handdator

Visa fullständig version : Klavins behöver Hjälp



wesse
2009-11-28, 15:23
Ja här i Småland grubblas det vidare på all världens problem:thumbup:
Denna gång kanske det finns några riktiga verktygsmakare här som kan hjälpa stackars Klavins:icon_pai:

http://www.youtube.com/watch?v=tV2BPs6OW1Q

wesse
2009-11-28, 19:22
detta har jag nu klurat ut och det va då lätt tycker jag:thumbup:

Proppellern är inte fäst i någonting utan magnetstrålarna håller den på plats och du blir det helt friktionsfritt samt detta gör att man får ut dubbel effekt..ha ha va säger du nu då gammgubbe:sarcastic:

http://msnbcmedia3.msn.com/j/msnbc/Components/Photos/z_Projects_in_progress/050418_Einstein/050405_einstein_tongue.widec.jpg

Pekkala
2009-11-28, 19:28
Nu ska vi bli lite kaxiga här!:lollypop:
Det är ju flera timmar sen problemet presenterades! vad sitter det i?

Jag ger det till måndag kväll, sen kommer det en lösning från mellersta norrland, om ingen annan norrläning svarar före förståss vilket inte skulle förvåna men glädja mig,

UndCon
2009-11-28, 19:30
http://undcon.com/rc/skill.jpg

På motorns axel och propellerns axel sitter det ett runt fäste med hål i.

I dessa hål löper ståltrådarna fritt och när motorn snurrar så följer trådarna efter och automagiskt överförs kraften till propelleraxeln.


nu ska vi se...

småland - ja
verktygsmek - ja

wesse
2009-11-28, 19:45
http://undcon.com/rc/skill.jpg

På motorns axel och propellerns axel sitter det ett runt fäste med hål i.

I dessa hål löper ståltrådarna fritt och när motorn snurrar så följer trådarna efter och automagiskt överförs kraften till propelleraxeln.


nu ska vi se...

småland - ja
verktygsmek - ja

de där kan ju fasen inte funka ser ju vem som helst:icon_butt:

wesse
2009-11-28, 19:51
Nu ska vi bli lite kaxiga här!:lollypop:
Det är ju flera timmar sen problemet presenterades! vad sitter det i?

Jag ger det till måndag kväll, sen kommer det en lösning från mellersta norrland, om ingen annan norrläning svarar före förståss vilket inte skulle förvåna men glädja mig,


jaha du låter likt mig andra lösa problemen åt dig...moahahah

Klavins
2009-11-28, 20:03
http://undcon.com/rc/skill.jpg

På motorns axel och propellerns axel sitter det ett runt fäste med hål i.

I dessa hål löper ståltrådarna fritt och när motorn snurrar så följer trådarna efter och automagiskt överförs kraften till propelleraxeln.


nu ska vi se...

småland - ja
verktygsmek - ja

Bugar och gratulerar detta är helt rätt.
Småland ska det tydligen vara.

wesse
2009-11-28, 20:14
Bugar och gratulerar detta är helt rätt.
Småland ska det tydligen vara.


Äsh va är det för fel på min magnetlösning då :secruity:

Pekkala
2009-11-28, 20:21
jaha du låter likt mig andra lösa problemen åt dig...moahahah

He he, man måste ju ge andra en chans och nu tog ju en smålänning den,
Stort grattis till Småland som har så förståndigt folk,

Sen på en annan tråd här på forumet ber jag ju bokstavligen om hjälp med problemlösning, så där är vi ju väldigt lika Wesse, har du eller nån annan nått förslag tro?

wesse
2009-11-28, 20:26
He he, man måste ju ge andra en chans och nu tog ju en smålänning den,
Stort grattis till Småland som har så förståndigt folk,

Sen på en annan tråd här på forumet ber jag ju bokstavligen om hjälp med problemlösning, så där är vi ju väldigt lika Wesse, har du eller nån annan nått förslag tro?


vilken tråd gäller det?

LIP
2009-11-28, 20:39
Men Wesse då, läser du inte byggtrådarna?
Kolla här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=24919&page=7

/Lasse

wesse
2009-11-28, 20:43
Men Wesse då, läser du inte byggtrådarna?
Kolla här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=24919&page=7

/Lasse

oj finns det byggtrådar oxå... ska kolla...vänta

nu har jag kollat och det fanns inga finurliga problem att lösa i den tråden juh??

Bamse
2009-11-28, 21:24
Ställ motorn med propelleraxeln uppåt,löd på vinklarna en i vardera väderstreck, gör likadant med propellern och du har ett fungerande kuggdrev.

Även en Hallänning kan.

wesse
2009-11-29, 12:29
här kommer sista filmen från oss självutnämda klurister och vi Smålänningar skulle vara glada i kropp och själ om fler ville lägga ut sina klurigheter till oss på film kort eller vad det nu är bara det blir lite roliga personliga klurigheter:lollypop:

YouTube- VinkelVett

p.s tror inte det finns en enda klurighet vi Smålänningar inte klarar av att lösa:sarcastic:

Snickarjävel´n
2009-11-29, 12:50
p.s tror inte det finns en enda klurighet vi Smålänningar klarar av att lösa:sarcastic:


tror inte vi skåningar heller :thumbup::sarcastic:

LIP
2009-11-29, 12:54
Tacka för det att smålänningar är välkommen till norrland, fattas bara annat.

Men på tal om klurigheter så har jag en som ni borde kunna knäcka.

Jag påstår att ett segelflygplan har två stycken "motorer". En motor har konstant effekt och den andra motorn har en variabel effekt. Hur tänker jag då?????

/Lasse

IPJT
2009-11-29, 14:22
Vi kan ju märka upp gåtorna så man ser vilken folk svarar på.
1. Jag påstår att ett segelflygplan har två stycken "motorer". En motor har konstant effekt och den andra motorn har en variabel effekt. Hur tänker jag då?????
2.
Om du tar 1 från 19 får du 20 kvar. Hur är detta möjligt?
Ledtråd: tänk på annat!!!

IPJT
2009-11-29, 14:24
3.
Vilket ord på sju bokstäver har sex kvar när man tar bort tio?

wesse
2009-11-29, 14:43
tror inte vi skåningar heller :thumbup::sarcastic:

Typiskt skåningar att ändra texter så det passar dom...

Snickarjävel´n
2009-11-29, 15:20
Typiskt smålänningar att ändra texter så det passar dom...


Absolut :icon_butt:

Daniel L
2009-11-29, 15:58
svaret på nr1 var ju lätt. Den konstanta kraften är jordens dragningskraft och den andra är segelflygplanets lyftkraft.

UndCon
2009-11-29, 15:58
Ett svar på fråga ett...

Du har 2 motorer...
1. dragningskraftern mot jorden som är konstant
2. vindens energi/hastighet som är variabel

Thomas
2009-11-29, 17:50
Fasen Klavins, det är ju kulturhistoria!

Nån gång i början av seklet så fanns det en klurig smålänning i byn Korsberga utanför Vetlanda.
Ja ja, jag måste medge att han var smålänning...

Nåväl, han konstruerade förlagan till din vinkelväxel och sålde till små verkstäder där dom behöve en dylik för överföringen från den remdrivna axeln som brukade gå i taket av verksta'n.
Finns även en 'steglös' modell där vinkelpinnarna är ledade i vinkeln, så man kan få kraftöverföring allt från 90-180 grader.

Nå, vad skulle han kalla den??

Hmm... den rullade ju... då fick det bli "jag rullar" på latin. Alltså...
VOLVO!
Detta är alltså den första VOLVON i världshistorien!

Sen kom det nå'ra pengastinna fabrikörer från Göteborg och köpte namnet av klurig-gubben och använde det till sin första bil "Jakob" (1923).

Resten är historia...


...
sa Thomas, utflyttad smålänning till Skåneland!

Klavins
2009-11-29, 17:54
Fasen Klavins, det är ju kulturhistoria!

Nån gång i början av seklet så fanns det en klurig smålänning i byn Korsberga utanför Vetlanda.
Ja ja, jag måste medge att han var smålänning...

Nåväl, han konstruerade förlagan till din vinkelväxel och sålde till små verkstäder där dom behöve en dylik för överföringen från den remdrivna axeln som brukade gå i taket av verksta'n.
Finns även en 'steglös' modell där vinkelpinnarna är ledade i vinkeln, så man kan få kraftöverföring allt från 90-180 grader.

Nå, vad skulle han kalla den??

Hmm... den rullade ju... då fick det bli "jag rullar" på latin. Alltså...
VOLVO!
Detta är alltså den första VOLVON i världshistorien!

Sen kom det nå'ra pengastinna fabrikörer från Göteborg och köpte namnet av klurig-gubben och använde det till sin första bil "Jakob" (1923).

Resten är historia...


...
sa Thomas, utflyttad smålänning till Skåneland!

Alldeles riktigt Thomas och det är klart att du är smålänning från början om du kan detta.

wesse
2009-11-29, 18:58
Tacka för det att smålänningar är välkommen till norrland, fattas bara annat.

Men på tal om klurigheter så har jag en som ni borde kunna knäcka.

Jag påstår att ett segelflygplan har två stycken "motorer". En motor har konstant effekt och den andra motorn har en variabel effekt. Hur tänker jag då?????

/Lasse

denna va på tok för lätt tyck då jag:lollypop:

1 termiken är en motor

2 strävan att alltid vilja störta är andra motorn

3 sen har du glömt den tredje motorn och det är jordens krökning :thumbup:va säger du nu då:sarcastic:


usch så vedervärdigt smart jag är man blir ju mörkrädd:lollypop:

wesse
2009-11-29, 19:05
Fasen Klavins, det är ju kulturhistoria!

Nån gång i början av seklet så fanns det en klurig smålänning i byn Korsberga utanför Vetlanda.
Ja ja, jag måste medge att han var smålänning...

Nåväl, han konstruerade förlagan till din vinkelväxel och sålde till små verkstäder där dom behöve en dylik för överföringen från den remdrivna axeln som brukade gå i taket av verksta'n.
Finns även en 'steglös' modell där vinkelpinnarna är ledade i vinkeln, så man kan få kraftöverföring allt från 90-180 grader.

Nå, vad skulle han kalla den??

Hmm... den rullade ju... då fick det bli "jag rullar" på latin. Alltså...
VOLVO!
Detta är alltså den första VOLVON i världshistorien!

Sen kom det nå'ra pengastinna fabrikörer från Göteborg och köpte namnet av klurig-gubben och använde det till sin första bil "Jakob" (1923).

Resten är historia...


...
sa Thomas, utflyttad smålänning till Skåneland!

dags att flytta tillbaka till dina rötter och njuta av det sällsamma flygklimaten i Småland nu då Tomas:thumbup:

LIP
2009-11-29, 19:42
Daniel L, du får ett halvt rätt. Tänk till lite till.

Wesse, jadu, vad skall man säga :alberteinstein: Du får nog ta dig en funderare till.

/Lasse

bokis
2009-11-29, 20:06
Wesse bör skaffa flytväst..Vattnet är djupt o kallt!

wesse
2009-11-29, 20:10
Wesse bör skaffa flytväst..Vattnet är djupt o kallt!

Säger den stackars stockholmaren som hitills inte kunnat svara på någonting... Ha ha ha
och jag har en inbyggd flytväst begriper du väl tunnis:-))

Daniel L
2009-11-29, 21:00
I så fall måste det ju vara segelflygplanets massa, tänker då på formeln Kraft= acceleration x Massa. Men å andra sidan så är ju massan ganska konstant om man nu inte har vattentankar.

Om det nu inte var det du tänkte på så måste det vara någon form av uppåt vindar typ termik eller uppåtvindarna vid ett hang.

Klavins
2009-11-29, 21:04
3.
Vilket ord på sju bokstäver har sex kvar när man tar bort tio?


sjuttio har vi och tar bort tio så får vi SJUT kvar

LIP
2009-11-29, 21:06
Daniel L, du har inte kommit ett spår längre, som jag ser det så står du och stampar.

