handdator

Visa fullständig version : Esky King3



MarcusG89
2009-07-13, 09:27
Hej!

Har precis skaffat mig en ESKY King3 och har lite funderingar om pre-flyg förberedelserna. har sökt på diverse forum men inte lyckats hitta någon information (kan vara jag som sökt efter fel saker).

Nåja hur som helst, ska rotorbladen dras fast så de inte går att "vika ihop" eller ska de sitta som de är monterade i kartongen (vikbart alltså).

Eftersom instruktionsboken med sin knappa information inte är till någon större hjälp så vänder jag mig till er.

tack på förhand.
/Marcus

p.s ungeför hur lång tid brukar det ta att ladda en 11.1V 1500mAH acc?

Glawe
2009-07-13, 09:32
Bladen skall gå att vika.

Vad är det för batteri ? Är det ett LiPo så brukar man ladda dom med 1C. Dvs, du laddar med 11.1v i 1500mAH. Det tar exakt 1 timme. Är det annat batteri så är det annat som gäller.

MarcusG89
2009-07-13, 09:40
Okej, då var mysteriet med rotorbladen lösta iaf, jo det är ett Lipo acc, och enligt manualen (som verkar sakna viss info) så ska man ladda accen till lampan på laddaren lyser stadigt grönt.... men den vägrar sluta blinka (och har blinkat i snart en timma) kan jag anta att första laddningen tar längre tid än vanligt? (laddar via vanligt vägguttag)

manson_swe
2009-07-13, 09:58
så gör min esky laddare med emellanåt, ja brukar koppla ur den när den blinkat en stund

MarcusG89
2009-07-13, 10:27
okej, då vet jag, och när man talar om trollen, ganska samtidigt som ditt svar så var accen klar :thumbup:

Återstår bara en fundering, i manualen så visar dem att det finns två olika modes på kontrollen, mode 1 och 2, mode 2 är spegelvänt mot 1an, och jag har som de tör nu ingen aning om vilken som är inställd på kontrollen. (de säger heller ingenting om hur man ändrar mellan de olika lägena:(

och slutligen, har du några tips och trix att ge inför flygningen? annat än "ta det lugnt" och krascha inte"? :sarcastic:

Glawe
2009-07-13, 10:48
I sverige flyger vi på Mode 2. Dvs. På vänster spak har du gas och roder (samma för heli, stärten rör sig) och på höger spak har du skev och höjd. (så om du rör på höger spak så skall din pitch röra sig).

Filma gärna premiären :)

Glawe
2009-07-13, 10:49
Ta en titt här för att se skilnaderna.
http://www.rc-airplane-world.com/rc-helicopter-transmitter-modes.html

jocke1963
2009-07-13, 11:01
Har precis skaffat mig en ESKY King3 och har lite funderingar om pre-flyg förberedelserna. har sökt på diverse forum men inte lyckats hitta någon information (kan vara jag som sökt efter fel saker).


Har du kikat här: http://rcheli.se/
En King3-tråd kanske kan va nå´t:
http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=24017
Bra nybörjar-flyg-tråd:
http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=937

Hoppas du har en simulator oxå, krascherna blir billigare där... :sarcastic:

Lycka till !

gimbo
2009-07-13, 12:04
Du kan känna på vänsterspaken. Om den inte är fjädrad när du drar den upp och ner så är det mode2.

Angående rotorbladen så ska de inte sitta för löst. Du ska kunna lägga helikoptern 90 grader och bladen ska sitta utvikta, men det är knappt. Det ska vara rörligt för att energin som blir ska kunna räta ut bladen ordentligt.

Några tips när du är fräsh. Om du ska ställa om helikoptern mekaniskt eller göra andra justeringar där du behöver ha batteriet inkopplat. Koppla ur kontakterna till motorn så du inte sitter med den i taket sedan :) Var försiktig med idle-up-spaken. Det kan bli en riktig aha-upplevelse första gången man slår på den. Slå inte på den med stillastående rotor. Ha spaken något under 50% och slå om på marken första gångerna tills du vänjer dig. Ta gärna hjälp av en van helikopterflygare första gången du ska flyga.

Och som alltid, som alla säger... En simulator är utmärkt för att få spakvana!! :)

MarcusG89
2009-07-13, 14:10
då har man genomfört jungfruflygningen med skönheten, eller flygning och flygning.... lyckades sväva ett par centimeter ovanför backen och göra lite småskutt.
Hon verkar dock dra lite vänster och bakåt, det var nästintill omöjligt att lyfta utan att ständigt kompensera med spakarna, antar att det blir lite finlir nu medan acc:en laddas om.
Kan ju sammanfatta premiären och va jag lärde mig på följande vis:

1, man måste hålla full koll på gasen, råkade dra på så att den stack som en pil rakt upp... (klarade mig som tur var utan allvarliga skador på Kingen)

2, tränings-settet gör den snedbelastad nå så fruktansvärt (funderar på att skrota skiten helt och hållet)

3, gräs är inte det bästa underlaget att starta på då det "hakar fast" i landningsstället....

men oj vad taggad man blev på att fortsätta öva! :thumbup:

/Marcus

gimbo
2009-07-13, 16:53
GRATTIS till Premiären :)

Att ständigt parera med spakarna är något vi som flyger helikopter får leva med :) Men! En del går att trimma bort via sändaren och via mekaniska finjusteringar.

Att helikoptern lutar åt ena sidan är helt normalt (lite iaf).


HA DET SKOJ MED HELIN :)

marwii
2009-07-14, 11:02
Laddaren som följer med från E-sky ska du inte använda. Batteriet håller inte lika länge med den laddaren. Köp istället en avanserad laddare som kontrolerar ditt batteri under hela laddningen. Det är mycket lätt att batteriet börjar brinna om det laddas fel och då hjälper det inte med brandsläckaren ens. Ladda heller aldrig ur batteriet helt utan ta ur batteriet så fort du ser att det tappat kraft.

Marcus