handdator

Visa fullständig version : Hur tålig!



Baua
2009-12-02, 09:31
I Jul ska det byggas! Har fått hem J37an från MBS RC, som blir finbyggar projektet. Modellen samt manualen känns väldigt genomarbetad.
Nog om det. Jag har även inhandlat en Bobcat 25 som i alla fall till en början ska gå på el med skjutande propeller. Har sett en del som kör med små turbiner. Jag skulle kunna tänka mig att uppgradera till något litet sånt framöver. Nu till min fråga. När man sätter en elkärra i backen, är chansen stor att elektronik och motor ialla fall klarar sig. Hur är det med turbiner och dess tillbehör. Här finns ju naturligtvis även brand att ta hänsyn till, och jag vet kraschar man ordenligt går allt till de sälla jaktmarkena. Men över lag brukar grejerna hålla? Finns det någon på forumet som har en liten komplett turbin till salu, så är jag intresserad.
Tänkte nämligen använda fotogenet till något annat, än att bara tända julbrasan med :).

petera38
2009-12-02, 09:48
När du säger "liten" turbin...hvilken storlek pratar vi om? 4-6-8kg tryckkraft?

Pete

Baua
2009-12-02, 09:57
Modellens mått är spännvidd 1000mm längd 1175mm. Startvikt med förbränningsmotor ca 1,8kg.
När du säger "lite" turbin...hvilken storlek pratar vi om? 4-6-8kg tryckkraft?

Pete

petera38
2009-12-02, 20:48
Här blir även en Wrenn 44 för stor...en Kolibri med lite över 1 kg´s tryck skulle passa bra...men de är inte lätta att få tag i, og de kostar skjortan :(
Enligt mine erfarenheter är Boomerang Intro eller Sprint de bästa nybörjarmodeller som finns...En kille i Danmark har en fullmonterad Intro till salu just nu för 6.000 Dkr mindre än ½ pris med Jet 1A landingsställ...sät i en begagnat JetCat P-80 och det blir inte mycket bättre...!
Pete

Baua
2009-12-02, 22:09
Tackar för din info. Hur håller motorerna vid eventuell markkänning, modell lite hårdare?
Här blir även en Wrenn 44 för stor...en Kolibri med lite över 1 kg´s tryck skulle passa bra...men de är inte lätta att få tag i, og de kostar skjortan :(
Enligt mine erfarenheter är Boomerang Intro eller Sprint de bästa nybörjarmodeller som finns...En kille i Danmark har en fullmonterad Intro till salu just nu för 6.000 Dkr mindre än ½ pris med Jet 1A landingsställ...sät i en begagnat Jet>Cat P-80 och det blir inte bättre...!
Pete

Patrick Johnsson
2009-12-03, 09:13
Tackar för din info. Hur håller motorerna vid eventuell markkänning, modell lite hårdare?

Svår att säga. Är där inga synliga skador eller skräp i turbinen och där är inga missljud från lager. Då kan man chansa och testköra. Se till att stå framför turbinen.
Men är man osäker är det bäst att skicka turbinen på service. Det är rätt stor risk att lagren tar skada vid en smäll.
Jag har själv haft en hård nödlandning, då bytte jag lagren. Betydligt billigare än att byta turbin. :)
Jag såg att Amir har en Falcon 120 till salu. Den funkar bra att konventera till turbin. 6-8kg turbin funkar bra.
http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs243.snc1/9023_102840519727153_100000036160990_80112_7190878 _n.jpg

petera38
2009-12-03, 09:20
Har haft flera hårda kontakter med bl.a. asfaltbanan i Laxå. Modellen..en Boomerang Intro så ut så här efter flutter i höjdroder...och turbinen...en Sim Jet 2300 såg ut så här...
Efter en tur ner til Christer Söderhäll var turbinen som ny igen !

Baua
2009-12-03, 19:20
Tack för svaret. Den nedsättningen måste ha varit spännande. Är det några turbintillverkare, som man ska passa sig lite x-tra för? Inte för att dom nödvändigtvis behöver vara sämre, utan kanske snarare pga reservdelstillgång. Tacksam för svar Finns det något företag i Stockholmstrakten, som mekar RC turbiner?
Har haft flera hårda kontakter med bl.a. asfaltbanan i Laxå. Modellen..en Boomerang Intro så ut så här efter flutter i höjdroder...och turbinen...en Sim Jet 2300 såg ut så här...
Efter en tur ner til Christer Söderhäll var turbinen som ny igen !

