handdator

Visa fullständig version : ESM F4U Corsair



Ompa
2009-11-13, 23:52
Då de flesta vet att min ESM FW190 fick ett tragiskt slut kände jag att botten var nådd.
Inga mer byggsatser/ARFer från ESM!

Men när saker och ting sjunkt in och det ena har gett det andra så började jag så smått bli sugen på något nytt att pula med, brevid mitt Mustang projekt.
Då Mustangen kommer ta någonstans 3-4år att få flygklar tänkte jag att detta kommer inte hålla. Jag kan inte vänta så länge på en ersättare för Wulfen.

Började så smått spana in olika modeller och har väll haft en del olika ARF kärror som förslag liggandes att gro i bakhuvudet.

Men när Per P fick sin Tiger Kisse katt färdig och provflugen, bestämde jag mig. Det får bli en ESM igen.
Egentligen ville jag ha Douglas Dauntles modellen, men då inte Minicars lyckas få hem den förens någon gång i vår så fick jag börja kolla på andra allternativ. Och hela tiden så kom jag tillbka till en Corsair. Ett flygplan med attityd i mina ögon sett.

Nu kommer det inte bli som med FW190an. Ingen cockpit eller infällbart sporrställ, i nuläget iaf. Denna ska vara flygklar i vår/försommar och när den har flygit så får vi se om jag vidare utvecklar denna kärra med cockpit och infällbar sporre. Men det blir en senare fråga.

Så i förgår, Torsdag, så fick jag mina paket med modellen och ställ från RC Maffian. Och det blev självfallet ett locklyft under kvällen. Kärran är underbar.
Jag märkte omgående viktskillnaden på vissa delar i denna byggsats kontra Wulfen som var helt i Composit.

Det enda som förbryllar mig är att i manualen står det att CG/Tyngdpunkten ska ligga på 110mm från vingens framkant, och i online manualen från ESM Models hemsida står det 130mm??? :stupido2::boxing:

Nåja den biten löser sig nog under byggets gång.

Ompa
2009-11-14, 00:02
Har så smått börjat bygga på modellen under fredagkvällen.
Det stog tidigt klart att CA gångjärnen åker ut och ersätts med pinngångjärn från Robart.

Limmade gångjärnen till ena skeven och vinghalvan. Limmade också i hop servofästena i servoluckorna till vingen.

Stället skruvades provisoriskt fast och provkördes i bänk innan det ska monteras i vingen. Det funkade felfritt och är 99% glappfritt. Dessa MK V ställ med Air/Air är verkligen ett lyft för ESM, specielt med tanke på priset om man ska jämföra med bla Robart och Sierra.

Bild1. Gångjärnen till skevrodren byt ut.
Bild2. Gångjärn, skev och vinghalva samanfogat.
Bild3. Servoluckorna.
Bild4. Stället provkörs.

Per P
2009-11-14, 08:45
Underbart Tomas!! Corsair är precis som du skriver en maskin med attityd! Härligt att du redan kommit igång med den! Trodde inte du skulle sätta igång riktigt riktigt än :lollypop:
Ang tyngdpunkten, så skulle jag följa manualen HELT vad gäller det. Ingen vet ju hur länge minicars haft just den här i lager o isåfall kanske ESM gjort någon förändring efter det, o att manualen på nätet är för den "nya" modellen...

Kör hårt Tomas!

Corsair
2009-11-14, 09:54
Hej Tomas
Jag har en TF Corsiar GS i låda under byggbordet, alla tillbehör finns klara, ställ, sporrställ, cockpitinredning och pilot...och en Saito 300T:thumbup: med tändsystemska, skall jag köra parallelt med Hurricanen....Kör hårt med F4U:an....:icon_pidu:

ChristerL
2009-11-14, 10:05
Sluta sluta sluta! F-n va fin den är, snart måste jag köpa mig nåt nytt oxå!!! När man slipar som mest på sitt träbygge önskar man att ESM kom med en Tempest någon gång.....


Jag märkte omgående viktskillnaden på vissa delar i denna byggsats kontra Wulfen som var helt i Composit.

Är det bara yttervingarna som är i trä? Ser ut som mittsektionen är i komposit?

Ompa
2009-11-14, 10:25
Sluta sluta sluta! F-n va fin den är, snart måste jag köpa mig nåt nytt oxå!!! När man slipar som mest på sitt träbygge önskar man att ESM kom med en Tempest någon gång.....



Är det bara yttervingarna som är i trä? Ser ut som mittsektionen är i komposit?

Stämmer Christer.
Ytter vingarna av trä och mittsektonen komposit. Verkar även som om vingspetsarna är inågon form av plast eller dyl.
Här är ett alternativ till bra pris som finns hemma på hyllan i Sölvesborg.
http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=1_7_130&products_id=744

Janne, den här SKA flyga!!! :sarcastic:
Målsättningen är att den ska vara prov och influgen till Eskilstuna Warbird träff 2010 :crazy_pilot:

Du har en poäng där Per. Tänkte faktiskt inte på det :alberteinstein:
Dom kanske gör olika serier där TP ändras pga diverse modifikationer.
Har dock läst på bla RCU att dom flesta har sin TP omkring 130mm in från vingens framkant.

