handdator

Visa fullständig version : Ny radio



Amorphic
2009-06-24, 09:18
Hej!

Jag har en Blade CP Pro och flyger den med radion som följde med, men ny är jag på jakt efter en ny.

Hade tänkt att köpa en Graupner MX-16s, men innan jag slår till tänkte jag kolla med er ifall jag måste skaffa annat samtidigt.
Jag borde väl kunna använda de servon jag har?

Är det något annat jag måste tänka på vid byte av radio?

MVH
Kristian

DanneG
2009-06-24, 09:41
Servon ska fungera, tänk på att mottagaren som följer med radion kan vara större.
Du har inte tänkt på att skaffa en 2,4 radio istället?

Amorphic
2009-06-24, 11:45
Anledningen att jag tänkt mig MX-16s är att jag testat kompisens MX-12 och gillade den och såg nu att MFT.nu säljer MX-16s för 2600 vilket är ett väldigt bra pris. Har kollat runt lite på bilder och tekniska data, mottagaren verkar vara väligt nära i storlek med den jag har nu. Har Helin på landet, så jag kan inte dubbelkolla just nu.

Så det enda jag behöver komplettera med är en laddare till radion?
För det verkar inte medfölja.

Ludde
2009-06-24, 22:21
köpa en 35:a nu är bara försvarbart om... neee.. inte alls :-)

köp en 2,4Ghz DX7 eller DX6i

DX7:an har i princip samma mjukvara som MX16 om jag inte missminner mig helt fel,
har elev kört med en mx12 och min DX7:a

peter_larsen
2009-07-10, 11:20
Nej, MX16s och DX7 har inte samma mjukvara då den i MX16s är mer avancerad och man har fler options än man har i DX7an..

MX16s är en bra sändare med flera finesser som man normalt bara hittar på dyrare sändare.. Har själv en MX16s (och en DX7) och i skrivandets stund har jag en Belt CP i ett av modellminnena, så ja, det går utmärkt att köra en Belt med en sådan och ja igen, elektroniken fungerar tillsammans med den..

MEN.... Jag hade nog ändå satsat på en 2,4GHz-sändare om jag skulle köpa nytt idag, men vill man ändå ha en 35MHz-anläggning är MX16s ett bra val med tanke på att den har syntes och man kan mappa om kanalordningen vilket gör att man kan flyga det mesta som klarar "standard" 35MHz med den.. Tex en Lama4 om man känner för det..

E ju ett tag sedan frågan ställdes så det kanske redan är löst, men jag droppar ett svar iaf..

Ludde
2009-07-12, 02:55
Nej, MX16s och DX7 har inte samma mjukvara då den i MX16s är mer avancerad och man har fler options än man har i DX7an..

MX16s är en bra sändare med flera finesser som man normalt bara hittar på dyrare sändare.. Har själv en MX16s (och en DX7) och i skrivandets stund har jag en Belt CP i ett av modellminnena, så ja, det går utmärkt att köra en Belt med en sådan och ja igen, elektroniken fungerar tillsammans med den..

MEN.... Jag hade nog ändå satsat på en 2,4GHz-sändare om jag skulle köpa nytt idag, men vill man ändå ha en 35MHz-anläggning är MX16s ett bra val med tanke på att den har syntes och man kan mappa om kanalordningen vilket gör att man kan flyga det mesta som klarar "standard" 35MHz med den.. Tex en Lama4 om man känner för det..

E ju ett tag sedan frågan ställdes så det kanske redan är löst, men jag droppar ett svar iaf..


aaa.. hmm mx12 var det nog då.. funkar iaf. utan problem att eleva med DXx och mx-1x apparater.. provat och det gick finfint...

peter_larsen
2009-07-12, 11:03
aaa.. hmm mx12 var det nog då.. funkar iaf. utan problem att eleva med DXx och mx-1x apparater.. provat och det gick finfint...

MX-12 har en enklare programvara och den är väldigt lik DX7 vill jag minnas, det var dock ett ganska bra tag sen jag sålde min MX-12 så jag kommer faktiskt inte ihåg riktigt.. Det är samma knappkombination för att komma in i menyerna på DX7 och MX-12, så mycket komer jag ihåg iaf :)..

Jupp, det är samma typ av uttag för elev/DSC på både DX7an och MX-12/16 så visst fungerar det.. Spektrum och JR är "besläktade" med varandra.. DX7 och MX12/16 har samma "låda" med samma layout på knappar mm, så att dom har nåt ihop är ganska uppenbart..