handdator

Visa fullständig version : Canon Legira HF200 har jag köpt, behöver hjälp!



Corsair
2009-08-22, 12:48
Hej
Jag har köpt en digital filmkamera, undrar vilket program är lättas att fixa med när man skall redigera filmer...:argue::thumbup:

Corsair
2009-08-22, 12:58
Här är kameran på blid...

Hjd.se
2009-08-22, 13:06
Testat Moviemaker?
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/help/ec3fff68-e53c-4168-ae74-8557325e57e21053.mspx

Corsair
2009-08-22, 13:09
Testat Moviemaker?
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/help/ec3fff68-e53c-4168-ae74-8557325e57e21053.mspx

Jag kör med Mac....

Hjd.se
2009-08-22, 13:15
Då finns väll till exempel iMovie (http://www.iskysoft.com/article/use-imovie-edit-videos-on-mac-free.html?page=126). Inget jag har testat själv dock..

Corsair
2009-08-22, 13:30
Ja det har jag, jag får väl intressera mig och köra det programmet, det finns oxå iDVD

Sigun
2009-08-22, 16:39
Har samma kamera som du janne.. riktigt trevlig kvalitet blir det på filmerna :). Kör på näst lägsta upplösningen på filmerna och ändå grymt bra upplösning på dem.

Har kört med Pinnacle studio 11 och 12 vet inte om den finns för Mac men funkar fint på PC iallafall :)

Adobe Premiere finns väl för Mac ? borde väl med fungera fint.

/Martin

Benpa
2009-08-22, 17:48
Jag har också HF200 kameran, mycket smidig och ger bra kvalitet, något irriterad över att den tappar focus fullständigt ibland när man filmar högt upp, vilket man ju ofta gör när man filmar flyg, "tror det har med skak sensorn att göra"

Jag använder MAGIX Movie Edit Pro 15
Tror det finns i mac version.
Om du letar efter andra enklare program så är det viktigast att programmet klarar av att hantera "AVCHD" .mts filer.

Fantastiskt bra program, som är ganska enkelt att använda "tycker jag i alla fall", blir bra kvalitet när man konverterar om filmerna till 720p i MP4, och jag upplever att konverteringen går mycket snabbare än i Sony vegas.

Klicka på min länk nedan för att se filmer redigerade med programmet, alla filmer är filmade i FXP kvalitet, näst högsta för att få ned storleken på filerna. Sedan görs de ju om ytterligare i youtube, med det blir väldigt bra ändå.

Skall dock nämnas att jag inte är kung på redigering.......eller så är jag bara lat :)

Ludde
2009-08-22, 19:16
Jag har också HF200 kameran, mycket smidig och ger bra kvalitet, något irriterad över att den tappar focus fullständigt ibland när man filmar högt upp, vilket man ju ofta gör när man filmar flyg, "tror det har med skak sensorn att göra"


Det har med autofocus att göra, ställ på oändligt om det går när du filmar långt bort, gick på gamla dv kameror så det bär gå på denna med..

den har inget att focusera på så då kollar den om det finns nått närmare.

finns det multispot? detta bör vara att den fokuserar på bara en punkt i mitten..

Ludde
2009-08-22, 19:23
btw hur är den att filma i soljus? är det inte svårt att se tex. plan i luften på displayen?
den saknar ju sökare...

Benpa
2009-08-22, 19:48
btw hur är den att filma i soljus? är det inte svårt att se tex. plan i luften på displayen?
den saknar ju sökare...


Skall svara på ditt övre inlägg senare när jag kollat inställningarna, kör på iaif bla bla just nu, multifocus.

Displayen går alldeles utmärkt att se i direkt solljus, men man får då hålla inne DISP knappen ett par sekunder så ställer den sig på max ljus/kontrast.

Jag ser allt perfekt, och jag har filmat i många olika förhållanden, men innan jag kom på det med DISP knappen så var det lite småsvårt ja.

Benpa
2009-08-22, 20:06
Det har med autofocus att göra, ställ på oändligt om det går när du filmar långt bort, gick på gamla dv kameror så det bär gå på denna med..

den har inget att focusera på så då kollar den om det finns nått närmare.

finns det multispot? detta bör vara att den fokuserar på bara en punkt i mitten..

