handdator

Visa fullständig version : Pilot-RC Extra 300 semi-custom schema



zymos
2008-12-23, 08:38
Hej

Som ny här på forumet tänkte jag först presentera mig lite kort.
Började med rc-flyg i början av detta år efter att min granne lurat med mig till flygfältet. Blev helsåld direkt och det har nästan blivit lite av en drog.
Och efter att ha läst typ alla trådar om bensin plan här på forumet så var suget för stort och kände att jag bara måste ha en. Speciellt efter att min granne just köpt sig en.
Han tänker börja flyga IMAC i basic klassen nästa år och det är nu även min plan.

Valet föll på Pilot-rc mycket på grund av att den säljs av Niklas som verkar vara en av de mest kunniga och hjälpsamma här på forumet. Och som väldigt grön kommer jag behöva all hjälp jag kan få.

Så vad har jag nu beställt. Jo en Extra 300 fast med färgschemat från en av deras 260 i paket med MT57.

Nåt jag verkligen uppskattar är servicen jag hittills fått. Bara att få bilder skickade på planet när det byggs är guld värt när man sitter hemma och längtar.

Och den är sååå läcker.....se själva.

Sigun
2008-12-23, 09:08
Den ser med riktigt trevlig ut, ska bli kul att se när du får hem den vad du tycker om den. min Pilot-RC yak var trots hård behandling av DHL i fint skick. Inte en enda skrynkla på klädseln :)

/Martin

jaka
2008-12-23, 21:17
Hej!
Roligt att du valt att börja med modellflyg!
Men...jag har sagt det förut och jag säger det igen...lite snabbt marscherat att börja med en så pass farlig maskin som en stor 50cc kärra när man bara flugit några månader!!
Förstå mig rätt! Jag vill inte göra dig ledsen på något sätt men jag menar att det är direkt olämpligt att så snabbt ge sig i kast med en 50cc kärra.

Varför inte först börja med något mindre modell (.40-.91) så att du får mer flygvana och erfarenhet på något mindre farligt!?
Ser att du är med i SRFK (Stokholms radioflygklubb) då har du inte så långt till oss i Väsby modellflygare. Där kan du få hjälp med goda råd och intrimning av dina modeller, dessutom har vi stort fält som är mer lämpligt att flyga på än Barkarby. Du kan naturligtvis också bli medlem hos oss,vi söker efter medlemmar!

Några bilder på min Aeroworks (kopia) Yak-54 med MVVS 45cc motor med kanisterdämpare.
Hälsningar!
Jan Karlsson

zymos
2008-12-23, 23:32
Hej Jan,

Som jag ser det behöver du inte vara orolig. Jag kommer inte att flyga denna modell innan min flyglärare som jag har fullt förtroende för säger att jag är redo. Självklart kommer jag att träna mer på mindre modeller innan jag flyger denna. Jag tränar ca 10 timmar i veckan. Nu på vintern mest simulator men försöker komma ut så mycket som vädret tillåter.
Jag tackar för inbjudan och kommer säkert att hälsa på och kolla in eran flygklubb i framtiden.

Mvh
Jocke

jaka
2008-12-25, 17:47
Hej!
Är du medveten om att man bör flyga några år med lite andra kärror innan man ger sig i kast med stora bensinare...?

Per P
2008-12-25, 18:02
Hej! Grattis till en fin maskin Zymos, hoppas du blir nöjd med den.
Jaka, alla har vi olika lätt o lära oss... vet en viss snickare här på forumet som inte flugit så speciellt länge, o han flyger en stor extra som om han inte gjort annat, o när han provflög den hade han bara flugit ett år... O det är inte alls säkert att det är svårare o flyga en stor maskin, i vissa fall är det lättare =)

kenneth67
2008-12-25, 18:23
jag förstår inte denna ajjabajja attityd mot att flyga större modeller !??? en stor modell är LÄTTARE att flyga än en lite skit .40 modell ... jag känner igen detta från när jag började flyga en gång i tiden då allt stort var nått farligt som knappt flög ! .. men det var då ! ... utvecklingen har gått frammåt och med dagens möjligheter med simulator bla så plockar man lätt på sig "flygtimmar" på ett sätt som tog flertalet år för 10-15 år sedan ..

själv har jag "bara" flugit i knappt 2 år sedan återfallet och flyger "redan" !!! modeller över 2 meter och vikter upp mot 6-8 kilo ! det är dags att släppa lite på farlighets aspekten ! tycker iaf jag ...

jaka
2008-12-25, 19:12
Hej!
Det handlar inte om att det skulle vara svårare att flyga en stor kärra...det handlar om säkerhet ...både för sig själv och andra.
Det är bättre att först sätta in fingrarna i en liten propeller än en stor..! För förr eller senare gör ju vi alla det ...eller hur!?

kenneth67
2008-12-25, 19:22
har det med fingrar i proppen att göra så kvittar det ju om man flugit i 1 eller 20 år !??
det gör lika ont ändå ;)
sedan så är ju trenden att modellerna blir större å större .. en 40 trainer är liksom lite bristvara idag mot för 25 år sedan ....

Vismund
2008-12-25, 19:30
Jag kan inte låta bli att kasta mig in i denna tråd, som känns som en dålig repris......
Skitkul med den nya kärran, det kommer att gå jättebra, särskilt med tanke på den backup du beskriver. Större är enklare att flyga på alla sätt och vis, jag vill t o m hävda att de är säkrare ur det perspektivet att man "busflyger" mindre och är noggrannare med förberedelser etc, då det är en större investering som står på spel. Som redan nämnts så samlar man idag spakvana med en hastighet som man aldrig var i närheten av tidigare pga simulatorer.

Skulle man som nybörjare tvingas leva med trainers, lajbans och allt vad de nu heter, som har den gemensamma nämnaren att de är skitfula och/eller flyger trist, innan man "anses" mogen för det plan man ville flyga från början, så ruttnar nog många på denna hobby.

Sedan vill jag envist hävda att vår hobby är oerhört ofarlig jämfört med mycket annat. Självklart Kan det hända en massa, och det har också hänt (minns Ungern förra året), men skadesnittet jämfört med mycket annat som t ex fotboll, innebandy, motorcykel, utförsåkning etc måste väl ändå vara försumbart.
Det betyder självklart inte att man ska slarva med säkerheten precis som i tidigare nämnda sysselsättningar, men snälla, låt diskussionen åtminstonde få ha rimliga proportioner, och fokusera på det som är kul, istället för att nybörjare hela tiden måste "påminnas" om ett allvar som iaf jag inte vill associera med denna hobby.