/Lasse

LIP
2009-11-30, 17:58
Hur är det med dom smarta smålänningarna, har ni inga förslag angående att ett segelflygplan är tvåmotorigt:stupido2:

Daniel L är den som har kommit närmast det korrekta svaret som jag ser det..

Det svar som jag förväntade mig var: Motor med konstant effekt= "gravitation", motorn med varierande effekt= "solen".

Kommentar: Utan gravitation skulle ett segelflygplan inte ha någon framdrivning.
Utan sol skulle det inte bildas någon termik, inte hangvindar heller.

Någon som protesterar??:dance3:

Tänk att Wesse inte kunde lösa det elementära problemet.:icon_surprised:

/Lasse

wesse
2009-12-01, 18:37
Hur är det med dom smarta smålänningarna, har ni inga förslag angående att ett segelflygplan är tvåmotorigt:stupido2:

Daniel L är den som har kommit närmast det korrekta svaret som jag ser det..

Det svar som jag förväntade mig var: Motor med konstant effekt= "gravitation", motorn med varierande effekt= "solen".

Kommentar: Utan gravitation skulle ett segelflygplan inte ha någon framdrivning.
Utan sol skulle det inte bildas någon termik, inte hangvindar heller.

Någon som protesterar??:dance3:

Tänk att Wesse inte kunde lösa det elementära problemet.:icon_surprised:

/Lasse


om du läser mitt svar så passar det in mycket bra på din lösning men du måste ju se lite mellan raderna på mitt svar..:secruity:

trodde ni uppåttefjällmänniskor kunde se detta men ack så fel jag hade:sarcastic:

försök inte lura en gammal erfaren byfåne:sarcastic:

LIP
2009-12-01, 21:19
om du läser mitt svar så passar det in mycket bra på din lösning men du måste ju se lite mellan raderna på mitt svar..:secruity:

trodde ni uppåttefjällmänniskor kunde se detta men ack så fel jag hade:sarcastic:

försök inte lura en gammal erfaren byfåne:sarcastic:

De ungdomar som jag bygger modellflyg med på tisdagskvällar på KomTek för samma resonemang som du Wesse.:sarcastic:

Om jag ber ungdomarna att med linjalen mäta ett mått som jag vet är 16mm så får jag till svar, "typ 20mm".:hmpf:

Noggranhet Wesse, noggranhet.:icon_wink:

/Lasse

wesse
2009-12-01, 21:24
De ungdomar som jag bygger modellflyg med på tisdagskvällar på KomTek för samma resonemang som du Wesse.:sarcastic:

Om jag ber ungdomarna att med linjalen mäta ett mått som jag vet är 16mm så får jag till svar, "typ 20mm".:hmpf:

Noggranhet Wesse, noggranhet.:icon_wink:

/Lasse

Tänk om jag höll i lektionerna då skulle vi snart få en ny världsordning:lollypop:
En sak är jag helt säker på och det är att 16mm är c:a 2 centimeter dä du

LIP
2009-12-01, 22:58
Tänk om jag höll i lektionerna då skulle vi snart få en ny världsordning:lollypop:
En sak är jag helt säker på och det är att 16mm är c:a 2 centimeter dä du

Du är bara bäst Wesse :1wav:

/Lasse

wesse
2009-12-01, 23:01
Du är bara bäst Wesse :1wav:

/Lasse


Norrlänningar är i mina ögon bäst.
:1wav:

Smajly
2009-12-01, 23:47
tror inte vi skåningar heller :thumbup::sarcastic:

Vi skåningar tror inte.......... vi VET.

Snickarjävel´n
2009-12-01, 23:49
Nä så klart men det känns bättre för Wesse om vi säger oss tro bara , då e vi liksom mer på samma nivå som han :sarcastic:

Smajly
2009-12-01, 23:53
Nä så klart men det känns bättre för Wesse om vi säger oss tro bara , då e vi liksom mer på samma nivå som han :sarcastic:


HAHAHAhahaha