handdator

Visa fullständig version : Blir knäpp på alla Cessnamodeller, hjälp tack



Videoten
2009-07-21, 18:09
Hej!
Är helt ny på detta med RC-flyg, sånär som på några timmar i FMS.
Sitter nu och kollar in ett nybörjarplan och har sett på Cessna på umeå rc.
Där finns Cessna 182 3ch och 4ch samt Cessna 480 men jag får inte fram någon info om vad som skiljer dessa åt.

Så gärna om någon kan tala om dom stora skillnaderna mellan Cessna 182 som t.ex umeå rc, teknikmagasinet osv säljer samt den dyrare Cessna 480 som Hobbex säljer

Tack på förhand

Anthony
2009-07-21, 18:51
Hej
Skillnaden mellan 3ch och 4ch är kanalerna. 3ch har 3 kanaler, dvs gas, höjd och sid, medan 4ch har fyra kanaler, gas, höjd, sid + skev

jocke1963
2009-07-21, 19:03
Rackarns vad segladdad Umeå RC´s nya sida är.... :(

Det som oxå skiljer mellan de olika kärrorna är om de har bortslös- eller vanlig borst-motor, samt om de har 35Mhz- el 2.4 Ghz-radio.

Och som förklaring på detta, så är borstlös motor samt 2.4Ghz att föredra...

Annars har jag läst ett test av denna i Allt om hobby, som fick mycket bra kritik: http://www.fullkontroll.se/above-cessna-paket-p-5491.html
Lite dyrare, men större spännvidd, vilket ger en lite stabilare flygning.

Videoten
2009-07-21, 19:08
Så då finns det alltså två likadana Cessna 182, arttech och above all, men hur kan det skilja dryga 1000:- mellan dom två?
Och Cessna 480 vad skiljer den åt?

Tack förresten för dom andra svaren.

jocke1963
2009-07-21, 19:20
Så då finns det alltså två likadana Cessna 182, arttech och above all, men hur kan det skilja dryga 1000:- mellan dom två?
Och Cessna 480 vad skiljer den åt?

Tack förresten för dom andra svaren.

Arttech 182 har iofs 2.4Ghz-radio, men borst-motor samt NiMh-ack = trött att flyga.
Above All 182 har både 2.4Ghz-radio, borstlös motor samt LiPo-ack, samt större spännvidd, därav prisskillnaden.

Cessna 480 som UmeåRC säljer har iofs borstlös motor och lipo-ack, men en "billig-kines-35Mhz-radio", som du troligen kommer svära över pga div störningar och dålig räckvidd.

Videoten
2009-07-21, 19:55
En dum fråga, men kan man bara byta ut radion till en 2,4 GHz eller måste man göra diverse avancerade modifieringar på planet i såna fall?

Steffe
2009-07-21, 20:48
En dum fråga, men kan man bara byta ut radion till en 2,4 GHz eller måste man göra diverse avancerade modifieringar på planet i såna fall?
Hej
Visst kan man byta till 2,4 GHz. Det är inte svårt. Bara att köpa en sändare och en mottagare och sätta mottagaren i planet (lite kabelflyttar bara). Det som bjuder lite motstånd är nog priset. En bra 6 kanalers sändare kostar från ca 2000 kr, då ingår en mottagare. Har du sedan flera plan så är det smidigt att ha en mottagare till varje. Då kostar varje mottagare från ca 600 kr.

/Steffe

Ålänning
2009-07-22, 10:01
Skyartec har en bra Cessna 182! Klä vingen med bokplast och sen lär den skall vara oförstörbar nästan. Flyger finfint. www.aircpro.com har dem.

Videoten
2009-07-22, 11:25
Låg ju dessutom rätt i kurs.
Vad är skillnaden mellan 2st servo, 3st servo och 4st servo?

jocke1963
2009-07-22, 19:12
Låg ju dessutom rätt i kurs.
Vad är skillnaden mellan 2st servo, 3st servo och 4st servo?

Hur menar du nu ?:stupido2:

Videoten
2009-07-22, 19:28
Ja alltså modellen fanns ju att köpa med antingen 2, 3 eller 4 servos

Vad är skillnaden för mig????

Kanske korkad fråga men som sagt jag är helt ny på detta.

Sigun
2009-07-22, 20:03
2 servo = endast höjd och sidroder styrning - Modellen går inte att göra rollar med.
3 servo = Höjd,skev och sidroder styrning - När du har skevroder är modellen lättare att svänga med.
4 servo = Gissar att det är denna modell du syftar på http://www.umearc.se/flygplan/hogvingade-flygplan-trainers/parkflyg-trainers/arttech-cessna-bl-2-4ghz-rtf-borstlos-2-4ghz-4-kanals.html

Förmodligen ett servo till var skevroder, samma finesser som med 3 servo.