Med all respekt Jaka :) hoppas jag trotts min ståndpunkt är välkommen till Väsby-fältet med min 40%-are om jag nån dag har tröttnat på f18 i Tullinge.


PS dödsolyckan i Ungern hade ingenting med orutin att göra DS

Robert_s
2008-12-25, 20:15
säger bara en sak lycka till med Extran! köpte en 260 från samma företag
ps. jaka man ska locka in mer folk i sporten inte skrämma iväg dom men att man måste flyga 10 år med en trainer först ds

jaka
2008-12-25, 21:43
Hej!
Visst är du välkommen!

Tycker bara det är fel väg att börja för en nybörjare. Har själv hållit på med den här fantastiska hobbyn i 33 år nu och flugit det mesta inom R/C (utom jet) och när man läser att någon som ännu inte lärt sig flyga ännu planerar att nästa år redan börja flyga en 50cc bensinare så börjar man undra...
Jag vet att stora kärror flyger bättre än små. Men! Det just säkerhetsaspekten jag tänker på. Vi som har hållit på några decenier har gjort våra misstag och fått våra ärr (tror jag har fått sy propellerskador på fingrarna 2-3 gånger under tiden jag flugit. Men skadorna har tack och lov inte varit allvarligare än så.

Sedan ett år tillbaka flyger jag (bland allt annat "skrot" jag flyger) en 50cc Yak-54 med 50cc motor och jag kan säga att 24x8 proppen på den kärran är stor! Vad som händer om man får in fingrarna /handen i den snurran vågar jag inte tänka på. Därför är jag j... försiktig när jag startar den här kärran (spänner alltid fast den i ett staket t.ex).

För några år sedan inträffade en otäck olycka i en stockholmsklubb där en av mina klubbkompisar var inblandad. Killen hade inte flugit många år, kansle 4-5 och hade flugit ett eller två år med en 30cc bensinkärra.
Den här dagen hade han och en av hans kompisar varit flugit och skulle åka hem men först skulle tanken köras ur.
Min kompis vrider runt propellern, en Mejzlic kolfibersnurra. Han glömmer emellertid kolla trottelläget på sändaren...Han tror att den står på tomgång...med trotteln stod på fullgas! Motorn startar och planet rusar framåt och min kompis tar instinktivt mot med händerna!!!

Någon tiondels sekund senare har han blivit av med två fingerleder och tummen kluven in till leden första leden.

Naturligtvis kan detta även drabba mer erfarna flygare, självklart! Men förhoppningsvis hjälper erfarenhet en bit på väg!

PS!
Kan inte begripa vad det skulle vara för fel på att först lära sig flyga ordentligt på en .40 kärra, finns en hel drös med kärror i den storleken som flyger hur bra som helst!

zymos
2008-12-25, 22:21
När jag postade mitt första inlägg var jag lite osäker på om jag verkligen skulle skriva om hur ny jag är i denna hobby just för att jag misstänkte att tråden kanske skulle ta denna riktning. En sak som jag motsäger mig direkt är när någon säger att man måste flyga i minst xxx år innan man flyger nåt. Vad har år med saken att göra? Det är väl ändå tid bakom spakarna som är av betydelse?
När denna kommer i luften kommer jag ganska säkert ha fler flygtimmar än många andra som har flygit 5-6 år.
Självklart är jag ingen erfaren flygare men skulle ändå lugnt kunna påstå att jag kan flyga. Jag är metodisk, noggrann och träningsnarkoman.
Något positivt med dessa inlägg är att det får igång min tävlingsinstinkt som gör att jag kommer träna ännu mer och hårdare. Dessutom finns många hjälpsamma duktiga flygare på SRFK som jag kommer ta lärdom av.
Och Jaka jag förstår att du bara tänker på min och andras säkerhet. Tro mig det gör jag också och tar detta på stort allvar. Kan tillägga att jag är livrädd för propellrar :)

Men nu tycker jag att vi fortsätter denna tråd om detta flygplan istället.

Det jag mest vill ha hjälp med i denna tråd är val av komponenter. Och det är just det jag menade när jag sa att jag var helt grön. Visst är jag grön när det gäller att flyga också när man jämför med många andra men det får jag hjälp med på klubben och inget man direkt kan lära sig via ett forum.

Slutligen tack till alla som välkomnar mig till denna hobby. Även du Jaka!

God jul
Jocke

Tobbe O
2008-12-25, 22:43
Hej!
Är du medveten om att man bör flyga några år med lite andra kärror innan man ger sig i kast med stora bensinare...?

Nu snackar du goja igen Jaka, finns inget som säger att han ska ha lättare att sätta fingrarna i proppen än du.

Oftast så är det otur eller att man tappat respekten för propellern som
är farligt.

Sen tycker inte jag om ditt sätt att såga nya piloter för du har ingen aning om deras talang, det finns nybörjare som framför modeller tom säkrare än dem som flygit ett halvsekel.

Det är vad jag tycker iaf.

kenneth67
2008-12-25, 23:53
respekt för proppen ska man ha och tabba sig med raion på full gas kan hända den bäste ! ..
nåväl det finns trådar om dessa plan från pilot rc .. här bla siguns om yaken ..
tipps på komponenter kommer du å få var inte orolig .. de finns de som tycker att du ska ha värsting värsting servon för 1500 kr stycket och power boxar mm mm medans andra klarar sig ypperligt med billigare basic grejjer .. titta runt lite bland trådarna på plan i samma storlek och bilda dig en uppfattning samt inte att förakta .. bolla på nyrothen ... han är duktig !!!!

DrHanke
2008-12-26, 00:00
det är som om man måste börja med en volvo duett å sen byta upp sig till en nyare å nyaere innan man får köpa en porsche eller stadsjeep? Låt folket köpa va man vill, håll drömmarna vid liv :) !!

Palleman
2008-12-26, 00:41
För en gångs skull tycker jag du är helt rätt ute Dr Hanke... du förtjänar ta mig fan helt enkelt en kram.... Idag är jag 26 år... började med modellflyg första gången som 11-åring Visst .40-storlek är "kostnadseffekttivt" du får MKT flygplan för pengarna men du kommer inte ifrån att större flygplan är snällare....

Enkelt... av den anledningen strävar jag efter att skaffa större kärra... bl.a. till min super tigre 3250 på 32cc och till min ASP 400 stjärna på 65cc :sarcastic:

Satsa på en 50cc kärra och flug lugnt och beskedligt och väx in i hobbyn... Det är mitt råd... Skit i allt snack om .40 kärror......

