handdator

Visa fullständig version : EG-Aircraft Yak 54 3D ARF



lennartfors
2009-06-21, 01:48
Modell: Yak 54

Fabrikat: EG-Aircraft

Pris: 2895 kr på Fullkontroll

Spännvidd: 178 cm

Längd: 164 cm utan spinner

Vikt: ca 4,5 kg

Antal Servo: 6

Hur bra var manualen? Godkänd men inte mer. Styckelista saknades men bilderna var någorlunda tydliga.

Svår / lättbyggd: Lättbyggd. (Dock rekommenderar jag att man om man är osäker anlitar hjälp från en erfaren byggare när motorkåpan ska på plats. Tråkigt om hålen för fästskruvarna blir felplacerade).

Byggtid: Jag är extremt långsam så för mig kanske det tog 40-50 timmar. För en normalbyggare kanske det tar hälften. För en slarvpelle eller en expert kanske 10-15 timmar.

Prisvärd: Ja, det är min absoluta bedömning. Jag känner i alla fall inte till någon annan modell i samma prisklass som är bättre.

Rekommenderad motor och propeller: 120-storlek metanol eller 26 cc bensin. Jag har en GR-Pro 26 cc bensin (ännu ej inkörd) sitter i och det räcker åtminstone till för mig. Varierar mellan en 17x8 och en 18x6 Xoar träpropeller tills vidare.

Fördelar:Har inte så mycket att jämföra med men tycker att byggsatsen var genomgående av mycket bra kvalitet. Klädseln verkar vara bra och inte tendera att lossna, men hade (som på de flesta modeller) en hel del rynkor. Dock efter någon timmes strykjobb var de borta och verkar inte komma tillbaka. Plywood och balsa var också i bra kvalitet och jag såg inte till några slarvlimningar. Alla delar passade bra ihop.

(Tyvärr måste jag göra en komplettering och skriva att efter den senaste värmeböljan kom en hel del av rynkorna i klädseln tillbaka, -dock inget problem att stryka ut)

Nackdelar:Endast ett mindre irritationsmoment: -Till höjden kan man välja om man vill ha ett eller två servon (finns uttag för två). Men det följde bara med tillbehör för ett servo. -Dock var alla tillbehör av bra kvalitet och ingenting behövde bytas ut (bara kompletteras)


Övrigt / Flygegenskaper: Underbara. Flyger rent och fint utan några som helst egenheter. Gör precis som man "säger till den". Med moderata roderutslag och -60% expo på skev och höjd är den mycket snäll och behaglig. På sidan däremot har jag ca 30 grader utslag och -20% expo och tänker minska till -15%. Hade -40% första gången och då tyckte jag att det hände alldeles för lite. Mycket lätt i luften och jag associerar nästan till en depronkärra. Även mycket lättlandad, flyter ut/sjunker igenom i mitt tycke precis lagom mycket. Absolut INGA (och jag menar -INGA!) klipptendenser.
Är helnöjd och rekommenderar den starkt (dock naturligtvis ingen nybörjarkärra)

sm3xrq
2009-08-31, 14:35
ville bara tillägga att EG aircraft ha blivit uppköpta av Goldwing. de levererar fortfarande samma modeller (enligt leverantör)
det stämmer till viss del.
jag har haft nöjet att ha både en EG yak och nu en goldwing yak. och jag kan ju säga att EG yaken var betydligt bättre i kvalité än vad den senare e.

jag har precis byggt klart goldwing yaken och klädseln håller redan på att lossna från kroppen på den. och det innan jag äns har premierat den...
jag har gått över delar av planet med klädsel järn men det verkar bara funka till viss del.
i övrigt bortsett från klädseln så har de även bytt ut alla fina kolfiber pinnar till vanlig trä plugg. visserligen en mindre detalj men det påverkar helhetsintrycket.
De har även ändrat färg temat på den i och med tillverkar byten. nu e den blå istället för röd/vit.

lennartfors
2009-08-31, 16:11
Tråkig läsning, men dock intressant och värdefull.

Efter ca 60-70 flygningar är jag dock fortfarande mycket nöjd med min EG-maskin.

Lennart

sm3xrq
2009-08-31, 17:14
ja just det... platserna för höjdservona i kroppen var utskurna redan... båda två. men det följer fortfarande bara med linkage för ett servo. antar att de vill att man sätter sid-roder servot där bak...