handdator

Visa fullständig version : Tull på packet från USA?!



CAD:ar'n
2008-12-25, 12:51
Hm...

Är det någon som vet hur det fungerar med tullen på icke eu packet?
måste jag betala 25% extra :(
och i så fall hur...?

och brukar det vara några problem med långväga beställningar?
(tänkte beställa ett par motorer från gobrushless.com)



MVH Oskar =)

Palleman
2008-12-25, 12:57
Luskade i detdär tidigare vid ett tillfälle då jag var inne på att beställa ett par grejjer från usa... man åker på både moms och tullavgift så jag sket i det :( Blev i slutändan i stort sett samma pengar som här hos dom lokala handlarna...

magnuswrang
2008-12-25, 13:29
Det stämmer beror på vad du köper men kolla med Englans handlare först vad är det du ska ha...
Hör av dig har en del bra handlare från England...

Mvh Magnus

mulder
2008-12-25, 14:00
Brukar vara moms på 25% och tullavgift på 6%.
Ett tips kan vara att hitta någon släkting där eller någon som skall över inom kort och be de handla. Man kan tycka vad man vill om moms o avgifter men så är det. /Mulder

bokis
2008-12-25, 15:15
Tillkommer moms a´25% och div hanteringsavgifter som varierar beroende på speditör..Fortfarande så är det inte tull på leksaker/hobbyprylar..

McRegor
2008-12-25, 15:24
Hej,
Bokis svar sammanfattar problematiken bra - det är alltså också mina erfarenheter. Sen brukar Posten ta ca: 60-70 kr för sitt "besvär" när dom sköter Tullens jobb (i vart fall för småpaket).
Men handlar du inom EU så momsar (VAT) du normalt i det land du handlar från - t ex England - så då tillkommer inga "oförutsedda" utgifter.
Hälsningar
Roger

Ultra Bandit
2008-12-25, 16:24
Tillkommer moms a´25% och div hanteringsavgifter som varierar beroende på speditör..Fortfarande så är det inte tull på leksaker/hobbyprylar..

Kanske inte helt rätt!
Tullavgiften är delvis baserad på vilket materiel dom importerade varorna är tillverkade i! Plast/composite som dom flesta av våra modeller i dag är uppbyggda i = 4,7 % tullavgift.
Spedition företagen tar allt från 100-1000 kr för att hantera moms handlingarna om man inte har ett skattekonto hos tullen.
Har du konto hos tullen, så gör du upp momsen med dom utan kostnad

Hälsningar
Lasse Palm

bokis
2008-12-25, 16:37
Du menar alltså att om leksakerna är av plast så är det moms på dem?Oki,det var en nyhet..

Ultra Bandit
2008-12-25, 17:36
Du menar alltså att om leksakerna är av plast så är det moms på dem?Oki,det var en nyhet..


Står det King Cat ARF Composite på följesedeln så kan du räkna med att du får betala för komposit material..

Leksaker??Tolkningsfråga!!!!
Du ska kunna övertyga den som håller i ditt ärende att det är leksaker vi köper för mellan 1000-15 000 dollar
Om inte, får du överklaga ditt ärende hos tullen(Skattemyndigheterna).

Obs! Leksaker kan ha en tullavgift på 0-4,7%

Jag har dragit ett ärende så långt det bara går,och det är fortfarande inte klart efter nästan 2 år Puh!!!!

P.s Jag tror att dom flesta frakt bolagen(Ej Posten) har kommit fram till en summa av minst 500 skr eller procent på fakturan för att hantera dina momshandlingar för import av varor utanför EU.

Vi/ hobby handlare som har skattekonto hos tullen betalar ingenting för moms hanteringen..

Lasse P

bokis
2008-12-25, 18:00
Tja,det där med minst 500 spänn i hanteringsavgift var också en nyhet som jag har missat..
Och jag köper bara leksaker,inget annat och har aldrig momsat/tullat för något annat heller..
Sen skrev du plast/composite ursprungligen,det var detta jag inte riktigt förstod..
Jag tror att merparten av det vi beställer,och det gäller även ARF:er som har plastkroppar,räknas som leksaker och det är jag tacksam för!Och jodå Lasse,jag får min beskärda del av grejor från utom-EU,det är t.o.m så att det finns speditionsföretag som fakturerar moms/tull till privatpersoner..

