handdator

Visa fullständig version : Kyosho Blue Streak ?



jocke1963
2009-02-25, 20:27
En kollega på jobbet pinglade häromda´n, undrade om jag ville ha en radiostyrd båt....? Han känner ju till mitt rc-intresse och hade hittat en båt nere i grovsoprummet. Jag trodde det var en leksaksbåt som nå´t barn/förälder tröttnat på, men det visade sig vara en Kyosho GP 800 Bluestreak, med en GX15R ? med "pull-start". Saknas dock överbyggnad, dvs själva locket, samt locket till radio-luckan och ingen som helst elektronik finns kvar...

Har inte tagit isär den än, bara småkikat på den. Motorn går ej att dra runt, den är helt stum. Den sitter dessutom gummiupphängd, men det fästet känns väldigt "sladdrigt". Det gör oxå hela skrovet, känns som det är gjutet i väldigt tunn plast. :thumpdown:

Ska först se om Kyosho har överbyggnad o lock kvar i sortimentet.
Sen se om motorn går att få igång, eller om jag direkt ska satsa på en billig vattenkyld bortslös kombo... kanske epoxia fast några förstärkningslister längs insidan av botten, för att få bort sladdrigheten.

Hittade en del info på RCG, där vissa sågar den helt, medan andra gillar den.

Nå´n här som haft en som har några tips ?

Tigertass
2009-02-28, 14:12
Hej!
Underbart fynd du har gjort! Har en överbyggnad åt dig om du vill ha!
Jag tog isär övre och undre halvan av skrovet för att sätta in förstärkningar för lite större motor, men tyvärr stannade projektet, nu har jag hela paketet till försäljning. Dock blir det nog en gjutning av skrovet! Men maila mig på info@anderssons-trabatar.se så fixar jag bilder åt dig och mer info! Bara glad att bli av med det hela...
Min erfarenhet är att den båten BEHÖVER mer styrka i skrovet, men duger gott åt lek och nybörjarbåt....

MVH: Runar

jocke1963
2009-02-28, 14:44
Det vore kalas, Runar !
Har mailat dig...

Tog faktiskt isär den igår kväll, fick göra rent motorn ganska länge innan den gick runt. Ska nog prova den med den befintliga motorn först, om så bara en kortis, för att känna den nostalgiska metanoldoften. :)

Körde mkt metanol, både bil o båt, dock aldrig flyg, under tonåren...
Men sen åker det nog in en högvarvig borstlös motor och en fet-ack !


Lägger in lite bilder ikväll...

PS, glömde fråga i mailet hur du tänkte göra förstärkningen ?

jocke1963
2009-02-28, 19:58
Lite bilder och en film där jag försöker visa hur vekt skrovet är, framgår tyvärr inte så bra, märkte efteråt att nå´n ändrat inställningarna för film på kameran, till lägre upplösning...

Sladdrigheten i motorupphängningen visade sig bero på att 2 av de 4 gummi-upphängningarna var tvärt av. Har rengjort dom/låtit dom dra i t-sprit för att få bort all olja, sen CA:at fast dom, får väl se om det håller. De syns på motorbilden, motorfästet till vänster.

YouTube - Kyosho Blue Streak

jocke1963
2009-07-20, 04:13
Nu är den äntligen premiärkörd !
Blev en kort tur i Mälaren efter jobbet idag, ville inte störa de boende vid vattnet fööör länge... :)
Gick bra, MEN, alltid detta men....vid snabba svängar beter den sig som en vattenskoter,svänger runt sin egen axel, dröjer en stund med aktern i luften, gräver sen ner sig och tar fart igen...?
TP för långt fram helt enkelt, men den är ju helt original i setup ?
Fick inte med beteendet på film, hade ingen kamerapersonal, dessvärre..filmade lite med mobilen, därav kvalite´n....

Edit, går tydligen inte att lägga upp mp4-filmer...??

Får göra såhär istället:
YouTube - Kyosho Blue Streak 1

YouTube - Kyosho Blue Streak 2

jocke1963
2009-07-22, 20:19
Min fråga var inte helt tydlig, ser jag nu:

"TP för långt fram helt enkelt, men den är ju helt original i setup ? "

Finns det generella tyngdpunktsangivelser för båtar, typ som med plan: "generellt 30 % av kordan" ??

Tanken går ju att hasa lite bakåt, men då får jag ju samma problem när den börjar bli tom ?

Båten har ju iofs även ställbar proppvinkel, kanske ska man experimentera även lite där..?

jtq
2009-07-24, 14:47
Svårt att ge ett bra svar på på TP men generellt runt 30% från akterspegel.

Propvinkel kan du testa om du har den mycket nervinklad.

Rodervinkel om den är ställbar kan också ge effekten du beskriver. Om rodret är vinklat bakåt ut från akterspegel.

Jag skulle börja med att testa propvinkel förutsatt att TP inte är helt galen.

Lycka till!

Skrotiz
2009-07-28, 12:14
Exakt så gör min Kyosho Jet Arrow vid fulla styrutslag, jag har arbetat bort de i huvet genom att inte svänga fullt. Funkar bra.