handdator

Visa fullständig version : Flygfält i Nacka/ Värmdö?



jre
2009-05-18, 14:44
Finns det verkligen inte ett enda fält i jätteområdet Nacka/ Värmdö där man kan flyga plan med förbränningsmotor? Har letat med ljus och lykta men inte funnit något. Värmdös modellhelikopterfält är lite för litet och ojämnt. Om tillräckligt många var intresserade kanske kommunen kunde upplåta ett fält (från en golfklubb, t ex).
Om någon har ett tips, hör av dig!

//JRE:stupido2:

PeterPilot
2009-05-19, 10:00
Hello.
Vi har kollat runt lite ute på Värmdö, bl a pratat med de större markägarna, men det verkar vara svårt att hitta något. Har också pratat med Nacka kommun utan någon större framgång.
Golfklubbar är inget alternativ.
Hittar du något så hojta till, det finns flera flygare i Nacka som är intresserade av ett klubbfält närmare hemmet.

Mvh
Peter

swelan
2009-08-21, 12:15
Hej, jag har nyligen flyttat till Värmdö och letar efter något bra fält. Drömmen är ju att man skulle kunna spontanflyga och inte behöva göra ett stort projekt av det.

Var flyger ni andra som bor i Nacka/Värmdö?

Blir golfarna arga om man flyger på driving-rangen :)?

Nexus
2009-08-21, 12:42
hej hej och jag var där och hade tagit massor bilder på Värmdös modellhelikopterfält
det stämmer att det är tomt där men två ruta ser ut bra men det är inte mycket folk att flyga där men utan bara endst för helikopter så ni kunna bildat en ny klubben i Värmdö för flyga försöker prata med dom i kommun bara kämpa på !!

Lycka till

MVH Steve

jaka
2009-08-21, 15:34
Hej!
Hör med SMFF! De måste kunna hjälpa till med var det finns fält och också kunna vara en part i samband med diskussioner med kommun om nyanskaffning av mark!
Att flyga på en golfbana verkar ju oproffsigt!

Vi modellflygare måste gå ihop för att gemensamt fixa våra flygfält! Man önskar ju att att ordna flygfält skulle stå överst på dagorningen hos SMFF:s! Men det gör det tydligen inte...
Vi är ju två millioner invånare i storstockholm och då måste det väl också finnas rum för modellflygare (på södersidan om stan)! På norrsidan finns det klubbar med fält.

Varför inte gå ihop och försöka köpa ett fält! Kan tro att det finns modellflygare som är villiga att satsa 25000-50000:- eller mer för att få ett proffsigt fält!

Michael
2009-08-21, 18:48
Hej!
Hör med SMFF! De måste kunna hjälpa till med var det finns fält och också kunna vara en part i samband med diskussioner med kommun om nyanskaffning av mark!...

Skulle knappast tro det!
Vad gäller modellflygklubbarnas fält så hittar du de flesta i GPS-fältlistan (oavsett förbundstillhörighet). Jag har ordnat till ett gränsnitt till GoogleMaps som du hittar här:

http://www.freewebs.com/propellerhead/index_google.htm

/Michael

DrHanke
2009-08-23, 09:55
Jag har idag moderat lite i tråden, hurvida SMFF inte gjort saker får ni diskutera direkt med dem och inte på detta forum iallafall inte i den formen som jag modererat bort.

Trail Jero
2009-12-30, 15:46
Hej!
På Ingarö precis efter Brunn så finns det ett spontanidrots fält. Der borde man kunne flyga. Det är två åkrar som är fixade för å vara hyfsat fina och ej för ojämna.

Mvh
Bjørn

Smajly
2009-12-30, 21:20
Skulle knappast tro det!
Vad gäller modellflygklubbarnas fält så hittar du de flesta i GPS-fältlistan (oavsett förbundstillhörighet). Jag har ordnat till ett gränsnitt till GoogleMaps som du hittar här:

http://www.freewebs.com/propellerhead/index_google.htm

/Michael

OT: Har mailat nya kordinater till vårt flygfält men det är fortfarande dom gamla. Vem uppdaterar så att folk kan hitta rätt till sina närmaste fält.??

Bosse G
2010-01-07, 19:10
Hej på er!
Det är inte säkert att ni hittar något fält som passar här, men vet ni om att den här sajten finns?

http://www.gardstad.se/falt/falt.htm

Michael
2010-01-07, 21:37
OT: Har mailat nya kordinater till vårt flygfält men det är fortfarande dom gamla. Vem uppdaterar så att folk kan hitta rätt till sina närmaste fält.??

Kordinaterna för forna RC Clippern har uppdaterats. Den nya positionen finns på Enirosidan: http://propellerhead.webs.com/index_eniro.htm

GPS-fältlistan är ett fullständigt privat och helt ideellt initiativ utan någon som helst koppling till något förbund. Det innebär att uppdateringar sker så snabbt jag hinner med.

Uppdateringarna sker i två steg: Enirosidan uppdateras ofta (ett par gånger per månad) medan GPS-filerna hittills har uppdaterats minst två gånger per år. Hittills har jag alltid gjort en genomgång varje vårvinter inför den kommande flygsäsongen.