handdator

Visa fullständig version : har du över motoriserat ??



kenneth67
2009-01-03, 21:12
då iaf jag har en tendens att över motorisera mina kärror !!
så tänkte jag varför inte en tråd för oss som gör det !

så jag tänkte finns det fler som kastar i mera motor än vad som behövs/är rekomenderat .. och vad har du/ni för erfarenheter höll kärran ihop flög den som en tegelsten eller hur gick det ??

det värsta jag har nu är min giles 140 size som pryds av en 40cc bensinare dock ej flugen ännu

samt min cap 231 som är specad max 120 2 takt men har en 140 2 takt flugen och flyger som en dröm ... utan extra död vikt .. :vroam:

Nyroth
2009-01-03, 22:52
Ehhrmm, har väl hänt....

wesse
2009-01-03, 23:04
Ehhrmm, har väl hänt....


dom flyger bra dom säger Hellmut:sarcastic:

AmRi
2009-01-03, 23:53
Hej, Jag brukar övermotorisera mina plan och tycker det funkar alldeless utmärkt så länge det finns vingyta som kan ta hand om det extra vikt det blir.
Mitt mest övermotoriserade plan för tillfället är en 60:a Diabolic funfly med en Saito180. Hovrar på 1/3 gas, hehehe

Robert_s
2009-01-03, 23:56
Bara lite:P bara 50cc för mycketXD

mulder
2009-01-04, 08:54
Sätter alltid i så stor motor som möjligt med vissa krav, kollar vilka varv motorn har för bästa effekt med olika snurror beroende på hur jag vill flyga modellen, sakt, fort, bra ax, försöker hitta en motor med så låg vikt som möjligt och bra tryck i. Jag gillar inte att blya för att få rätt TP eller skära upp kåpor så inget finns kvar, motorn får inte ge några större negativa effekter på flygningen. Det viktiga är att det är harmoni i flygningen dvs motor, plan o pilot skall trivas ihop. /Mulder

LAB
2009-01-04, 09:07
Alla kärrorna i min hangar är övermotoriserade dom flyger i alla väder o kommer upp även om gräset är alldeles för långt:thumbup:.Men DC3an o Great News(Ben Buckle) kommer att ha rek motor när dom är byggda.
Det är lämpligt att man kollar över linkar,servon,brandvägg o vingskarvar när man klämmer dit en större motor.För man har ju tagit över ansvaret från tillverkaren om hur mycket kärran ska tåla.:secruity:

wesse
2009-01-04, 10:12
Det viktiga är att det är harmoni i flygningen dvs motor, plan o pilot skall trivas ihop. /Mulder


den texten förstod jag inte Mulder förklara lite mer är du gullig..p.s Hälsa fruggan:)

McRegor
2009-01-04, 10:19
Hej,
I egenskap av elflygare upplever man väl det mesta som övermotoriserat om man jämför med sina tidigare metanolkärror...:)
Men - det jag lärt mig av elflyget och inte minst det allra enklaste nämligen depronflaxet vi flyger inomhus med är att hålla totalvikten så låg som möjligt i kombination med rimlig motoreffekt. Det är väldigt lätt att sätta i en lite större rova men det medför ofta en högre vikt och då påverkas fleygegenskaperna negativt. Visst - depronflaxen är säkert känsligare än t ex en 2 m Yak men jag tror ändå på att vara lite försiktig med alltför stora (=tunga) rovor. Som någon nämnde så skall man givetvis undvika bly - både fram och bak i kärran - om det är möjligt. Att vikta ner en kärra är sällan positivt för flygegenskaperna (med vissa undantag). Det kan ju t ex tala för en lite större rova om kärran tenderar att bli baktung - i stället för bly i nosen.
Kan man kombinera bra/hög effekt med låg vikt ser jag inga problem - och det är precis det som är så enkelt att ordna med elflyget...:thumbup:
Hälsningar
Roger

PS: Visst är jag hängiven elflygare men även jag inser problemen med el - t ex i stora kärror där kostnaden för ackar idag tyvärr är alltför hög i kombination med problem att ladda dessa kraftpaket ute på fältet. Men för mindre kärror är det en befrielse - inte minst för oss som flyger utomhus under vintern. Sen är ju som vanlig "smaken som baken"...och det får man respektera.

mulder
2009-01-04, 10:31
den texten förstod jag inte Mulder förklara lite mer är du gullig..p.s Hälsa fruggan:)

Ett flygplan är som en kvinna de skall vårdas ömt o mjukt.
Likheten mellan en kvinna o flygplan är att de är känsliga för störningar. /Mulder ps hon hälsar tillbaks.