Jo ärligt... de är billigare att smälla en .40-kärra med 6.5cc motor än en 50cc motor..... det går inte att komma ifrån... men chansen är mindre att du smäller den för att minsta lilla det blåser så är faktiskt .40-kärran lite knepigare att manöverera... thats it... god hjul och fortsättning :sarcastic::sarcastic::sarcastic::sarcastic:

jaka
2008-12-26, 21:42
Hej!
Hoppas du förstår mig rätt! Jag tycker det är roligt att fler börjar med R/C flyg men jag tycker ändå att man ska lära sig krypa innan man lär sig gå. Det är ungefär som att börja köra hoj och skaffar sig en R1:a eller Fireblade som första hoj (jämförelsen haltar då en 50cc kärra är ganska sävlig av sig gentemot ovanstående hojar, men farligheten med stor motor/ propeller/tung modell kvarstår).
Snacket om att en lågvingad .40 kärra skulle vara knepig och vindkänslig är ju bara snack. -Har du själv provat en lågvingad .40 kärra av av typ "Ryggskott" , Great Planes "Super sportster" eller Kyoshos "Calmato". De här kärrorna flyger "hur bra som helst" i alla väder.

Okey! Lite tips då.
Som jag sa förut så har jag under sommaren flugit en Yak-54.
Jag kan inte direkt påstå att den flyger så bra men den är ganska snäll och sävlig i luften. Det går förståss att göra en massa "krumelurer" och hovra fungerar säkert bra även om jag inte kan hovra än med den kärran.

Jag flyger med en Spektrum DX-6i sändare och Ar 9100 9 kanals mottagare samt JR 8711 servon (25kg vid 6v) på sida, höjd och skev. På gas sitter ett Blue-Bird, 16g miniservo som drar 4kg.
Det som är bra med Spektrums Ar 9100 mottagare är att den har 2st batterianslutningar och känner av när ett batteri är tomt och därefter automatiskt kopplar över till det andra. Dessutom väger mottagaren bara 30g.
Batterierna är 2st LiFePo accar på vardera 6,4V, 2000mAh.

I början var jag oroligt att spänningen skulle bli för hög för 8711 servona, dels hade jag aldrig tidigare använt LiFePo celler. JR i USA rekommenderar bara 5cells paket (6v) till sina servon. Och jag ville inte köra med regulator så tanken var först att jag skulle använda spänningsregulator.
Via R/C Universe fick jag reda på att man i USA hade kört på 2st LiPo celler(7,4 v) utan problem...hur länge förtäljer emellertid inte historien...Så det fick bli direktdrift!

I praktiken har 6,4v LiFePo cellerna fungerat alldeles utmärkt. Fördelen med LiFePo celler framför LiPo celler är dels att de inte kan självantända och dels att de är väldigt tåliga och går att snabbladda snabbt (samma typ av celler används av De-Walt i deras borrmaskiner, sk A123 celler).
Mina batterier köpte jag från Hi-Models i Kina.

Motorn är en MVVS 45cc med MVVS lilla kanisterdämpare och avgasröret kommer från tyska Krumscheid (90 graders böjar i rostfritt vilka hårdlöds ihop) ca 25cm långt.
Motorn körs på vanlig 95 oktan soppa och helsyntetisk olja från Biltema. 2,5% inblandning
Varvtalet med 24x8 Mentz /Graupner trässnurra ligger på ca 6600v/m.

Motorn sitter inverterad, mest för att få plats med ljuddämparen.
För att få ordentlig kylning på motorn så har jag plastat fast tunna väggar av glasfiberskivor tight runt motorn så kylluften tvingas in mellan motorns kylflänsar.Hittils har allt fungerat mycket bra och jag har inte behövt röra förgasarnålarna (jodå jag har varit där och justerat men återvänt till ursprungsläget...man vill ju alltid ha mer pulver).

Modellen var inte avsedd för kanisterdämpare (trots att man i byggbeskrivningen som var en kopia från Aeroworks Yak-54 hänvisade till hur man skulle göra). Så jag modifierade min Yak en smula med kanistertunnel och sänkt landställsfäste.
Som du vet är det viktigt att kärran är lätt så därför bytters landningsstället ut mot ett i kolfiber från SD (Troy Built models i USA). Också sporrstället var tungt i original och byttes också det ut mot ett i kolfiber från SD.
Avgasröret hade först ett flexkoppling (se bild ) men en mer erfaren modellflygrkompis tipsade mig om att flexkopplingen skulle läcka...och det gjorde den direkt så flexkopplingen kasserades och avgasröret löddes om. Trots att det är helt stelt har det hittils fungerat hur bra som helst.

Snickarjävel´n
2008-12-26, 22:02
Man blir rörd Jaka.........:banghead:

Tobbe O
2008-12-26, 22:18
Min frus kusin köpte en 600:a som första hoj, han är död efter en säsong:(
En kompis köpte en R-1, han lever efter två säsonger:)

Jaka, det borde ha varit tvärt om eller.....????

bokis
2008-12-26, 22:26
O min första hoj som var en ZX9R..Gummans blev en ZX10 ..Vad göra? Råd?:girl_cray3:

Snickarjävel´n
2008-12-26, 22:30
Jaa du Bokis , du får väl så snällt traska till butiken och köpa dig en trehjuling att veva runt på nån månad eller gärna nått år tills du blir riktigt fullfjädrad hojåkare.

Själv ska jag genast sälja av alla bensinare och köpa en 40modell så man kan lära sig flyga som folk...

Zkeeter
2008-12-26, 22:40
Det här med erfarenhet...
I vår klubb har vi en kille som enligt utsago har flygit 3-4 år och han blivit vår egen favvo som testflygare av den enda anledningen att vi vet att han klarar det mesta och har lugnet kvar i ALLA knepiga situationer...
När vi andra flygare tvekar på våra byggen så ställer han upp och provflyger, trots hans ringa tid i hobbyn. Vad kan det bero på?
Grabben har talang och vi har sett det, så enkelt är det.
Kan låta kaxigt att säga att man ska gå upp till en stor kärra om man är ny flygare, men låt vederbörande visa att han/hon klarar det. OM inte så be till gudarna att vi andra har Ballar nog att säga ifrån när det behövs!
Om jag tänker efter så är nog inte jag så vidare säker alla gånger för min omgivnigning med min magic fighter på 600gr .....

Tobbe O
2008-12-26, 23:23
Jaka, kan du inte hova med trettiofemårs erfarenhet????

Jag har en kompis som har flygit i tre år, och han kan hovra!!!!