McRegor
2008-12-25, 18:19
Hej Lasse och alla andra,
Vi behöver väl inte dra detta in absurdum...
Oscar tänker beställa från http://www.gobrushless.com/shop/
Det man vanligtvis handlar därifrån faller knappast under Composite-stämpeln så det han kan räkna med som tillkommer är momsen - 25 % på hela fakturabeloppet - samt en hanteringsavgift. För småpaket via Posten har jag betalt runt 70 kr för det jobbet - möjligtvis kan det ha höjts en aning under senare tid...
Alltså - även om du säkert har rätt Lasse så rent praktiskt är det knappast något problem för oss "små-handlare". Det är en annan sak om man handlar stora och rejäla grejor för en otroligt grov kis...:)
Hälsningar
Roger

Ultra Bandit
2008-12-25, 18:28
Du menar alltså att om leksakerna är av plast så är det moms på dem?Oki,det var en nyhet..

Köpte 3 st bränsle dunkar i plast (Low-boy Gasolin/Kero) från USA, för några år sedan.
Frakten,momsen,tullavgiften kostade mer en själva dunkarna.Försökte få bort tullavgiften på 4,7%.
Jag överklagade skattebeslutet
Skrev att dessa dunkar är till för mina modellflygplan (leksaker)
Svaret från tullen blev!Plast dunkarna är absolut inga leksaker,och du kan bli åtalad för försök till skattebedrägeri samt bli av med din F-skattesedel omgånde om du driver detta skatteärende vidare..
För tullen var mina Bensin dunkar som vilken jävla bensin dunk som helst.
Vad ska man säga! Insåg att jag var ute på hal is.

Grabbar!!!
Tullen är inte att leka med...

Lasse Palm

Ultra Bandit
2008-12-25, 18:45
,det är t.o.m så att det finns speditionsföretag som fakturerar moms/tull till privatpersoner..

Men den tjänsten får du självklart betala för.
Bokis!
Frågan är om dina fraktbolag är medvetna om att dina modeller/leksaker är byggda delvis i Composite (Epoxi/glasfiber)

kenneth67
2008-12-25, 18:52
att tulle slår ifrån ang bränsle dunkar är väl inte konstigt då det är just bränsle dunkar !?? ett modell flygplan är och förblir ett modell flygplan eller ??? så även de tillbehör som skall sitta i det om jag köper en motor som kostar 10 dollar eller en motor som kostar 5000 dollar så är det ju fortfarande en modell motor !??

priset avgör ju inte om det är en leksak eller inte !?? nåväl momsen och avgiften för hanteringen är ju ngt som SKALL betala så därom finns ju inget att klaga på


men jag är lite nyfiken på vad det är för ärende du driver lasse ??? sedan så har ju du ett lite annat bekymmer med som handlare ... då håller dom nog lite mera koll på dig och dina affärer skulle jag tro ---

Ultra Bandit
2008-12-25, 19:52
att tulle slår ifrån ang bränsle dunkar är väl inte konstigt då det är just bränsle dunkar !?? ett modell flygplan är och förblir ett modell flygplan eller ??? så även de tillbehör som skall sitta i det om jag köper en motor som kostar 10 dollar eller en motor som kostar 5000 dollar så är det ju fortfarande en modell motor !??

priset avgör ju inte om det är en leksak eller inte !?? nåväl momsen och avgiften för hanteringen är ju ngt som SKALL betala så därom finns ju inget att klaga på


men jag är lite nyfiken på vad det är för ärende du driver lasse ??? sedan så har ju du ett lite annat bekymmer med som handlare ... då håller dom nog lite mera koll på dig och dina affärer skulle jag tro ---

Kenneth!!!
Såg du inte att jag skrev att jag var ute på hal is??

Problemet är att en del av våra modeller börjar betraktas som obemanade luftfartyg av diverse statliga instanser!!
Om du köper ett modellflygplan på 2-3 meter i spännvidd, ska du kunna övertyga tullen om att det är en leksak du har köpt.
Om du köper Jet turbin eller en bensin/metanol/ motor på 100 cc så ska du också kunna övertyga tullen om att det är en leksak du har köpt
Av egen erfarenhet så betraktar tullen/spedition företagen inte dessa prylar som leksaker längre.
Dom ser dessa motorer/turbiner som om det vore en importerade flygmotor som kan användas till annat än modellflygplan.

Jag tror kanske någon i SMFF/RCFF borde driva detta upp till högre instans för att få klarhet..
Risken med det, kan bli att en del av modellflyget inte kommer betraktas som leksaker...

Nu är det i för sig inte tullavgift på allt, så ni får förlita er på turen eller en snäll tulltjänsteman...

