handdator

Visa fullständig version : Nu har ni ännu en ny FPVare med frågor xD



wezpa
2009-08-12, 12:36
Hejsan!

Jag har tänkt att börja med FPV, det ser ju hur kul ut som helst!
Så jag vill sätta ett FPV kit på min Nya Radiostyrda helikopter.

Jag funderar på detta (http://www.fpvsystems.com/index.php?main_page=product_info&products_id=37) kit, För jag har mycket bergrensad budget, helst inte över 6000 xD
Är det någon annan som har något paket som är mer prisvärt?
Eller något till salu?
Vet någon hur bra den kameran är?

Och sedan undrar jag hur långt bort jag kan flyga med det paketet? Samt hur långt min sändare (walkera Wk-2801 2.4gHz) når?

Sedan är alla övriga tips välkomna!

bjornez
2009-08-12, 15:25
Det är ett helt okej paket men inte om du ska använda det till Walkeras 2.4ghz radio, eftersom dom jobbar på samma frekvens så kommer du få störningar, du bör välja ett 1.3ghz system istället.
det finns på electronicarc.com och ng hobbies blandannat...
du bör inte använda headtracker om du flyger fpv helikopter, och flyger du med walkeras radio så kommer du nog inte behöva osd heller eftersom räckvidden inte är så lång så du lär flyga vilse:)

"ccd killer" är väldigt lätt och liten kamera som är bra om planet eller helikoptern är liten, men den är inte något vidare om ljuset är dåligt eller i motljus, eftersom du endå inte behöver pantilt grejjen på en helikopter så tycker jag du ska välja en bättre ccd kamera istället.
kx-132 (electronicaRC) tex är helt plug n play med fatshark och en helt klart mycket mer prisvärd kamera.

jag har inga exakta siffror på hur långt bort du kan flyga med walkeras 2.4ghz men jag skulle gissa ca 200m kanske lite längre om du flyger en bit upp, jag kan iallafall inte flyga jätte långt med mitt Walkera ufo innan det börjar bli farligt..

Vad är det för helikopter du ska använda?

Mvh
Björn

wezpa
2009-08-12, 15:48
Det är ett helt okej paket men inte om du ska använda det till Walkeras 2.4ghz radio, eftersom dom jobbar på samma frekvens så kommer du få störningar, du bör välja ett 1.3ghz system istället.
det finns på electronicarc.com och ng hobbies blandannat...
du bör inte använda headtracker om du flyger fpv helikopter, och flyger du med walkeras radio så kommer du nog inte behöva osd heller eftersom räckvidden inte är så lång så du lär flyga vilse:)

"ccd killer" är väldigt lätt och liten kamera som är bra om planet eller helikoptern är liten, men den är inte något vidare om ljuset är dåligt eller i motljus, eftersom du endå inte behöver pantilt grejjen på en helikopter så tycker jag du ska välja en bättre ccd kamera istället.
kx-132 (electronicaRC) tex är helt plug n play med fatshark och en helt klart mycket mer prisvärd kamera.

jag har inga exakta siffror på hur långt bort du kan flyga med walkeras 2.4ghz men jag skulle gissa ca 200m kanske lite längre om du flyger en bit upp, jag kan iallafall inte flyga jätte långt med mitt Walkera ufo innan det börjar bli farligt..

Vad är det för helikopter du ska använda?

Mvh
Björn

Tack för svaret :) det är en Tx-450 (T-rex 450SE v2 clone)
Som då är i 450 storlek :)

Tack för svaret, jag ska titta in på den hemsidan sen :)
Finns det någon kontroll som har längre räckvidd?
Är det svårt att installera en patch antenn för en utan någon vidare erfarenhet?
Dx201, är det en bra kamera? Kollade nämligen på youtube, den verkade sjukt grym :)

bjornez
2009-08-12, 16:58
med en sån kanske det är en lite bättre radio..
jag tror nog det är en lämplig storlek på helikopter för fpv, jag har också en liknande lite äldre walkera helikopter men med bytt elektronik.

har du flugit mycket helikopter? jag har hört att det ska vara väldigt svårt att flyga FPV med helikopter, men det finns dom som gör det så det är inte omöjligt!

har inte provat den kameran, men den verkar väldigt bra.

menar du patch antenn på radion eller på video mottagaren?

wezpa
2009-08-12, 23:39
Hehe :) okej :)

Ja, Jag tänkte ha headtracker, men endast på tilt, för jag antar att man lätt blir desorienterad om man har pan också... xD

Ungefär hur långt når en standard videomottagare?