Han har har 5st 50cc, 2st 100cc , 2st 150cc och 1st 250cc plan och 21 stycken andra plan:)

Sigun
2008-12-26, 23:25
Jaka, kan du inte hova med trettiofemårs erfarenhet????

Jag har en kompis som har flygit i tre år, och han kan hovra!!!!

Han har har 5st 50cc, 2st 100cc , 2st 150cc och 1st 250cc plan och 21 stycken andra plan:)

va !! ingen .40 trainer ?? kan han inte hovra med 40 trainer så får han nog sälja resten av planen. :sarcastic::sarcastic:och köpa en cessna..

Daniel L
2008-12-27, 00:41
nu tycker jag ni börjar bli lite väl taskiga mot jaka, han kom med ett påpekande och en tanke ur säkerhets synpunkt.

För vissa kan man kanske strunta i mellan steget med en 40 trainer medans i andra fall kanske det behövs för en individ ska lära sig handhava en stor modell.

Det hade dugit med att någon sa att det inte stämmer utifrån deras erfarenhet.

Kom ihåg ironi är svårt att höra igenom text.

paho
2008-12-27, 01:17
Jag har sett många flygare genom åren som har mer eller mindre begåvning för denna suveräna avkoppling, zymos tillhör en av dem som har den begåvning som krävs för att framföra ett flygplan i denna storlek. Han är ödmjuk inför uppgiften och ser till att säkerhet och kunskap finns innan han ger sig i kast med modeller han inte har hanterat innan. Hjälp honom istället för att säga att han inte kan hantera detta flygplan

Flyg säkert
Patric

kenneth67
2008-12-27, 02:51
det är lite mer regel än undan tag har jag märkt att såfort en ny forum medlem ställer en fråga om nått så svarar man inte på hans fråga utan man förutsätter att han aldrig flugit innan och talar istället om för stackarn att han minsann har köpt alldeles för stort och dessutom alldeles fel plan !
om vederbörande istället frågar jag har "bara" flugit i 12 år å tänker köpa en sån här är det för avancerad/farlig modell för mig ?? DÅ är det dags att svara på hurvida det är galet å fel .. *****förklara inte alla som köper sig en lite mer avancerad modell än en .40 trainer eller en slow stick .... titta bara på sigun å hans kamrater !! vem minns inte de vngliga filmerna med cessnorna för lite dryga året sedan ??? där är det ingen som basunerar ut att sigun minnsan inte ska ha en stor 50cc yak ! .. men så jag har sett sigun flyga å han flyger bättre än många som flugit både 5 å 10 år ! ...

Tobbe O
2008-12-27, 07:08
Har jag fel eller,,,,, men det är väl bara Jaka som har problem med att folk köper större än .40 modeller.

En sak slog mig, är det någon som sett Jaka flyga? kan han flyga större modeller än .40? kan han kan han överhuvutaget flyga?

Tobbe O
2008-12-27, 07:11
va !! ingen .40 trainer ?? kan han inte hovra med 40 trainer så får han nog sälja resten av planen. :sarcastic::sarcastic:och köpa en cessna..

Han hovrade sig less på .40 trainern o bytte bort den mot en Cap 232
100cc:icon_pidu:

Tobbe O
2008-12-27, 07:33
O min första hoj som var en ZX9R..Gummans blev en ZX10 ..Vad göra? Råd?:girl_cray3:

Ställ genast undan Kaworna:)

Köp en Monark m ILO Piano med stödhjul som ni tränar med på gården i 12år

Casimir_rc
2008-12-27, 08:08
Rolig tråd :sarcastic::sarcastic:

Vad har ålder för betydelse är det inte kunskapen som räknas?

Men han som är gammal kanske har dålig syn och sätter handen i propellern :scared:

I dagens läge finns det simulatorn som hjälper mycket om man vill lära sig flyga, vilket inte fanns förr och säkerheten beror mycket på hur försiktig man själv är skulle jag säga

bokis
2008-12-27, 11:41
Det som är intressant är ju at det finns olika skolor i modellflyg..Det finns dels de som vill prova nya utmaningar,testa nya saker..
Sen finns det de som har gjort exakt samma sak hela tiden,går deras modell åt pipan så bygger man en likadan till,samma lika hela tiden..
Bägge är helt OK,man ska göra det man trivs med ..
Men därifrån till att förklara för andra hela tiden vad som är rätt o fel är steget långt ..
Jag gillar o prova saker,har hållt på med det här i fyra år och skulle efter detta ha nått lågvingad 40 modell om man läser en del inlägg..
Ilo Piano? Inte då,tvåväxlad sachs men Monark stämmer!

Tobbe O
2008-12-27, 12:34
En Sachs..... Bokis, herregud det krävs erfarenhet att tygla en sån:)

ivve
2008-12-27, 12:41
Min frus kusin köpte en 600:a som första hoj, han är död efter en säsong:(
En kompis köpte en R-1, han lever efter två säsonger:)

Jaka, det borde ha varit tvärt om eller.....????

Hojen är alldrig farligare än man gör den till.
Jaka..det finns väl gasreglage på grejerna ?

ivve
2008-12-27, 12:43
O min första hoj som var en ZX9R..Gummans blev en ZX10 ..Vad göra? Råd?:girl_cray3:

Håll i hatten Bokis ! Det verkar som att det börjar blåsa !!!

kenneth67
2008-12-27, 13:00
nej håll igen nu! vi kanske ska ta å stötta zymos istället för att tjafsa med varandra om storlekar å annat ... annars så kanske han ledsnar å skiter i forumet och oss alla här .

jaka
2008-12-29, 17:02
Hej Zymos!
Vilket rabalder bara för att man pga erfarenhet (tyckes inte betyda något för somliga här på forumet..) kommer med lite tips till en nybörjare ...i all välmening. För det är det det handlar om... att vilja hjälpa.

Zymos Varför inte komma över till oss i Väsby Modellflygare så kan du få mer tips! Visserligen har vi slutat mes skolflyget för säsongen men det går ju alltid att fixa fram kärror som du kan få pröva. Lördagar och söndagar flyger vi om vädret är bra.

MVH
Jan Karlsson
Väsby MF

paho
2008-12-30, 17:45
Hej Jaka

Jag tycker det är jättebra att ni som har erfarenhet delar med sig (sluta inte med det), jag försöker göra densamma i vår klubb (lite dålig att följa alla forumtrådar dock...), det är också du jaka som har givit zymos de enda råd/tips som än så länge finns i denna tråd. Jag gissar på att om zymos får hjälp med setupen på hans nya plan så skall han nog kunna provflyga den till sommaren med tanke på hur bra han flyger.
Jag och zymos var ute och flög idag (fin dag) med en liten kärra, skönt att lufta vingarna även på vintern...
Fint fält ni har i Väsby, är även en annan välkommen?

zymos
2008-12-30, 18:35
Ja tack för sällskapet på fältet idag. Det var kul fast det är klart lättare att flyga utan vantar :)
Hann med två flygturer och paho fick låna mitt plan och flög en runda med innan solen gick ner.