Skulle nog rekomendera dig att satsa på denna
http://www.umearc.se/flygplan/hogvingade-flygplan-trainers/parkflyg-trainers/cessna-480-rtf-med-borstlos.html

Den har borstlös motor samt LiPo batteri.

/Martin

Videoten
2009-07-22, 20:24
Dom som lockar lite är dessa:
http://www.fullkontroll.se/above-cessna-paket-p-5491.html

http://www.umearc.se/flygplan/hogvingade-flygplan-trainers/parkflyg-trainers/cessna-480-rtf-med-borstlos.html

http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/E85147D544809196C12575AC0056ACF2?OpenDocument&CartID=1652-

http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/2712411600D33301C12573780060B5F2?OpenDocument&CartID=1652-

Visst, jag förstår att det är stor skillnad på dessa modeller......eller i alla fall skiljer specarna sig åt, men i kvalitet vad förlorar jag om jag köper den billigaste mot den mitt i pris eller dyraste osv.
Det blir ju min första kärra, så jag vill ju helst inte lägga ut alltför mycket (iofs. så är 2500:- inte så blodigt om man gillar det), men å andra sidan lägger jag ut 1300:- och lessnar för att den är för amatörmässig på 1år är ju inte det kul heller.

Vad jag förstår så är det endast den dyraste och den för 1300:- som har 2,4GHz radio (och det skulle väl vara bättre ur störningssynpunkt?????)

Ja som sagt, jag behöver gärna en bra förklaring på dessa modeller.

Tack på förhand

Robert A
2009-07-22, 20:37
Har du aldrig flygit förut bör du få hjälp av någon som kan. Flyga lite dubbelkommando först så du får in känslan och få hjälp med att trimma in din egen kärra. Bor du i umeå kan jag hjälpa dig med det.

Robert Ahlström
skolflyg lärare mfk vingarna umeå

Videoten
2009-07-22, 20:52
Desvärre bor jag 35 mil från Umeå, Kalix närmare bestämt.
Men tack för erbjudandet.
Försöker leta reda på folk på orten som kör plan och kan ge mig lite intro.

Ålänning
2009-07-22, 22:11
Nybörjarflyg skall ha skevroder, sidoroder och höjroder. Saknas nåt av det, glöm och
sök vidare. Såna är för proffs. Dom är bara jobbiga att flyga och inget för nybörjare.

Videoten
2009-07-22, 22:14
Så alltså ska jag ha ett med 3 eller 4 servo med andra ord
Samt 4 kanaler

Har jag förstått det rätt så här långt?

jocke1963
2009-07-22, 22:16
Jag vidhåller min ståndpunkt att Above-All-cessnan är den bästa av dessa kärror med sin större spännvidd, bl-motor och 2.4 ghz-radio.

Med en kärra med 4 servon, dvs ett servo till varje skevroder, kan man dessutom ställa in att skevrodren funkar som flaps, vilket ger ännu lägre landningshastighet = bra för en nybörjare.... såvida den radion stödjer det...det vet jag dock inte..

Ålänning
2009-07-22, 22:17
Så alltså ska jag ha ett med 3 eller 4 servo med andra ord
Samt 4 kanaler

Har jag förstått det rätt så här långt?
En kanal går till fartreglaget.
En kanal går till ett höjdroder-servo.
En kanal går till ett sidoroder-servo
En kanal går till ett skevroder-servo, ELLER om flyget har ett skevservo per vinge, så går det en kanal till bägge servon via Y-kabel eller så går det två kanaler, dvs ett till varje servo (tror det är ovanligt på mindre elflyg).

Sigun
2009-07-22, 22:26
Jag vidhåller min ståndpunkt att Above-All-cessnan är den bästa av dessa kärror med sin större spännvidd, bl-motor och 2.4 ghz-radio.

Med en kärra med 4 servon, dvs ett servo till varje skevroder, kan man dessutom ställa in att skevrodren funkar som flaps, vilket ger ännu lägre landningshastighet = bra för en nybörjare.... såvida den radion stödjer det...det vet jag dock inte..

Håller med dig Jocke.. det är ju den dyraste men också den bästa av dem alla. Nästan så en annan blir sugen på att köpa en av rena nostalgi skäl..
Synd att den inte säljs i ARF utförande har ingen nytta av radion.

/Martin

Videoten
2009-07-22, 22:40
Åhh, tack för hjälpen...tror det börjar klarna lite
I alla fall hur det funkar rent tekniskt.
Har nu i simulatorn FMS ställt om för att dels prova köra utan skevroder och att köra med skevroder
Vart ju mindre kraschar utan skevroder.