Jag tänkte framförallt på radion när det gäller patch antenn :)

bjornez
2009-08-13, 07:41
jag tror det kan bli förvirrande och svårt att veta när helikoptern är horisontellt om man har headtrack på tilten..
om du ska ha headtrack så måste du dock skaffa en futaba radio (ff7,ff9 osv..) eftersom det är dom enda som funkar med dom flesta headtrackers.

det är framförallt videosändaren i planet/helikoptern som avgör hur långt du kan flyga, men med 10mw sändare har du ett par hundrameter (upp till 1000m om du använder patch), med 500mw så har du nog iallafall ca 1500m (och ännu mer med patch)..
mer än så bör du inte stoppa i en helikopter eftersom sändaren skulle bli för tung och risken för att sändaren stör din radiosändare är ganska stor.

jag har inte moddat någon radio någon gång, men det är nog bra om man har lite löd vana om man ska ge sig på något sådant..

wezpa
2009-08-13, 11:47
Okej, så ett 500mw system utan Headtrack är det du rekomenderar?
Om du skulle köpa ett paket på denna (http://alai.h3m.com/%7Es0350672/catalogo/index.php?cPath=43_67) sida (ElectronicaRc.com), vilket av de fyra med goggles skulle du ta?
Vilket är mest prisvärt som passar med 2,4gHz sändare?
Och har du någon erfarenhet av sidan? Pålitlighet, service, leveranstid?

Förresten stod det att min sändare (Wk-8201) är Full-Range vad betyder det i avstånd?

bjornez
2009-08-13, 14:15
electronicaRC är väldigt pålitliga och det tar typ en vecka för sakerna att komma.
alla dom är 2.4ghz och är inte lämpliga, du får sätta ihop ett eget kit om du vill flyga 1.3ghz.

1.3ghz system:
http://alai.h3m.com/~s0350672/catalogo/product_info.php?cPath=43_49_70&products_id=413

kamera:
http://alai.h3m.com/~s0350672/catalogo/product_info.php?cPath=43_52&products_id=302

videoglasögon:
http://alai.h3m.com/~s0350672/catalogo/product_info.php?cPath=43_68&products_id=329

(du måste dock kunna löda för att få ihop allt)

eller så väljer du ett färdigt paket ifrån Rangevideo:
andra goggles men annars samma..

http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=48&products_id=131

wezpa
2009-08-15, 20:02
Okej :)
Jag tror jag kör på rangevideo :)
hur är det när man importerar? Är det priset som står plus frakt, eller ska det på moms och annat skit på det sen? :S

Ludde
2009-08-15, 20:32
Moms betalar du om tullen anser det vara värt att ta hand om paketet, du fär lösa ut det på posten. 25% alltså

damaen
2009-08-15, 20:45
ElectronicaRC har färdigt kit på 1.3GHz också:

http://alai.h3m.com/~s0350672/catalogo/product_info.php?cPath=43_67&products_id=410

bjornez
2009-08-15, 23:15
jag har bara råkat ut för tullen när jag beställde en 2m seglare ifrån kina..
små paket verkar oftast gå igenom, men frakten tillkommer givetvis.

eftersom 1.3ghz kitet ifrån electronicaRC har en 2.4ghz länk till videoglasögonen så är det inte så lämpligt om han ska flyga med 2.4ghz..


ElectronicaRC har färdigt kit på 1.3GHz också:

http://alai.h3m.com/~s0350672/catalogo/product_info.php?cPath=43_67&products_id=410

Ludde
2009-08-15, 23:51
jag har bara råkat ut för tullen när jag beställde en 2m seglare ifrån kina..
små paket verkar oftast gå igenom, men frakten tillkommer givetvis.

eftersom 1.3ghz kitet ifrån electronicaRC har en 2.4ghz länk till videoglasögonen så är det inte så lämpligt om han ska flyga med 2.4ghz..

tror inte det har någon betydelse..
grejen är.. tror jag när du har en 0,5W 2,4GHz videosändare nära din mottagare av 2,4GHz..

0,1W bredvid mottagaren för video bör inte vara något problem..

bjornez
2009-08-16, 07:52
det kan stämma, jag tänkte på det också efter att jag postat..

damaen
2009-08-16, 11:14
Det bara råkar följa med 2.4GHz länk mellan 1.3GHz mottagaren och brillorna men man kan använda kabel istället från mottagaren till brillorna. Det skulle jag göra.

wezpa
2009-08-16, 16:00
Okej, vilket kitt tror ni är bäst då?
Maxad rangevideo eller maxat ElectronicaRC? Mest prisvärt?

Så det är alltså inte säkert att man måste betala moms, utan det är en chansning? :)

damaen
2009-08-16, 22:05
Moms är du alltid skyldig att betala. Från ElectronicaRC är dock momsen redan inräknad eftersom det är inom EU.