Här är en liten bild från dagens flygning som paho tog.

zymos
2008-12-30, 18:42
Igår kom äntligen planet.
Så här kommer lite bilder från upp packningen.

Men vad är de tunna plast konerna till för?

uffe olsson
2008-12-30, 18:50
Igår kom äntligen planet.
Så här kommer lite bilder från upp packningen.

Men vad är de tunna plast konerna till för?

Hej dom tunna plastkonerna ska sitta på landstället mot kroppen.
Kolla på denna bild http://www.extremeflightrc.com/images/aircraft/58extra/Exrtra58landinggear.jpg

Uffe.

zymos
2008-12-30, 20:58
Aha...

Bilderna togs med en mobilkamera och gör verkligen inte planet rättvisa.
Klädseln är helt underbar utan den minsta lilla skrynkla.
Ska ta lite bättre bilder och lägga upp senare.

Sigun
2008-12-30, 21:17
Precis som på min Yak då :) inte en skrynkla i klädseln på den heller. Lycka till med bygget när det kommer igång. Ska bli kul att höra vad du tycker om den.

Magoozi
2008-12-30, 21:19
Jag fick också höra från jaka vad man inte skulle göra osv när det kom på tal att jag ville ha en tvåmetare. Jag svarade så här, hoppas ni håller med mig.

Alltid intressant med åsikter från andra människor, uppskattas. Det som du anser med avancerad flygning klara jag utan några större problem och måste addera att jag har så pass mycket självvarelsedrift att jag inte hoppar på något som jag vet att jag inte klarar av. Sätter trepunktslandningar med min showtime varje gång. Skillnaden mellan den maskin jag flyger nu och den jag kommer skaffa mig är storleken. Sedan förstår jag naturligtvis att en större maskin automaiskt innebär större risker. Återgien anar jag en attityd att ARF är skit, och det blir bättre att bygga själv osv. Nu r det såhär att jag sätter flyg tid framför byggtid. Att jag sedan har en hope kompetenta byggare i min klubb utesluter ju inte att jag frågar de om råd när det gäller att göra en arf bättre, åtminstone byggbadsmässigt, eller hur?

Ända sedan jag började flyga har jag drömt en tvåmeterskärra. Dels för att de ser enormt mäktiga ut och enligt personer jag pratat med i min omgivning flyger mycket bra. En slags bra deal mellan flygbarhet och storlek. Sedan att jag inte större bil gör att en större kärra är omöjlig att ha just nu.

Att påstå att det handlar om prestige tycker jag nästan är lite banalt om du ursäktar. Om presitge inte hade funnits så hade nog de flest exklusivare bilmärken fått slå igen sina portar för länge sedan. Jag vill nästan med hundraprocentig säkerhet påstå att om samtliga modellflygare hade möjlighet hade de viljat äga ett fullskala plan. Jag vet att jag hde velat det. Men nu är ju fallet som sådant att det är totalt omöjligt för de flesta. En orsak till att man väljer modellflyghobbyn är väl att kunna flyga utan att vara bra stadd vid sin kassa. Att hobbyn ifråga inkluderar fina sociala utbyten mellan männsikor, utvecklar finmotorik och tekniskt tänkande är en fin bonus.

Om det inte handlar om prestige, varför köper du i såfall en så pass stor yak som du gjort?

Jag hade uppskattat om du hade berättat lite om maskinen du har köpt, om du kan rekomendera den framför great planes yaken. Det hade jag verkligen uppskattat, för en "stor och farlig" 2meters kärra blir det!

verkligen inte att du ser det här inlägget som ett påhopp och en provokation från min sida, jag är bara så trött på människor som hela tiden ska klappa en på axeln och säga "du r inte mogen för ditten eller datten, det vet jag, för jag har så mycket mer erfarnhet.."

Väl mött!

Magnus Göransson, Ängelholm

Jaka! Jag har stor respekt för ditt kunnande, sitter och läser dina artiklar i gamla nummer av modellflygnytt som jag fått av mina klubbkompisar. Tvekar inte en sekund på din kompetens överhuvudtaget, men jag kännde jag ville svara på ett nyanserat sätt och gjorde även det tycker jag! Du bjuder alltid in till din klubb, måste göra detsamma! Välkommen till vårt fält i Ängelholm. Kombinera med en liten badsemester kanske? Ängelholm är underbart på sommaren!

Väl mött

Magnus Göransson, Ordförande EMFK

zymos
2008-12-30, 22:02
Precis som på min Yak då :) inte en skrynkla i klädseln på den heller. Lycka till med bygget när det kommer igång. Ska bli kul att höra vad du tycker om den.

Ligger efter dig i byggandet så jag följer ditt bygge med stort intresse.
Mvh
Jocke

Sigun
2008-12-30, 23:09
haha.. ligger efter vet jag inte min är fortfarande i kartongen :) så där är vi nog rätt lika ännu. Men ska börja limma lite roderhorn och montera sidroder och vad jag hitta på utan några servon. Motorn kanske man kan knåpa dit med.

/Martin

Robert_s
2008-12-31, 04:00
haha ni båda ligger efter :) http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=186431&page=&CurrentMainTopic=11

jaka
2008-12-31, 18:06
Hej Magnus!
Tack för inbjudan.

Det är väl så att text kan missuppfattas så lätt! Mina inhopp här med råd görs i all välmening, att det sedan kan missuppfattas är synd men tanken bakom är alltid hjälpa den som frågar. Jag är inte sån att jag "klappar någon på axeln" och vill försöka visa hur duktig jag är ...jag är inte sån! Jag försöker bara vara rak och ge råd! Synd att det missuppfattas ibland.

Sen blir det väl lätt så att när man flugit i många år så får man en viss erfarenhet. Att då bli påhoppad bara för att man vill råda nybörjare att först flyga in sig på något enklare än direkt ge sig på stora bensinkärror känns lite konstigt. Naturligtvis tycker jag också att det är roligt när någon vill någonting...Helst vill jag förståss att fler ska börja med pylonracing. -Flygracing är liksom min grej!