Jo, men det försvinner när jag skakar på kameran haha :icon_pidu:

Jag har AF MODE, i.af = instant autofocus PÅ.
Man kan där välja Normal autofocus, manualen förklarar inte så bra skillnaden dem emellan, men jag skall testa det i morgon och se om det hjälper.
Finns inte mycket annat i inställningarna vad jag kan se som har med focus att göra.

Infinite som du pratar om "den liggande 8an" finns endast att välja på Manuell focus, och då försvinner ju hela konsten med att hinna med action flyg.

"SORRY, känns som jag kapat tråden lite"

Ludde
2009-08-22, 20:15
Vi upplyser med bra info bara, ingen kapning :-)

prova att filma med planet i nått hörn, då bör den tappa focus, testa med dom olika mode,sen, fint svenskt ord tycker jag mode:sen

tänkte köp en sådan jag oxo men velade eftersom den inte hade sökare.

Corsair
2009-08-22, 20:30
Hej
Det är ingen fara i denna tråd, jag suger i mig informationen. Alltid intressant när man köper nya prylar som man inte haft före...Tack för era svar ;-)

Benpa
2009-08-22, 20:31
Vi upplyser med bra info bara, ingen kapning :-)

prova att filma med planet i nått hörn, då bör den tappa focus, testa med dom olika mode,sen, fint svenskt ord tycker jag mode:sen

tänkte köp en sådan jag oxo men velade eftersom den inte hade sökare.


Ok skall testa det, tack för infon.
Men här snackar vi focusfel a la magnum! när den väl tappar focusen så måste jag peka den rätt ner i marken och uhmmm "skaka på den" en stund, hela skärmen är helt suddig och det tar åtskilliga sekunder innan den klarar att focusera igen.
Jag tar till mig dina tips, och rapporterar mer i morgon, för då blir det heldagsflygning + massor med film. :willy_nilly:

Sigun
2009-08-22, 22:29
Benny pröva att Zooma ut, brukar funka för mig om den tappar focusen går oftast snabbare med än att hålla ner kameran i backen.

Benpa
2009-08-22, 23:09
Benny pröva att Zooma ut, brukar funka för mig om den tappar focusen går oftast snabbare med än att hålla ner kameran i backen.



Tackar för infon Sigun :)

Det har jag inte tänkt på innan haha, det kanske funkar bättre, risken finns ju att jag skakar till den en gång för mycket annars :afraid:

Det är kanske en normal grej, som jag ser som ett litet "fel" det finns ju inga idiotsäkra kameror.
I och med att det inte händer allt för ofta, och alltid när jag zoomar lite längre, så är det nog bara att lära sig hur man skall hantera dessa focusmissar.
I övrigt är jag så himla nöjd med kameran.

Ludde
2009-08-25, 15:35
Hur gick det? testat mera?

Felix
2009-08-25, 15:56
Ja det har jag, jag får väl intressera mig och köra det programmet, det finns oxå iDVD

iDVD är ju till för att skapa dvd-skivor med menyer osv. iMovie är till för videoredigering och funkar bra för "vanlig" videoredigering med allt vad det innebär med effekter, bilder och ljud.

Sedan finns ju både Final Cut Express och Final Cut Pro för videoredigering på maccen också. Lycka till =)

Benpa
2009-08-25, 21:24
Hur gick det? testat mera?

Körde med Instant AF, och det fungerade fint! precis som jag kört innan.
Råkade ut för 2st focusmissar, och körde "zooma tillbaks lite grann metoden" och det funkade perfekt! den hittade focus relativt snabbt igen, mycket snabbare än "skakmetoden"
Sedan testade jag normal focus och märkte ingen speciell skillnad direkt, detta måste jag filma lite till för att utvärdera vad som egentligen skiljer sig.
Enligt Canon är skillnaderna följande:
Normal AF changes focus at a speed that appears natural and doesn't distract the viewer

Instant AF changes focus as rapidly as possible and is designed for applications in which quick focus is more important than other considerations -- for example, in new gathering or documentary work
Kan översätta det, men känner mig lite lat i kväll :sarcastic:

Ludde
2009-08-26, 01:28
hmm vad jag vet.. ÅÅ de är en hel del .. njaa.. skämt å sido..

min gamla videokamera har jag för mig att man kunde dutta till en knapp så sattes focus på oändligt.. alltså max ut/avstånd.. och det vart klockers över typ 50m..

kommer inte ihåg riktigt.. men.. nja.. nått sånt..

alltså man körde focus manuellt.. med max ut..
kanske nån fotoguru vet bättre..