kärran blir helt okontrollerbar.

Nu då jag drar en kurs för elever i högstadiet vill jag gärna använda denna kärra och beställde därför Coronas 2,4 MHz-modul och mottagare.
Modulen passade bra i sändaren, men jag kunde inte binda mottagaren genom fartreglaget. Med ett separat 4,8V mottagarbatteri gick det däremot utmärkt att binda mottagaren.

Alla radiostörningar är borta, på fältet senast körde jag iväg med bilen så långt jag hade fri sikt. Tyvärr blev det inte längre än 600m, skulle ha hamnat i skogen med min sändare då. Men det finns ingen ändå ingen chans att se hur Slowsticken ligger i luften på detta avstånd. Jag behöver knappast berätta att allt fungerade perfekt på detta avstånd.

Det jag vet idag är alltså att räckvidden är över 600 m vid marknivå, alla störningar av mitt billiga GWS-fartreglage är borta. Jag har alltså en helt säker radiosetup och kan skola in mina elever i dubbelkommando med Slowsticken.

Mina större metanolkärror flyger jag ännu med 35 mHz och dual conversion-mottagare, men om systemet visar sig vara pålitligt under en längre tid kanske jag också börjar bestycka mina metanolplan med Coronas 2,4 GHz mottagare.

Heda
2008-09-18, 22:04
Ja, tanken var lite för mig oxå parkflyersystem, men det blev snabbt uppgraderat till "allt" flygetyg jag har:) Väldigt positivt överraskad.

Ska prova mera på Söndag om det blir väder


, men om systemet visar sig vara pålitligt under en längre tid kanske jag också börjar bestycka mina metanolplan med Coronas 2,4 mHz mottagare.

Heda
2008-09-18, 22:08
Japp, faan bra du skrev det.....hände mig igår på fältet, trodde esc var paj.... Funkade ju hemma med min lösa mott-acc...

Bra med forum med matnyttiga tips.


men jag kunde inte binda mottagaren genom fartreglaget. Med ett separat 4,8V mottagarbatteri gick det däremot utmärkt att binda mottagaren.

DrHanke
2008-09-18, 22:11
Kul att det fungerar bra och är en billig instegsmodell för de som vill prova samt för kommande inomhussäsong. Bra recension! Inga bilder på sakerna?

sundqvistjohan
2008-09-18, 22:21
Givetvis tog jag bild av "lycklyftet" Hanke. Mottagarantennerna finns under foamen, så de syns inte i lådan. Ändarna på antennerna ska tejpas i 90 graders vinkel från varandra för bästa räckvidd. 1,5 km räckvidd enligt Corona.

Jag köpte från www.verticalhobby.com som finns här i Finland. Ingen frakt, 72€ för modul och mottagare, lösa mottagare kostar 38 €.
http://i101.photobucket.com/albums/m55/sundqvistjohan/Lisa006.jpg

DrHanke
2008-09-18, 22:54
ser ut att vara skyssta grejer!

McRegor
2008-09-19, 00:03
Hej,
Vi kan väl hoppas att Corona får ordning på grejorna snabbt men det finns faktiskt ett annat, billigt system som nog har ett drygt år på nacken och det är Assan. Det är dessutom hyfsat utprovat vid detta laget och mina egna erfarenheter efter några månaders användning är bara positiva. Visst - det är den enklaste formen av system som låser på en frekvens och sen håller sig där och dessutom är det ett parkflyersystem - har dock mätt upp minst 600--700 m räckvidd ca: 1 m över marknivån (kom inte längre bort) - men det gör vad det utger sig för att göra vilket inte är det sämsta.
Skall man använda systemet till mindre kärror skulle jag tveklöst välja Assan idag just p g a att det är hyfsat utprovat och successivt förbättrat. Men när Corona passerat det initiala förbättringsstadiet kan det mycket väl vara lika bra eller bättre -men just nu skulle jag som sagt avstå. Deras föregångare till detta system var synnerligen instabilt efter vad jag läst och blev nog inte ens en riktig, kommersiell produkt utan stoppades lyckligtvis under utprovningsstadiet. Men vi håller tummarna - sen får framtiden utvisa hur det går. En sak är dock säker och det är att vi inte sett det sista 3:e-partssystemet för 2,4 GHz..:)
Hälsningar
Roger

Nexus
2008-09-19, 00:39
Då är mycket bra att hörde postivit låter intressant att veta här Corona nytt för oss
1,5 KM mycket bra för denna
MVH Steve

Heda
2008-09-19, 09:53
Dum fråga men vad ska de få ordning på?
För mig behöver de inte ändra en pryl iaf,

Gyld på vårat fält flög upp sin elseglare över 400m enl gpsen han satt dit å så högt kommer jag aldrig att flyga med mina 40size metanolmaskiner iaf.... då ser man ju inte vad som var fram å bak :)

För pengarna man får ge, typ 4 mottagare för en tusing på Hobbycity så kan jag ta det där strulet med bindningen utan problem.