Vad gäller storlek på modeller så tycker jag .40 storleken är en alldeles utmärkt modellstorlek att börja med och lära sig grunderna med. Modellen är lagom stor, kan flygas från de flesta fält och och uppför sig stadigt i luften. Dessutom är planen lätta att transportera och förvara.
Läser man på amerikansk modelflygpress är det likadant där, .40 storleken på flygplan dominerar för nybörjare och har gjort det i över 40 år.

Varför jag skaffade Yak-54:an? ja..det va väl först och främst för att jag importerar och säljer MVVS sedan 1992. Ville helt enkelt jag pröva en av deras bensinmotorer (för att kunna komma med info till mina kunder...och lite egen nyfikenhet förståss). Billigaste kärran jag då kunde hitta var "Peakmodels" Yak-54:a (kostade ca 3000:-)...annars gillar jag inte så stora kärror (tar en jäkla plats och flyger inte speciellt mycket bättre än en vanlig .60 kärra).

Prestige.??!! Det finns det alltid vad än vi människor sysslar med. Vi vill väl alltid utmärka oss på något sätt. Skulle gärna ha en Ferrari eller varför inte en Spitfire stående på gargeuppfarten om bara pengarna fanns ...men tyvärr.


ARF kärrorna håller idag en fantastisk hög klass och de dessutom billiga. Att se ner på dem som väljer ARF-vägen att flyga har aldrig varit min tanke! jag har alldeles för många ARF kärror själv hemma för komma på något så befängt.
Sedan håller jag med Ivve som säger (på skämt naturligtvis) citat: "Det finns inga byggare i sverige längre"!
Att konstruera själv eller bygga från byggsats ger ju en annan erfarenhet än att bara flyga, en erfarenhet som kommer väl till pass när man ska laga eller förbättra sin kärra. ARF piloterna vet inte vad de går miste om...
-Jag lovar IVVE ...Ska försöka få klart min GEE BEE R-1 till i sommar. Fan... kärran har ju legat där grundmålad i snart 25 år...! -Jag skäms!
Tur att det finns ARF så man har något att flyga med!

Och Tobbe! -Jag ska försöka lära mig hovra Yak:en!

Ett gott nytt år önskar!
Jan Karlsson
Väsby MF

zymos
2009-01-01, 01:36
Gott nytt år på er alla!!!
Ha ett riktigt bra flygår!!!

Magoozi
2009-01-01, 15:33
Som sagt Jaka, tvekar inte en sekund på din kompetens! Väl mött!

zymos
2009-01-05, 00:53
Ok då har jag planerat lite för för vad som ska sitta i kärran.

Till en början kommer jag att använda en Spektrum DX6i som jag senare planerar att uppgradera till en JR DSX9.
Så för att mixa ihop de två höjd servona tänkte jag använda mig av SmartFly EqualizerII (http://www.smart-fly.com/Products/EqualizerII/equalizer.htm).

Servon
4st ca10Kg servon(Ej bestämt mig för vilka än)
1st ca20Kg servo till sida
1st standard till Gas

Tändning
1st SmartFly Ignition Regulator till tändningen (http://www.smart-fly.com/Products/Regulator/4.htm).
1st SmartFly Ignition Cutoff (http://www.smart-fly.com/Products/Ignition/ignition.htm)
1st SmartFly Super Switch (http://www.smart-fly.com/Products/Switch/switch.htm)
1st LiPo 2s ca1300mah

Radio och ström
1st Spektrum AR7000 mottagare
1st Spektrum Flight Log
1st Smart-Fly SuperReg (http://www.smart-fly.com/Products/Regulator/3.htm)
1st Failsafe-switch and charge package
2st LiPo 2s ca 2000mah

Motor MT-57 med canister dämpare
Propeller? Vilken ska man ha till inkörningen och vilken ska man ha när den är inkörd?

Har jag glömt något som behövs för att färdigställa?
Låter detta vettigt? Kom gärna med förslag på ändringar.

Mvh
Jocke

Robert_s
2009-01-05, 01:30
jo da de ser rätt hyfsat ut, bara lite ändringar: ta 2000mah till tändningen, sätt i gärna ett chok servo(lite svårt att komma å den), 22X10 blir en bra propp att köra in på! sen 24x8 kanske?

Tobbe O
2009-01-06, 15:20
Ok då har jag planerat lite för för vad som ska sitta i kärran.

Till en början kommer jag att använda en Spektrum DX6i som jag senare planerar att uppgradera till en JR DSX9.
Så för att mixa ihop de två höjd servona tänkte jag använda mig av SmartFly EqualizerII (http://www.smart-fly.com/Products/EqualizerII/equalizer.htm).

Servon
4st ca10Kg servon(Ej bestämt mig för vilka än)
1st ca20Kg servo till sida
1st standard till Gas

Tändning
1st SmartFly Ignition Regulator till tändningen (http://www.smart-fly.com/Products/Regulator/4.htm).
1st SmartFly Ignition Cutoff (http://www.smart-fly.com/Products/Ignition/ignition.htm)
1st SmartFly Super Switch (http://www.smart-fly.com/Products/Switch/switch.htm)
1st LiPo 2s ca1300mah

Radio och ström
1st Spektrum AR7000 mottagare
1st Spektrum Flight Log
1st Smart-Fly SuperReg (http://www.smart-fly.com/Products/Regulator/3.htm)
1st Failsafe-switch and charge package
2st LiPo 2s ca 2000mah

Motor MT-57 med canister dämpare
Propeller? Vilken ska man ha till inkörningen och vilken ska man ha när den är inkörd?

Har jag glömt något som behövs för att färdigställa?
Låter detta vettigt? Kom gärna med förslag på ändringar.

Mvh
Jocke

Rätta mig om jag har fel, men är det så bra med Lipo till tändning och RX?

Plockar du ur ackarna ur modellen när du laddar eller chansar du på att modellen inte ska brinna upp?

Om man läser på giant och rcuniverse så tycker inte jag att det verkar så vanligt med lipo i bensinarna, mera vanligt med de säkrare lion ackarna eller nimh/nicd och nu också A123 ackar.

zymos
2009-01-06, 22:09
Det kanske du har rätt i Tobbe.

Om man skulle använda sig av LiFePO4 eller A123 batterier istället så kan man väl skippa regulaton? Enda nackdelen som jag läst är väl att det inte går att mäta sig till hur mycket kräm som finns kvar i batterierna och man måste då hålla bättre koll själv. Fast om man kan ladda de med 8A så hinner man ladda de fulla på några minuter.

Men Tobbe du kör väl med lion. Vad är fördelen med dessa mot nimh?