Per P
2009-11-14, 10:53
Jag vill bara inte att det händer något liknande som med din Wulf i somras, o det vill du säkerligen inte heller, så vad de skriver på RCU är egentligen helt ointressant eftersom det kan röra sig om olika "utgåvor" av den här Corsairen. Följ manualen, för den är ju garanterat till just den DU har! :secruity:

Mr J
2009-11-14, 12:00
Det kan inte vara så att tyngdpunkten är angiven med och utan infällda ställ? Just Corsair får väl lite tyngdpunktsförflyttning mtp att ställen fälls bakåt...

Ompa
2009-11-14, 13:42
Det kan så vara Mr J. Manualen förklarar inte om avvägningen sker med innfällda eller utfällda ställ. Men jag kommer väga av den med infällda ställ, det är ju så den ska flyga.

Några förståsigpåare på RCU säger att TP inte ändras beroende på vilket material modellen byggs av. Enda anledning att flytta TP skulle vara om;
1. Angivet TP är fel.
2. Modellens storlek har ändrats.
En annan amerikan sa att TP ska vara ca 30% av vingens corda. Och på denna modell ungefär 130mm

För säkerhetsskull skickade jag ett mail till ESM Models.

Corsair
2009-11-14, 17:59
Hej Tomas
När du har ställ som går bakåt in i vingarna SKALL dom vägas med ställen INNE. Det är som du säger; det blir en viktförskjutning när du fäller i ställen. Jag skall kolla i manualen i min TF Corsair GS vad dom säger, återkommer i ärendet.
Trevlig lördagkväll...:icon_pidu:

bokis
2009-11-14, 19:07
Jag har flugit en del med denna corsair o den flyger jättebra! MEN, den är trixig o få till mixarna med flap o ställ..
Sitter en luftbroms på stället som gör att den vill dyka rejält när ställen är ute,och med full klaff så gör den "nose up".
Tyvärr tar det ena inte ut det andra fullt ut så jag använde två mixar för detta..Fick till det bra så den gjorde en svag dykning med ställ ute o full klaff (uppåt en 55 grader,gissning),den är mycket trevlig då för man får gå på med gas för o flyga in den,gick hur bra som helst, plus i kanten för att den är hyfsat tung i gumpen.
Om du vill kan vi kolla tyngdpunkten på den åt dig,den var hur trevlig som helst med den vi använde..

Ompa
2009-11-14, 22:37
Grabbar, alla tänkbara teorier och lösningar tages alltid imot hjärteligt. Kan vara bra att ha lite referens material att gå på.

I dag var jag lat på Corsair sidan, men även andra vinghalvans skevroder är på plats med Robart gångjärn.
Mestadels så har jag slipat balsa på Mustangen :)

taygher
2009-11-14, 23:37
Tjenare Ompa!!

Såg tråden först nu och wow vad läcker den är! :thumbup:
Otroligt snyggt färgschema och härlig finish. Grattis!
Ser fram emot att följa monteringen framöver..:lollypop:

Hälsningar från ett snöigt Skellefteå.

Ompa
2009-11-15, 00:01
Tjenare Ompa!!

Såg tråden först nu och wow vad läcker den är! :thumbup:
Otroligt snyggt färgschema och härlig finish. Grattis!
Ser fram emot att följa monteringen framöver..:lollypop:

Hälsningar från ett snöigt Skellefteå.

Tack Lars.

Har resan gått bra idag? Har allt tänkt på dig med tanke på vädret idag.

Kom precis in från en liten kvälls session i hobbyrummet. Mest gått igenom "radio lådan" för att se vad som låg i den och vad som kan vara användbart till denna Corsair.

Passade på att köra landstället i "bänk" vilket jag även gjorde igår. Märkte då ett litet läckage i ventilen, så jag drog ut sliden och kollade. Mycket riktigt låg det någon form av spån inuti ventilen. Tog bort detta och fettade åter in o-ringarna. Men samma fel. Kollade upp detta nu, och kom fram till att ena ställets cylinder läcker igenom luft när stället är infällt.

Hur vet jag det kanske vän av ordning frågar sig?
Mycket enkelt. Då stället inte sitter monterat i vingen så är ju alla slangar löst hängande. Bara till att börja nypa åt slang efter slang till pysandet upphör.

Frågan man ställer sig nu är om jag ska öppna cylindern och se om det är skit i cylindern som gör att den inte tätar, eller om försäljaren ska få ordna detta med grosisten? Det sistnämnda känns som om det kommer ta en evinerlig tid. Ska kolla lite närmare på detta i morgon med nya vakna ögon.

God natt.

Corsair
2009-11-15, 08:14
Hej, jag har monterat två ESM-kärror, Cessna 185 och DC-3, jag kan ju inte säga att det är några kvalitets ARF-er. Dålig plywood och passning, konstiga TP och vad jag tycker att ställen är ett skämt!! :banghead:

taygher
2009-11-15, 09:28
Tack Lars.

Har resan gått bra idag? Har allt tänkt på dig med tanke på vädret idag.

