handdator

Visa fullständig version : Top Flite Focke Wulf D9



Lada008
2009-06-22, 19:32
focke wulf har alltid varit en av mina favoriter så jag blev överlycklig när jag kunde lägga vantarna på en av det sista exemplaren .
Byggsatsen är väldigt väl genomarbetad förutom att motorkåpan är av ABS plast

ChristerL
2009-06-24, 11:52
Det här ska bli kul att följa!

Funderar själv på en Fw190D: Brett landställ och lite längre nos. För att inte tala om alla "intressanta" målningsscheman. Den här vore nåt:

matbos
2009-06-24, 11:59
Det här ska bli kul att följa!

Funderar själv på en Fw190D: Brett landställ och lite längre nos. För att inte tala om alla "intressanta" målningsscheman. Den här vore nåt:

Den var snygger den :thumbup::thumbup:

JeN
2009-06-24, 14:00
Hej!
Här är länken till plastbyggarsidan, där bilderna på den Fw190D-9,
som Krister hittade!
Länk:
http://www.hsgalleries.com/gallery04/fw190d932jt_1.htm
Mvh
Jesper

matbos
2009-06-24, 15:58
Ja det var målning i den högre skolan det :thumbup:

DrHanke
2009-06-24, 21:05
Gillar David Anderssons ritningar på FW, finns i ett antal olika varianter. det bästa är att ritningarna bara e å tanka hem :)

http://www.mnbigbirds.com/Andersen%20Plans.htm

Lada008
2009-06-24, 21:08
Stabben börjar bli färdig ,jag har valt att dels låta roderhornet för höjdrodret ligga i mitten istället för p traditionellt sätt ha hornet fastsatt på höger el vänster sida av höjdrodret
Samt ett mer skalalikt höjdroder orginalet hade ju dukade roder

Vingen fick 5 mm skränkning i spetsen plankas med 1,5 mm balsa el 1/16 som det står
Skevrodren är är ombyggda på samma sätt som stabben även dom var ju dukade på orginalet

Tyvärr så har jag fått ett litet problem med de infällbara landningställen ,dom sticker ut en bit det innebär att man ej kan ha någon landställslucka i anslutning till benen .
vilket naturligtvis är helt otänkbart
Lösningen på det bord vara att antingen får man köpa nya ben typ pianotråd eller så får man bygga om dom
Nån som har något förslag

Ompa
2009-06-24, 21:48
Härligt att se en till Wulf ta form, och en riktig byggsats tillpå köpet :)

Ang landställsbenen, kan du inte försänka fyrkantslisterna till stället i spryglarna ytterligare?
Det vet jag att man får göra på Top Flite P47 Razorback Goldedition modellen. (Har en själv ligger påbörjad)

Man helt enkelt skär ur i dom berörda spryglarna så mycket som behövs så landstället får rätt vinkel och djup. Sedan, rekomenderar jag, att man "dubblar" spryglarna med 2mm plywood eller dylikt, för att hämta upp den försvagning som blir när man skär ut önskat material ur sprygeln samt ordnar med erfoderlig förstärkning.

Tror att det som är tänkt från fabriken är Robart ställ med pianotrådben, vilket inte är rätta skalalooken man är ute efter.

Kolla in denna pdf manual på P47an, sida 55 http://manuals.hobbico.com/top/topa0135-manual-v2_1.pdf

genland
2009-06-25, 00:13
Säger som ChristerL
"Det här skall bli roligt att följa"

Man är ju lite svältfödd på att se de som
bygger "BYGGSATSER" till skillnad från ARF:er.
Absolut intet ont sagt om ARF:er, men nog är det
i mitt tycke intressant att följa byggen som detta.

Har själv byggt TopFlites Cessna 182 och var
synnerligen nöjd över kvaliten på byggsatsen.
Har liggande TopFlites Beech Bonanza och
deras Stinson Reliant som jag ser fram emot
att sätta igång med!

Mvh Kent

Lada008
2009-06-25, 09:40
Det lustiga är att dom rekommenderar dessas ställ på TOP FLITE men vilket jag inte läste
anger att dom inte går ända ner .
Det är Century Jet som gör ställen
Lars

ChristerL
2009-06-25, 11:28
Kanske ett återkommande problem med Top Flites modeller?

Läst tester av deras Giant Scale P-47 och alla beklagar sig att luckorna inte sluts som de ska. I byggbeskrivingen till GS P-47 säger dom t.o.m. att luckorna endast är för statisk display!!! (Sid 44):

http://manuals.hobbico.com/top/topa0415-manual-v1_1.pdf

Ompa
2009-06-25, 14:44
Bästa är nog att ha stället man ska använda till hands när vingen byggs så man kan passa till delarna och få den rätta passformen.
Och våga sätta i sågen här och där för att anpassa byggsatsen efter dom detaljer man vill passa in.
Påpekar än en gång efter egen erfarenhet från Top Flite. Glöm inte att förstärka utsatta punkter såsom bla landställsinfästningar etc, speciellt om man sågar ut lite extra ur exempelvis spryglarna för att passa in stället.

Konstigt att dom endast vill att landställsluckorna ska vara för statisk display på GS modellen. Skumt. Annars får man väll gjuta egna som passar bättre när vingen väl är plankad.

Lada008
2009-06-25, 17:06
Jo man lär så länge man lever trodde att dom skulle passa när Top Flite rekommenderade dom

Ompa
2009-06-25, 19:24
Jo man lär så länge man lever trodde att dom skulle passa när Top Flite rekommenderade dom

Vet precis hur det känns.
Min första Top Flite Warbird, P51D Mustang, rekomenderades bla CJM ställ till. Samma problem som för dig. Dom gick inte in helt i vingen utan halva hjulet hängde ut. Då var man för grön för att våga tälja i modellerna så det fick bara vara så.

Lada008
2009-06-25, 23:10
Jo det blir npg att tälja lite funderar även på att göra om benen så att dom blir något tunnare samt göra om fjäderfästet ta bort gaffelfjädringen
då blir den ju mer skalalik dessutom

Lada008
2009-06-25, 23:25
Som många Top Flite byggsatser har även denna saker gjorda i ABS plast ,
Dom ha tyvärr en benägenhet att spricka .Så jag tänkte göra dessa i epoxiplast
Tänkte även göra kuspruteluckan öppningsbar för lättare åtkomst av radio tryck trycktank
Dessutom så var den helt felgjord enl. min mening.
Det blir positiva formar i bluefoam so man löser upp med aceton
Lite mer att slipa men ..

Lada008
2009-07-08, 06:10
Efter lite pill så börjat skevrodren att se ut som orginalet i allafall efter de ritningar jag har ,
Kroppen är påbörjad bygges i två halvor verkar var väldigt väl genomtänkt

Corsair
2009-07-11, 08:03
Hej Lada008
Ser riktigt bra, följer tråden. Trevligt med BYGGSATSER!!!! :yu::dancing2:

Lada008
2009-07-11, 16:01
vad är det för Hurricane du skriver om?

Lada008
2009-07-18, 22:59
Har varit lungt på bygg frontet ett tag
Har bara handlat lite tillbehör