handdator

Visa fullständig version : Headtrack till JR 2720



Elia
2009-07-10, 15:58
Har precis köpt lite begagnade fpv prylar (fat shark) eftersom jag är helt ny på detta kommer jag att behöva lite hjälp skulle jag tro. Jag har inte fått mina prylar ännu men det dyker väl upp någon gång nästa vecka skulle jag tro. Jag kommer inte ihåg om det ingick headtrack men skulle det funka till min sändare? hur kopplar man ihop det isf? det skulle vara med GPS och OSD. Det var på annons här på forumet.

Impulze
2009-07-10, 18:31
Om du köpte luggens grejjor så är det ingen Headtracker. Men om du köpte med kameran så sitter den monterad på pan/tilt som du kan styra via switchar eller rattar på radion. Så gjorde luggen då han flög med grejjorna.



//Matte

Elia
2009-07-11, 18:10
Hej Impulze!

Japp de var hans grejor. jag har ju inga rattar på min radio som skulle passa för det.
Jag vet inte exakt hur en headtrack funkar så jag behöver en förklaring, jag har fattat de som om att man kopplar in den till radion via elevuttaget och i mitt fall är det de 3,5mm mono utgång. Jag vill gärna veta om det funkar till min radio innan jag köper en.

Du vet säkert bättre än mig vad det är för prylar som jag har köpt, men de skulle iaf vara med OSD och GPS. och kameran var monterad på servon så allt är ju förberett.

Mvh Elia.

Impulze
2009-07-11, 18:54
Japp, det följer med en blackstork OSD med gps.

En headtracker behöver spänning, antal volt beror lite på vilken modell man skaffar. Sen behöver den Jord och PPM-in , alltså så signalerna från gyrot skickas in i radion via elev-kontakten och vidare till mottagaren i planet.

Om du inte har rattar på radion så kan du lägga funktionen på nån brytare eller om du kan undvara sidorodret och lägga vridningen där. Detta kräver dock att du kan lägga elev-funktion på precis vilken kanal som helst. Jag är rädd för att just JR har varit lite problematiskt just med att elevkanalerna endast har varit 1-4.


//Matte

Elia
2009-07-11, 19:12
Okej. de kanske skulle funka om man köper en headtrack då. Annars kanske man kunde bryta en kanal med en brytare å köra kameran i ställer för sidoroder och sedan snabbt kunna byta tillbaka.

Hur funkar denna blackstork OSD och gps?

Vad visar den,Batterispänning? visar den höjd å längdmätning oxå?

Mvh Elia.

Impulze
2009-07-11, 19:19
mAh förbrukning, volttal, headinghome i antal meter och pil som pekar till din position, höjd, groundspeed, altimeter, sen så kan man sätta in värden då exempelvis höjd och distans ska börja varna (blinka).

//Matte

Elia
2009-07-11, 19:32
Jaha okej, låter ju inte alls tokigt. hoppas att de kommer fram helt bara. Jag återkommer när jag har fått hem prylarna.

MVH Elia.

Elia
2009-07-13, 06:20
Det skulle vara med en 50mw sändare, hur lång räckvidd blir de med en sådan?

Tipps på motagare så att jag kan ha en skärm för åskådare att titta på samt inspelningsmöjligheter, hur gör ni?


Mvh Elia.

lassebetong
2009-07-13, 12:30
Tipps på motagare så att jag kan ha en skärm för åskådare att titta på samt inspelningsmöjligheter, hur gör ni?


Mvh Elia.

På min mottagare har jag bara en utgång och för att få till inspelning samtidigt som jag flyger med glasögon så har jag en videosplitter.
Det är en liten dosa som delar signalen till fler utgångar.
Det krävs altså en utgång till varje skärm eller kamera som du vill koppla på.

/Lasse

Elia
2009-07-15, 13:47
Jag har stora bekymmer, för det första tror jag att jag brände min sändare det började lukta bränt om den och nu är det taskig bild och störningar. någon som har en annan att sälja mig? gärna en lite kraftigare 50mw eller mer, sen behöver jag hjälp med att få igång osd:n, den var dåjag brände sändaren (förmodligen för att jag kopplade fel)

Mvh Elia.

Elia
2009-07-15, 13:54
Hej lasse, vart köper man en sådan? motagare och splitt.

Mvh Elia.

lassebetong
2009-07-15, 19:12
Hej Elia!!
Taskigt med videosändaren.
En splitter hittar du kanske i den här tråden.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=24515

Eller kanske här.

http://alai.h3m.com/~s0350672/catalogo/product_info.php?cPath=43_50&products_id=312

Hoppas att det löser sig.

/Lasse

Elia
2009-07-15, 21:04
Jag skulle behöva en honkontakt som passar till detta batteri http://www.fpvsystems.com/index.php?main_page=product_info&products_id=42&zenid=uu3nd3h5gnpv4h5pd3a5ig91q6

Vart kan jag hitta den häri sverige?
Behöver den för att kunna ladda batteriet.

Mvh Elia.

sundqvistjohan
2009-07-15, 21:25
Jag använder vanliga 2-cells LiPo som jag lött Deans-kontakter på. De kan jag ladda via balanseringskontakten. Den runda kontakten som går in i glasögonen klippte jag av och lödde Deans kontakt i mitten, den runda kontakten till sändaren klippte jag också av och ersatte med Deans.

Mina anslutningar ser nu ut så här:
Batteri 1 (till glasögon) med Deanshona - Deanshane på kabel till runda kontakten som går in i glasögonen
Batteri 2 (till sändare) med Deanshona - Deanshane lödd på sladden till sändaren.
Dvs. den enda runda kontakt jag använder är den som går in i glasögonen, båda batterierna har Deans-kontakt.

Vill du inte modifiera dina anslutningar till Deans, kan jag klippa av sladden till den amerikanska enkla väggladdare som kom med mitt Fat Shark system, märka upp vilken kabel som är + och vilken som är - och posta kontakten till dig. Sedan får du löda på banankontakter själv.
Skicka i så fall din adress, så sänder jag dig en honkontakt med uppmärkta kablar.

sundqvistjohan
2009-07-16, 08:11
Hej!

Jag skickade precis kontakten åt dig, skickade faktiskt hela laddaren med amerikansk kontakt för vägguttag. Antingen skaffar du en adapter så att du får in laddaren i vägguttaget eller så klipper du av sladden och använder kontakten till din egen laddare. Väggladdaren lyser rött då den laddar och grönt då laddningen är färdig.

FatShark har + i mitten och - i skalet, mät upp det om du klipper av sladden och löder på banankontakter för att använda med egen laddare.

Tar väl någon dag innan laddaren kommer, jag bor i Finland.

Elia
2009-07-16, 12:30
Tusen tack!

Jag tror att jag har adappter som passa så det blir kanon bra=)

Mvh Elia.