Kom precis in från en liten kvälls session i hobbyrummet. Mest gått igenom "radio lådan" för att se vad som låg i den och vad som kan vara användbart till denna Corsair.

Passade på att köra landstället i "bänk" vilket jag även gjorde igår. Märkte då ett litet läckage i ventilen, så jag drog ut sliden och kollade. Mycket riktigt låg det någon form av spån inuti ventilen. Tog bort detta och fettade åter in o-ringarna. Men samma fel. Kollade upp detta nu, och kom fram till att ena ställets cylinder läcker igenom luft när stället är infällt.

Hur vet jag det kanske vän av ordning frågar sig?
Mycket enkelt. Då stället inte sitter monterat i vingen så är ju alla slangar löst hängande. Bara till att börja nypa åt slang efter slang till pysandet upphör.

Frågan man ställer sig nu är om jag ska öppna cylindern och se om det är skit i cylindern som gör att den inte tätar, eller om försäljaren ska få ordna detta med grosisten? Det sistnämnda känns som om det kommer ta en evinerlig tid. Ska kolla lite närmare på detta i morgon med nya vakna ögon.

God natt.

Hallå Tomas,

Jodå, det gick bra att åka de 106 milen upp till Skellefteå igår, fick åka på snö de sista 20-25 milen.
Men det har jag ju gjort förr so no problems. :)

Jäkla trist att det skall strula med Dina ställ också, kan det vara så att den nästan universella sanningen "du får vad du betalar för" även stämmer in på dessa landställ? Återstår att se vad jag kan säga om det sedan när jag kunnat provköra mina Robart-ställ som jag snart borde få hem till Bearcat:en.

Svår fråga det där om man skall börja meka med nya grejor eller bara skicka tillbaka, inte så kul att behöva vänta månadsvis på ersättningsprylar iofs.. :banghead:
Hoppas att det löser sig på ett bra sätt för Dig, min vän.

Nu skall jag göra mig redo för fortsatt resa norrut.
Kiruna nästa, misstänker att jag får åka en hel del på snö idag också..:lollypop:

Ompa
2009-11-15, 15:09
Ställ frågan löst :nurse:

Skruvade isär cylidern i fråga och gjorde rent utan att hitta någon egentlig orsak. Men när jag tog bort o-ringen från själva kolven som löper inuti cylindern, så fann jag en bit spån från tillverkningen som var 4mm långt och närmare 1mm tjock. Inte undra på att cylindern läckte luft och vägrade hålla tätt. Nu har cylindern varit trycksatt i närmare 4timmar på 7kg.
Inte en endaste mm har nålen på manometern flyttat sig :):ridinghorse:

Pekkala
2009-11-15, 15:38
Perfekt! bra att det fungerar
men tråkigt att man måste plocka isär och rengöra grejerna

Ompa
2009-11-15, 15:55
Perfekt! bra att det fungerar
men tråkigt att man måste plocka isär och rengöra grejerna

Jag kan bara instämma i det. Man betalar ju för fungerande grejor tycker man, men som Taygher skrev;
"man får vad man betalar för" :th_o:
Ligger lite i det om man jämför med vad exempelvis Robart, Sierra och CJM ställ kostar till en sådan här maskin.
Men att kunna blåsa rent svarvade och bearbetade detaljer innan montering tycker jag att även assiaterna borde klara av.

Men hur som helst, kvaliten mot de äldre ESM/KMP ställen är enorm.
Till det bättre förståss :sarcastic:

Corsair
2009-11-15, 18:05
Hej Tomas
Jag har kollat TP på TF Corsairen, Kordan (Vid rotsprygel) är 46 cm och TP är 14,4 cm.

Per P
2009-11-15, 19:13
Grattis Ompa!!

Var kul o höra dig i telefonen idag när det plötsligt funkade som det skulle!!
Nu är det ju fullt ös som gäller så modellen blir klar till Eskilstuna! Så många som ser fram mot den träffen så blir det säkert dåligt väder då :girl_cray3:

Ompa
2009-11-15, 19:37
Hej Tomas
Jag har kollat TP på TF Corsairen, Kordan (Vid rotsprygel) är 46 cm och TP är 14,4 cm.

Kan så stämma att TP ska vara ca 30% av vingens korda. Ska kolla upp detta när jag kommit så långt att vingen sitter på kärran.
Tack för detta :)

Per, inte dåligt väder då. Nu ska vi gå in för detta förträffliga evenemang med positiv anda och självklart kommer vi tillbedja Solgudarna för bra väder på WB träffen i juni:sarcastic:

Per P
2009-11-15, 22:23
Jajjamen, visst ska vi det! Bäst av alltihop vore ju om Du med din Corsair, jag med min Tigercat, o Taygher med sin Bearcat kunde flyga samtidigt... Skulle kunna bli en go film o kanske ett o annat gutt kort också :thumbup::lollypop:

taygher
2009-11-15, 23:13
Ställ frågan löst :nurse:

Skruvade isär cylidern i fråga och gjorde rent utan att hitta någon egentlig orsak. Men när jag tog bort o-ringen från själva kolven som löper inuti cylindern, så fann jag en bit spån från tillverkningen som var 4mm långt och närmare 1mm tjock. Inte undra på att cylindern läckte luft och vägrade hålla tätt. Nu har cylindern varit trycksatt i närmare 4timmar på 7kg.
Inte en endaste mm har nålen på manometern flyttat sig :):ridinghorse:

Härligt att det löste sig så snabbt!! :icon_pidu:
Konstigt som sagt att det skall behöva vara så ojämn kvalitet på Kina-prylarna. Per hade väl också bekymmer med spån i cylindrar + ventilen om jag inte minns fel?

