handdator

Visa fullständig version : Problem med min Trex... Hjälp?



wezpa
2009-08-15, 19:02
Hej kära forummedlemmar

Jag har nyligen köpt en trex 450 se V2, men nu har jag två stora problem...

1. Min radio (walkera wk-2801) når tydligen inte längre än 11 meter, men den ska vara Full-range... Några tips?

2. Min helikopter klarar inte av att flyga längre än 2 minuter!?
Batteriet är nytt och laddat...
Fartreglaget känns ganska varmt... Det är på 30A om någon behöver veta :)
Bladen trackar...
Tips/Råd?

Mvh Jesper

Krille
2009-08-15, 19:13
hur är antennen dragen? bild är bra.

t-rex versionen med kolfiberchassie om du har sånt kan var ett rent h-vete att få till bra mottagning med. jag vet av egen erfarenhet då jag har fixat 2 exakt lika t-rexar med samma elektronik, den ena hade bra mottagning den andra hade kass. å enda skillnadnej var att den kassa hade kolfiberchassie.

Har du såtant chassie se till att antennen är så långt från all kolfiber som möjligt.

wezpa
2009-08-15, 19:59
Den har liksom ingen antenn mer än 2 stumpar, då det är en 2,4mHz radio...

Jag har ingen aning om var jag ska montera mottagaren annars, eftersom hela ramen är av kolfiber....
Tips?

knas
2009-08-15, 21:30
2.4 GHz, inte mHz ;)

Jag skulle dock köpa en bättre sändare och nottagare, kör själv med en JR 9X2 och spektrummodul, har inte haft några problem....än :)

Fungerar radion och mottagaren som de ska utanför kolfiberramen? Om det gör det så får du placera om mottagaren så du har bra mottagning.

Vad har du för throttelkurva?

Ludde
2009-08-15, 22:02
plocka ur mottagaren och ta ett servo helt fritt och avstånds kolla med bara dom grejorna.. .

inget med kolfiber dödar på 11 meter.. förmodligen fel på antingen sändare eller mottagare..

garanti?

wezpa
2009-08-15, 22:10
Tack :)

Jag har ingen direkt garanti, men eftersom den är helt ny så ska den ju fungera, så jag får skicka tillbaka den isåfall ^^

Okej, jag ska testa utanför ramen :)

hör av mig imorgon :)

kb
2009-08-17, 17:44
Hej Jesper.
Har du mottagar antennerna i 90 graders vinkel?
Enligt manualen skall du få över 30m räckvidd i "Range test mode" på sändaren.
Jag har samma radio och den fungerar mycket fint.
Hälsningar
Kent

wezpa
2009-08-17, 18:17
Härligt :) Då vet jag att det inte är typen det är fel på iallafall :)

Antennerna är 90 grader i förhållande till varandra...
Spelar det någon roll hur mottagaren är orienterad, alltså om en antenn ligger lodrätt och en vågrätt eller om båda ligger vågrätt?

I rangetest mode har jag också fortfarande bara runt 11 meter... Jag funderar på om sändaren är defekt, för att aux 3 trimmen går bara att ställa negativ, går aldrig att få tillbaka till positiv... tänkte om den har fått en smäll under transport?

kb
2009-08-17, 19:57
Hej igen.
AUX3 skall klicka både mot +och- och gå tillbaka till mittläget när du släpper den.
När du opererar AUX3 så kan du se på pitchtrimindikatorn att den åker upp eller ner.
När du opererar hov.pich så skall gastrimindikatorn gå upp eller ner.
Efter någon sekund återgår trimindikatorerna till gas resp pich(höjdroder)
Så det verkar skumt om den sitter fast i ena läget.
Aux3 används till att ändra "hovering throttle curv" när du har helikoptermode valt.
"Flap" trimmen är till att ändra "hovering pichcurve". Bägge dessa skall vara i mittläge
när du ställer in grundinställningen för pitch och gas.
Inställning av gas och pichkurvor finns beskrivet i T Rex manualen.
Kent

wezpa
2009-08-17, 20:41
Okej, för Hov. P kan jag ta både + och -. Men hov. T kan jag bara ta -

Jag har kollat kurvor och sådant och hittar inget fel, om det är flygtiden du syftar på, men jag kan inte få tillbaka hov.T till neutralläget, eftersom knappen är trasig... men tror du att det spelarin på flygtiden?

Hur lång räckvidd uppskattar du att du har på din sändare? Bara undrar eftersom jag funderar på att börja med FPV (om jag någon gång får upp min sabla helikopter i luften mer än 2 minuter xD)

Nexus
2009-08-19, 03:36
Vänd dig till rcheli som är mer mycket om Helikopter där på www.rcheli.se så du får massor tips där

MVH Steve

wezpa
2009-08-21, 18:16
okej :) ska göra det :)
Tack