handdator

Visa fullständig version : Blue Fenix



marwii
2009-07-14, 11:11
Tjena alla flyg glada!
Jag har vunnit en auktion på en Blue Fenix. Precis ett sånt flygplan som jag började min flyg karriär med. Så jag vart lite nostalgisk och budade 250:- och vann. Nu funderar jag på att räta ut vingarna och sätta skevroder på den som ett expriment, jag har ju fler vingar som är orginal om det inte skelle fungera. Nu till frågan: Är det dumt att förstöra en klasiker med skevroder och rak vinge eller är det ett roligt expriment?

/Marcus

Kenneth E
2009-07-14, 13:15
Hej Jag har en som jag använder med elmotor.

Jag har märkt att den vändigt viktkänslig, ett typ servo mer eller mindre kan vara avgörande om den fungerar bra eller inte.

Min setup:
12x8 propeller 4800rpm 22A,
billig motor från Skåne Hobby,
1800 2cell liPo, 18A reglage.

Vario Wstrech med GPS

2 standard servo Hitec
T-14 mottagare.

Om jag skall flyga med GPS (vikt 20g) och det inte finns termik störtar den ner även från höghöjd typ 300m.
Utan GPS kan man ligga och glida runt tills landning.

OK, nu är detta med elmotor och vario och allt det kan man stryka om man väljer vanlig seglare, då tror jag att den skulle fungera utmärkt med skev. Tänk på att hastigheten är ganska låg, min mäter mellan 5-27 km/h uppmätt med GPS vanlig hastighet i glidet 12-18 km/h.

Dock kan jag säga att som termikseglare fungera den med den utrustningen ganska bra och det är mycket lätt att hitta blåsorna med modellen/vario.

Normal flyghöjd ligger på 50 - 400m men tycker ändå att jag ligger mest runt 200 - 220m och svävar.

Guzzten
2009-07-14, 23:23
Jag flög min nya BP i dag. Bogserade efter Betongens lilla Cessna med .40 i. Jag har fått vikta den ganska mycket fram tycker jag, ett extra 9 gr servo till kopplingen och en extra 4 cells AA acc i näsan. Hittade inga "blåsor" på sena kvällen, men fick ta både ett och två extra varv runt fältet då kärran inte ville ramla ner! Det fina med den är att den flyger bäst när man flygger den med trimmrarna... snacka om små utslag!

Att lägga 2 6 eller 9 grams servon i vingarna kan nog inte göra så jättemycket, däremot så ska man nog hålla utslagen väldigt små och TP helt rätt!

Hoppas på att få flyga termik nån dag med den... hade nog närmare 10 min flygtid i "död" luft i dag från ca 200 höjd

zymox
2009-07-26, 22:28
Gjorde den modifieringen på min för 20 år sen och då fungerade det alldeles utmärkt.
Har för mig att skevorna inte gick ut över "öronen" för den dagen då kärran inte var flygduglig mer så kapades "öronen" av och gjordes om till en balsa delta.

Thomas
2009-07-26, 23:11
Jag har en BP i kartong som jag tänkte modifiera en smula.
Dels ska den få skevroder, dels ska jag s.a.s. knäcka vingen åt andra hållet, d.v.s. uppochnervänt Corsairstuk! Mycket v-form i mitten och uträtade(hängande) öron. :1headbang:
Kanske kroppen får en make-over oxå...

Byggtråd kommer (kanske).

Vafför ska man va' som alla andra??:crazy_pilot: