handdator

Visa fullständig version : Inkörning av bensinare, vilka oljor ?



Sigun
2008-12-10, 22:35
Hej hopp
Nu är det snart dags att börja köra in min MT57:a och när man läser runt lite här och där så finns de lite olika meningar men vanligast verkar vara att man ska köra in motorn på en mineral olja och därefter gå över till en syntetisk olja när motorn är inkörd.

Nu till frågan: vilka mineral oljor finns det att köpa ? märken ?

Syntetoljor är väl typ Castrol TTS , Klotz , 3W osv..

/Martin

Tejp
2008-12-10, 22:47
Min DL-50 har fått biltemas mineral olja, funkar utmärkt

Sigun
2008-12-10, 22:50
Denna menar du ??

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91163

Hur många % kör ni vid inkörning 3-4% ?
Det fanns ju helsyntet olja med på Biltema

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1684&iItemId=91166

/Martin

T5
2008-12-10, 23:00
Man kan köra med helsyntet på en gång också, det tar bara längre tid innan kolvringarna 'kört in sig', men det är absolut ingen fara för motorn.

Jag kör, och har kört från start, 3% Mobil-1 Racingolja i min 45cc motor.






Som vanligt när det kommer till våra modellmotorer, bränslen och hokuspokus finns det lika många åsikter som flygare.
Här kan du läsa lite mer på Flyinggiants: http://www.flyinggiants.com/forums/fg68/37132-break-synthetic-oil.html

Tejp
2008-12-10, 23:13
Jo, den är det.
Kommer faktiskt inte ihåg hur många %, jag blandade enl. manualen.

Sigun
2008-12-10, 23:16
Här kan du läsa lite mer på Flyinggiants: http://www.flyinggiants.com/forums/fg68/37132-break-synthetic-oil.html

Just den tråden jag suttit och läst i.. såg ju detta meddelande

"dont do it. run it in on a mineral based oil as per manufacturers recomendations. The synthetic wont allow the rings to seat properly.
2-3 gallons then switch to a synthetic."

Tror även att TobbeO skrivit om detta .. eller om de var Nyrothen.. jaja de blir nog bra när de blir dags :)

/Martin

mds
2008-12-10, 23:46
Hej Martin jag har kört min DA-50 på castrol mineral olja (den röda)
3-4% nu 3,5 l i bänk.Jag ska blanda till lite med TTS:n och köra en sväng med den innan jag monterar den i min AA Extra 260

Snickarjävel´n
2008-12-11, 06:09
Jag kan ju personligen tycka att:

Om mineralolja sliter in kolvringarna så pass mycket fortare än syntetolja på så kort tid som tex 5-10liter bensin med 3% olja i så torde snart motorn vara uppsliten vid mineralolje användning.

Sigun
2008-12-11, 08:30
Det är väl inte att den blir uppsliten fortare, det är väl så att mineraloljan gör att kolvringen tätar bättre och snabbare än om man skulle kört in den på syntet oljan om jag uppfattat de hela rätt. Men det finns säkert någon motorexpert som kan svara på detta :)

/Martin

KenPro
2008-12-11, 10:51
Stämmer, precis av samma anledning ska man inte fis köra in en motor som är ringad i tron om att det ska va skonsamt. Ringen behöver belastning för att pressas ut mot cylinder o tätar bättre, effekt, hållbarhet o gång förbättras avsevärt. Personligen hävdar jag att de första 20 minuterna är viktigast vid inkörning, det är då det händer som mest.

Krille
2008-12-11, 11:15
Det här med inkörning är en cirkus i sig. Det finns nog lika många sätt som det finns tillverkare och motor människor. Vanliga bilmotorer t.ex. Endel säger man skall inte varva dom över 4000 RPM de första 1000 milen. Endel säger man skall varva mycket men man får aldrig använda fullgas. Endel säger att motorerna mår bäst av att köras in som dom skall köras sen. Alltså ska du köra långdistans så kör man så. Ska man köra hårt å busa så ska den köras in så. Jag har nog hört alla slags olika förslag på hur en motor skall köras in... å det konstiga är att alla säger "så ska det vara" :)

Jag kör in motorerna lite rikt de första tankarna (3% olja), det käns bäst så sen kör jag som vanligt.

Tobbe O
2008-12-11, 11:33
Hur körs en Timmerbil in? Har ni hört någon som kör in en sådan?

Jag själv är av en tro att det var annars för 40-50 år sedan med mycket sämre precision på grejorna.

Jag har Tävlat i snöskoterdragracing bla i standardklass och kört in minst 6 nya 2-T maskiner.

Det har inte haft någon betydelse hur jag kört in dem så har de gått bra, Svenskt Rekord med en maskin som gått 14mil och det på syntetolja.

