handdator

Visa fullständig version : Rc-propeller vs. Skalapropeller



Jensa
2009-05-04, 17:29
Lägger frågan här då jag tror att det blir rätt.

Eftersom tvåbladiga propellrar är i numerärt överläge inom rc-flyget så förstår jag att de är effektiva.

Jag undrar varför flerbladiga propellrar inte används mer?
Är orsaken aerodynamisk eller tillverkningsrelaterad?

kenneth67
2009-05-04, 18:23
av vad man sett tidigare så är en flerbladig propeller inte lika bra verknings grad på som en 2 bladig bäst verkan har tydligen en en bladig med motvikt

en fler bladig är ju betydligt dyrare så klart många kör ju dock med flerbladiga ändå för syns skull och bryr sig inte så mycket om prestanda försämringen

Krille
2009-05-04, 20:04
Anledingen till att stora (fullskala) flygplan har fler blad är för att skulle dom ha en tvåbladig propp motsvarande kraften hos motorn skulle den bli så stor så att större delen av bladet vid max RPM på motorn skulle gå i överljudsfart, vilket gör att där proppen är i överljudsfart är den i princip verkningslös.

jaka
2009-05-04, 21:06
Hej!
Instämmer!...samt att den stora diametern på propellern skulle göra det näst intill omöjligt att starta...och landa...

Vad gäller modellproppar så är det (tyvärr) så att flerbladiga snurror oftast är mindre effektiva än tvåbladiga.
Enbladiga kanske är bäst...?! I teamracing (lin-flyg med 2,5cc dieslar) kör man med enbladiga kolfiber proppar.

Kenneth E
2009-05-05, 13:17
En flerbladig propeller blir ineffektiv, man kan relatera till helikoptern. Här hör man slagen från rotorbladen då de går in i föregåendes blads (Min egen benämning) luftgrop. Bladet tappar en del drivförmåga här och ju fler blad desto fler sådana förluster.

Ta 2WW kärror som ett exempel, i slutet av kriget hade de enorma propellrar, allt eftersom motorerna fick mer effekt och avståndet mellan propelleraxel och mark blev bara större och större, till slut insåg de att det var bättre att göra propellrarna flerbladiga istället för att göra flygplanen större. Effekterna övervägde ändå förlusterna.

Jag har provar en 7 bladig ställbar propeller på en 65:a, tyvärr jättedyr och efter att ställt modellen på nosen en gång med ett blad brutit som följd, så beställde jag aldrig en ny igen utan nu kör jag med 2- till 3-bladiga snurror.

Hälsningar
Kenneth