//Jocke

Tobbe O
2009-01-06, 22:27
Jo jag kör med lion dels för vikten och för att ha samma kräm hela dagen (6volt från regulatorn)

zymos
2009-01-06, 22:31
Hmm samma setup fast med lion då eller A123 kanske.
Alla dessa beslut....vad ska man välja:)

En servo fråga. Är det någon som testat Hitec 7955TG? Verkar vara väldigt populära på flyinggiants. Och de går att hitta till 30% lägre pris än JR8711.

Sigun
2009-01-06, 22:35
Inte ännu... men det kommer en dag snart ...

Tobbe O
2009-01-06, 22:36
Hitecs 5955 är ju ett populärt servo som fungerar bra och 7955 ska ju vara än bättre så det är bara att slå till.

Jag har själv 8711 i en Yak och 5955 i den andra Yaken.

zymos
2009-01-06, 22:48
Inte ännu... men det kommer en dag snart ...

Jaså så du kommer köra dessa?
Såg att de kostar 675kr hos alshobbies med internet rabatten. Klart prisvärt servo verkar det vara.

Frågan är bara om man skulle köra med 4st 7985MG och 1 7950 till sida istället för 5st 7950. Visst det skiljer inte så mycket i pris men 7985an är snabbare. Dock kanske inte tillräckligt för att man skulle märka det. Eller vad tror ni?
Känns som att det lutar åt 5st 7950 i alla fall.

Tobbe O
2009-01-06, 22:54
7950? Om du menar 7955 så kör 5st av dem ist för 7985.

zymos
2009-01-06, 22:58
Japp 7955 menade jag. Blir lite snurrig av alla dessa siffror bara:D

zymos
2009-01-06, 23:36
Efter att ha läst lite om AR9100 mottagaren så känns den given. Dubbla batteri ingångar som är helt åtskilda om tex ena batteriet går sönder och inbyggd fail-safe switch.
Denna med två stycken A123 eller lifepo4 batterier så har är hela rx delen avklarad.
Eller varför inte köra med två stycken lion direkt. Enligt Hitec klarar 7955an 7.4 volt direkt utan att ta skada samt blir både snabbare och starkare.



FYI: We just received the results of our long term testing on the 7955TG with 2S Lipo, and I'm pleased to say that we have found no degradation in the servos life expectancy at this voltage. Therefore Hitec will officially announce soon that the 7955TG's are HV capable with the following specs: .13sec @ 375in/oz at 7.4v!

"Me too" servo? I think not!


Mike Mayberry
Hitec/Multiplex USA.

Sigun
2009-01-07, 07:33
När dras internetrabatten ? om man bara kolla priset så ligger de på 62.99£ = 736kr ??

Tobbe O
2009-01-07, 08:10
När dras internetrabatten ? om man bara kolla priset så ligger de på 62.99£ = 736kr ??

När du lagt dem i varukorgen!!!!!!!!!!!!:):):)

Vismund
2009-01-07, 15:18
Efter att ha läst lite om AR9100 mottagaren så känns den given. Dubbla batteri ingångar som är helt åtskilda om tex ena batteriet går sönder och inbyggd fail-safe switch.
Denna med två stycken A123 eller lifepo4 batterier så har är hela rx delen avklarad.
Eller varför inte köra med två stycken lion direkt. Enligt Hitec klarar 7955an 7.4 volt direkt utan att ta skada samt blir både snabbare och starkare.


Intressant!!!! Undrar om detta gäller 5955 också? De är ju väldigt snarlika i sin uppbyggnad.

zymos
2009-04-03, 13:42
Tänkte att jag skulle uppdatera tråden lite med vad som hänt på sistone.

Setupen blev följande.
AR9100 mottagare
2st A123 2300mAH batterier till Rx
2st Fromeco Kodiak strömbrytare med mAH räknare för att hålla koll på A123 batterierna.
1st Fromeco Weasel mAh räknare till tändningen. Mest för att det är kul.
5st Hitec 7955
1st Hitec standard servo till gas
1st SmartFly Optic kill switch till tändningen.

Och så lite bilder från bygget.


http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1p9syb7iI1vZqj68bh8sBII7VoRmuxMdaO-OF8wpJXZBh9N6Qlb2hZX7IGwLm-mX7Db6YF4KK0UaPAVvyJGErASXcLELbNb45o/CIMG0769.jpg
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1pe20yWSfpTSS7npy-MockVuElDwXyXwsxPDLSPmzKLcMdB_y-1g1WApQ8TUFmb_IwlO3SCifRPQGtDYyffN8ZTqA6CLneNeGF/CIMG0774.jpg
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1pO803UTkWrqVnfLaejgrL0M1AYK0diik0VOfC2Og5wjx98KP Ybwb-fi9rWSSJXJgEfb3yoIOJwLXZOdSHWdhwSJRBb7qs29mw/DSC00026.jpg
Tillverkning av canister dämpar fästet.
Det är bra att ha en hemmabyggd cnc ibland:)

http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1pFQFbCrl6aHaaxb_3EfofCBNeXaHHOXbEzWHQqlMU27Q0dP9 UBbA-7U-GJmRarz6eDGUqR688u63Ps1qvvK2OFEjn_MgopUOC/CIMG0781.jpg
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1p4BrpaDRipZBiWuUnw1WftHhC4zS5m-O5p7J2Sbf5-gXMtQpYsYofLPgEuESE_91LEvgIT_OU0SObWay_G3cc_6wrrft-3_jH/CIMG0783.jpg
Installation av fästet.

http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1pstyj2O2grGQQLUwgKS7PaXipr71N-T1CwD6RBQWHLEMUCb6rFxIFOChsgz-7pa5yIo8p2kGyTW-T9l_bEckTu6s0LaSfTIJX/CIMG0790.jpg
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1pPcnPGjxR2nSqPkGse43TruZoVyoR9pX56VJ_dk1aDpklnD9 pmeBfT5n_-Pigxr4niN0sE13KhiGc4yExvzMgwl6lmruQGf3s/CIMG0791.jpg
Prov passning av motorkåpan.

http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1p7udgO5eLDBX3qJNAydwWwOQTRnN2z2GOJd1jL14R9iJc5v8 4gP3oBc9Ot399DJLNgt-2Ntrs9SAGhxzfxCOCim2wg68BCPcu/DSC00009.jpg
Installation av servon.
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1pdzCgSP_r3z4fGmm0Etg923EbHLmUW5nlDHh6jgek50cl2rg oKDcSjIsfr-RWqG6T-OW13889jlmhQHjYGDDQWyqAksDnbeCA/DSC00013.jpg
Programmering av servon.

