handdator

Visa fullständig version : Messerschmitt BF-109 E alu spinner HJÄLP!



Werner_Molder
2009-09-12, 09:59
Hej

Jag behöver tips/hjälp om vem kan tillverkas en aluminium spinner till min Messerschmitt BF-109


den ska vara :

höjden : 50 mm (från basen till toppen av konen)
diameter : 76 mm
diametern på toppen av konen : 20 mm plus en 6 mm hål av motorn axeln.

Konen av Messerschmitt version E "Emil" måste vara rak och ingen pil likande eller runda.

behöver mera info , då fixar jag dessa.

gärna mejla till : hmr@bredband.net

Jag ber er hjälp verkligen !

mvh

Hugo

Per P
2009-09-12, 10:24
Jag vet inte måtten, men det låg ME-109 spinners hos RC-maffian när jag var där en sväng förra veckan. Kontakta dem o kolla vettja!

Werner_Molder
2009-09-12, 11:33
Hej Per

jag har redo kontakta med dem , och väntar bara på svaret.

Werner_Molder
2009-09-12, 12:36
Hej Per.
De har 83 mm på backplatån diameter och den är precis som jag har redo, och orsakas att motorn överhättas.

........åh....det är bara otur...

Diesel
2009-09-12, 14:56
Hej.
Undrar nyfiket... på vilket sätt kan motorn överhettas av att du har en spinner som är 3,5 mm bredare runt om ?
Det skiljer 3.5 mm i diameter mellan din befintliga 83 mot 76 som du vill ha .
Nyfiken ?

Werner_Molder
2009-09-12, 17:06
Diesel...
Motorn är en RCV 90 SP, som är monteras in i Messer nosen som är små, men de finns två hål som fungerar som luft "intakes" och plus 3 gånger stora hål under motor kåpan, MEN...de "back plåtan" av 83mm täcker hela motorn kåpan så om man ha en lite mindre backplatån (76mm) då finns dessa 3 eller 4 mm marginal som fungerar för mer kylning.
är du med ?

här är tråden
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9046199/anchors_9055084/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#9055084


jag vet inte vad ska göras...känner man lite tröt på detta ämne ... här i detta lille byn finns ingen som kan hjälpa till eller ....

Werner_Molder
2009-09-12, 20:29
verkar att ingen mer vill tipsa mig med nåt....

Fyhren
2009-09-16, 20:54
Hej

Det finns spinners med stora hål i både spinnern och bakplattan så det går kylluft rakt igenom spinnern. Detta bör man kunna göra själv om man bara balanserar allt efteråt. När motorn går ser man ju inte hålen så detta kanske är en lösning i detta fallet

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i mfk Viking

Krille
2009-09-17, 15:32
Om det är din maskin på bilderna på länken du gav är det inte konstigt du har problem med överhettning på motorn.

Du har hål på åvansidan och undersidan kåpan. Alla dessa hål hjälper dock till att få IN luft i kåpan. Du har alltså inget hål som släpper ut luften, å när ingen luft kommer ut kommer inte heller luft in.

Hålet på undersidan kanske kan anses släppa ut luften men eftersom detta "hål" ligger emot färdriktningen/vinddraget kommer det alltså aggera luft intag istället.

Mindre propp å mer soppa hjälper också till att kyla.

Tyvärr så har du ur värmesynpunkt den värsta kombinatonen. En motor som är känd för att ha dålig kylning samt en modell som inte har några "naturliga" luft hål.