Lasse Palm

kenneth67
2008-12-25, 19:56
nu trodde jag ju att det var nått annat du drivit till sin spets ... inte bensin dunkar !! ...
om det nu är så att tullen inte anser detta vara leksaker så då får man ju ta och upplysa tullen om att så är fallet .. så där har kanske smff och rcff ngt ytterligare att bita i !? men är det inte med så att det är tullfritt endast vid privat import ??? rätta mig om jag har fel ...

_Nik_
2008-12-25, 21:20
angående tullsats på modellflygplan så kan jag väl klippa in tullens eget svar på just den frågan:

"Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2006-10332.
Varukoden för modellflygplan är 9503201000 om den är av plast. För övriga material är varukoden 9503209000. Tullsatsen är 0 % oavsett vilket material. Mervärdesskatten på 25 % tillkommer på varans pris inklusive frakt och ev.försäkringskostnader.Detta kallas för tullvärdet."

/Nik

Tobbe O
2008-12-25, 22:49
Nik ä kung på import,,, yeahhhh :1headbang:

Sigun
2008-12-26, 01:25
Nik tråd dödaren.. utrett

Ultra Bandit
2008-12-26, 05:27
[quote=bokis;195034]Tja,det där med minst 500 spänn i hanteringsavgift var också en nyhet som jag har missat..

Jag tror Schenker började med den avgiften vid årsskiftet 2007/2008 för kunder som inte har konto hos tullen.

mulder
2008-12-26, 09:44
Är det samma tullregler/moms mm från alla icke EU länder som tex frän Asien, Usa? /Mulder

bokis
2008-12-26, 15:19
En bra fråga,försökte läsa mig till detta men det var inte lätt..
Från Asien så är det 0 i tull,från USA saknades det nån kod för o få svaret så där gick jag bet..Men jag tror(inte vet) att det är nada på leksaker därifrån också och oavsett vad vi själva tycker så räknas det vi pysslar med som leksaker(jag tycker faktiskt också att det är det),kanske därför jag har sluppit moms till dags dato..
Sen är det skrikandet på Tullen som jag tycker är trist på forumen,våra paket hanteras till 99.9% av speditionsföretagen och tullen har mycket lite med detta o göra,ändå skälls det på tullen till höger o vänster..
Jag är dock förvånad över hanteringstiderna på en del bolag,måste kosta en förmögenhet i lokal och hanteringskostnader att mellanlagra försändelser i t.e.x Malmö veckovis..
I min värld så är det billigare att slippa detta o få ut försändelserna till mottagarna så fort som möjligt.
Tack Nik för dina koder,det hjälpte en hel del för att söka svar!

AM
2008-12-26, 16:11
Man kan söka en varukod i TARIC-registret på tullens hemsida. När man hittat varans varukod väljer man land det exporteras ifrån och får då fram tulltaxan i procent.
Exempelvis här:
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagSokNr.cgi?n=9503&sokt#go

Man kan tjäna mycket pengar på att själv tulla in sina varor. Se till att paketet adresseras till DIG. Trots detta är det ofta en speditör som "kidnappar" försändelsen och ska ha hundratals kronor i tullavgift. Det tar 10 minuter att tulla in en försändelsen - Fyll i en blankett med hjälp av TARIC-sökning där du har större chans att hitta rätt benämning än en speditör som inte vet vad varorna handlar om. Du betalar momsen och tullavgiften kontant. Klart!

Värst av allt är sjöfrakt - som inte är avreglerat. Fick en sändning som kidnappats av en speditör i Göteborg där det kostade uppemot 4000 kr för speditörens jobb - att tulla in paketet. Det var många olika saker på fakturan; Securityavgift (som inte finns längre), Terminalavgift på 340 kr (Hamnen tar ca 300 kr för en 40-fotscontainer att ställa den på kajen), Fakturerinsgavgifter, Bränsletillägg (frakten är ju redan betald hos leverantören), osv, osv. Det är inget annat än bedrägeri! Och man står maktlös - "vill du anlita en annan speditör ska du ändå betala mig först"....

Mvh
Ove

Ultra Bandit
2008-12-27, 10:19
Jag är dock förvånad över hanteringstiderna på en del bolag,måste kosta en förmögenhet i lokal och hanteringskostnader att mellanlagra försändelser i t.e.x Malmö veckovis..
I min värld så är det billigare att slippa detta o få ut försändelserna till mottagarna så fort som möjligt.

