handdator

Visa fullständig version : Limma balsa utan att det reser sig utmed kanterna



McLund
2009-09-25, 20:16
Hej.

Jag behöver lite teknisk assistans med limning.....

Igår skulle jag limma en från början spikrak och plan balsalist som är 3 mm tjock, 30 mm bred och ca 1000 mm lång mot en plan balsayta med SIG BOND ALIPHATIC RESIN lim.

Jag la lim på den plana ytan först, och nålade sedan fast listen mot den plana ytan med massor med nålar på båda kanterna av listen med ca 40 mm mellanrum mellan nålarna.

Men efter en stund så började listen att böja sig, INTE på längden i fiberriktningen, utan i kortriktningen. I.o.m att listen reste sig blev det ju glipor på båda sidorna utmed hela listen. Det var bara att illa kvickt tabort listen igen och torka bort limmet.

Nu är frågan, hur gör jag för att slippa detta igen? Funkar det bättre med Epoxy tror ni? Eller ska jag duscha listen på den icke limmade sidan med "lite" vatten innan samt under själva limtorktiden så att det blir fuktigt på båda sidorna?


Jag tackar på förhand för hjälpen!


Mats McLund

Eneby1
2009-09-25, 21:03
Nåla den på plats och kör med cyanoakrylat.

McLund
2009-09-25, 21:22
Hej Eneby.

Är det så att kapillärkraften "drar" in limmet under listen hela vägen?

//McLund

Robert A
2009-09-25, 23:08
Det som händer är att trä som blir vått sväller. Expoxi sväller trä mycket mindre men är inte lika trevligt att jobba med. Ett knep är att sätta in nålen i 45 grader och nästa nål i 45 grader åt andra hållet osv . Annars kan vattenfuktning på andra sidan hjälpa men det bästa är om det går använda tvingar att hålla den plan.
Ofta enligt min åsikt är det bäst att vanligt trälim (vitlim) så man har god tid på sig att justera.
mediumtjock ca funkar annars bra men blir inte lika starkt och det gäller hitta av på första försöket + att det är inte kul eller nyttigt att jobba i ångorna.

Robert

Eneby1
2009-09-25, 23:32
Hej Eneby.

Är det så att kapillärkraften "drar" in limmet under listen hela vägen?

//McLund
Ja precis, det bara ryker till så sitter den fast.

LIP
2009-10-09, 11:22
Skaffa dig ett gäng vikter, typ plattjärn som du kapar till ca: 15x25x70mm.

Dom kan du lägga utefter kanterna och pressa listen.

Vikterna är också bra när man limmar spryglar, en vikt på var sin sida om sprygel håller den på plats plus att du får sprygeln att stå vinkelrätt mot bordet.

Glöm cyanolim, allergiframkallande till tusen.

/Lasse