handdator

Visa fullständig version : Hur starkt/snabbt bör trottelservot vara?



Kenna
2008-12-05, 21:01
2m Katana är flygplanet.

5x JR DS8911 lutar det åt men vad bör trottelservot vara på, antar det inte behöver vara nått superservo men inte hur drögit som helst heller...

Tackar på förhand
\Kenna

DrHanke
2008-12-05, 21:22
Futaba 3003 så klart :) inte ska du ha en 50cc i den?

Kenna
2008-12-05, 21:33
Futaba 3003 så klart :) inte ska du ha en 50cc i den?

Futaba? Nä jag är insnöad på JR jag :)

Jo det blir väl nått bensinsörplande på drygt 50cc hoppas jag.

Harry S
2008-12-05, 22:01
Ett normalt servo som orkar med throttlen i denna är nog det enda som Du bör tänka på, behöver inte vara nåt speciellt servo..:)

Nyroth
2008-12-05, 22:30
Hej,

Som andra nämnt så behövs inget speciellt, men lite precision är aldrig fel så skall du köpa så rekommenderas följande.


Spectrums 821 servo är ett digitalt beprövat och prisvärt servo. JR är tillverkare av dessa.
Finns hos MFT för 225kr eller 175kr per styck vid 4-pack.

Vill du ha ett bra servo med JR märkning så är deras ES 589 ett likvärdigt std digital servo. 0.21s och 5.2 kg bra prestanda för sitt pris.

Vill du spendera mer pengar, och känna att du har ett högprecisions servo på trotteln (finns inget egentligt skäl men ibland räcker det med att det känns bra) ;) så är 8231 ett bra servo med riktigt fin gång, bra centrering och god styrka, men helt onödigt för din trottel, egentligen...



Snabbare än 0.2 finns egentligen inget skäl för då din motor har längre reaktions tid, dock kommer följsamhet och att servot stoppar och startar när du säger till upplevas positivt.


Finns bland annat på
http://alshobbies.com/shop/cat.php?id=178&Desc=jr
http://www.revolutionmodels.co.uk/acatalog/Top_JR_Servos_19.html

Mvh,
Nyroth

Kenna
2008-12-05, 23:01
", men helt onödigt för din trottel, egentligen..."
Hela den här hobbyn är väl helt onödig igentligen ;)

T5
2008-12-05, 23:59
Digitalt coreless med karbonitdrev. Hi-torque matat med 6volt, Kolfiberkullinkarna försiktigt smörjda med teflonolja och spegelputsad stötstång i titan specialbeställd från Swarowski i Tyskland... Det är en trottelsetup det!

...Eller så slappar man in ett standardservo och bara Öööööser på i vertikalerna med fulla spjäll! :) :)

peso
2008-12-06, 13:40
Vad skulle det vara för egenskap hos ett standardservo som inte räcker till för trotteln?

peso
2008-12-06, 14:54
Mitt förra inlägg var kanske väl kryptiskt så jag vill förklara anledningen till frågan.

Jag har alltid använt standardservon på trotteln till mina bensinare. Det har fungerat väl men med ett litet frågetecken.

Jag har märkt att alla min motorer har högre tomgång efter en landning än de hade när jag startade. Ingen stor grej men lite irriterande. Jag har ibland funderat på om det kan bero på att servot driver när temperaturen stiger i kroppen. Om så är fallet borde man välja ett servo med liten temperaturdrift. Tillverkarna uppger normalt inte temperaturdriften men den är som regel mindre för de dyrare servona.
Som sagt bara en teori än så länge. Kanske kan det finnas någon annan förklaring till varför tomgången ändras.

Kenna
2008-12-06, 15:32
"Snabbare än 0.2 finns egentligen inget skäl för då din motor har längre reaktions tid,"

Om man har ett riktigt snabbt servo, säg 0,00sek för enkelhetens skull.
Så är det bara motorns reaktionstid som är begränsningen för hur rappt det svarar på gasen.
Med ett segt servo så blir det motornsreaktionstid + servots hastighet = totala reaktionstiden?

Eller hinner inte motorn varva upp fortare oavsett om trotteln öppnas direkt eller om den succesivt öppnas i takt med ett segare servo?

Hur som helst kan det inte vara dåligt med ett bra servo, självklart kostar det mer men som du säger, bara vetskapen om att man har bra grejor är värt lite extra slantar också ibland.

Sigun
2008-12-06, 15:57
En fråga till när vi ändå diskuterar detta, ska de var plast eller metall drevlåda i servot ? pga vibrationerna från bensinare ?

/Martin

jaka
2008-12-06, 19:05
Hej!
Metall till alla roder och nylon till trottel.