Så nu är det inte så mycket kvar och bör nog kunna bli premiär flygning om någon vecka.
Längtar så.......

Sigun
2009-04-05, 15:51
Hej Jocke..
Vilket fusk med egen CNC :) , håller på och knåpar med min motormontering och tänkte höra vilka mått du fick med din MT-57:a . Om man mäter från brandväggen fram till centrum på hålen till motorfästet så får jag två exakta mått på 117mm respektive 122mm men lite mån måste man ju ha så att spinnern inte tar i så skulle de funka med 120 respektive 125mm eller är 3mm för liten mån ?

/Martin

zymos
2009-04-05, 19:05
I manualen tror jag det stod 6-12mm. Själv har jag 15mm efter en liten mätmiss. Ska provmotera propellern och kolla om det ser ok ut. Annars flyttar jag bak den något.

KenPro
2009-04-05, 19:41
Får att få max effektivitet från proppellern så ska den vara långt ur från kåpan, på min ef yak som har en enorm motorkåpa så är minimum 25 mm enligt manual. Ser inte lika snyggt ut men allt för prestanda!!

Tobbe O
2009-04-05, 19:48
Ser att den ligger långt ut på QQ:n också

zymos
2009-04-14, 13:20
I helgen så fick extran äntligen känna luft under vingarna.
Lyckades bara hinna med fyra flygningar men den flyger helt underbart.
Den flyger så fint och långsamt och landar nästan av sig självt.

Dock blev min baktung så jag fick sätta ett extra NIMh batteri i nosen som barlast.
Nu har jag CG strax bakom vingröret och det känns bra. Måste dock flyga lite mer innan jag bestämmer mig helt.

Ett problem jag fick var att motorn går mycket rikt i luften så jag måste nog löda fast ett rör på förgasaren och dra en slang in i kroppen.
Pga detta så vet jag inte exakt hur mycket drag motorn faktiskt ger. På marken fick jag ett varvtal på ca 6500 med en 23x8 prop.

Slangklämmorna till dämparens teflon koppling fick jag byta ut för de var inte tillräckligt starka vilket gjorde att det inte höll tätt.

Ska lägga upp några bilder från premiär helgen senare ikväll.

Vill också passa på att tacka Niklas Nyroth och Tony på Pilot-RC för den hjälp jag fått under byggandet.

/Jocke

Sigun
2009-04-14, 18:19
Tack för tipset med slangklämmorna kanske lika bra att byta ut dem redan innan premiären då :)

Grattis till den lyckade premiären med förresten. Lustigt att de inte räckte med de utsläpp du har runt motor och canister utan att du ska behöva löda på röret på förgasaren men det är ju tydligen ett ganska vanligt fenomen på alla Walbro förgasare så det är kanske något man med ska fixa till innan de är dags för luftdop.

/Martin

/Martin

zymos
2009-04-14, 20:35
Min kamera har tyvärr gått sönder så det får duga med lite mobil bilder så länge.

Först lite bilder innan jag drog ut.
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1pkxxiZW3T7wT9vvftwwrZ0B5_sSNiWAFJVU2OY75DsaqEi2w RnogPqywHZXZrGnOOgo-rxlpR1tiFZZ4thHwaFg/IMAGE_255.jpg
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1pY3T_2pVPeq9j7m7t6Ib60XlgUqbMOsr-0yzkhaTQBFZ9LgRu-7yqk-lJvttTIRHShQ52Vk5bahE3HCDJncni6Q/IMAGE_259.jpg
Snart så
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1psZQ8oaO4dlDwm2_SB92KGG-8P4DkQ87XvzCfzQHzW9B3ZZ0rCg2iV-LFd_7z7lcScseJLsoeVvKrgNSIlfM-bg/IMAGE_261.jpg
En liten bön innan premiären;)
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1pWecPR7z7TV4mARI7cfvTOr6feo2I2AG3R4y0RyF_PeF1JIK eEpbMciq4trzOwGBEGyOeAwqxxNtJKsqFuhl2VQ/IMAGE_267.jpg
Redo för start
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1pfTCqPODLKy-PZ7fcrZuYjYZHlqEakGdm4o4XFJvLJ1stm1ILyq5hkrA3yOAxG nxD4n7hTm4xByxmAOaAvHet4g/IMAGE_268.jpg
Och så landning. Blev tyvärr inga bra bilder i luften med mobilkamera.
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1p1wFATvao2E27SOzEqTxNs9PWnmoh9UlTrwozSC8NP6-5UNBCcQIKdaqEMpWjuuIhrSQNPAVxFJfoU304jpH7Qg/IMAGE_289.jpg
Lycklig ägare efter en lyckad landning
http://tgdt6g.bay.livefilestore.com/y1p9jr0X5K__p6Bcmx-D3pP2YLlq7F-PXtximlsntKkgvndbniZVYRJZkVwA8y_4m7fvnEfCs7_s8mgqO NCNngG3w/IMAGE_290.jpg

Ska börja intrimmning av planet nästa helg är det tänkt.
De bästa guiderna jag hittat är dessa.

För de som gillar lite mer teori som jag rekommenderar jag denna att läsa innan man drar ut till fältet.
http://flagstaffflyers.com/images/PGoldsmithTrimming.pdf

Sedan tar man med sig denna till fältet.
http://www.flyinggiants.com/forums/attachments/fg191/24120d1162393123-setting-up-260-goldsmith-trimming-chart.doc

zymos
2009-04-14, 20:45
Tack för tipset med slangklämmorna kanske lika bra att byta ut dem redan innan premiären då :)

Grattis till den lyckade premiären med förresten. Lustigt att de inte räckte med de utsläpp du har runt motor och canister utan att du ska behöva löda på röret på förgasaren men det är ju tydligen ett ganska vanligt fenomen på alla Walbro förgasare så det är kanske något man med ska fixa till innan de är dags för luftdop.

/Martin

/Martin

Tack!
Du blir nog lika nöjd som jag skulle jag tro. Helt underbar kärra.
Min verkar dock ha lite för mycket höger riktning på motorn för den drar svagt åt höger i upplinjer. Men jag måste dubbelkolla detta lite mer.

Det verkar bli ganska mycket övertryck i kåpan. Motorn låter som om jag öppnat ett helt varv på lågfartsnålen när den väl är i luften.

Mvh
Jocke

Sigun
2009-04-15, 00:14
Trevlig med lite bilder på ditt plan. Tack för intrimningsguiderna, de kan nog komma väl till pass, men sängläsning :)

/Martin