Själv är jag inte ett dugg förvånad!!
Det är hanteringstiden fraktbolagen vill att vi kunder (privata/handlare) ska betala för.
Och så länge dom får och kan ta betalt för sina "tjänster",tror jag dom inte bryr sig!

Krille
2008-12-27, 11:16
Det värsta jag varit med om var när jag bestälde min skala kropp till helin för 2 år sedan. shenker nere i malmö tog mitt paket och skulle tulla det, från att paktetet kom till sverige tog det 4 veckor innan jag kunde hämta ut det.
dessutom fick jag betala shenker 1500 spänn eller 50% i tull/moms/avgifter för att få mitt paket som med frakt från asien kostade mig 3000:- (+1500 till shenker), fick vara så glad å betala utan att ens se ett kvitto på vad jag betalade för. Less å dum som jag var tog jag inte reda på det utan betalade å såg glad ut.

Så beställer ni utomlands så håll koll på vad ni betalar i tull/moms till de företag som tar emot paketet här i sverige så ni inte blir lurade på massa pengar som jag.

Ultra Bandit
2008-12-27, 18:09
Nik tråd dödaren.. utrett

Om det ändå vore så enkelt!!!

Ultra Bandit
2008-12-28, 01:43
[quote=kenneth67;195057]nu trodde jag ju att det var nått annat du drivit till sin spets ... inte bensin dunkar !! ...

Jag och en kompis, fick som privat personer en F-3A modell och diverse skala modeller med F-4C standard klassade som tävling/sport redskap, av en nitisk tjänsteman på ett av dom större spedition företagen. Personen i fråga,tog reda på vad beteckningarna i följesedeln stod för! såg att det finns internationella tävlings klasser för dessa, därav klassningen av våra modeller..
kul va!!!

Lelle
2008-12-28, 08:07
Man kan tjäna mycket pengar på att själv tulla in sina varor. Se till att paketet adresseras till DIG. Trots detta är det ofta en speditör som "kidnappar" försändelsen och ska ha hundratals kronor i tullavgift. Det tar 10 minuter att tulla in en försändelsen - Fyll i en blankett med hjälp av TARIC-sökning där du har större chans att hitta rätt benämning än en speditör som inte vet vad varorna handlar om. Du betalar momsen och tullavgiften kontant. Klart!

Mvh
Ove

Ove.
Hur undviker du att ditt paket inte kidnappas av fraktbolagen. Ditt paket är väl adreserat alltid till dej själv. Förklara gärna hur du får tag i fraksedeln och kan tulla själv innan det är för sent.

Ultra Bandit
2008-12-29, 13:47
Hoppas inte tullen/spedition företagen ser den här sidan när det är dax för nya grejer!!
Kan bli jobbigt att förklara!= långa brev:(

http://bvmuav.com/Announcements.htm (http://bvmuav.com/Announcements.htm)

CAD:ar'n
2008-12-31, 14:30
Tack för all bra information! :D

Jag får kolla om det finns någon återförsäljare i europa, som tar hem det jag letar efter...

Annars lät det ju bra att man kan skapa ett konto hos tullen och ta hand om packetet själv



Ett stort tack!

MVH Oskar =)

jocke1963
2009-01-01, 02:44
angående tullsats på modellflygplan så kan jag väl klippa in tullens eget svar på just den frågan:

"Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2006-10332.
Varukoden för modellflygplan är 9503201000 om den är av plast. För övriga material är varukoden 9503209000. Tullsatsen är 0 % oavsett vilket material. Mervärdesskatten på 25 % tillkommer på varans pris inklusive frakt och ev.försäkringskostnader.Detta kallas för tullvärdet."

/Nik

Jag fick annat svar, att 200:- SEK gäller, men det kanske beror på att jag beställde delar, inte hela plan...? Läs nerifrån o upp....
Historien bakom är en beställning från Hongkong, av en lipo-ack, a´ 227:- SEK inkl frakt, som nog är en av de mest långdragna frakterna jag varit med om iaf....påminnelseavin beror på att "Post-******na" ej skickade ut någon avi öht....
Jävla Tull- o Post-****** !! :(

10 okt 2008Posten Företag Ekerö, Försändelsen är överlämnad till mottagaren.
19 sep 2008Posten Företag Ekerö, Påminnelseavi har skickats till mottagare.
9 sep 2008Konsum Färentuna, Försändelsen är överlämnad till mottagaren.
9 sep 2008Konsum Färentuna, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.
9 sep 2008Posten Företag Ekerö, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.
8 sep 2008Stockholm utr,Sverige, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.
5 sep 2008Stockholm utr,Sverige, Tullbehandling pågår
2 sep 2008Stockholm utr,Sverige, Under tullbehandling hos Posten AB
2 sep 2008Stockholm utr,Sverige, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.
31 aug 2008Hong Kong, Försändelsen har lämnat sorteringsterminal i utlandet för vidare transport till Sverige.
28 aug 2008Hong Kong, Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet.


