handdator

Visa fullständig version : Renovering av trusch commander



Elia
2009-12-25, 21:07
Jag håller på att fixa till en trusch commander och jag har kommit till val av klädsel, då är frågan vad man ska klä den med.
Jag funderar på å måla den med färg då roder sitter på platts redan och det är då lite knepigt att klä den med film.

Eller hur gör man smidigast när alla roder redan är monterade?

MVH Elia.

jaka
2009-12-26, 10:36
Hej!
Det beror på vilken finnish du vill ha på kärran. Har du bilder på hur den ser ut?
Det är ju enkelt att bara skära av gångjärnen eftersom de är av plast (oftast) och sedan när du klätt modellen, sätta dit nya gångjärn.
Oracover är bästa plastfilmen och Oratex bästa vävplastfilmen.

Elia
2009-12-26, 16:17
Jo det är kanske lättare om man skär bort roder och sätter dit nya gångjärn, det sitter ju mylar så det är ju inte så svårt.

JAg skulle vilja ha mer textil liknande yta.

Elia
2009-12-27, 10:19
Vart får jag tag på gul oratex?

MVH Elia.

JerryD
2009-12-27, 11:31
Här, t.ex.
http://www.modellhobby-shop.de/Accessories/Covering/Oratex/club-yellow-per-metre.htm?shop=k_staufenb_e&SessionId=&a=article&ProdNr=01910-030&t=130&c=1760&p=1760

Kallas av någon anledning för Club-gul, men skulle tro att man menar Cub-gul. Har sett den benämningen på annat håll, och Oratex finns inte SÅ värst många kulörer.
Vore inte Oracover ett lämpligare val?

Elia
2009-12-27, 12:05
På vilket sätt skulle Oracover vara ett bättre val? jag är inte så haj på de olika sortes klädsel så du får gärna förklara för mig.

JerryD
2009-12-27, 13:46
Oratex är mer "känslig" för "skit" i form av oljestänk och annat i Guds natur. Även om det inte går igenom klädseln så fastnar möget i den textila ytan. Blir med tiden solkig. Oracover är en ren plastfilm som man bara torkar av med lite rödsprit på en trasa så är den blank o fin igen. Ska erkänna att jag själv tänker klä nästa metanolkärra med just Oratex, men kommer att lacka den med klarlack för extra skydd. Kan du i.o.f.s oxå göra om du ska ha den metanoldriven. Båda klädslarna är kanon att jobba med.

Elia
2009-12-27, 14:23
Okej, ja det skulle ju kunna gå att lacka den som du säger.
men Oracover kanske är att föredra, lättare att hålla rent och lättare att få tag på oxå.