T5
2008-12-11, 11:41
Det har inte haft någon betydelse hur jag kört in dem så har de gått bra, Svenskt Rekord med en maskin som gått 14mil och det på syntetolja.

Yes, LYNX powa'!!!




//vet att du kör blått, skoja bara//

lassebetong
2008-12-11, 11:46
Hur körs en Timmerbil in? Har ni hört någon som kör in en sådan?


Jo de brukar gå bättre efter en 60.000 mil.:sarcastic:

/lasse

Snickarjävel´n
2008-12-11, 12:10
Det är väl inte att den blir uppsliten fortare, det är väl så att mineraloljan gör att kolvringen tätar bättre och snabbare än om man skulle kört in den på syntet oljan om jag uppfattat de hela rätt. Men det finns säkert någon motorexpert som kan svara på detta :)

/Martin


Det jag menar är att på så pass kort tid som inkörningen varar så kan det kvitta vilken olja den körs på så länge den är av en god kvalité och smörjer bra.

Har själv byggt min motor till 850R´en på ca 450hk och inte fan häller man nån billig mineral olja i den pga inkörning. Bästa möjliga olja och som många sagt , ingen fis körning.

Tobbe O
2008-12-11, 13:01
Yes, LYNX powa'!!!




//vet att du kör blått, skoja bara//


Nä hä, jag kör ju Röd/vit:)

http://www.yamaha-motor.hu/Images/2008_RX-1_GT40_photo_02_prv_tcm38-184467.jpg

T5
2008-12-11, 13:08
Du vet vad jag menar... :) Jag är uppväxt på en ET340 på sent 80tal och den är ju röd, men Yamma är (för mig) den 'blå' på nått sätt.

Snyggt åk det där i alla fall, aggresiv design. Min Lynx ser ut som en padda med två stora ögon....Nåväl, det är ju bara en fiskarskoter.

bokis
2008-12-11, 14:10
Eftersom tror är nyckelordet så kan jag få tro lite grann jag med..Mineralolja används som inkörningsoljor i bla flygplansmotorer från stenåldern av amerikanskt ursprung fortfarande,kallas för straight-oljor och är för att skava in dessa antikviteter av märket lycoming,continental mfl. som härstammar från 30-talet..
Så också bilar fram till sjuttiotal,båtmotorer av tvåtaktarsort och detta beror nog till en del på materialvalet i dessa att man behövde köra in dem,dock ej på speciella oljor..
Vill man köra in en bensinare så är det fritt fram,jag gör det inte,vare sig motorsåg,lövblåsar,trimmers eller liknande.
De verkar funka bra i alla fall..Tror jag..:rofl:

T5
2008-12-11, 14:15
Vill man köra in en bensinare så är det fritt fram,jag gör det inte,vare sig motorsåg,lövblåsar,trimmers eller liknande.
De verkar funka bra i alla fall..Tror jag..

Ta tex en ny skoter, vanlig förgasartvåtaktare med fläktkylning: Inkörning, kör med varierande gas och undvik långa fullgasrepor i början. Sen bara ös på.
(Med förhoppning att Tobbe_O inte totalsågar mig nu :) )

KenPro
2008-12-11, 17:00
Hur en variatordriven gaypulka körs in har jag inte mycket erfarenhet av. Att det är ett måste att ha mineral olja är väl en överdrift, men det är ju bevisat i tester att en motor som körts in med rätt ring tryck tätar bättre o ger mer effekt o komp, o dessutom blir det mindre slagg i oljan på fyrtaktsmaskin. Sen får ja alla modellflygsnissar tycka vad dom vill.

kenneth67
2008-12-11, 17:07
jag får vällan flika in lite med då .. men kliver ur tråden lite precis som bokis! --

alla våra traktorer på jobbet dvs nya oavsett storlek går på en sk inkörnings olja en mineral!!!! 10/30W denna skall sedan bytas ut efter 100 tim till en bättre olja ...
dock så tror jag inte det har med just inkörningen att göra utan mer att allt gammalt skräp gjutsand mm skall försvinna ur alla kanaler mm

personligen så kör jag med an kvalitets mineral olja till alla mina 2 takts maskiner för trädgårds bruk samt så även i den lilla ny 40cc från CRRC pro även alkylat bensin trots att detta sägs vara ett NO NO ... funkar alylaten på allt annat som går sten hårt så funkar det nog på våra modell motorer med ! ..

genland
2008-12-11, 20:51
Verkar vara många som tror sig veta iaf....:sarcastic:

Den motor jag inköpt nu följer det då
med en manual med rekommendationer.