Per: Yeeh, lite Navy flight skulle vara grymt kul i Eskilstuna nästa år!
Count me in!!:)

Over and out from Kiruna.

Ompa
2009-11-19, 04:01
I går så kom servon och linkage på plats till skevrodren. Nästa steg enligt manualen blir att limma ihop vingens mittdel med ytter vingarna.
Innan detta blir ska jag nog tillverka någon form av fäste för den tilltänkta vingkontakten, likt dom jag har i min Thunderbolt, P51D och fd FW190. Alltså en 15polig D-Sub kontakt. Har ännu inte klurat ut hur jag ska fästa upp den då denna mittsektion saknar spryglar på mitten.

Ang sista bilden. Dom tre strecken visar på ett ungefär vart kulsprutorna sitter, den lilla rektangeln är ungefärlig possition för kameran som sitter monterad i vingen "Kill Cam"

bokis
2009-11-19, 12:45
Får man komma med ett förslag? Kör med 2 st MPX istället och vänd dessa så att de inte går att koppla fel,jag menar hane/hona i vingen o vice versa..
Bara en idé,PC kontakter är inte alltid helt lyckat har jag upplevt..
Warben har dessutom vet jag tips om en speciell kontaktplatta till MPX som är mycket trevliga att löda i..

Ompa
2009-11-19, 15:53
Får man komma med ett förslag? Kör med 2 st MPX istället och vänd dessa så att de inte går att koppla fel,jag menar hane/hona i vingen o vice versa..
Bara en idé,PC kontakter är inte alltid helt lyckat har jag upplevt..
Warben har dessutom vet jag tips om en speciell kontaktplatta till MPX som är mycket trevliga att löda i..

Hmm, kör med MPX kontakter till vingservona i min Stuka och det funkar förvisso helt klanderfritt. Precis som du skrev Bokis så tar jag en hane till ena vinghalvan och en hona till den andra.
Den där kontaktplattan lät intressant, något man kan låna eller går det att köpa??

Har iofs tyckt att D-Sub kontakten har fungerat otroligt bra i tre andra modeller jag har, men finns det belägg att dom inte är ok så är jag mer än idel öra...

warben
2009-11-20, 06:39
Hej Tomas,
Jag använder de här från emcotechttp://www.rc-electronic.com/html/englisch/englisch.html, säljs i sverige av bl.a Ulf Svarten på US-Composit. Trevliga små saker, finns som rena + - för accar och en variant där du kan använda alla sex signaler.
Tobbe

warben
2009-11-20, 06:40
http://www.rc-electronic.com/html/englisch/englisch.html

Ompa
2009-11-20, 07:15
Tack för det Tobbe, ska kolla upp detta under kvällen.

Planerar också för klaffmontaget som blir lite annorlunda på denna modell då dessa är tre delade. Efter att studerat manualen som beskriver ett dolt linkage, kunde jag konstatera att dom delarna inte finns med. Istället så är det medlevererat linkage lika som till skevrodren.
Hamster som man är så sparade jag mycket matnyttigt från FW190 "katastrofen" så jag har nu grejerna till det dolda linkaget.
Men först ska vingen limmas ihop.
Går och funderar på om jag ska använda MPX kontakter eller köra vidare på tänkta D-Sub 15 kontaktkontakt.
Blir det D-Sub så ska det påbörjas med förberedelser för det montaget omgående.

ivve
2009-11-20, 07:50
Tack för det Tobbe, ska kolla upp detta under kvällen.

Planerar också för klaffmontaget som blir lite annorlunda på denna modell då dessa är tre delade. Efter att studerat manualen som beskriver ett dolt linkage, kunde jag konstatera att dom delarna inte finns med. Istället så är det medlevererat linkage lika som till skevrodren.
Hamster som man är så sparade jag mycket matnyttigt från FW190 "katastrofen" så jag har nu grejerna till det dolda linkaget.
Men först ska vingen limmas ihop.
Går och funderar på om jag ska använda MPX kontakter eller köra vidare på tänkta D-Sub 15 kontaktkontakt.
Blir det D-Sub så ska det påbörjas med förberedelser för det montaget omgående.
Hej Ompa.

Tycker du lungt kan köra vidare med dina subkontakter. Har använt dom i ett antal modeller utan problem. Lite smältlim över lödningarna så klarar dom eventuella vibrationer oxå.
Suveräna när det börjar bli många kablar att hålla reda på.
I min förra B-17 hade jag 5X3 ( 15 sladdar ) kablar ut i vardera vinge o då är det skönt med endast en anslutning.

Lycka till / Ivve

Ompa
2009-11-22, 20:57
Då var det avgjort då. Jag kör vidare på mina D-Sub kontakter.
Helgen har gått åt till bla friluvsliv med barnen samt att bygga en kontruktion för D-Suben i vingen. (Jobbar även parallelt med vingen på min Mustang...)

Bryggan med sidostöd gjordes under dagen klar och limmades på plats.
Som synes är själva bryggan inte limmad utan skruvad på plats. Detta gör jag för att lättare kunna löda kablaget till kontakten och även för felsökning i framtiden om någon form av kabelbrott skulle ske.
Nästa skede blir att limma ihop vingen vilket jag troligen börjar med i någon av dom närmaste kommande dagarna.

Per P
2009-11-22, 21:18
Ser ju riktigt kanon ut det där fästet Ompa!! Jättesmidigt när man kan göra sådär med kontakten. Men du har rätt så långa kablar från mottagaren va? Jag tog bara 25cm förlängningskablar till Tigercaten, o jag skulle gärna haft nån decimeter längre kablar, för det blev lite i kortaste laget när jag ska montera ihop kärran.
Ska bli kul o höra vad du säger sen när du verkligen satt lödpastan på prov och alla kablarna är lödda =)

Ompa
2009-11-22, 21:50
Har inte funderat på placering av mottagaren ännu, men den blir väll på servoplattan och då räcker kablaget utan problem. Hankontakten kommer från ett stycke fd Wulf. Och på den räckte kablaget till :)

Ska leta upp bilden vi diskuterade Per, den ligger visst på den portabla hårddisken. Kollar det i morgon när jag sitter vid skrivbordet med datorn.

taygher
2009-11-22, 21:54
Mycket proffsig kablagekonstruktion, härligt att se Ompa! :)
Ser fram emot nästa uppdatering, keep 'em coming!!

ChristerL
2009-11-25, 12:33
Nu kommer det inte bli som med FW190an. Ingen cockpit eller infällbart sporrställ, i nuläget iaf.

Har du sett de här filmerna Ompa?

YouTube- Cockpit kit for ESM Corsair offered by VQ Warbirds part I

YouTube- Cockpit kit for ESM Corsair offered by VQ Warbirds part II


Förlåt......

Ompa
2009-11-25, 19:03
O yes i have :)

Och jag har även kontaktat Tomas på VQ Warbirds....

http://image2-0.rcuniverse.com/e1/forum/upfiles/27584/Oj27780.jpg

http://image2-0.rcuniverse.com/e1/forum/upfiles/27584/Mf96600.jpg

I'm tempted :lollypop:

Corsair
2009-11-25, 21:00
tjena Tomas
Jag har TF-s cokpit-inredning till min GS Corsair, den ser ut att vara samma på bilden.:sarcastic:

Ompa
2009-11-25, 21:04
Har börjat med vingen så smått för att snart sammanfoga dom tre vingdelarna.

Passformaen mellan mittsektionen och ytter vingarna var si och så. Blev till att slipa för att få en bra passform och minimera gapet. Blir dock ändå en synlig skarv med viss glipa. Vet inte hur mycket man vågar slipa.

Tycker också att det är lite klent med bara "Wing joiner" i mitten av vingen. Förvisso av kvalitets plyfa men ändå...
Så jag borrade in 6mm rundstav fram och baktill i ytter vingarna, som sedan passar in i mittsektionen.
Gjorde eförst en mall, sedan när jag ritat ut positionen för rundstavaran borrade jag 2mm hål som jag sedan fäste pianotråd i och torrmonterade. Därefter fram med borrmaskinen igen.

Hålen är koniska så limmet ska kunna "ta vägen" någonstans när sektionerna skjuts i hop.

Ursäkta kvliten på sista bilden :icon_pidu:

Ompa
2009-11-25, 21:05
tjena Tomas
Jag har TF-s cokpit-inredning till min GS Corsair, den ser ut att vara samma på bilden.:sarcastic:

Fick pris på grejerna i går.
$52 för kittet och $41 i frakt. Tror jag passar som det känns nu. Ni vet julen står för dörren... :secruity:

Corsair
2009-11-26, 05:58
Hej tomas
Jag skall fota min inredning så kan du se om det är lika, jag köpte min hos Minicars. Kollar priset oxå...

Lelle
2009-11-26, 07:19
Hej Ompa.

Kommer din vinge att vara i ett stycke? Bra ide´med rundstavarna, det säkrar upp stabliliteten.
Här får du ett tips på att få hålen till rundstavarna exakt emot varann. Jag använder dom små metallstiften som följer med i påsarna till limpluggar. Borrar det ena hålet stoppar i stiftet och skjuter ihop vingen. Då får du en exakt makering där du ska borra. Dom finns i lite olika storlekar.

Ser bra ut som vanligt! :thumbup:

ChristerL
2009-11-26, 07:52
Fick pris på grejerna i går.
$52 för kittet och $41 i frakt. Tror jag passar som det känns nu. Ni vet julen står för dörren... :secruity:

Måste bero på att ABS-plasten är såååå tung! :blink:

Corsair
2009-11-27, 11:30
Hej Tomas
Här kommer mått och bild på Cockpiten....TF..:thumbup:

Ompa
2009-11-27, 18:29
Hej Tomas
Här kommer mått och bild på Cockpiten....TF..:thumbup:

Ska mäta min cokpit i helgen och se hur väl måtten stämmer överens.


I går började jag limma samman yttervingarna med mitt sektionen. Då gjordes vänster halvan utan några problem.
I morse tog jag tag i höger halvan. Och det är den halva som från allra första torrmonteringen kändes knepig. Och knepigare blev det...
Näväl, dom limmades samman, men resultatet är inte på någotvis tillfredsställande. Trots deom två styrstiften jag gjorde i 6mm rundstav gick det inte att få högerhalvan i närheten så bra som den vänstra.
Framkant på högra yttervingen går inte få jämn med mittsektionen. Min terori är att "boxen" i vingen där vingbalken träs i är sned på något vis. För i mittsektionen kan man se bägge konstruktioner, men i yttervingarna är allt dålt. Att något var knepigt märkte jag dagen efter jag fick hem modllen och torrmonterade vingsektionerna. Fick nämligen vrida vingen till passform men trodde att det skulle funka att "bara" limma. Trodde också att styrstiften skulle kunna tvinga vingen till rätt passform, men det var direkt omöjligt.

Så för att dölja skarven har jag nu beställt lite färg, och senare får det väll bli vädring och wash för att dölja eländet. Fan också!!! :icon_butt:

Och jag som börjat tycka bra om ESM igen...:secruity::banghead:

Förvisso och som tröst vill jag påpeka att det ser betydligt värre ut på bilden än i verkligheten :blink:

Lelle
2009-11-28, 07:19
Så för att dölja skarven har jag nu beställt lite färg, och senare får det väll bli vädring och wash för att dölja eländet. Fan också!!! :icon_butt:

Och jag som börjat tycka bra om ESM igen...:secruity::banghead:

Förvisso och som tröst vill jag påpeka att det ser betydligt värre ut på bilden än i verkligheten :blink:


Bara att hålla med! Verkar som om ESM också börjat att ha för bråttom vid tillverkningen. :banghead:

Per P
2009-11-28, 08:18
Ojdu... Det där var ju inte riktigt snyggt. Men som du själv skrev, med lite vädring tror jag du kan få bort det mesta. Rackarns tuff vinge annars, liknar ju inte allt annat =)

Ompa
2009-11-28, 10:50
Kan vara så att tiderna är pressade vid tillverkningen. Hadde även en glipa på min FW190 vinge :secruity:
Den dolde jag dock med bombgondolen.

Visst är den grym vingen. Hela modellen är grym. Och som sagt med lite vädring etc så ska det väll kunna gå att döljas, men så är det ju vetskapen om problemet...

ChristerL
2009-11-28, 16:27
Kan vara så att tiderna är pressade vid tillverkningen. Hadde även en glipa på min FW190 vinge :secruity:


Jag vill ändå ha vad jag betalar för! Sen problem med dina och Pers ställ, lite märkliga sprickor i min motorkåpa på Spitfire #2 och en del annat......

Nej, jag har nog bestämt mig som de säger i reklamen! Fortsätter med mitt balsabygge av Tempest så fort jag får tillbaka mitt hobbyrum (tillfällig förvaring av badrumsmöbler). Blir det så där dålig passform då kan det bara skyllas på MIG!

Ompa
2009-11-28, 16:33
Benägen att hålla med Christer. Dock flyger dom bra, men två modeller på raken med halv pissig passform här och där har fått mig att fundera över detta med ARF kitt till nästa gång. Om det nu blir någon mer Warbird ARF i framtiden, så blir det med största sanorlikhet inte en ESM som det känns nu iaf :blink:
Fast man måste erkänna att dom har en jäkla snygg finish...

Corsair
2009-11-30, 19:39
Tjena Tomas, tråkigt, lider med dig....:man_in_love:

Per P
2009-12-06, 09:43
Händer det något med din Corsair nu Ompa, eller är det bara Mustang för hela slanten? :lollypop:

Ompa
2009-12-06, 09:57
Det rör sig, om än så smått.

Joxar med klaffarna just nu. Igår kväll fick jag gångjärnen till högra vinghalvans klaffar på plats. Tidigare i veckan så har jag monterat servona i servolukorna samt fixat med linkaget till klaffana. Mycket mätande då det är inbyggt/dolt linkage.
Har varit lite tveksam till sammanlänkningen av dom tre klaffsektionerna, tycker det verkar vara lite vekt och även för stort glapp. Funderar på att borra upp hålen i klaffarna där pianotråden ska in och limma in plaströr som sedan tråden får löpa i. Jobbar på en lösning av detta nu.

I Fredags åkte jag och hämtade min "Dummy radial" en Top Flite dummy i skala 1/7 som inte alls ser dum ut. Ordentligt tilltagen ABS plast som ger extra vikt i snoken :D
Komplett med rör för att tillverka ventillyftare och tråd till tändkabel.

Och ska jag vara ärlig så har denna veckas prestationer mest lagts på Musse :ridinghorse:

Lite bilder på vad som hänt under veckan.

