handdator

Visa fullständig version : Är det farligt att...



tavelsuddaren
2009-12-22, 15:32
Hej. Jag bygger ett balsaflygplan från ritning i min källare. Har nu kommit till det momentet som innebär en hel del slipnling med sandpapper i balsaträ.
min frågan är : är det farligt att andas in dammet som virrvlar runt?

Sigun
2009-12-22, 15:36
Finns ju flera som blivit allergiska av sådant damm , så en mask är nog att föredra när du ska slipa.

/Martin

jaka
2009-12-22, 16:36
Hej!
Om du gör det regelbundet, 12timmar om dygnet, i några decenier, kan det säkert bli klassat som yrkesskada.
Annars är det inte farligt att andas in lite trädamm...

wesse
2009-12-22, 17:13
Hej!
Om du gör det regelbundet, 12timmar om dygnet, i några decenier, kan det säkert bli klassat som yrkesskada.
Annars är det inte farligt att andas in lite trädamm...

Oj det låter verkligen som du har andas in en hel del damm Jaka:)

Jag har väl oxå fått i mig en sjuhellsikkes massa damm och det har verkligen satt sina spår fast kanske mest i huvvet då:sarcastic:

Att putsa en eller två modeller är nog inte så farligt om man inte är överkänslig förstås men att putsa i decennier 12 timmar varje dag skulle jag nog undvika för man måste ju ha matpauser och sova lite mellan byggena :lollypop:

Thomas
2009-12-22, 18:08
Oj det låter verkligen som du har andas in en hel del damm Jaka:)

Jag har väl oxå fått i mig en sjuhellsikkes massa damm och det har verkligen satt sina spår fast kanske mest i huvvet då:sarcastic:

Att putsa en eller två modeller är nog inte så farligt om man inte är överkänslig förstås men att putsa i decennier 12 timmar varje dag skulle jag nog undvika för man måste ju ha matpauser och sova lite mellan byggena :lollypop:

Balsadamm är nog inte hälften så farligt som deprondamm!!!
Man får så konstiga griller i huvvet. Det är Wesse ett levande exempel på...

Fortsätt för Guds skull att putsa depronkärror, Wesse!!

roggie_49
2009-12-22, 19:11
njäääeee, personligen så nyser jag som f-n av dammet

Daniel L
2009-12-22, 19:36
använder mask själv för jag tycker det känns som det fasnar i halsen. Hostar som fan av det också.

Thomas
2009-12-22, 20:57
Samla upp (hosta upp??) balsadammet och använd det som utfyllnad/'armering' tillsammans med tunnflytande CA-lim! Funkar finfint!
Men DEN röken som bildas ska man INTE andas in... *Host host*

sm3xrq
2009-12-22, 21:44
jag e pollen allergiker, jag får stygga utslag av balsa dam om jag putsar och har mej innomhus. men står jag ute så går det bra. så jag antar att om du redan e lite känslig så e det nog en bra idé med mask

genland
2009-12-23, 00:05
Hej!
Om du gör det regelbundet, 12timmar om dygnet, i några decenier, kan det säkert bli klassat som yrkesskada.
Annars är det inte farligt att andas in lite trädamm...


Härligt med lugnande besked från experten! :thumbup:

Mvh Kent

jaka
2009-12-23, 10:22
Hej!
Visst äre!