handdator

Visa fullständig version : t-rex 450



foxmaster
2009-05-21, 22:51
Hej rc vänner!

Jag har ett problem med en align 450 se som jag skaffat beg.
Jag försöker ställa in sändaren men hur jag än gör så, då jag startar helin så piper den en massa singnaler svarar på utslagen från sändaren d.v.s servorna rör sig men motorn startar inte..... förens efter en stund då den varvar upp för max..... :( Då jag gjorde detta inom hus så vart det några fina märken i taket ( Ooops!!! ) klok av erfarenheten så demonterades resterna av bladen som var kvar och nya tester utfördes,,, men ingen lycka. sändaren jag har är en futuba 6EXH.

Ps. Jag är ny på detta med helisar så döm mig inte för hårt om ni tycker att min fråga är dum. Hjälp mig så kan jag hjälpa andra.

McRegor
2009-05-21, 23:12
Hej,
Kan inte mycket om helisar men det är det andra som kan och säkert kommer att hjälpa dig med.
Vad jag dock vet som gammal Futaba-pilot är att trottelkanalen (kanal 3) skall vara reverserad när du kör eldrivet. Om detta kan ha något med dina märkliga problem vet jag inte men det förtjänar nog ändå att nämnas.
Vad är "en stund" för dig ? Fartreglaget har en startup-sekvens då det ofta piper ett antal gånger och det kan ju ta några sekunder.
Hälsningar
Roger

foxmaster
2009-05-21, 23:35
Det pipper väldigt länge cirka 1-2 minuter innan den varvar upp för max.

sm3xrq
2009-05-22, 07:34
på de allra flest fartreglage så kommer man in i programerings läge om man kör trottel spaken i topp läge. i ditt fall har du den i toppläge eftersom du kör en futaba. när den sedan efter ca 2 min har pipit sej igenom alla alternativ i programerings l'ger så går det tillbaka till flygläge. då sticker heling iväg eftersom det är full gas på...

jag tror att det ända du behöver göra är att reversera trotteln. förutsatt att den sitter på rätt kanal.

ett bra tips är ju att dra ut motorn ur fartreglaget när du e i inställnings stadiet så den inte sticker så där

// Ubbe

foxmaster
2009-05-22, 08:05
Jag tackar för dom råd jag fått och ska prova under dagen..

foxmaster
2009-05-22, 20:44
Har nu testat Och ni hade så rätt, fick lov att reversera kanelerna 2,3 och 6. Så nu är det bara att vänta på delarna jag beställt och träna på i simulatorn.

sm3xrq
2009-05-22, 20:59
fint :) då får man väl ta och önska lycka till med flygandet då :)

foxmaster
2009-05-22, 21:13
Jag har otroligt mycket att lära, men försöker ladda ner manualer på grejorna jag har, synd att varken www.umearc.se eller www.rchuset.se verkar ha grejer till align 450 :( Letar även några fler rc gubbar här i Nordmaling... alltid roligt om man kan träffas och snacka lite om vad som får världen att snurra och sånt :)

//Per

Mikson
2009-05-23, 16:07
Jag har otroligt mycket att lära, men försöker ladda ner manualer på grejorna jag har, synd att varken www.umearc.se eller www.rchuset.se verkar ha grejer till align 450 :(

//Per

Här borde du få hjälp med det du funderar över, samt komma i kontakt med RC-snubbar:
http://www.rcheli.se/phpBB220/index.php?sid=72d34f6f2626b66f6f75808610262533


/Micke

kalleT
2009-05-24, 23:13
Jag har otroligt mycket att lära, men försöker ladda ner manualer på grejorna jag har, synd att varken www.umearc.se eller www.rchuset.se verkar ha grejer till align 450 :( Letar även några fler rc gubbar här i Nordmaling... alltid roligt om man kan träffas och snacka lite om vad som får världen att snurra och sånt :)

//Per

prova www.mft.nu eller fullkontroll.se om du vill hålla dig inom sverige. Jag har provat www.readyheli.com också, fungerade kanonbra. Inom EU (ingen tull) så är det många på rcheli.se som rekommenderar http://www.fast-lad.co.uk har dock inte köpt därifrån själv.

Nexus
2009-05-25, 12:16
Hej rc vänner!

Jag har ett problem med en align 450 se som jag skaffat beg.
Jag försöker ställa in sändaren men hur jag än gör så, då jag startar helin så piper den en massa singnaler svarar på utslagen från sändaren d.v.s servorna rör sig men motorn startar inte..... förens efter en stund då den varvar upp för max..... :( Då jag gjorde detta inom hus så vart det några fina märken i taket ( Ooops!!! ) klok av erfarenheten så demonterades resterna av bladen som var kvar och nya tester utfördes,,, men ingen lycka. sändaren jag har är en futuba 6EXH.

Ps. Jag är ny på detta med helisar så döm mig inte för hårt om ni tycker att min fråga är dum. Hjälp mig så kan jag hjälpa andra.

Hej Hej jag är själv också helikopter men jag ger dig gott råd att väna dig till www.rcheli.se där är mer att handlar massor helikopter så lycka till

jag ger dig bra tips

MVH Steve

wezpa
2009-08-08, 20:32
Jag har otroligt mycket att lära, men försöker ladda ner manualer på grejorna jag har, synd att varken www.umearc.se (http://www.umearc.se) eller www.rchuset.se (http://www.rchuset.se) verkar ha grejer till align 450 :( Letar även några fler rc gubbar här i Nordmaling... alltid roligt om man kan träffas och snacka lite om vad som får världen att snurra och sånt :)

//Per

Hej!

Prata med killarna (via mail) på mega rc (megarc.se) de kan ha delar till trex 450. manualen finns på denna URL: www.megamods.se/moreinfo/manuals/Trex450SE-FX450SE-V2Manual.pdf (http://www.megamods.se/moreinfo/manuals/Trex450SE-FX450SE-V2Manual.pdf)

/J

Krille
2009-08-09, 07:55
Glöm inte att programera om fartreglaget nu. För som det är nu är alla parametrar inställda på "maxläget" på trottelspaken. Och det är inte troligt att det är så dom skall vara :)

micke p
2010-11-10, 20:07
hej prova att reversera fartreglaget du har troligtvis fullgas längst ner på stickan pipljudet är en varningssignal.