handdator

Visa fullständig version : ställa in kanal på Hitec Freedom 9S



sundqvistjohan
2009-03-23, 19:22
I en beställning från Al's hobbies hade jag bl.a. beställt en Hitec HFD-08RD 8ch Dual/Conv 35Mhz mottagare. Tydligen hade de inte den i lager och jag fick istället en något dyrare syntes-mottagare för samma pris.

Mottagaren är en 9 kanalers Hitec Freedom 9S (HSD-09RQ)
http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=34912&Desc=hitec

På asken står det att det är en 35MHz mottagare (de finns också på 72MHz-bandet). Jag har en Optic 6 radio med kristallmodul (kanal 64, 35.040MHz).

Det jag inte förstår är hur jag ska få mottagaren inställd på min kanal. Med mottagaren kom en "tryckknapp" med sladd som kan anslutas till mottagaren då man ska ställa in önskad kanal och fail-safe.

Har försökt enligt punkt 4 i manualen http://www.hitecrcd.com/product_file/file/164/HSD-09RQ_Freedom9S_manual.pdf

Både så att jag (med sändaren påslagen) först ansluter batteriet till mottagaren och sedan trycker en sekund på knappen som jag anslutit till mottagaren. Sedan rör jag skevroderspaken på radion ett par gånger fram och tillbaka. Led lampan på mottagaren blinkar hela tiden mycket snabbt, ändrar aldrig. Servona rör sig inte om jag kopplar i dem.

Jag har också försökt ansluta batteriet medan jag håller knappen intryckt och sedan släpper en sekund efter att jag anslutit batteriet och därefter har jag rört på skevroderpaken ett par gånger. Då börjar ledlampan blinka 2 gånger i sekunden som om mottagaren skulle skanna igenom frekvensbandet. Därefter börjar ledlampan blinka tre gånger i sekunden med korta mellanrum. (Led code 4) vilket betyder att inställningen av kanal har misslyckats.

Jag vill ju inte returnera mottagaren om det är så den är hel och att jag skulle ha gjort något fel då jag ställer in kanal. Är det någon som äger en likadan och har klarat av att låsa mottagaren på rätt frekvens?

sundqvistjohan
2009-03-25, 11:43
Problemet löst. Knappen ska hållas intryckt då man kopplar på mottagaren, men inte för länge. Mottagaren hittade genast rätt kanal då jag tryckte på rätt sätt. Nu är mottagaren låst på min frekvens, fail safe ställer jag in när jag har monterat elektroniken i planet.