Hej,
Vi kan väl hoppas att Corona får ordning på grejorna snabbt
Hälsningar
Roger

McRegor
2008-09-19, 10:13
Hej,
Det jag främst syftade på var problematiken att binda nya mottagare.
Sen har den väl - som vanligt med nya produkter - fått lite annan kritik också på utländska Forum men det är möjligt att det främst avser de allra först levererade enheterna.
Men rent generellt så avvaktar i vart fall jag gärna några månader efter att en såpass avancerad ny produkts släppts innan jag "hoppar på tåget" - speciellt då det avser en så central produkt som denna som definitivt inte får ha några hyss för sig. Och Coronas "track record" är väl kanske inte det allra fläckfriaste så att ge produkten några månader för att "sätta sig" tror jag är en bra idé. Men det är mina högst personliga reflektioner och jag kan ju ha fel..:)
Hälsningar
Roger

Heda
2008-09-19, 11:41
Ja låter vettigt ;)

MEn det var så billigt så för mig hade det inte vara katastrof om det inte motsvarade förväntningarna, jag tänkte ju i första hand stoppa det i bilen till inomhussäsongen och för foamplanen inomhus,

Har du någon länk till det som strulat, kan ju vara bra att läsa på lite ifall man stöter på samma problem?




Hej,
Det jag främst syftade på var problematiken att binda nya mottagare.
Sen har den väl - som vanligt med nya produkter - fått lite annan kritik också på utländska Forum men det är möjligt att det främst avser de allra först levererade enheterna.
Men rent generellt så avvaktar i vart fall jag gärna några månader efter att en såpass avancerad ny produkts släppts innan jag "hoppar på tåget" - speciellt då det avser en så central produkt som denna som definitivt inte får ha några hyss för sig. Och Coronas "track record" är väl kanske inte det allra fläckfriaste så att ge produkten några månader för att "sätta sig" tror jag är en bra idé. Men det är mina högst personliga reflektioner och jag kan ju ha fel..:)
Hälsningar
Roger

McRegor
2008-09-19, 14:43
Hej,
Jag flaxar runt så mycket på olika Forum så jag är inte säker var...
Dock hittade jag ett par trådar du kan börja med:
* http://myhobbycity.com/showthread.php?t=2672
* http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=802546
Orkar inte läsa dom nu men jag vill bl a minnas att den saknade failsafe (kanske inte så nödvändigt för alla) samt att det fanns andra problem omedelbart efter produktionsstart så att dom stannade produktionen för någon ändring. Men det är bara ur minnet. Dock bekräftar det i så fall erfarenheten att man bör vänta några månader och låta andra ta smällen först..:) Även t ex Assan hade en del initiala problem så det är knappast unikt. Den främsta fördelen med Corona kontra Assan är OM den är frekvenshoppande - vilket jag också sett olika uppgifter om...Ja, det är inte lätt att välja....
Hälsningar
Roger

AM
2008-09-19, 19:38
Jag har ofta kontakt med utvecklaren på Corona. Han sa att den första generationen av 2,4 GHz system var mycket dåligt. Därför började de om och satte ihop ett helt nytt system som nu visar sig vara stabilt och fungera mycket bra. Det är kanske en nackdel att man måste binda alla mottagarna samtidigt. För mig är det inget stort problem.

Det kommer säkert fortsatt att diskuteras flitigt kring Corona. Och det är naturligtvis svårt att skilja på vad som är "gamla" skriverier kopplade till den första versionen av Corona eller det nya helt omdesignade systemet.

Heda
2008-09-19, 21:11
Oki, men det gamla systemet e inget som finns att köpa idag eller? Det som kom nu i sommaras e det nya då? Eller finns det olika versioner med samma utseende som det på bilden här ovanför i tråden?

Edit: Bindningen känns inte som någon grej att haka upp sig på för mig iaf, inte saknaden av failsafe heller, för det hade jag inte innan. Däremot slippa frekvensklämman på kommande inomhusflyg känns NICE! Å priset på denna tingets råKKar ju röv :)



Jag har ofta kontakt med utvecklaren på Corona. Han sa att den första generationen av 2,4 GHz system var mycket dåligt. Därför började de om och satte ihop ett helt nytt system som nu visar sig vara stabilt och fungera mycket bra. Det är kanske en nackdel att man måste binda alla mottagarna samtidigt. För mig är det inget stort problem.

Det kommer säkert fortsatt att diskuteras flitigt kring Corona. Och det är naturligtvis svårt att skilja på vad som är "gamla" skriverier kopplade till den första versionen av Corona eller det nya helt omdesignade systemet.

AM
2008-09-19, 21:50
Vad jag vet var första versionen bara prototyper som skickades till några få. Jag har exempelvis en enda prototyp liggande som jag testat och som fungerade OK.

Heda
2008-09-29, 14:49
Tjo

Provat den nu i min 1/10buggy på inomhusrejs igår, många som har problem med störningar där, verkar vara de låga lysrören som e boven, har provat Futabas PPM, PCM och HRS mottagare i bilen utan någon större skillnad på störningarna i borte delen av banan.....

I med corona å allt flöt på så fint ;) Me happy igen
Så nu verkar det som polarnas 40mhz moduler åker ut å i ska det sättas corona i rattradiorna oxå ;)