Lelle
2009-12-06, 16:40
Hej Ompa.
Bara att hålla med. Det ser lite klent ut, men bilden kan också förvilla. Kika på orginalet så ser du att det är en skiva mellan innerklaffen och mellanklaffen, och det är många byggare som limmar in en plywoodbit som stagar upp och får en följsam funktion. Kan vara värt att kika på.

Ompa
2009-12-12, 14:34
Klaffarna monterade på vänster vinghalva :)
På den här sidan gick montaget som en dans och delarna passade utan suspekta glapp etc. Ett ordinärt ARF montage helt enkelt.

Backade sedan tillbaka till höger vinghalvans klaffar och byggde om.
Det visade sig nämligen att det fanns plaströr i klaffarna från fabrik som pianotrådarna skulle löpa i. Dessa var korrekt monterade på vänstra vinghalvans klaffar, man såg alltså änden på dom samt att dom var limmade. På högra sidans klaffar var dom inte ordentligt limmade, och dessuom något för korta. Jag noterade nu att pianotråden har gjort hålet i mittklaffen alldeles för stort och att då glappet ökat.

Nu har jag limmat in kraftigare sötstångsrör i klaffarna och gjort om pianotrådarna. I skrivande stund så torkar epoxi limmet i klaffarna, men som tillägg kan jag nämna att vänstra vingens klaffar är helt glappfria och löper med "lagomt" motstånd med dom moddade pianotrådarna. Dom omgjorda pianotrådarna är egentligen bara utbyttapianotrådar som är något styvare än originalet. Stötstångs rören i klaffarna är också nu infettade med ett special fett från Per P, tack för det Per :D

ChristerL
2009-12-15, 11:48
Vinter, snö, jul och trafikproblem...
Läge att se fram mot sommaren, färdiga modeller mm!!!

Tom
2009-12-15, 12:22
gsus... har de tryckt dit en väderradar på en Corsair?!?

Krille
2009-12-15, 18:48
gsus... har de tryckt dit en väderradar på en Corsair?!?

Nopp. Det är en flygplansradar för night fighting versionen F4U-2

Branders
2009-12-15, 19:09
Radar? Såg inte ens att det fanns ett flygplan på bilden!:man_in_love:

Robert_s
2009-12-15, 19:18
Dräggel.......:)

Ompa
2009-12-15, 20:00
:man_in_love: Me like, a lot...

Ska vi prata skala så är väll det närmaste jag kommer en flygplans pinuppa en av Wilmas Barbie dockor :(

Kanske inte lika sexigt :sarcastic:

Corsair
2009-12-15, 20:43
Hej Tomas
God jul och Gott nytt år, bygget ligger ner till efter nyår..:icon_pidu:

Lelle
2009-12-16, 07:23
Hej Tomas.
Klaffarrangemanget såg riktigt stadigt ut nu, kommer att funka perfekt! Var nog värt att lägga lite arbete på dom. :thumbup:

Ompa
2009-12-20, 10:17
Klaffarna fungerar nu tillfredsställande. Vingen väntar nu på att få ställen monterade men ska först passas in i kroppen.

Det har blivit ett litet tekniskt byggstopp på bägge projekten pga att jag som bäst håller på att fixa till min Pitts till försäljning.
Satsar på att få den klar i dag eller senast imorgon. Därefter kommer byggverksamhetetn på Corsairen och Mustangen sätta igång igen.

Per P
2009-12-20, 10:50
Skynda långsamt är ett rätt bra uttryck =)
Kul att klaffarna klaffar nu då :sarcastic:

Ompa
2009-12-20, 12:23
Ja huvudsaken att den är influgen och klar till Eskilstuna 2010.

Gillar din Avatar Per, Terry Thomas. Cool gubbe :)

Per P
2009-12-20, 17:45
Sir Percy är ju kung :sarcastic:

Mr J
2009-12-20, 18:10
Kultur detekterad, bilden ser ut att vara från: Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner, eller hur jag flög från London till Paris på 25 timmar och 11 minuter :thumbup:

Per P
2009-12-20, 18:42
Visst tusan är den från denna underbara film!!
Inte någon som har den på dvd? Jag har den bara inspelad från tv1000 för mååånga år sen men skulle gärna ha den på dvd
(Ursäkta ompa om vi lånade tråden lite)

Ompa
2009-12-21, 19:30
It's all yours.

Mr J
2009-12-21, 20:17
I så fall :)

Den finns här för 79:- helt kanon, förutom att den saknar Svensk text och är tillfälligt slutsåld :sarcastic:
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=65382&lang=se&subsite=movies&&ref=

Sweeper
2009-12-23, 18:42
Klaffarna fungerar nu tillfredsställande. Vingen väntar nu på att få ställen monterade men ska först passas in i kroppen.

Det har blivit ett litet tekniskt byggstopp på bägge projekten pga att jag som bäst håller på att fixa till min Pitts till försäljning.
Satsar på att få den klar i dag eller senast imorgon. Därefter kommer byggverksamhetetn på Corsairen och Mustangen sätta igång igen.