Oftast går vi på det varuvärde som står på försändelsen, men i vissa fall begär vi in kvitto eftersom vissa avsändare inte anger ett riktigt värde på det man köpt.

Gränsvärdet för att inga avgifter ska tillkomma är 200kr

Mv
Mats Sahlberg
Arlanda Postterminal

Från: Jocke
Skickat: den 13 oktober 2008 03:04
Till: Utrikes Brev Arlanda, Posten; Kundtjänst Privat Posten
Ämne: SV: RA842660244HK


Nu börjar jag undra om Ni ignorerar mig…?
Mer än en månad sen jag skickade mailet längst ner…
Mvh Jocke

_____________________________________________
Från: Jocke
Skickat: den 29 september 2008 08:05
Till: 'utrikesbrev.arlanda@posten.se'; 'kundtjanst.privat@posten.se'
Ämne: SV: RA842660244HK
Fortfarande inga svar på mina frågor nedan !?
/jocke
_____________________________________________
Från: Jocke
Skickat: den 15 september 2008 17:42
Till: 'utrikesbrev.arlanda@posten.se'
Ämne: SV: RA842660244HK
Ingen som kan svara på mina frågor nedan ??
Mvh Jocke
_____________________________________________
Från: Jocke
Skickat: den 9 september 2008 13:24
Till: 'utrikesbrev.arlanda@posten.se'
Ämne: SV: RA842660244HK
Fick försändelsen idag, tackar !
Följdfrågor:
Min mailadress stod tydligt o klart på paketet, kunde Ni inte mailat Era frågor om varuvärde istället, och sparat in på porto och miljö ?
Hur funkar det med tull o moms på rc/hobby-prylar från utlandet, är det beloppsgränser el annat man går på, det figurerar en massa olika svar på dessa frågor på en del rc-forum där jag är medlem ??

mvh Jocke

Ultra Bandit
2009-01-01, 02:55
Ove.
Hur undviker du att ditt paket inte kidnappas av fraktbolagen. Ditt paket är väl adreserat alltid till dej själv. Förklara gärna hur du får tag i fraksedeln och kan tulla själv innan det är för sent.

Jag är också väldigt nyfiken på hur man ska gå till väga.

Lasse P

TomasE
2009-01-06, 19:59
Ove.
Hur undviker du att ditt paket inte kidnappas av fraktbolagen. Ditt paket är väl adreserat alltid till dej själv. Förklara gärna hur du får tag i fraksedeln och kan tulla själv innan det är för sent.

Jag är också nyfiken på hur man ska gå till väga för att tulla
in försändelsen själv.
//TomasE

AM
2009-01-06, 22:45
Se till att paketet adresseras till Dig. Fraktaren meddelar att paket ankommit och Du svarar då att du vill tulla in det själv.

Då får du åka till fraktterminalen och få papprena - åka till tullen och fylla i ett papper - samt betala ev. tull, men definitivt momsen.

Åk sedan tillbaka till fraktterminalen och kvittera ut din försändelse.

Flygfrakt har jag gjort detta med vid flera tillfällen. Sjöfrakt kan vara svårare då sjöfrakten inte är avreglerad.
Hittade ett svar på frågan på nätet:

OM du får med kurir så tullar de in varorna och du betalar till dem vad det kostar.

OM du får med flygfrakt (ej kurir alltså) så kan du antingen tulla in själv på flygplatsen (Hämta dokument hos flygbolaget, deklarera hos tullen och slutligen tillbaka och hämta ut hos flygbolaget - cargo). Eller du anlitar en speditör som tar ut varorna åt dig. En speditör tar betalt för tull o moms PLUS en avgift som är minimum ca 1200 svenska. De kan även ordna frakten hem till dig. Mvh
Ove

Ultra Bandit
2009-01-07, 01:02
Se till att paketet adresseras till Dig. Fraktaren meddelar att paket ankommit och Du svarar då att du vill tulla in det själv.

Då får du åka till fraktterminalen och få papprena - åka till tullen och fylla i ett papper - samt betala ev. tull, men definitivt momsen.

Åk sedan tillbaka till fraktterminalen och kvittera ut din försändelse.