Nyroth
2008-12-06, 19:49
"Snabbare än 0.2 finns egentligen inget skäl för då din motor har längre reaktions tid,"

Om man har ett riktigt snabbt servo, säg 0,00sek för enkelhetens skull.
Så är det bara motorns reaktionstid som är begränsningen för hur rappt det svarar på gasen.
Med ett segt servo så blir det motornsreaktionstid + servots hastighet = totala reaktionstiden?

Eller hinner inte motorn varva upp fortare oavsett om trotteln öppnas direkt eller om den succesivt öppnas i takt med ett segare servo?

Hur som helst kan det inte vara dåligt med ett bra servo, självklart kostar det mer men som du säger, bara vetskapen om att man har bra grejor är värt lite extra slantar också ibland.

Hej,

Ditt resonemang gällande reaktionstid är korrekt, likaså får kvalitet kosta, jag håller med.

På en bensinare avsedd för normal flygning så har man med dagens motorer en respons tid ifrån tomgång till fullgas på runt 1 sekund. Med så långa respons tider känns det inte mödan värt att sätta i ett servo som klarar 0.10 eller lägre.
Värt att tänka på är även att trottel svaret på de flesta bensinare är så olinjärt att du har 70% av motorns arbets varv inom 50% av throttel armens rörelse.

Men det finns givetvis inget som hindrar en person att experimentera lite, hur skulle jag annars kunnat ha en åsikt ;)

/ Nyroth

Nyroth
2008-12-06, 19:53
Mitt förra inlägg var kanske väl kryptiskt så jag vill förklara anledningen till frågan.

Jag har alltid använt standardservon på trotteln till mina bensinare. Det har fungerat väl men med ett litet frågetecken.

Jag har märkt att alla min motorer har högre tomgång efter en landning än de hade när jag startade. Ingen stor grej men lite irriterande. Jag har ibland funderat på om det kan bero på att servot driver när temperaturen stiger i kroppen. Om så är fallet borde man välja ett servo med liten temperaturdrift. Tillverkarna uppger normalt inte temperaturdriften men den är som regel mindre för de dyrare servona.
Som sagt bara en teori än så länge. Kanske kan det finnas någon annan förklaring till varför tomgången ändras.

Hej,

Det kan mycket väl vara så att ditt servo har en tendens till att driva med temoperaturen.
Jag har även erfarit i en del fall där jag använt stötstänger av nylon (sullivan rods) att temperaturen påverkar längden på stötstången tillräckligt för att ändra varvtalet.

Mvh,
Nyroth

KenPro
2008-12-07, 12:32
Den ökande tomgången beror säkerligen på att tanken har tömts + att motorn är genomvarm o då går något snålare o därmed går tomgången upp en aning, går den upp mycket så är det säkert en kombination av att materialet jäser o bränsletillförsel

Nyroth
2008-12-07, 13:23
Den ökande tomgången beror säkerligen på att tanken har tömts + att motorn är genomvarm o då går något snålare o därmed går tomgången upp en aning, går den upp mycket så är det säkert en kombination av att materialet jäser o bränsletillförsel

En pump förgasare med regulator så som Walbro, påverkas inte nämnvärt av den minimala tryckskillnad vi har i våra små modell tankar.

När motorn nått arbetstemperatur så behöver den mindre soppa, sant!
Men på den givna inställningen den hade ifrån start så går den nu rikare, med andra ord så sänker den tomgången. Men detta brukar, om man har förgasaren någorlunda rätt inställd, inte vara faktorer som man ens märker av.
Men det är klart att undantag finns det alltid.

Ett annat tänkbart scenario, om du har en läcka mellan förgasare och insug som bara visar sig efter temperatur ändringarna. 3W har ett känt fenomen med detta på lite äldre motorer med insulator blocket mellan vevhus/cylinder samt förgasare som blir skevt. läcker luft och höjer tomgången i lindriga fall samt gör motorn väldigt svårstartad när den är varm i de mer extrema fallen.

Men då Peso skriver att han erfarit detta på ett flertal maskiner så verkar det nog mer troligt att det är en konstant i hans installation så som servo eller linkage, såvida han inte har flera identiska installationer.

Mvh,
Nyroth

peso
2008-12-07, 14:49
Det gemensamma i installationerna har varit samma typ av servo. Min senaste maskin har pianotråd som stötstång. På den har jag även låtit fjädern sitta kvar spänd på förgasaren för att på så vis eliminera glappet.
Som jag skrev det här är ingen stor grej. Man är mest nyfiken på vad det kan bero på. Kan det vara så att vid lägsta tomgång så är spjället så lite öppet att den minsta förändring märks på tomgången. I så fall skulle ett bättre servo kunna vara motiverat.