handdator

Visa fullständig version : Klemm 35



Örjan
2008-11-09, 15:58
Hej,

På denna länk flygs en Klemm 35 uti Vallentuna i fjol.
http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4495

Jag är ute efter en byggsats eller ARC (byggd men ej klädd) som jag ämnar göra en SK 15 av i skala 1:6 eller 1:7, med en spännvidd på ca 2 m.

Finns det någon som vet var jag kan hitta en sådan. OBS, ej ARF:er, vilket det finns en del av "därute på nätet".

Undrar
Örjan Björnsson

Michael
2008-11-09, 20:19
Bäst men kanske svårast att få tag på är Kricks Klemm 35. Tyvärr har byggsatsen varit ute från marknaden en längre tid men det går fortfarande att köpa ritning från Drexler Modellbau http://www.drexlers-modellbau.de/Krick.htm?artno=10300 (http://www.drexlers-modellbau.de/Krick.htm?artno=10300)
Drexler är bra att handla med och brukar ha snabba leveranser. Jag är lycklig ägare till en orörd byggsats av en Krickbyggsats men den spar jag för eget bruk.
Ett annat alternativ är den ARF av Klemm 35 Sport (som en vanlig 35:a men med ensits, kabinhuv och landställskåpor. Jag har även en sådan liggande och det verkar vara ganska enkelt att konvertera den till något som liknar en svensk Klemm 35. Tyvärr har även den utgått ur sortimentet men kanske ligger det en hyllvärmare hos någon hobbyhandlare.

Jag är väldigt förtjust i Kricks byggsatser och har även samlat på mig en Klemm 25, en Bücker Bestmann (Sk 25) och en Grunau Baby. Hittar du en byggsats till salu är mitt tips att köpa den så fort som möjligt.

Örjan
2008-11-09, 20:50
Hej och tack för tipsen Michael,
Jag skall kolla den länk du angav och Kricks, var där i ett annat ärende men såg inget "Klemmigt".
Ja, det är synd när modeller utgår på det sättet, för det är ju när det finns några ute på "marknaden som flyger" som intresset väcks hos andra...kanske "bad timing".

Hälsningar
Örjan

genland
2008-11-11, 09:34
Hej Örjan
Jag har den gamla originalritningen (Karl Heinz Denzin)
till Kricks Klemm 35 där finns alla spryglar spant o alla bitar inritade.
Om du vill får du gärna låna den.

Har även lyckats få tag i både Krick 35:an o 25:an
byggsatserna på ebay.:)

Mvh Kent

Örjan
2008-12-02, 22:16
Hej och tack för alla tips.
Hittade ritningen på Krick's Klemm 35:a hos Drexlers Modelbau i Tyskland och finns nu i min ägo. Imponerande och kompetent ritnig inkl. medfföljande beskrivning på tyska, så skoltyskan tillsammans med ett lexikon blir väl ett komplement till lim o balsa.

Ritningen skall så småningom omvandlas med hjälp av en hjälpande hand till CAD-format för utskärning av spryglar etc.

/Örjan

senmathal
2011-08-17, 16:57
Hej!

Gammal tråd som bara den, men hur har det gått med bygget av Klemmen? Jag är inne på Drexlers hemsida någon gång då och då men har aldrig tryckt på köpknappen än. Men nu är det ju dag att planer för vinterns bygge och då står det nog mellan en 1/4 Super Cub och en Klemm 35.

/Mats

bem
2011-08-18, 08:59
Tips: ebay Tyskland, där kan man ibland hitta orörda Krick Klemm 35 byggsatser.

/Bo

Sweeper
2011-08-18, 09:51
Jag har en orörd Krick Klemm 35 byggsats som jag har börjat komma till insikt om att jag aldrig kommer att få tid att bygga. Så finns det någon som är intresserad så kan jag tänkas vilja skilja mig från den. :)


Mvh
Göran

seejay
2011-08-18, 19:12
Jag har en orörd Krick Klemm 35 byggsats som jag har börjat komma till insikt om att jag aldrig kommer att få tid att bygga. Så finns det någon som är intresserad så kan jag tänkas vilja skilja mig från den. :)


Mvh
Göran


Hejs!

Vad är det för skala på maskinen?


Vänligen
Seejay

Sweeper
2011-08-18, 19:19
Hejs!

Vad är det för skala på maskinen?


Vänligen
Seejay


Jag har ingen aning. Men jag skall kolla upp det när jag kommer tillbaka till verkstaden imorgon. :)


Göran

seejay
2011-08-18, 20:35
Jag har ingen aning. Men jag skall kolla upp det när jag kommer tillbaka till verkstaden imorgon. :)


Göran

:thumbup:

senmathal
2011-08-18, 21:31
Den Krickmodell Drexler säljer ritning till har en spännvidd på 2040 mm. Själv är jag nog egentligen mest intresserad av bygga direkt från ritning men.

Tja en byggsats kanske vore intressant, eller inte? Blev lite ambivalent nu men jag har byggt lite från ritning tidigare och tycker nog det är roligast.

/Mats

Sweeper
2011-08-20, 14:07
Det som jag har är en Krick Klemm 35 i skala 1:5. :)


Göran