Baua
2009-12-03, 19:29
Svår att säga. Är där inga synliga skador eller skräp i turbinen och där är inga missljud från lager. Då kan man chansa och testköra. Se till att stå framför turbinen.
Men är man osäker är det bäst att skicka turbinen på service. Det är rätt stor risk att lagren tar skada vid en smäll.
Jag har själv haft en hård nödlandning, då bytte jag lagren. Betydligt billigare än att byta turbin. :)
Jag såg att Amir har en Falcon 120 till salu. Den funkar bra att konventera till turbin. 6-8kg turbin funkar bra.
http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs243.snc1/9023_102840519727153_100000036160990_80112_7190878 _n.jpg
Tack för svaret. Vad man än köper verkar det bli fel. Hur som helst ska det bli kul att testa denna flygplanstyp. Kan ju vara en bra trainer innan man kliver upp i tungviktsklassen. Tycker du att det finns någon turbintillverkare, man ska passa sig för? Finns det några tillverkare, som du tror är bättre på att hålla reservdelar?

Patrick Johnsson
2009-12-04, 14:47
En anledning att jag skaffade min Falcon 120 var att jag hade en 7,5kg turbin (90 mm omkrets).

Så mitt tips är att kolla runt vilken turbin man kan skaffa. Vilken prisklass, storlek mm.
Jag tror att om man köper nytt att Jet-Cat får man mycket för pengarna.

En viktig grej är, hur mycket väger prylarna.
Bara motorn (7kg's) väger ca: 1kg + ecu, pump, kablar, ventiler och batterier ca: 1kg till.
Sen ska man ha soppa i kärran, 2l + tank slangar mm, minst 2kg till.
Servos, motagare, mer kablar, batterier till motagare 1kg till.
Om man ska ha infällbara ställ 1kg.

Efter diverse ombyggnader och förstärkningar av min kärra fick jag en slutvikt på 7,5kg.
Vilket jag tycker är bra. Så vingbelastingen blev endast 120g/dm.
Den flyger snällt och inte så fort.

Baua
2009-12-04, 14:50
Vad tror Ni om denna Kina turbin. Någon som testat? Positiv och Negativt.
JLT600 ENGINE+FULL AUTO ECU+ACCESSORIES $1200.00

Patrick Johnsson
2009-12-04, 15:16
Kan funka om man har tur. Har du tillgång till någon som kan kolla och testköra mm?
Man får väl pynta lite till tullen också.
Jag har även en Jet-Joe på 7kg. Det tog lite trixande att få den att gå som den ska.
Ombalansering nya lager ny axel. Men nu går den fint.
Jetlucky kan vara annat namn på Jet-Joe

TommyzT
2009-12-09, 07:50
Hej hej hallå Baua.
Jag börjar med att svara på trådens överskrift:"Hur tålig?" och svarar: inte tålig alls. Turbiner är/skall vara extremt välbalanserade och varvar mycket. Det ser jag i mitt jobb och vet att där är det knasigt att chansa.
Och för att vara glädjedödare så ifrågasätter jag frågan "Vilken turbin skall jag välja" med frågan "Vart skall du flyga med turbin?" På F18 kommer folk jaga bort dig med kvastar och högafflar.
(eftersom du är i trotsåldern så skriver jag detta för att knuffa dig i rätt riktning)
:aetsch:

Baua
2009-12-14, 16:47
Ja du! Jag visste inte att du var min morsa, lyssnar du till namnet Birgitta, är jag säker. Jag visste heller inte att du var svensk mästare i Getflygning. Att drömma är något som skiljer oss från djuren, den förmånen vill jag gärna behålla. Att hitta någonstans att flyga i Stockholms området går säkert också. I värsta fall får vi väll köra landning, modell hangarfartyg på gräsfältet:thumbup:. Jag vill ha get turbin, och det nu!!! Snälla mamma!