Kul tråd iaf, allt från Lycoming till timmerbilar:sarcastic:

Mvh Kent

KenPro
2008-12-11, 20:54
Hur körs en Timmerbil in? Har ni hört någon som kör in en sådan?

Jag själv är av en tro att det var annars för 40-50 år sedan med mycket sämre precision på grejorna.

Jag har Tävlat i snöskoterdragracing bla i standardklass och kört in minst 6 nya 2-T maskiner.

Det har inte haft någon betydelse hur jag kört in dem så har de gått bra, Svenskt Rekord med en maskin som gått 14mil och det på syntetolja.


???????

Lastbilsmotorer är redan inkörda från fabrik, inkörning gäller endast motorer som ej gått i bänk.

Gaypulkor med 4-takts motorer är också inkörda i bänk, dock är jag osäker på 2-taktarna.

kenneth67
2008-12-11, 21:48
ehhh ok vad i hela friden är en gay pulka ???

Sigun
2008-12-11, 21:49
Skoter förståss

Tobbe O
2008-12-11, 22:05
???????

Lastbilsmotorer är redan inkörda från fabrik, inkörning gäller endast motorer som ej gått i bänk.

Gaypulkor med 4-takts motorer är också inkörda i bänk, dock är jag osäker på 2-taktarna.


Jag kan bara svara för Yamahas skotermotorer och dom är INTE inkörda på fabrik.

Gaypulka? Tror du att snöskoterförare är gay eller vad menar du?:1dontknow:

KenPro
2008-12-12, 06:43
Ett utryck för skoter bara, ta det inte så hårt. Ok jag har jobbat med motorcyklar o alla yammas 4t högprestanda motorer i motorcyklar är bänkkörda innan leverans, skotermotorerna kanske inte är det men det låter märkligt.

Tobbe O
2008-12-12, 07:58
Ett utryck för skoter bara, ta det inte så hårt. Ok jag har jobbat med motorcyklar o alla yammas 4t högprestanda motorer i motorcyklar är bänkkörda innan leverans, skotermotorerna kanske inte är det men det låter märkligt.

Det stämmer bra, alla Yamaha är bänkkörda men inte inkörda.

Två av mina "Yamahakompisar" var på studiebesök på Yamahafabriken och mycket riktigt så startades motorerna i slutet på löpandebandet.

Men att kalla det inkörning är inte rätt, för dom startas i några sekunder och det är inte ens på bensin utan på någon gas som kom i grova slangar.

Alla DA motorer är bänkkörda, men inte inkörda.

Diesel
2008-12-12, 08:41
Alla mina dieselmotorer som jag har totalrenoverat och rå trimmat har alltid körts med ren mineralolja. 15-40W som motsvarar VW 50500 standard. D24-an i min vita 142a lämnar 560Nm och 260 HK vid 1 bars laddtryck med vattensprut . Vevlager och ramlager i detta fall behöver smörja av god kvalitet då grundkompet i motorn ligger på 32 kilo . Utöver detta så får han vatten och turbo.!
Jag har fått för mig att mineraloljan tål högre tryck (stannar kvar mellan vevlager och vevaxel under högre belastning, medans sysntetolja efter en viss temperatur blir som vatten och har då mindre smörjförmåga). Detta då i DIESEL MOTORER av virvelkammar typ !
Så till slutsatsen...... Jag hade använt mineraolja för start av motorn och bänkkörning ca. 1 tank för att sedan övergå till en blandning . Alltså delsyntet.! Och då använt motorn i plan. Den skall köras in där den skall användas. Inte fan plockar man ut motorn ur en "guypulka" och pluddra med den i garaget ett par tankar för att montera den tillbaks när den är "inkörd".

Tobbe O
2008-12-12, 09:20
När vi gjorde iordning dragracingskotern så fick den nya RX-1 motorn (fyrcylindrig 20 ventils 4-t 998cc) gå på tomgång i 5 minuter innan den bromsades drygt 400 hk vid 1,75 bars laddtryck.

Det visade sig vara en fin inkörning för den är fortfarande en av Skandinaviens snabbaste skoter.

Vi laddar nu drygt 2bar och kör även ca 45hk lustgas när/om det behövs= 470+hk ur 998cc:1headbang:

http://www.ehdd.se/referrers/temab1.jpg

Anders48
2008-12-13, 19:44
Ta t.e.x en motorsåg, den tankar man och sedan kör man 8 timmar/dag, knappast någon inkörning här inte, och den håller då ett par tusen timmar.
/Anders

Sigun
2008-12-13, 23:44
Vet inte om jag blivit något klokare på svaren i denna tråd, men jag kommer börjat att köra motorn med mineralolja för att sedan gå över till syntetolja då det verkar vara praxis att göra så.

/Martin