kenneth67
2009-01-04, 10:59
ja med el flyget är det genast mycket lättare att få mera kräm utan att det drar iväg i massa vikt .. så där har du poäng mcgregor! ..

får väl lägga till att jag har en !!! undermotoriserad kärra med ! .. å vet inte ens om den flyger än ! .. en swallow 90ex skall ha en 91 fyrtakt av mordernt snitt .. i denna har jag petat i en riktigt gammal os 90fs den första som har stiftet frammåt så man slår sönder fingrarna på proppen ! .. tänkte testa den idag ev ! ...

bokis
2009-01-04, 16:06
Warben o jag testade en kärra fast åt andra hållet..Det enda som fick den o lyfta var jordens krökning och ett bowlinganlöp från Bonkbok´s sida som var fantastiskt..startsträcka 100 meter+.
Finns visst en film på det..:lollypop:
Annars så ligger nog Hankes Jamarayak bra till,hela motorn med brandvägg o tillbehör avvek från den planlagda rutten,motoriseringen skulle ha varit ca 20 cc,han hade fått för sig att en gigantisk MVSS skulle gå bra!:dance3:
Men han e född optimist den där Hanke!

Palleman
2009-01-04, 17:14
Har precis skruvat i en ny morot i min V-Mar Cap som rekommenderas en .61'a.... Hade en ASP 120 4-t förut men då den spånar och har sig (dissekreringsobjekt) så har jag pillat ur den och satt i en MOKI 120 2-takt boxermotor som jag håller på att ställa in.

Får trösta mig med att varje cyliner är en .61'a :sarcastic:

Så där är ju 200% motorisering. Klumpen väger 1kg mot ASP 120'ans 800.... Hmmm :stupido2:

Har skruvat fast ett 100g fiskeblysänke längst bak under stabben plus 2 st 3000mAh NiMH glödceller ca 1dm bakom vingens bakkant... Trots detta är den fortfarande lite framtung... men som dom säger... hellre lite tung i nosen än i baken ;)

Har inte tatt upp denna best än men ska så snart vädret tillåter...

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/1248/1_20090104.jpg

Men har ju en ENYA 41 4-taktare i min P-51B från VQ och där rekommenderar dom 46 2-takt eller 70 4-takt och den flyger som en dröm med denna lilla japanes :sarcastic:

Jag tycker det är så fruktansvärt individuellt från modell till modell vilken motor som passar...

kenneth67
2009-01-04, 17:19
den kommer ju bli som en sjunk bomb palle ! 300 gram redan på motor å bly ... å på en .46 kärra .. där är ett lycka till på sin plats ! en cylle till på 61 är 100% palle ;)

Palleman
2009-01-04, 17:27
Nej det är ju en .60-kärra ;)

mulder
2009-01-04, 18:08
skall bli kul o se denna maskin till sommaren, /Mulder

kenneth67
2009-01-04, 18:17
skall bli kul o se denna maskin till sommaren, /Muldertror du den överlever så länge mulder ???

DrHanke
2009-01-04, 19:27
hehe film finns på allt bokis :)

Mustang vid jordens krökning...

Viddler.com - Bokis TopFlite Mustan P-51 - Uploaded by drhanke@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/37d8cb87/@@AMEPARAM@@37d8cb87/


Sen har vi den lätt övermotoriserade Yaken... Där flygningen efter denna så skulle jag stödgasa lite vid landning men motorn och spantet bestämmde sig för att överge skeppet...

Jamara YAK-54 med MVVS 45 (liten 19mb) (http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20050926/drhanke_yak54_small.wmv)
Jamara YAK-54 med MVVS 45 (stor 48mb) (http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20050926/drhanke_yak54_big.wmv)

kenneth67
2009-01-04, 20:29
haha ja den dära mussen var det nog nån högre makt som hjälpte till å lyfta ! ...

Sigun
2009-01-05, 00:27
Länken till Jamara Yaken är lite galen hanke.. kolla båda länkarna

/Martin

DrHanke
2009-01-05, 09:15
tack nyroth , fixade felet :)

Sigun
2009-01-05, 09:57
hmm.. nu är hanke trött

Snickarjävel´n
2009-01-05, 10:50
Hanke skulle kanske hållt sig till dansgolvet igår :icon_pidu:

EPG
2009-01-05, 12:25
Blyar hellre i asslet än i nosen. Dock är väl inte för hög totalvikt inte heller så bra i alla lägen. Sätter i så stor motor det bara går och sen försöker att balansera allt så gott det går med servon, ackar med mera. Svårare med ARF men det går att omfördela vissa grejer där med.