handdator

Visa fullständig version : Trassel med en bensinmotor



Tomass
2009-08-20, 22:36
Hej
Jag behöver råd, jag har en MT-57:a som inte vill gå som den ska.
Den är otroligt lättstartad men väl igång så misständer den, på mellan och högvarv. Den har stannat i luften vid en handfull tillfällen, med all den onödig spänning det medför…
Jag har provat att justera högfartsnålen, men tror inte att det är bekymret då motorn går bra och är kraftfull mellan misständningarna. Det jag misstänker är något med tändningen, jag har provat att strömförsörja den med en 4,8V 2700 mAh NI-MH, 6V 2200 mAh NI-MH och nu senast med en 11,7V LI-PO 1800 mAh via UBEC, allt med samma resultat..Kablaget mellan batteri och tändbox är ganska kort och jag har en lite grövre ”standard” brytare till strömmen.
Vad kan detta bero på? Kan det vara brist på strömleverans till boxen eller behöver man justera tändläget på ”brytaren” på medbringaren ?

Tack på förhand

Tomas

Patrik J
2009-08-21, 07:27
Transienten mella låg och högfart ger dig bekymmret, kan ju vara så att låg nålen är satt lite högt, pröva att magra några klick i taget tills den drar genom registret utan problem.

Går den bra på tom gång och på fullvarv, så tror inte jag det är tändnings boxen, utan mer en justerings fråga..

Vad gäller bränslet, vad kör du på för blandning?

DrHanke
2009-08-21, 07:48
Kan också vara "DL" sjukan, vad har du för tändstift? Org tändstiften till dessa kines motorer är inte alltid de bästa och kan ge upphov till det beteendet du anger.

Sigun
2009-08-21, 13:45
Följer med NGK stift till MT motorerna men den kan ju ändå vara värt att pröva ett annat stift.

/Martin

Tomass
2009-08-21, 13:57
Hej
Jag kör pa Aspen och 4% mineralolja (tror det är Castrol), Det satt ett NGK stift i men det var inte ett R stift sa jag bytte till ett NGK BMR7A (http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1130_1517_1184&products_id=21498). Misständningarna kommer pa alla varv över tomgang, jag provade att skruva in högfartsnalen lite, samma tendens som tidigare men kärran blev mer orkeslös i stigningarna.... Misständningerna kommer sa rappt sa sa jag har svart att tro att det är soppan.... Har tändpunken dvs. givaren pa medbringaren nagon betydelse, den lag och nötte mot medbringaren sa jag lossade den och justerade den. Jag markerade possitionen men naturligtvis kan den hamnat nagon tiondel fel..

jaka
2009-08-21, 15:37
Hej!
När motorn misständer...har du motorkåpa på?
Bilder?

Per P
2009-08-21, 15:45
Vad har du för propeller? En klubbkompis har en Roto25a o den betedde sig likadant som du beskriver, misständningar o orkeslös utom på tomgång. Han monterade en större propeller så gick Roton sen.

Tomass
2009-08-21, 16:54
Hej pa er
Jepp kapan sitter pa när den misständer, det sitter en 23*8 kolfiberpropp pa den. Karran är en exakt kopia av Siguns Pilot-RC Yak... Har bytt tandbox en gang, den förra hade ett överslag mitt pa kabeln

jaka
2009-08-21, 19:17
Hej!
Testa utan kåpa!
Bensinmotorer kan behöva ha luftstyrningar (ducts) för att få tillräcklig kylning!
Vad har du för vartal med 23x8?

Patrik J
2009-08-21, 21:21
Tändningen har jag för mig ska vara 28graders förtändning, så en utmärkt instruktion på tubem av en Jänkarem som förklarade steg för steg hur detta görs, hittar den inte tyvärr, kanske nån vet vilken jag menar...

AmRi
2009-08-21, 21:40
Hej,

En sak som kan vara värt att pröva är att köra ett kvalitetsstift typ NGK, Bosch, Champion osv utan R för de icke avstörda stiften är effektivare och det kan man få bekräftat hos motorsågsförsäljarna. Kolla dock räckvidd, störningar mm innan ni lyfter planet. En avstörd tändhatt kan kanske istället vara en bra säkerhetslösning.
Kommer ihåg att min Husqvarna flygmotor gick mycket sämre med R-stiften.

Tomass
2009-08-23, 09:29
Hej!
När motorn misständer...har du motorkåpa på?
Bilder?


Jag är ute och reser nu, sänder bilder pa tisdag när jag är hemma, tusen tack sa här langt. Förstar inte hur man klarade sig innan internet??:stupido2:

//Tomas

Tomass
2009-08-25, 23:15
Hej!
När motorn misständer...har du motorkåpa på?
Bilder?

Japp kåpan sitter på, tror dock inte att kylningen är några problem.
Jag funderar på att byta strömbrytare och se om det gör saker bättre.

Jag testade gnistan och det är bra gnista i stiftet och inga ljud av "gnista" på andra ställen.

Jag har en fundering rörande tändhatten, jag ser och hör tydlig gnista i tändhatten då stiftet inte sitter i och motorn passerar tändläge, ska det vara så eller är det ett oönskat överslag?

Nästa steg är att korta kablarna till ett minimum mellan batteri och tändbox.

Här kommer lite bilder på prylarna






Tomas

Tofta
2009-08-29, 07:47
Tjena.
Har du kontakten rättvänd (färg mot färg) på kabeln mellan tändbox och givare.
Tycker på sista bilden att den inte sitter rätt,man ser inte riktigt om det är det.

Kompisen i klubben hade skiftat på sin DA-50 och den gick illa precis samma egenskaper som du nämmner han skiftade och motorn gick klockrent efter det....

Vilken snygg kärra.Lycka till.....

MVH Tofta.....

Tomass
2009-08-29, 09:19
Hej!
Testa utan kåpa!
Bensinmotorer kan behöva ha luftstyrningar (ducts) för att få tillräcklig kylning!
Vad har du för vartal med 23x8?

Hej
1200 varv på tomgång och 6400 på fullgas, kör fortfarande med 4% Castrol Actevo minetalolja, är inne på tionde litern, funderar på att gå över till Castrol TTS syntet inom kort.

Kylningen torde inte vara något problem, toppen sticker ut och till- och frånluft är väl styrda och stora..

Kortade av kablaget, bytte till en Futaba HD brytare och skruvade in högfartsnålen lite, nu verkar den gå mycket bättre, på backen i alla fall.:)

Tomass
2009-08-29, 09:21
Tjena.
Har du kontakten rättvänd (färg mot färg) på kabeln mellan tändbox och givare.
Tycker på sista bilden att den inte sitter rätt,man ser inte riktigt om det är det.

Kompisen i klubben hade skiftat på sin DA-50 och den gick illa precis samma egenskaper som du nämmner han skiftade och motorn gick klockrent efter det....

Vilken snygg kärra.Lycka till.....

MVH Tofta.....

Tusen tack
Skall titta på kabeln, brukar vara överkontrollerande men .....:stupido2:

loop
2009-09-01, 14:54
Hur går det med motor?

Tomass
2009-09-08, 15:25
Hej

Jag har bytt strömbrytare, kortat kablaget mellan batteri och tändbox och snålat in både hög- och lågfartsnål (enligt metoden som stod i instruktionsboken).
Nu går den riktigt bra, fast sista gången kändes den något kraftlös så till nästa flygning tänkte jag öka lite på högfartsnålen...

Motorvarvet har ökat till 6800 rpm nu och om någon liter eller så kommer jag gå över till 2% helsyntetolja och hoppas på några varv till...


Tusen tack