Mats B
2009-07-24, 13:58
Hej alla här på forumet

Jag är alldeles "färsk" här på forumet & snubblade över denna tråd.
Blev lite sur att jag inte såg den tidigare :banghead:, Jag beställde nämligen ett paket
bestående av (ArtTech Cessna 182 RTF Borstlös 2,4GHz) igår & nu undrar jag om jag gjort rätt val.:stupid:

Kan ni kolla på detta paket & se om jag gjort rätt

http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=26_163&products_id=13106&osCsid=c94fbcfd76be4c86bd4b697102ac0dc5

Tack på förhand

Mats B

Elia
2009-07-24, 15:04
Hej!
Jag tror att du gjorde ett bra val.

Mvh Elia.

Mats B
2009-07-24, 15:21
Ok det låter åtminstonde lite betryggande.
Tack för svaret Elia.

Nå´n mer som vill vädra sina synpunkter ?:thumbup:

Vill gärna ha så många som möjligt :bigear: :icon_winkle:

Mats B

Daniel L
2009-07-24, 15:27
Du har gjort ett bra val. Borstlösa motorer ger bäst kraft och de är lätta.
Radion med 2,4ghz har den senaste tekniken vet dock inte hur kvaliten är men några radiostörningar lär du inte råka ut för.

Mats B
2009-07-25, 10:21
Bra nu känner jag mig lite lugnare :thumbup:

Väntar med spänning tills på Måndag eller Tisdag
då paketet borde komma :)

M.V.H

Mats B

Videoten
2009-07-25, 10:35
Meddela gärna så fort du hunnit provflyga.

Mats B
2009-07-25, 12:31
Lär väl bli ett tag med sim först :)

Videoten
2009-07-26, 16:53
Mats B, vad är planet gjort av är det EPP eller Frigolit?

jocke1963
2009-07-27, 22:03
....Kan ni kolla på detta paket & se om jag gjort rätt.....


Noterar att man i paketet snålat in på acken, du får en NiMh-ack på 8.4V 1000mah.
I övrigt ser det bra ut, med borstlös motor och -fartreglage, så jag skulle satsa på några LiPo-ackar till den oxå. Kolla upp med rchobbysyd först om motorn går att köra på 3-cells LiPo-ackar, kanske runt 1200-1500mah...?
Tror du får en roligare kärra då, såvida motor och reglage tål det...

Mats B
2009-07-28, 07:17
Noterar att man i paketet snålat in på acken, du får en NiMh-ack på 8.4V 1000mah.
I övrigt ser det bra ut, med borstlös motor och -fartreglage, så jag skulle satsa på några LiPo-ackar till den oxå. Kolla upp med rchobbysyd först om motorn går att köra på 3-cells LiPo-ackar, kanske runt 1200-1500mah...?
Tror du får en roligare kärra då, såvida motor och reglage tål det...

Har uppmärksammat detta.
Får se lite längre fram om kassan tillåter lipo med en bra laddare,
Har en bra laddare till "standard acc" som jag tänkt använda nu tills vidare.
Kanska löda ett vassare acc själv så man har dubbel uppsättning.
Angående var motor & reglage klarar så vet jag bara att reglaget är på 20A , sen tar det nog stopp i min klarhet :)
Det här med borstlöst & Lipo är helt nytt för mig så det känns som en hel djungel tillsvidare :) :)
Men det ska kollas upp..

Angående matrialet i planet så verkar det vara frigolit tyvärr , men man kan ju inte få allt .

jocke1963
2009-07-28, 14:15
Det här med borstlöst & Lipo är helt nytt för mig så det känns som en hel djungel tillsvidare :) Men det ska kollas upp..

Angående matrialet i planet så verkar det vara frigolit tyvärr , men man kan ju inte få allt

Lite mer Lipo-info:
http://www.microflight.se/connection.htm
http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm

Att det är friggo ser jag inte som en nackdel, om/när det går sönder blir det ganska "rena" brott, bara att limma ihop igen med vanligt trälim alt UHU Por. EPP blir mer knöligt och tillknycklat, blir svårt att få bra när man lagar.
Min första kärra, en Formosa-kopia, är gjord i friggo, limmad mååånga ggr...man ser knappt att den är lagad.. :thumbup:

fattaren
2009-07-28, 23:20
Har du aldrig flygit förut bör du få hjälp av någon som kan. Flyga lite dubbelkommando först så du får in känslan och få hjälp med att trimma in din egen kärra. Bor du i umeå kan jag hjälpa dig med det.