Som så många andra har sagt innan. Skynda långsamt. :)


Göran

Ompa
2009-12-23, 23:52
God Jul på er alla som följer min tråd.
Nu är jag ledig till 11/1, så jag hoppas på mycket kvalitets tid i hobbyrummet :)

Ompa
2009-12-29, 16:27
Då skinkan börjar sjunka undan så är det åter dags att börja nyttja hobbyrummet.
Har den senaste veckan börjat fila på en serviclucka på kroppens högra sida. Sedan i förrgår har jag jobbat lite med att tillverka spant och själva konsollen, lurar nu på lösningen av gångjärnen och har nog hittat en lösning...
Som låsning tänker jag använda Neodyn magneter. Per, om du läser detta, hör av dig :sarcastic:

I dag så tyckte jag också att det vare dags att marchera vidare med själva kroppen. Så jag beslöt mig för att montera/passa in vingen mot kroppen så jag kan fortsätt slutmontera ställen i vingen och gå över på färdigställandet av kroppen.

Per P
2009-12-30, 21:03
Skitsnyggt Ompa!! Men det visste du ju redan :th_o:
Magneter fixar vi. Du behöver alltså 2st.... no problemo!

GOTT NYTT ÅR nu, o skjut inte av dig några fingrar!!

Ompa
2009-12-30, 22:15
Skitsnyggt Ompa!! Men det visste du ju redan :th_o:
Magneter fixar vi. Du behöver alltså 2st.... no problemo!

GOTT NYTT ÅR nu, o skjut inte av dig några fingrar!!

:icon_pray: Tack mannen, du vet vad en annan behöver.

Och jag ska försöka hålla fingrarna borta från smällarna...

Gott nyt år till er alla.

Per P
2010-01-03, 21:52
Japp, man har sina stunder... nu ska jag bara komma ihåg att skicka dem till dig också... Tur man inte driver hobbyhandel, hade legat dåligt till med leveranserna då =)

Ompa
2010-01-04, 10:21
Japp, man har sina stunder... nu ska jag bara komma ihåg att skicka dem till dig också... Tur man inte driver hobbyhandel, hade legat dåligt till med leveranserna då =)


Ingen brådska, den flyger ingenstans :sarcastic:

Ompa
2010-01-05, 10:27
Har nu fått luckan och konsollen på plats i modellen.
Kommer fortsätta bygget enligt manualen nu tills jag fått hem magneterna till lucklåsningen. Kommer även måla insidan av luckan samt konsollen.

Ska också plocka isär landställen och säkra samtliga skruvar med loctite innan dom monteras i vingen. Har läst om några Corsair piloter som tappat delar av ställen under flygning pga att skruvarna vibrerat loss :(

dacke jocke
2010-01-05, 10:53
Smart ide med luckan :thumbup:
Tror du den kommer till ripa i år??

Ompa
2010-01-05, 16:25
Tack för berömmet :blush:

Skulle vara otroligt roligt att åka på Ripa, men tyvärr tror jag det blir för långt. Dock ska man väll aldrig säga aldrig men jag har väll tänkt mig iväg på nägra träffar i år. Vissa spikade medans några fortfarande är lite på lösen...

Lelle
2010-01-05, 18:32
Så bra det blev, Ompa. Får man apa efter? :icon_pray:

Ompa
2010-01-05, 18:38
Självklart!!:)

Sweeper
2010-01-06, 15:41
Jag skall försöka se till att komma iväg på någon träff i år. Förhoppningsvis så skall det inte krocka med någon annat. :)


Göran

Ompa
2010-01-06, 17:38
Jag skall försöka se till att komma iväg på någon träff i år. Förhoppningsvis så skall det inte krocka med någon annat. :)


Göran

Då hoppas jag vi ses :)

Per P
2010-01-08, 20:33
Magneterna skickade jag i förmiddags, så de borde dyka upp hos dig på måndag Ompa!
Ska bli intressant o se hur du tänkt fästa dem så de inte släpper. Det är ju starka små rackare det där =)

Ompa
2010-01-08, 21:51
Tack för det Per. Ska försöka hitta på en bra lösning på detta.
Tror jag har något i bakfickan som kan vara användbart :)

Ompa
2010-01-09, 12:59
Och medans limmet ändå var blandat till Mustang projektet passade jag även på att limma lite på Corsairen :D

Har i någon dag filat lite på sporrstället till Corsairen och gjort klart för att limma dess infästning på plats.
Har fått modda lite då spantet som det ska fästas i är aningen snett limmat i kroppen vilket gav en väldig fjädereffekt på pianotråden som ska sammanbindasidorodret med sporrhjulet.
Men med lite slipande och bockande så fixade det till sig och det var klart för att limma allt på plats.

Ompa
2010-01-19, 20:22
Lite gjort under en tre dagars ledighet, sidorodret och stabben har nu kommit på plats.
Näst på tur så ska höjdrodren dit. Kommer byta dom medskickade CA gångjärnen mot Robart pinngångjärn.

speedo_4
2010-01-19, 21:23
Ser ju underbart vackert ut. Tummen upp.

taygher
2010-01-20, 06:33
Den blir jäkligt läcker, Ompa!! :thumbup:
Ser verkligen fram emot att få se den live i sommar!

Lelle
2010-01-20, 07:24
Ser kanonfint ut Ompa. Kanske snart dags för Lt Kepford att dra på sig flygarovallen.:thumbup: