handdator

Visa fullständig version : Var skall CG vara på en vinge?



Ålänning
2009-05-02, 23:01
Byggde en depronvinge. Den ser inte klok ut, men den
ska ju funka har jag tänkt. Dock kan jag behöva lite
hjälp med var CG-skall vara på en sån. Den har motorn
i stjärten. Ser ut så här:

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3_wingen_1.jpg

Krille
2009-05-03, 08:09
Rent teoretiskt gäller detta att lyftkraftcentrum på en vinge vilken form den än har är 25% från framkant på den aerodynamiska medelkordan, och CG skall då vara något framför denna punkt för att ge ett stabilt flygplan.

Den aerodynamiska medelkordan räknas ut på samma sätt som på bilden nedan.
Räkna ut vart den aerodynamiska medelkordan ligger på de båda vinghalvorna. sen tar du en linjal mellan dessa punkter och överför den punkten till mitten på planet så vet du vart din CG skall vara. (alltså lite framför) gör du detta har du nog en bra grund som iaf gör att planet flyger :)

Ålänning
2009-05-03, 10:11
Så det blir så här alltså (min skiss)?

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3_wingencg_1.jpg

Krille
2009-05-03, 10:17
Lite fel. Just nu har du CG helt framför den aerodynamiska medelkordan, å inte lite framför 25% av den.

Flytta CG i höjd med nederkant av 25% texten om du är med på vad jag menar :)

Edit: Fixade en bild istället (kolla pilen) :)

Ålänning
2009-05-03, 10:21
Lite fel. Just nu har du CG helt framför den aerodynamiska medelkordan, å inte lite framför 25% av den.

Flytta CG i höjd med nederkant av 25% texten om du är med på vad jag menar :)

Edit: Fixade en bild istället :)

Soorry, jag tänkte rätt men det sista jag gjorde var att slänga ut CG och posta bilden. Ops! :D My mistake.

Ålänning
2009-05-03, 10:25
Lägger upp RÄTT bild...

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3_wingencg2_1.jpg

Krille
2009-05-03, 10:37
Japp. nu blev det rätt.

Detta är då teoretiskt riktigt och borde göra att den fungerar helt ok. Men jag ger inga garantier :)

Ålänning
2009-05-03, 16:35
Japp. nu blev det rätt.

Detta är då teoretiskt riktigt och borde göra att den fungerar helt ok. Men jag ger inga garantier :)
Teorier är en bra början i alla fall. :D Vi som flyger här har alltid en massa teorier före... men även efter. Måste ju börja nånstans =)

En fråga till... när flyget var byggt, dock utan all el, bara depronet, så satte jag 15 gram
i nosen på flyget och den gled riiiktigt bra i luften när man kastade iväg den, dalade ner
snällt. Om man i det skedet känt efter var CG var, skulle det hamna någonstans i närheten
av det teoretiska du hjälpt mig med ovan? Jag märkte ju inte in var CG vart med bara tomma depronet.

Krille
2009-05-03, 17:12
Det borde vara så att CG hamnade ungefär där du räknat ut.

Såhär säger teorin, ligger CG framför lyftkraftcentrum kommer flyget dyka nedåt ju mer farten minskar eftersom att man hela tiden måste ha fart på rodrena för att hålla upp nosen. När allt är perfekt hittar man alltså ett läge där planet segelflyger fint eftersom vinkeln ned ger en bra fart för roder att hålla nosen uppe. (enkelt skrivet)

Ligger CG mitt på lyftkraftcentrum kommer flyget flyga rakt fram tills farten inte räcker till längre för å hålla maskinen flygande och den kommer falla platt ner till marken. (teoretiskt)

Ligger CG bakom luftkraftcentrum kommer planet överstegra eftersom det igentligen vill flyga baklänges, ett baktungt flygplan kan inte flyga "själv" utan måste hela tiden hållas på rätt köl genom roder.

Det är därför det alltid är bättre att börja med ett plan som är framtungt än baktrungt. Ett framtungt flygplan flyger ju stabilt och bra för det enda som krävs är mer höjdroderutslag och fart för att hålla upp nosen.