Robert Ahlström
skolflyg lärare mfk vingarna umeå

stjäl tråden lite, har nyligen införskaffat mig en cessna 480 på rc i umeå. Och jag skulle verkligen uppskatta en lektion eller två :) kanske man kan få ett par tips eller två med. :)

Har alldrig flygit förut, men det verkar riktigt kul.


mvh Dennis

jocke1963
2009-07-28, 23:38
stjäl tråden lite, har nyligen införskaffat mig en cessna 480 på rc i umeå. Och jag skulle verkligen uppskatta en lektion eller två :) kanske man kan få ett par tips eller två med. :)

Har alldrig flygit förut, men det verkar riktigt kul.


mvh Dennis


Simulator på datorn, samt ett besök på din lokala klubb med ev dubbelkommando är aldrig fel....
Själv lärt mig "den hårda egna vägen", dvs kört simulator, testat själv, kraschat, limmat, tränat simulator, flugit, kraschat, limmat...osv.... men numera klarar jag att flyga själv...men det har gått åt några liter lim.... :sarcastic:

Mats B
2009-07-29, 08:45
Lite mer Lipo-info:
http://www.microflight.se/connection.htm
http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm

Att det är friggo ser jag inte som en nackdel, om/när det går sönder blir det ganska "rena" brott, bara att limma ihop igen med vanligt trälim alt UHU Por. EPP blir mer knöligt och tillknycklat, blir svårt att få bra när man lagar.
Min första kärra, en Formosa-kopia, är gjord i friggo, limmad mååånga ggr...man ser knappt att den är lagad.. :thumbup:

Ok så det ligger till på det sättet :)

Jag var nere hos min lokala flygklubb igår & kollade in lite flygning (blev ju inte mindre flygsugen direkt ) pratade lite med ordförande i klubben , Han var väldigt tillmötesgående & glad för att det fanns nya intresserade i regionen.
Han erbjöd mig att testa deras övningsplan med dubbel kommando vid nästa flygkväll om jag var intresserad (gissa om ! ):thumbup:

Så såg min dag ut boy´s Kan knapt vänta tills nästa vända till flygfältet .

schenkies
2009-07-31, 21:26
Hej,

Jag är också sugen på en Cessna och undrar varför den från Above All är bättre än den från Skylane?
http://www.fullkontroll.se/above-cessna-paket-p-5491.html
http://www.hobbtek.se/visa_produkt.asp?id=793&t=Cessna+182+Skylane+2%2C4GHz

Själva modellen verkar vara (som jag kan ser) exakt likadan men Skylane har bättre ESC (30A mot 25A), bättre batteri (2200mAh mot 1500mAh) och är billigare.

Håller Above All en bättre kvalitet eller är det samma plan?

Videoten
2009-08-01, 13:02
Jag tror att det ska vara samma plan förutom att hobbteken har ett bättre batteri
Annars verkar specarna stämma överrens.

fattaren
2009-08-02, 16:51
Simulator på datorn, samt ett besök på din lokala klubb med ev dubbelkommando är aldrig fel....
Själv lärt mig "den hårda egna vägen", dvs kört simulator, testat själv, kraschat, limmat, tränat simulator, flugit, kraschat, limmat...osv.... men numera klarar jag att flyga själv...men det har gått åt några liter lim.... :sarcastic:

Testade planet häromdagen, iddes inte vänta på att få flyga det längre, :) det blev en finfin landning, rakt på näsan och ngt elektrisk gick sönder. riktigt stryktåligt flygplanskropp :)) antar det är mottagaren men kan även vara annat som fartreglaget har jag förstått.

nu blir man ju iallafall nästan tvungen att köra simulator (fms) och det börjar lossna lite trots att gasreglaget funkar fel väg.

Videoten
2009-08-02, 19:05
Dessutom har dom höjt priset på planet på hobbtek med 100:- sen tråden skapades.

Fattaren......meddela oss gärna vad det var som pajjade och vad det kostade att laga

schenkies
2009-08-03, 17:11
Inklusive frakt blir den från Hobtek nu nästan lika dyr som en fraktfri Above All från Fullkontroll. Så är den från Hobtek en kopia eller kommer dem från samma fabrik? Någon som vet?

Mats B
2009-08-05, 08:18
Undrar vilket matrial som det är i AboveAll Cessna´n hos Fullkontroll
EPP, EPS, EPO ?? (2495:-) Fraktfritt.

Hobbytek har ju två identiska Cessnor den ena av EPS (2195:-) & den andra av EPO (2259:-)

Videoten
2009-08-05, 09:47
Vad är skillnaden EPO mot EPS?

schenkies
2009-08-05, 20:40
Jag är också helt ny. (EPO är för mig en förbjuden doping). Vilken är bäst eller vilken av EPP, EPO, EPS ska man undvika?

Mats B
2009-08-06, 13:10
EPS är ju vanlig frigolit
EPP är seg & mjuk mén svår att gjuta därför blir EPP planen mindre detaljrika, den förtsätter tydligen att expandera efter att den plockats ur formen
EPO verkar vara den "gyllene" mellanvägen lika lätt att gjuta som EPS & nästan lika "seg" som EPP, Dock blir vikten lite lidande då EPO är lite tyngre än EPS.

Detta är vad jag lyckats googla fram hittils..:thumbup: