handdator

Visa fullständig version : Peak Model EXTRA330L 25%



Corsair
2009-04-17, 17:54
Hej
Har beställt en ny kärra, kommer mer info och bilder när den är hemma. Har en OS160FX som skall få äran att hjälpa mig i luften....:sarcastic:

Denna byggtråd har upphört,
fortsätter med en ny byggtråd "PEAK EXTRA 330L 25% "MAKEOVER", nu blir det bensin och lite annat godis..:thumbup:

Lelle
2009-04-18, 08:30
Hej Janne.

Corsairen klar?
Nu får du iaf en kanonkul modell. Extran är ett mycket välflygande acrobat som du kommer att få mycket skoj med.

Skickar över en bild på min Great Planes 1/4-skala Extra. Har en Saito 300 twin i nosen som drar en Xoar 22x8".
Flög den faktiskt för första gången i torsdags och det är ett häftigt ryt i maskinen.
Du får se den på MFD.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02868.JPG

TheGreatBoo
2009-04-18, 11:11
Coolt!

Har kollat på dessa modeller, fast mest på yak'en. Beställde du från peakmodel.com direkt eller från lindinger? Om du beställde från peakmodel direkt, åkte du på tull och moms (och var du inte sugen på mdl28 combon?)? Ja, ja, jag är grymt nyfiken på dessa... Lägg gärna upp lite bilder och intryck så snart lådan anländer :)

//TGB

Corsair
2009-04-18, 12:22
Hej TGB
jag köpte den från Peak direkt, momsen har ju även Lindinger lagt så den är svårt att ta bort.
Kommer bilder så fort den har landat hos mig.......

Corsair
2009-04-19, 18:51
Tjena Lelle
Det har inte blivit mycket sista två veckorna, jobbet suger.....men snart..:lollypop:

Den är snygg, Patty Wagstaff, jag hade en fast den Röda, kommer inte ihåg vad den hette, lite mindre spv än Wagstaff, en OS160FX drog den kärran till "Over the clouds"

Corsair
2009-04-22, 14:01
Nu har den kommit hem, beställde dem 17/4 idag är det den 22/4 TOPPKLASS, skrivit ned värdet till 59 dollars moms i sek 299......återkommer med bilder....ser j-ligt fin ut...:fans::fans:

Corsair
2009-04-22, 17:39
Kanon fin, har börjat lite men skall ta hem motorn mm från landet. Kanske flytta över till Byggdagboken ?
Lite bilder...:icon_pidu:gick inte och ladda upp bilder, kommer igen senare:banghead:

Corsair
2009-04-23, 06:45
Nu blir det bilder....var tvungen att börja....:lollypop:

Corsair
2009-04-28, 21:44
Hej
Jag lovade att jag skulle visa hur jag gör när jag skall göra hål i motorkåpan. Nu har jag fixat min kåpa och lite bilder....:sarcastic:

1. Montera kåpan, ta bort soppanål, glödstift mm så att kåpan inte spänner någonstans.
2. Ta bort kåpan, använd pappersremsor som du tejpar på flygkroppen, lägg ut remsorna och markera var hålen skall vara.
3. Vik remsorna enligt bild.
4. På med kåpan, lägg ut remsorna på kåpan och markera med flitpenna var hålen skall tas upp.
5. Ta det lugnt med Dremeln så blir det bra, lite pyssligt men slutet blev bra....
6. Dämparrören skall också ha det fint runt sig...:girl_cray3:

Robert_s
2009-04-28, 22:01
Tack för underbara tips! Nu slipper man gissa sej fram:)

Corsair
2009-05-10, 13:41
Peak Model Extra 330L 25%, spv 1730mm längd 1630mm vikt ca 3,5 - 4,5 kg. Motor blir en OS 160 FX...borde bli bra....
Men det tycker inte jag, med två servon i bak måste jag placera 158g i bak för att kärran skall väga rätt på tyngdpunkten, den måste vara felkonstruerad....jag har en OS 160FX Vikt 925g utan dämpare och PEAK rekomenderar en GP 26I bensinare, den väger 1150g utan dämpare, något måste vara fel.......Kärran är snygg och fin men med tanken på att man måste blya så mycket för att kunna väga av modellen så ändrar jag mig om "Toppklass" för denna ARF-are, det blir......:angry::banghead:

Corsair
2009-05-11, 13:54
Ibland har man tur....
Fick tag i rätt TP vilket gjorde att endast ca 50g behövdes för att planet skulle ligga rätt på tyngdpunkden. Lita inte på PEAK`s manual..Nu är det bara provflygning, håll tummarna.....:thumbup:

Sigun
2009-05-11, 15:19
och för dem som eventuellt köper samma modell. Vart ligger TP ??

/Martin

Corsair
2009-05-11, 19:09
EXTRA 330L 124mm
Yak 54 135mm
SU 26M 127mm
SU 31 127mm

Mätt vid framkant av vingen och vid vingroten, den sprygel som sitter närmast flygkroppen.

Lycka till...:1headbang:

Corsair
2009-05-14, 21:42
Nu har jag provflugit Extran, den var helt galen att flyga, för stora utslag, det slutade med en utelandning och ena stället slogs bort från planet. Har reparerat den i kväll och förstärkt landställsinfästningarna, skall köpa blå film så är den snart i luften igen med mindre utslag...:sarcastic:

Gick inte och ladda upp bilder, försöker igen om ett litet tag...:banghead:

Sigun
2009-05-14, 22:22
Fanns det inga rekommenderade utslag i manualen ? att premiära en kärra utan att kollat utslagen känns lurigt. Brukar alltid använda mig av dualrate och en switch så att jag kan välja mellan 2 olika utslag på kärran. Börjar alltid med de minsta utslagen som rekommenderas för vanlig flygning och 25-30% expo så att kärran inte blir allt för vild.

Väntar med spänning på bilderna.
/Martin

PS du vet att du kan bifoga bilder om man klickar på "Gå till avancerad" ?

Corsair
2009-05-14, 22:30
Hej Sigun
Om jag hade haft de utslag som dom hade rekommenderat så hade jag inget plan kvar, vid nästa flygning så ställer jag ned utslagen så får jag lugnare flygning.
Angående att lägga upp bilder så ser du att jag har gjort det tidigare men i kväll gick det inte, jag har lagt upp 6 bilder på Corsairen ikväll det gick bra men bilderna på Extran gick inte, provar igen i morgon..:banghead:

Sigun
2009-05-14, 22:36
Skumt ! att de inte går något som Hanke eller Danne får kolla på kanske.
/Martin

Corsair
2009-05-15, 06:53
Provar och lägger upp bilder, det gick ju inte igår?????
INTE I DAG HELLER, VAD HÄNDER???

Sigun
2009-05-15, 07:11
Testar..

Corsair
2009-05-17, 21:33
Förlåt, ena bilden var på 8,9MB.....:stupid:

Bild 1: Före provflygning
Bild 2: Lagat skadan
Bild 3: Förstärkt med trianglar av plywood

Krille
2009-05-17, 22:03
Nu vet jag inte exakt hur din modell ser ut vid lanstället. men vad jag kan se så har dina trianglar inte direkt förstärkt landställsinfästningen. Eftersom de flässta landställ jag sett brytits av bakåt och inte uppåt så rekomenderar jag att du lägger 2st 10x5mm furu lister ställd på högkant. en 10cm långa längs med modellen.

Corsair
2009-06-18, 13:30
Hej på er
Nu blir det en "Total makeover" på Extran, 26cc besin, LiPo-accar, JETI-prylar som sköter accarna, Canisterdämpare från 3F.....mycket gott..bilder kommer om ca 1,5vecka, åker på semester till Småland. Flugfiske och modellflygning...:sarcastic:

Sigun
2009-06-18, 14:11
Till Småland ? då är du välkommen på vårt meeting nästa lördag 27/6 ifall du har tid över Janne. Läs mer här http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=23111

/Martin

Corsair
2009-06-18, 14:59
Hej Martin
Tyvärr är jag inte i närheten den 27/6, men Peter och jag kanske dyker upp under veckan........Det skulle vara kul att träffa er, annars får jag se vad ni håller på med via datorn, det är en kul grej ni har..har kollat förra året.:thumbup:

Rc-Nisse
2009-06-18, 15:54
Hej Martin
Tyvärr är jag inte i närheten den 27/6, men Peter och jag kanske dyker upp under veckan........Det skulle vara kul att träffa er, annars får jag se vad ni håller på med via datorn, det är en kul grej ni har..har kollat förra året.:thumbup:
Du Janne, tycker du vi ska hälsa på hoss Dacke, De hälsar aldrig på ock flyger i Älmhult. Sen blir jag lite rädd när jag ser filmen på marin där han slår runt snurran flera varv med startmotorn, han har nog ett lager med snurrer, eller fröken fingrar

Rc-Nisse
2009-06-18, 16:31
Du Janne, tycker du vi ska hälsa på hoss Dacke, De hälsar aldrig på ock flyger i Älmhult. Sen blir jag lite rädd när jag ser filmen på marin där han slår runt snurran flera varv med startmotorn, han har nog ett lager med snurrer, eller fröken fingrar
Ursäkta stavfelen i föregående artikel. Men glömde ta av hockeyhansken, ( kör in en stor bensinare).

Sigun
2009-06-18, 18:39
Hej Janne..
Ni är välkomna att besöka oss :), vi flyger oftast onsdags eftermiddagar/kvällar och söndags förmiddagar men har ni vägarna förbi så hör av dig via pm så kan du få mitt mobilnummer.

RC-Nissen Peter, kul att se dig här på forumet med ! var på er airshow senast de begav sig men på nått underligt vis så såg vi aldrig dig bland de andra 5000 personerna som var där :stupido2::stupido2:. Vi besöker gärna er i Älmhult ! ni har ju ett kanonfint fält där men ge oss ett datum eller några tider när ni flyger så ska vi ta och packa oss iväg till er :thumbup::thumbup:. Frisören har ju pratat i flera år om att besöka er så de börjar väl bli på tiden ?

/Martin

tångarne
2009-06-18, 20:28
Hej!
Är ni sugna på att komma till Älmhult att flyga så kan ni skicka ett pm till någon av oss Rc nisse eller mig , så kan vi bestämma en dag och tid.
Vi har inga begränsningar på tider eller dagar så alla dagar är fritt fram.
Men ta kontakt med någon först.
Mvh Tobias

:thumbup:

Sigun
2009-06-18, 21:09
Ursäkta trådkapningen Janne..
Hej Tobias, har dragit iväg ett mail till vår maillista och frågat om söndags eftermiddagen den 5/7. Återkommer med svar på PM, hoppas på bra väder framöver :).

/Martin

Corsair
2009-07-05, 23:30
Denna byggtråd har upphört,
fortsätter med en ny byggtråd "PEAK EXTRA 330L 25% "MAKEOVER", nu blir det bensin och lite annat godis..