Flygfrakt har jag gjort detta med vid flera tillfällen. Sjöfrakt kan vara svårare då sjöfrakten inte är avreglerad.
Hittade ett svar på frågan på nätet:
Mvh
Ove


Ove!
Paketet är väl alltid adresserad till dig själv som företagare/privatperson eller?

Paketet ligger som du själv skrev redan hos Cargo eller oftast hos ett fraktbolag när dom kontaktar dig = redan för sent att slippa deras avgift som helt klart varierar.

Kan man nu hämta det utan "avgift" hos Cargo så förutsätter det man bor nära någon av dom större flygplatserna i Sverige! Om man nu ska tjäna några pengar på att hämta det själv.
Så jag förstår inte villka (mycket pengar) man kan tjäna på det här.

Som sagt! Momsen kommer man aldrig i från.
Tullavgiften! Är som alltid beronde på hur ärlig man vill vara!

Den enda möjlighet "jag tror" det går att tjäna några tusen lappar på, är om man som företagare ordnar ett skattekonto hos tullen = då slipper man diverse hanteringskostnader.


Mitt råd till er som vill köpa större modeller från exempelvis USA!
Försök få hobbybutiken att skicka modellen med det fraktbolag som har lägst hanterings och fraktkostnad till Sverige = Du måste själv kolla upp dagspriserna på avgifter och frakt kostnader på fraktbolagens hemsidor.

P.s många butiker har kontrakt med olika fraktbolag i USA= Ointresserade av att använda det bolag som du kommer att rekommendera!

Hälsningar
Lasse Palm

AM
2009-01-07, 07:43
Nej, det är ingen självklarhet att paketet går direkt till dig trots att det är adresserat till dig. Gäller i all synnerhet sjöfrakt. Det är ofta en speditionsfirma som kontaktar dig och meddelar att paketet anlänt.

Vill man spara pengar ska man be att få tulla in försändelsen själv. Då sparar man in de ca 1000 - 1200 kr som speditören tar för 10 minuters jobb och den extra körning du får göra till Cargoterminalen och fram och tillbaka till tullen. Att ha ett konto hos tullen tar ju inte bort avgifterna (Moms & ev. Tull) som ändå måste betalas till tullen och speditören. Man kan eventuellt tjäna en slant genom själv leta upp ett korrekt Taric-nummer som ger en lägre tulltaxa. Det är inte så ofta speditören vet vad paketet innehåller och vad det ska klassas som.
Jag har själv tjänat 5% tull på att ta fram ett korrekt Taric-nummer på en produkt från USA.
Det kan vara bra att ta reda på vilket företag som tillverkaren anlitar för frakten - och då kolla vilken speditör som är deras ombud i Sverige.

Mvh
Ove

wolw
2009-01-07, 09:10
Jag har aldrig beställt stora modeller från USA, däremot delar, airbrush, färg spackel, kit etc etc. Har aldrig fastnat hos någon speditör så länge som man använder sig av billig frakt (USPS).

Tull brukar man alltid åka på, beroende på värdet på försändelsen + frakt. Så handlar man billigt tullas/momsas det efter det ;)

Peter :)

Michael
2009-01-07, 20:58
Om man ser till att få paket skickade som postförsändelse (brev, EMS eller postpaket) är det den svenska posten som sköter hanteringen av paketet. De tar ut en i sammanhanget mycket måttlig avgift för tullklareringen (63-100 kr beroende på ursprungsland). Problemen uppkommer om paketet är för stort för att skicka som postförsändelse. Då gäller det verkligen att undersöka hur mycket olika speditionsfirmor tar i avgift för att förtulla varorna om man inte ska bli blåst på mycket pengar.

Här är tullverkets egen information om förtullningsförfarandet:
http://www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280005510/import%2C+funderar+du+p%C3%A5+att+importera+tv790. 81.pdf (kortversion)

http://www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280005518/import+av+varor+tv790.6.pdf (längre mer utförlig version)

Läs detta så slipper vi spekulationer om hur man kanske kan göra.

Problemen med att som privatperson sköta tulldeklareringen dels att få stopp på paketet innan en speditör förtullar paketet (vilket de gärna gör eftersom de tjänar pengar på detta) och dels att betalningen ska ske kontant (vilket förutsätter att man har ett tullkontor i sin närhet). Alternativet att få betala per faktura är knappast aktuellt för privatimport i liten skala eftersom det i kräver att man ansökt om och fått tullkredit vilket såvitt jag vet endast ges till näringsverksamheter.